Skip to content

10 Comments

  1. Tjorven
    Sep 20, 2009 @ 18:50

    Göteborgare är inte kloka. Tycker ni det är skoj när stora dyra båtar dammar på grund i full fart så folk ramlar överbord? Grava strukturella skador som i bästa fall går att reparera.

    Nä skänk Göteborg till Danmark, så slipper vi eländet.

    Reply

  2. Leino
    Sep 20, 2009 @ 20:22

    Se bara till så Skåne-Blekinge följer med oxå, lr ännu hellre spetta bort Stockholm o låt den skiten sjunka ;-)

    Reply

    • Leino
      Sep 20, 2009 @ 20:32

      Sry, var lite grinig. Blev bättre igen när jag kollade Carnage in Cartagena ;-)

      Reply

  3. ClaesE
    Sep 20, 2009 @ 20:52

    Personligen tycker jag att det är svagt av StSS att gå ut med en sådan enkät. Folk får faktiskt lov att ta eget ansvar för sitt seglande. Om man inte kan navigera eller hantera båten under besvärliga förhållanden, så skall man inte in där det är riktigt trångt och besvärligt.

    Att som några i årets TR komma sättande i full fart under spinnaker mot ett hål som redan är knökat med långsammare båtar tycker jag är dåligt sjömanskap, rätt och slätt. Expressen som tacklade den stackars Dehler 29:an rätt upp i berget var ett bra exempel på det.

    Vad jag vet, så gäller fortfarande att båt klar akter om väjer. Finns det inte plats varken i lä eller lovart, får man bromsa och ligga kvar bakom en stund tills det blir plats att åka om.

    Hela enkäten ser jag som en eftergift till gnällspikarna som tror att deras försäkringar skall bli dyrare av att en handfull båtar dammar upp i stenarna på TR. Vilket vittnar mer om deras okunnighet i hur försäkringsbranschen fungerar.

    Så för att parafrasera en gammal amerikansk valslogan: “Rösta tidigt, rösta ofta, rösta NEJ”

    Reply

  4. Claes Redin
    Sep 20, 2009 @ 21:55

    Jag är emot fundamentalism och för debatt.
    Så även för TR och ev. banbegränsningar.
    Personligen tycker jag inte att det är lösningen, men låt oss vara överens om problemet först. Är det smala passager, grund, dåligt sjömannaskap, höjda premier (många verkar oroa sig för detta), färre deltagare pga. rädsla, mm?

    Själv fick jag mig en tankeställare då jag i en diskussion motsatte mig banbegränsningar. Jag fick en enkel fråga. -Det är trångt, undanvind och du kommer ikapp långsammare båtar med en snabb 40 fotare. Hur bromsar du?
    Allvarligt talat, hur?

    Bra att StSS hämtar in synpunkter från deltagarna för att få en bild av vad de flesta tycker, inte bara de som låter mest och högst. Här på Blur.se finns det ju också en hel del förslag och idéer.

    Reply

  5. Janne E.
    Sep 21, 2009 @ 08:38

    Claes Redin.
    Vet du verkligen inte hur du bromsar en båt på undanvind?
    Prova att plocka ner segel, börja med spinnackern, räcker inte det kan du kanske kryss-skota storen…
    Troligtvis är väl felet att man blir överaskad, man har helt enkelt för mycket focus på det som händer i den egna båten och inte ser vad som kommer hända lite längre fram.
    Tycker hela diskutionen är löjlig, tror det handlar om att folk har för lite kontroll på sina stora båtar, dom är helt enkelt inte tillräckligt samtränade och chansar på tok för mycket i förhållande till det.
    Det är absolut inget själ till att införa banbegränsningar på TR.

    Vh Janne E. X99 SWE22 Stino

    Reply

    • MiniMe
      Sep 21, 2009 @ 08:59

      I en tävling tar många större risker än man vanligtvis skulle göra. Det är inte bara inom segelsporten. Det är därför det finns begränsningar. Mest tydligt ser man det inom motorsporten t.ex. F1.
      Janne, helt rätt att man kan bromsa in på det sättet du föreslår. En förutsättning är dock att man börja i tid.

      Reply

    • Claes Redin
      Sep 21, 2009 @ 12:11

      Janne, jag respekterar din ståndpunkt.
      Givetvis ned med spinnaker eller försegel så minskar farten.
      Att få ned storen låter sig inte göras, så då återstår krysskota.
      Detta är inte helt oproblematiskt, och toppen kommer att tvista ut och ge fart framåt (samt ge ökad risk för att skära upp). Troligen går man fortfarande snabbare än de läade båtarna framför.

      Min poäng är att det inte är lätt att bromsa, även om man kan (och skall) göra mycket för att minska farten. Att köra över båtarna framför är naturligtvis inte ok hur man än vrider och vänder på det. Det finns inte en patentlösning som passar alla utan efter bra debatt och input till StSS kan TR förbättras och utvecklas ännu ett steg.

      Reply

  6. Björn S
    Sep 21, 2009 @ 08:58

    Vi hade en diskussion om detta i Björlanda i lördags efter Sista Chansen där någon (minns inte vem) undrade hur det skulle fungera vid en rundning av ett märke när 100-tals båtar som inte har koll på regler eller tror sig ha koll på dem skall runda tillsammans med ett stort antal som har järnkoll på samma regler. Kanske blir det en ny omröstning efter ett TR med många kollisioner.
    Björn på Exilia

    Reply

    • JH
      Sep 21, 2009 @ 21:47

      Lidingö Runt plus många andra tävlingar har rundningsmärken. Där fungerar det utan problem.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.