Skip to content

103 Comments

  1. Feffe
    Sep 25, 2009 @ 17:05

    Spackla upp kölen efter Tjörn runt…

    Är det någon som är sugen på att segla lite CB66 på KM i Lerkil i morgon? Gastarna ligger hemma och är sjuka…

    Start vid 11-tiden. Ring på 0300-27404. // F

    Reply

    • Carl Fjällman
      Sep 25, 2009 @ 19:59

      Jag är sugen på att segla, har försökt ringa dig.

      Mvh

      Carl Fjällman
      031-564410 (0705-655850 är Hjuvik så det kan vara dålig mottagning)

      Reply

      • Feffe
        Sep 27, 2009 @ 11:29

        Tack för hjälpen Carl ! Hade varit kul att se vart vi hamnat utan trasig kick. ( Harken Carbo ??? ) Trasigt roderfäste och som grand finale en trålning som hette duga…

        Det är bara på´t igen ! // F

        Reply

        • Carl Fjällman
          Sep 27, 2009 @ 12:49

          Sjukt kul var det i varje fall, bara att höra av sig när det är träning/tävling igen.
          Tack
          /Carl

          Reply

  2. Anders R
    Sep 25, 2009 @ 18:20

    Nytt däck… och kanske några spant till :)

    Reply

  3. mattias allroth
    Sep 25, 2009 @ 18:31

    Har ett par måste grejer att göra i vinter.
    1. Hitta nånstans att dra in skutan på trailern med värme inne.
    2.Strippa expressen på allt i block o vinchväg.
    3.Montera luckgarage.
    4.På med lite nya grejer på taket och ny skjutlucka och nya block.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 25, 2009 @ 18:54

      Så vad är “the latest fashion” när det gäller däckslayouten på Expressen?

      Reply

  4. Mats
    Sep 25, 2009 @ 18:52

    Trist Feffe, hade Lerkil legat närmare hade jag hängt på.

    1. Sälja båten
    2. Köpa en ny

    :)

    Reply

  5. Mikael Vesala
    Sep 25, 2009 @ 19:03

    Cheetah: ska in i värmen och torka upp. Förstärka infästning för storskotskena
    ( sviktar), Nya lister för nergångslucka och allmänt underhåll. en ny pulpit med lite design på hade heller inte skadat. Blir jag riktigt rastlös ger jag mig på att bygga ny sektion under mastfoten för att ersätta maststöttan i alu.
    En kavitationsplatta på rodret har jag funderat på för att unvika att luft sugs ner på läsidan i begynnande broachar. Har sett det på hugoboss båten.
    Nån som har erfarenhet om det.?

    Reply

  6. Henrik N
    Sep 25, 2009 @ 19:14

    …fysträning!? För att segla? Har jag missat något?

    Reply

    • Erik Barkefors
      Sep 25, 2009 @ 22:25

      Med fys-träning menar Peter roddmaskin!

      Reply

  7. Harald
    Sep 25, 2009 @ 19:29

    Elmotor till våren, kombinerat med ett mini-diesel elverk. Jag har bara inte bestämt mig för vilket år ännu den våren kommer.

    Reply

  8. Lars
    Sep 25, 2009 @ 19:32

    Mitt “vintermeck” består i att speca och beställa en ny familjeracer i 34-35 fotsklassen. (Arcona, Dehler och First ligger ganska jämt på upploppet) Alla båtarna har sina fördelar men en del val måste göras på alla. Mina största huvudbryn just nu är:
    1) Är Rod verkligen värt mellanskillnaden mot dyform?
    2) Vilket storskot-system fungerar bäst med underåriga underbetalda gastar, Tyskt eller vanligt?
    3) Är gjutna segel motiverade och så mycket bättre än en en traditionell design i laminatduk?
    4) Vilken instrumentnivå fungerar på en gubbracer utan besättning och datorkompatibilitetsbehov, Ray 60, 70 eller nexus?
    5) Några andra val man måste göra direkt eller kan man vänta? (ex autopilot)

    Någon som har några kloka synpunkter?

    Annars känns det ganska bra och lyxigt att ha sålt båten och inte behöva utföra avmastning, vintertäckning eller varmvattenberedartömning…; )

    Reply

    • Carl Fjällman
      Sep 25, 2009 @ 20:07

      Lars:
      Jag kör med Rod. Tycker Ray 60 fungerar bra. Är det laminat i kevlar mot gjutna du jämför ?
      Vad ska båten användas till ?

      Planen för i år är ny gelshield +bottenfärg + 800-papper, som en barnrumpa, sen är nog nästan allt uppdaterat och nytt. Ev en lättvindsgenua till….

      Mvh

      Carl

      Reply

    • Freddy
      Sep 25, 2009 @ 20:10

      -Om du skall skaffa en “-racer” så slipper du varvattenberedar tömning i fortsättningen.
      – fundera även på ett “tacktick” system
      – strumpa till genacker är bra för crusing och träningsseglingar med liten besättning
      Lycka till med valet

      Reply

      • Jocke_R
        Sep 25, 2009 @ 20:44

        Jag tror (om jag minns siffrorna rätt) att dyform har typ 20 % lägre töjning än 19-trådig medan rod har typ 80% mindre. Om det är värt pengarna är ju svårt att säga men rod är sjukt mycket stummare iaf.

        Reply

    • Tobbe
      Sep 25, 2009 @ 21:17

      + en fot, så har du FF 36 i clubvarianten…

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 25, 2009 @ 21:53

      Lyxproblem. Fina båtar allihop, och det kan bli många spännande fajter runt 35 fot framöver…

      Rod regerar.

      Vanligt storskot funkar fint men se till att det finns ett bra fintrim.

      Fusion X, FLEX, MAXX eller motsvarande är ett sjysst budgetalternativ när det gäller segel på en 35-fotare. Jag tyckte det var rätt nivå att börja med, när man ändå inte kan få ut max ur båten. Efter ett par säsonger så har man en helt annan koll på hur rätt setup bör se ut.

      Nexus är sjysst. Raymarine är svåra att kalibrera? På tacktick har folk svårt att få fram hundradelar (eller är de bara klåpare)?

      Reply

      • Freddy
        Sep 27, 2009 @ 20:57

        Om ni änvänder Nexus, montera mastgivare med KABEL. Kabeln är av försumbar vikt. Tillförlitigheten ökar till 100% (från 50-60% med trådlöst)

        Reply

    • Joakim
      Sep 26, 2009 @ 00:30

      1. Bättre fråga kanske är dyform värt. Inte så mycke bättre än vanlig 19. Det vad man vinner med rod är luftmotstånd och vikt. Samma töjning får man med lite tjockare dyform/19
      2. Vanlig med 6×4
      3. Material och form är viktig inte hur segeln är gjort
      4. Nexus

      Reply

  9. Claes Hiersemann
    Sep 25, 2009 @ 20:03

    Hej Peter.
    Jag måste ju säga NYA SEGEL, annars gör jag yrkesfel, eller hur?
    Men skämt åsido så är detta faktum motorn på en racingbåt, och dina har ju gått två långa säsonger om jag minns rätt, så jag skulle verligen vilja, att vi fick bygga några D4 segel uppför eller en Gamma3- som du seglat, tex. Lars Meijers samt en fet Alpha, eller var det en Beta du brände på Färder….? Minns bara att den var blå. Jag lovar att är däckslayout, riggen i ordning idag, så får du mkt mer “B for the B” med tex. en ny stor än byte av rigg från D-Form eller Rod till PBO eller ännu mer annpassat för J109, helt säkert.

    Jag måste påminna om vår flytande båtmässa i Malmö, om någon tagit upp båten och fortf är lite sugen att trampa nya deck, vi har shortsväder här nere, är sanning!

    Första gången vi har en flytande någonsin, ca 20 nya båtar samt en massa begagnade. Se mer på http://www.oppenbrygga.se

    Happy Weekend!

    Claes…………………../)…./)…/)..¤…….

    Reply

    • harald
      Sep 25, 2009 @ 21:44

      Ja men det att man beställer nya segel är väl inget som har nåt med vintermeck att göra. Det gör väl alla oberoende, eller vad? D4 G1+stor på G så att säga, men det ides jag inte ens berätta.

      Reply

  10. trond
    Sep 25, 2009 @ 20:38

    Bytte båt?? Har testet nye First 35an, den ser lovende ut.
    Kanskje er det noen som har seilt TR som kunne overta min First 36.7 fra 2008.
    (Ikke hatt kontakt med moder jord) + vært “pakket” inn med reklame.
    Seilene er nye fra Quantum i år.
    Hvis ikke det blir noe bytte regner jeg med noen modifikakasjoner. Bl.a. storseilskotet og noe annet småting.
    Too Aiming First

    Reply

  11. X-mike
    Sep 25, 2009 @ 20:40

    Precis bytt upp mig från racer till cruiser/racer så nu finns det nya meck att ta tag i:
    – Byta ut/ sy om orginaldynorna från 90
    – Byta all löpande rigg, var och höstfyndade lite dynema idag.
    – Nytt storsegel kommer i veckan
    – Uppgradera instrumenten, de gamla danavigation skall bytas ut mot nexus nx2 prylar, tänkte jag, någon som har synpunkter. Vind och Logg.
    – Ge botten ett lyft.

    Plocka ur sånt som inte behövs/funkar längre, hur länge sen var det som en ap-navigator funkade? Nån som har tips på nyttanvändningsområde, eller är det en leksak till kidsen? Hittade 2 extraankare i ett fack, förutom de två som sitter monterade med rullar….

    Det är otroligt vad mycket roligare det är att fixa med en för oss ny båt.

    trevlig helg!!

    Micke

    Reply

    • Leino
      Sep 26, 2009 @ 18:19

      Bytt upp??? Hur tänker du nu?

      Reply

      • x-mike
        Oct 2, 2009 @ 20:57

        Från en first class 10 till en X-372 så är det i allafall för oss ett snäpp upp komfortmässigt, men på samma nivå avseende seglingsprestanda-

        Reply

        • Leino
          Oct 3, 2009 @ 11:35

          Ok, FC10 är ju i mina ögon en grejt Racer/cruiser men det är väl X-372 oxå ;-)

          Reply

      • Claes Redin
        Oct 4, 2009 @ 13:43

        Det måste ju vara komfort han menar ;-)
        När det gäller segling, speciellt undanvind är det inte mycket som slår en FC10. Speciellt då den funkar helt ok som semesterbåt.
        Beneteau First Class 10, Milo, SWE 16347

        Reply

        • Calle P
          Oct 4, 2009 @ 18:04

          Hur tänker du då angående undanvid Claes :-)

          Reply

          • Claes Redin
            Oct 4, 2009 @ 19:05

            Det är ju en fransk båt med bred häck, dvs. mera åt öppna bogar. Är enligt uppgift från bättre seglare än mig lite snabbare och mera lätthanterlig på undanvind än din favorit, X-99. Stino (X-99) visade på Poly Skagen race att besättningen är det som avgör då de till och med slog en First 40 på seglad tid. Wow…

  12. Lena
    Sep 25, 2009 @ 20:42

    Till Henrik N – Ja, det har du !!!

    Reply

  13. Anders V
    Sep 25, 2009 @ 20:55

    Detta är nästan off topic jmf med andra båtar men som man frågar får man svar; på min allt fräschare havskryssare från 1967 så är vinterns program

    Byte av reklamerade lanternor (biltema LED som stör VHF)
    Skicka för-fönster på reparation till Ö-metall
    Separera motor Kyl och värme system med hjälp av den gamla värmeväxlaren.
    Skaffa Bolinder cirkulationspump och expansionskärl till ovanstående projekt
    Måla Motor O21
    Stor tvätt invändigt
    Topcoat invändigt
    Isolering av skrovsidor i salong med liggunderlag
    Demontera och lacka luckor, dörr och trä delar från salong.
    Sy Sittbrunns kapell
    Nya 6 mm toppstag, de gamla är original från 1967
    Flytta Genua skenan akter ut ca 30 cm, så att Roly Tasker genuan som jag köpte av Claes får rätt skotpunkt efter ändring av mastlutning.
    Överväga design av ett helt nytt elsystem.
    Hålla utkik på Blocket efter en ny beg spinnaker (el. genaker) för att ersätta den stulna.
    Normal tvätt, vaxning och bottenmålning

    Reply

    • harald
      Sep 25, 2009 @ 21:46

      Berätta mera on Biltema LED-lanternor som stör VHF. På vilket sätt, vilka symptom och vilka lanternor?

      Reply

  14. Jocke_R
    Sep 25, 2009 @ 20:56

    Expressen ska nog få lite kölöversyn, spackla igen hål och måla rufftak. Kanske ett luckgarage men framförallt någon form av toppavlastare till focken.

    På Mälar 30an ska epoxibehandlingen i botten avslutas (har stått på land hela sommaren), dvs bredspacklingen ska slipas färdigt, kölen ska spacklas upp, 2-3 lager NM-primer sedan 4-5 lager light primer + vattenslip till minst 600. Någon sorts “ring frame” vid masten samt nya kojer + dynor. Klurar också lite på någon form av korsskotning till genuan.

    606an behöver ett nytt roder. CNC fräst i plywood är planen. Skulle vara kul med en ny mast också.

    Det ska nog gå att fylla ut vintern…

    Reply

  15. Johan O
    Sep 25, 2009 @ 21:29

    Skrapa av alla havstulpaner, måla Hempel Mile Light över befintlig VC17 Extra som inte funkat iår, ny supstuga.

    Reply

  16. trond
    Sep 25, 2009 @ 21:51

    Johan O
    Test Hempel Glide Speed. Helt suveren!!

    Reply

  17. /HenrikB
    Sep 25, 2009 @ 22:02

    Här i Västerås blir det in på Båtklubbarnas varv hela vintern, projekt “Göra färdigt”. Mithril skall bli klar, dvs dasset skall få en dörr, salongen innertak med taklister osv. Elsystemet måste totalombyggas. Funderar även på att bygga på en rattstyrning, nya röstjärn i kolfiber, samt diverse ombyggnad i pentryt.
    Ett mål är dessutom att lätta båten på 100kg, Mithril har blivit lite häcktung på äldre dagar ;)
    Lite uppdatering i segelgarderoben på G, stor och ev en fock på G.

    Reply

    • Jocke_R
      Sep 25, 2009 @ 22:33

      Rattstyrning känns inte riktigt 2010, se på TP 52 :)

      Reply

      • Andrej
        Sep 26, 2009 @ 11:37

        Har du sett en TP52 från 2010?

        Reply

        • Jocke_R
          Sep 26, 2009 @ 19:21

          Bra poäng! :) Men jag tror inte de kommer ha ratt iaf.

          Reply

    • /HenrikB
      Sep 26, 2009 @ 16:57

      Nu kan jag även lägga till “Laga rejäl bula i sidan…”

      Reply

      • MiniMe
        Sep 26, 2009 @ 21:17

        Vad hände???

        Reply

        • /HenrikB
          Sep 27, 2009 @ 16:26

          Bredsida med Lohi 25:an vid rundning, vårt fel…
          Inga skador på Lohin, som har en rejäl gummilist, rejäl intryckning i min BB-bog… ;( Tur att jag skall ligga på varvet i vinter ;)

          Reply

          • MiniMe
            Sep 27, 2009 @ 23:27

            Lohin borde dock inte ha fått starta. Ej i tabellen och inget mätbrev… ;-)

            såg föresten att Leif höll på att tråla. vet du om han fick fisk??? (spinnaker är kanske inte bästa fiskeredskap…) ;-)

          • /HenrikB
            Sep 28, 2009 @ 07:58

            I WSS är vi av inställningen att alla är välkommna…. ;)

            Man kunde nästan tro att det blev storfångst, med tanke på hur tungt det var att dra in den trålen!

          • MiniMe
            Sep 28, 2009 @ 10:55

            Henke, dessa båtar har inget mätetal. deltagandet kan hanteras mao de behöver inte uteslutas. Se LR och TR. Men det kan aldrig vara frågan om deltagandet i en sanktionerad tävling i tävlingsklassen. det börjar med att det strida mot både KSR78, Redskapsregler och SRS
            (SRS gäller bara för båter som är standard-, klass- eller mätbrevsbåt). Mao. reglerna kräver det.
            En annan aspekt är att det lätt bjuds in till fusk. Jag har haft kontakt med deltagre som ska ha mätbrev. En del båtägare skulle ha tagit ut mätbrev om de hade fått hjälp med ansökning och/eller mätning. Andra båtägare ha tagit ut mätbrev bara för att vara med på höstkroken.

          • Leif E.
            Sep 28, 2009 @ 15:01

            Betr. trålningen så hade vi inte så mycket annat att göra på de många (6) halvvindsbogarna och så hade vi tjuvstartat också förstås. Två fördäckare lämnade återbud på fredagen så vi fick skicka fram två fiskare istället.
            Men som alltid lika positive Per B. sade efteråt: Det blev ju i alla fall inga personskador.

  18. Gustav
    Sep 25, 2009 @ 22:06

    Är med ny båt, Dominant 95. Planen är allmän piffning inne:
    Fixa några dynor
    Byta nålfiltsmattan på skrovsidorna i förpiken mot trä
    Installera dusch på badplattformen (båten är förlängd 75 cm med plattform)
    Fixa landström

    Alltså inget racerbetonat. Båten ska få gå i sommar sedan få jag se vad det blir för ändringar. Bra segel har jag redan.

    Reply

  19. Claes Nettelbladt
    Sep 25, 2009 @ 22:16

    När man läser alla dessa inlägg om exotiska segel och andra avancerade prylar, kan man bara känna hur skönt det var, att fatta beslutet att helt sluta kappsegla. Men nog finns det prylar att investera i. Efter att försökt vända 40.7:an i 16 m/s väst i Kåsebergas proppfulla trånga vildsint gungande hamn, blir det nog en bogpropeller till nästa säsong.

    Reply

    • Richard Domack
      Sep 25, 2009 @ 22:22

      Stopp och belägg! Inte besudla en 40.7:a med bogpropeller. Det finns gränser..

      Reply

  20. Fredrik Westin
    Sep 25, 2009 @ 22:33

    Efter många års meckande, tror jag mer på mentalt/ hjärn meckande!
    Var i i veckan på Gotland Runt debriefing hos Norht Sails, en bra tillställning som kommer bli ännu bättre nästa år! Här kommer listan!
    Routing
    Routing
    Routing

    å så lite skruvande kanske!

    Hls Fredrik Team Archip Arcona 340 SWE 1 Imperiet

    Reply

    • Pelle P
      Sep 27, 2009 @ 12:00

      Hallo Fredrik, såg båten på Byxel. Det såg RIKTIGT nice ut… Hur kändes det mot First 35? Om jag inte minns helt fel så var ni före Elan 37 och Pronavia 38 på vägen ner, åtminstone i skärgården. Och jämnt med F35.

      Reply

  21. Richard Domack
    Sep 25, 2009 @ 22:34

    Nya lager till rodret
    Bort med grabrails i trä mot nya i alu eller rostfritt
    Samma med listerna runt nedgångsluckan
    Bort med en vinsch
    Nya avlastare
    Lätta durkarna
    Nytt instrumentfäste
    Byta färg på trimlinor
    Ny genua
    Ny fock?
    Nya hjul på låda i stuv
    Ny rorkult
    Stödben på trailern
    Nya markeringar på bom och mast
    Dra ny cunningham till försegel
    Montera nya rutorna
    Nya block och ny ordning kring mastfot
    Spackla roderinfästning och köl
    Ny montering av badstege
    Ändra backstagsutväxling från 1:42 till 1:28
    Utväxling/snabbjustering av mantåget i aktern
    Lacka om skrovslinjer
    Nytt spinfall

    Shit, tar aldrig slut. Huvudet är fullt med låång lista.. Grislång! Men så är också vintern så det skall väl hänga ihop på ngt. sätt..

    Reply

    • Claes Redin
      Sep 26, 2009 @ 17:40

      Tur att du inte har så mycket annat att göra…
      Lycka till ;-)

      Reply

  22. Anders V
    Sep 25, 2009 @ 23:42

    Biltemas LED lanternor röd grön vit
    Jag köpte dem rätt snart efter deras lansering (våren 08). Monterade dem och de fungerade kanon och drog i praktiken ingen ström. Sen köpte jag en VHF (våren 09) och satte på den tillsammans med lanternorna, det var ingen bra kombination, mycket störningar. Gogglade på det och fann att andra haft samma problem. Jag ringde då Biltemas kundtjänst som bekräftade problemet men sa att nya icke störande LED lanternor skulle komma in juli/augusti (09). (Det är inte mitt problem, men har de sålt de andra fram till dess?) Jag hade föredragit en in situ fix men de måste tydligen bytas så tre nya däck genomgångar skall tätas.

    Reply

    • Team Dehlerdoris
      Sep 28, 2009 @ 17:10

      Störningar från IC-kretsar som finns till vissa LED-lampor är något som tyvärr kan uppkomma. Även på mindre LED-lampor skulle jag tro. När det gäller Biltemas LED lanternor så kommer det som sagt nya som är avstörda. Jag har själv bytt ut mina Aqua-Signal lanternor till Biltema lamporna i våras. Istället för 35W (sidolanternor+akter) så drar dessa 2W+2W+2W. Biltema är kanske inte min normala levantör till Dehlern, men dom här lamporna är riktigt j-a bra. Dessutom har de Certifikat. Den medföljande kabeln är också av förtent typ. Jag har inte haft några störningar. Den främre röd/gröna lanternan lyser fantastiskt t.o.m. en ½ meter under vattnet…(Watski2SB-09). Kåpan/glaset är kraftigt och dom känns stabila. Inte sett några UV-sprickor än iallafall.
      Det är viktigt att montera en VHF eller FM-radio så nära batteriet som möjligt. Batteriet är en jättestor kondensator som tar upp störningar.
      Att ersätta en glödlampa (med centrerad vertikal glödtråd) med en “stolpe” med en massa lysdioder i är inte godkänt. Lysvinklar blir fel och de uppfyller inte ljusstyrkan i sidled vid krängning.
      Möjligen kan dessa funka som runtomlysande vit ankarlanterna.
      StefanK
      http://www.dehlerdoris.blogspot.com

      Reply

  23. Patrick L
    Sep 26, 2009 @ 07:21

    Farr 30, inte så mycket att fixa på båten i år. Men det är väl ett par block som skall bytas och så spackla en del gelcoat. Ny spartite när vi mastar i vår eventuellt och så märka upp trimdetaljer. Jag hoppas det blir tid att fixa en riktig servicetrailer, det behöver vi nog ha om vi kör Big Boat Challenge i Kerteminde i maj och sedan ett F30-mästerskap i Kiel i juni.

    Reply

  24. Erik
    Sep 26, 2009 @ 09:17

    Vurerer du å kjøpe seil, spesielt fra USA (North) er det meget gunstig nå i September pga årstiden og meget bra dollar kurs. Vi har fått nesten samme pris på vårt storseil i år som det vi kjøpte for 3 år siden, så løp å kjøp :-)

    Reply

  25. Robert Åkerman
    Sep 26, 2009 @ 09:31

    Inget meckande, så:
    – Segla till isläggning
    – Torrsätta, spola av och polera
    – Sjösätta vid islossning
    – Segla…

    OK då ;-)
    – Enkelsidiga wishbonebommar i kolfiber
    (aluminium böjer sig på undanvindar över 10 m/s)
    – Bomlattor till seglen
    (vid segling utan bommar och vid rullrevat)
    – Skotstake till huvudseglet
    (vertikal skotskena för bättre trim av mastfllexen)
    – Vattenballast dunkar med elpump
    (vid brist på fläsk på kanten)
    – Experimentera med vingsegel till kolfibermasterna
    (tygklädd flygplansvinge för att utnyttja flexen i masterna)

    Sefyr 6
    21″ Cat Schooner
    SSV
    Ekhagen sommar
    Ropsten höst/vinter/vår

    PS.
    Har Ni vägarna förbi Ropsten
    så är Ni välkomna med ut en sväng

    Reply

  26. Simon Karlsson
    Sep 26, 2009 @ 17:13

    Höst- meck med Rs Feva xl
    Rs Feva:
    • Ta in i huset
    • Laga skrovet på riktigt
    • Byta krängband/krängbandstampar
    • Byta fockskot
    • Byta storskot/ block
    • Byta Fockfall
    • Byta Storfall
    • Byta ”stroppar”
    • Byta centerborstrumma underdel
    • Byta pekestamp
    • Slipa roderblad
    • Vattenslipa centerbord/roder
    • Byta stroppar
    • Tvätta med sötvatten
    • Tvätta alla segel med sötvatten
    • Laga gennaker (gul-färgad)

    Kläder:
    • Byta muddar på torrdräkt

    Köpa (båths):
    • Material till att laga skrovet
    • Fockskot
    • Storskot
    • Block till storskot
    • Stroppar
    • Fockfall
    • Storfall
    • Vattenslippapper

    Köpa (Clas Ohlson):
    • Silvertejp
    • 5 56

    Mvh
    Simon Karlsson 14 år

    Reply

  27. Claes Redin
    Sep 26, 2009 @ 17:34

    Ojojoj, Jag trodde jag hade mycket….
    Stora häftiga projekt, så jag hoppar nog över mina små fix.

    Däremot funderar jag på att byta bottenfärg.
    Något som går att få hygglig finish på. (800 papper)
    Funkar VC17 här på Västkusten? Annat som är bättre?
    Är färgen verkligen bättre i Norge?
    Tips, förslag mottages tacksamt.

    Reply

  28. Öresund Regatta, AN
    Sep 26, 2009 @ 18:25

    Fy vad sorgligt. Snacka vintemeck när 1/4 av säsongens race är kvar. Har ni redan lagt av för säsongen?
    Vi ska ta upp tidigt i år 20 oktober.
    I fjol kom hon upp 2 januari och vi seglade sista gången helgen innan julafton.

    Reply

  29. Stefan Blom
    Sep 26, 2009 @ 19:17

    Vintermecket blir att ladda för CB66 segling under okt, nov och december med allt vad det innebär. Frostbite är ju årets tävling och den skall man givetvis inte missa!!! Låna en CB, C55 eller 2,4 och va med! Det ryktas också om att årets upplaga även skall färgsättas med Drakseglarna så att barpersonalen får tränas på Drya, GT och rätt temp på bubblet :-)

    // Blomman

    Reply

    • Feffe
      Sep 26, 2009 @ 19:28

      Grattis till vinsten idag Blomman. Jäklar vilken fart Ni har i lådan, imponerande segling första kryssen både högt och fort.

      // F

      Reply

      • Stefan Blom
        Sep 27, 2009 @ 07:54

        Ja du Feffe, det gick fort både upp och ner. Christer (mittgasten) skickade ett sms och hade räknat ut att vi hade en snitthastighet på 16 knop på första länsen (blev ju en slör då vinden vred). Att vi kom såpass mycket före hade lite olika anledningar.
        1. Vinden vred 30 grader vänster precis när vi startade och det resulterade att vi var 30 grader högre i vind än alla andra framför.
        2. LYS talet är bräknat på att man skall segla runt en ö. Nu blev det en nästan en sträckbog till kryss och slör/halvvind hem och detta slår ut LYS systemet….men så e det ibland ;-)

        // Blomman

        Reply

        • Feffe
          Sep 27, 2009 @ 11:24

          Snyggt seglat var det i alla fall. Vi skulle nog haft en gubbe till för att orka hålla samma höjd. Vi försökte gå lägre men fortare men det verkade bara funka initialt.

          // F

          Reply

  30. mattias allroth
    Sep 26, 2009 @ 23:47

    Nån som är sugen på race i vedbaek me oss på swe 39 express nästa helg får gärna slänga iväg ett mail på mattias@swe39.com
    Vi ska köra MummStelton Cup mot ett 40 tal andra i vår start och minst 6 expresser.
    Saknar en gubbe till fock/spinne eller stortrimm i nuläget……an nars får jag gå på vintermecket tidigare :(

    http://www.swe39.com

    // mattias 0736263237

    Reply

  31. Team Styrbord
    Sep 27, 2009 @ 19:28

    Vi ska…..

    Slipa teakdäcket
    Smörja alla winschar
    Byta lite fall
    Vända en antenn
    Laga vindinstrument
    Montera satcom
    Montera extra länspump under däck
    Slipa bort all gammal bottenfärg
    Måla på ny stekhet båttenfärg
    Vaxa friborden med exklusiv nonfriktion vax
    Klippa naglarna
    Raka benen
    Lägga gelcoat på lite småskador
    Serva motorn
    + en lista på ytterligare ett antal punkter.
    Tvätta riggen

    Någon som är sugen på att hjälpa till?

    Reply

  32. krister
    Sep 27, 2009 @ 20:25

    Vill byta köl…från rak fena till t-köl.
    Har pratat med Kolsta gjuteri o Stena…
    Vet någon var man kan vända sig för one off kölbeställningar?
    Målet är att öka rätande momentet men att minska totalvikten
    /Krister

    Reply

    • /HenrikB
      Sep 27, 2009 @ 21:31

      Mellerud gjuteri gjorde min köl!

      Reply

    • Erik Barkefors
      Oct 3, 2009 @ 12:40

      I Eskilstuna finns ett gjuteri som både ordnar bly och järn. Välj segjärn om du har järnfena och be att få den sprutgalvad direkt.

      http://www.gjuteri.com/

      Reply

      • /HenrikB
        Oct 4, 2009 @ 09:15

        En sak att tänka på när du väljer gjuteri: Kolla att dom kan gjuta bladet stående. Om det ligger ner har det en tendens att bli osymetriskt när gjutet svalnar (något som gjuterierna inte gärna erkänner).

        Reply

  33. Tobbe
    Sep 27, 2009 @ 21:12

    Sista kappseglingen för säsongen idag.
    Resultat: Nytt peke och laga eller vad som nu går att rädda på roderfundamentet lägs till på vintermecklistan.
    Var dock kul så länge det varade.

    /Tobbe, CB215

    Reply

  34. Peter Gustafsson
    Sep 27, 2009 @ 22:13

    Oj, många som har riktigt stora projekt ser jag… på BLUR är det mest småsaker förutom det vanliga underhållet.

    Alltid lika stökigt att gå igenom hela segelgarderoben hemma i lägenheten… men 6-åriga dottern fick i alla fall leka segelmakare. Appropå kommentarerna ovan så är de helt OK fortfarande. Vi skall prata race/ambitioner och göra lite analys under hösten innan vi köper nåt nytt…

    – bobstay till peket?
    – avrinning till ankarbox (rf skyddskåpor bromsar)?
    – sätta fast bussning till peke
    – förstärka luckor i förpik (tål inte fördäckare som hoppar)
    – ny motorlanterna
    – sätta fast nödstyrning & annat “löst stuvat”
    – ytterligare en spinnakerstrumpa
    – snyggare fäste till ICE-antenn
    – gå igenom styrningen
    – fylla gas på kylen
    – fjärrkontroillen till autopilot fixas
    – fjärrkontroll till kompass bytas
    – MOB-knapp?
    – AIS?
    – aktiv radarvarnare?

    Överst på agendan är dock besättningen. Det är den som gör stor skillnad. Nu har vi haft ett bra gäng som har varit med ombord i olika konstellationer. Nu gäller det att synka ambitioner och kalendrar så att alla tycker att det är kul och kan committa sig.

    Reply

    • Erik Barkefors
      Sep 28, 2009 @ 09:28

      Vad har du för spinnstrumpa?
      Erfarenheter?
      När och hur använder ni den?

      Reply

  35. mattias allroth
    Sep 28, 2009 @ 09:38

    Vet att när jag var med på HYUNDAI så körde vi med strumpa på nån av spinnakrarna och det underlättade nåt enormt vid sättningen av 770 kvadrat iaf ;)

    Reply

  36. Espen Johansen
    Oct 2, 2009 @ 20:35

    Hei Peter

    Er den lykkerlige “egarare” av en Performance 35 men ny baug i fjor vinter!
    Hva gjör man da i vinter? Sitter forresten i Turkiet og er lei semester og lengter hjem til seiling. Har bestilt maste display som er på vei fra US. Pröver å få det på plass för siste regatta 10.10.09. Mvh FAST BORN

    Reply

    • Team Dehlerdoris
      Oct 4, 2009 @ 11:47

      En lite fixalistatillnästasäsonglista finns iallafall…;
      -Byta till svarta slangar till sjövattenpumpen och kranen
      -Flytta givaren för autopiloten till salongsbordet
      -Montera några extra padeyes till ute vid relingen(för genua/fock vid halvvind)= mer speed
      -Lite mer finish-våtslipning på kölen
      -Montera en liten fjäder till Seldenbommens nya avlastare(3:e revet)
      -Peppe på North fixar lite med storen, 3:e rev förstärkningar, m.m.
      -Fixa med spinngajarna så att spinnbommen inte “fastnar”, ändring av “Donuts”
      -Ny D4 aramidfock(Genua3,5) från Gran. Krav till W2SB,2010
      -Ny motorlanterna
      -Mont av så stor solpanel som möjligt på luckgarage.
      -Byte av 3/8″ kulventil under tvättställ, spak lossnat..?
      -Liten “slanglagningslapp” på gummikragen till masten
      -Montering av belysning i motorrum
      -Montering av strömbrytare så att startbatteri enkelt kan sammankopplas med övriga batterier
      -Fixa omkopplar-knappen på Jabsco-toan.
      -Större hål i spinnbomsäcken för 3:e revet
      -Erik B har nu också en egen fixa-lista…(!)
      m.m.
      Visst är segling en året runt “sport”?
      Ps.
      En riktigt bra grej till!
      Om nu någon av någon anledning ska lossa sin järnköl från båten…. Passa då på att blästra den och sprutförzinka den. Sprutförzinkning där man sprutar på smält Zink, ger en yta typ “kiwifrukt” som är helt perfekt för epoxifärg/spackel. Man får en helt underhållsfri järnköl for ever. Kostnaden för behandling på en lös köl ligger på c:a 5000,- lite beroende på storlek o blästerjobbet.
      StefanK
      http://www.dehlerdoris.blogspot.com

      Reply

  37. Claes Engelin
    Oct 5, 2009 @ 10:08

    Jag har ett något annorlunda vinterprojekt:

    – Nya vatten- och avloppsrör i lägenheten
    – Nytt kök
    – Nytt golv i hallen
    – Sälja lägenheten och flytta hem till Anna
    – Köpa båt för pengarna som blir över :-)

    Just nu känns det som om det får bli en Dehler 34 från 90-93. Eller något i den stilen. Priserna i Holland ligger cirka 200 tusen under de svenska. Att segla hem en båt från Holland gör vi lätt på en vecka.

    Efter tio år i Maxi Racer har jag tröttnat på att krypa runt på knä hela semestern, och Anna vill inte kissa i en pyts…

    Reply

  38. Bosse
    Oct 5, 2009 @ 10:46

    Claes, om Du kör samma projekt, fast flyttar det till Racern, kanske Ni kan behålla den?!
    Tänk, spoltoa, nytt kök, nytt golv i hallen (var är den på en Racer??)

    Håller med Anna, varken Expressen eller Racern levererar på dagens krav beträffande komfort. Suck.
    Efter kalaset hos P, så snackade helt plötsligt vi också om en nice snabb cruiser….
    Var nog så att vi blev påverkade av Ditt och Annas prat om Dehlern…….

    Lycka till med flytten till Anna- was about time:-)

    B

    Reply

  39. Andreas i Missmatch
    Oct 5, 2009 @ 12:02

    Hur blir det med stagsegel i framtiden för din del Peter?
    Har du högre fart ii några vindregister typ TWA 80-120?
    Blir det separat mätbrev för sådant eller hur funkar det om man seglar LYS där det egentligen inte är tillåtet?
    Hade varit kul och fått reda på dina utvärderingar och hur långt akter om förstaget fäster det in?

    Reply

  40. PelleL
    Oct 5, 2009 @ 12:54

    Stagsegel är (var ia allafall under 2009) helt OK i LYS. Det är ett försegel. Kom bara ihåg att utan mätbrev får man bara ha tre försegel ombord.

    Reply

  41. Andreas i Missmatch
    Oct 5, 2009 @ 13:15

    Min uvudfråga var om det ger mer fart…
    Gällande LYS trodde jag att det ej var tillåtet att halsa flera försegel(med olika infästningar….trodde det var begränsningar i detta…så stagsegel+fock+ gennaker+ spinnaker är tillåtet?Eller var ligger begränsningarna?
    Bara man inte spirar genakern?
    Känner mig lyckligt okunnig/ovetande…
    Detta eftermeck och optimeringar för maxfart blev till ny inriktning…SRS ;-)

    Reply

  42. Peter Gustafsson
    Oct 5, 2009 @ 19:35

    Mycket riktigt räknas stagesegel som ett försegel i LYS. Så man får inte ha det tillsammans med fock eller genua.

    Vi ville få ytterligare edge på undanvind, framförallt i lätt & mellanvind. Det är ju alltid en avvägning mellan att “defensivt” täppa till sina svagheter eller “offensivt” hitta bogar där man skaffar sig en fördel jämfört med konkurrenterna.

    Vi halsar stagseglet ca 70 cm akter om förstaget. Realtivt långt fram alltså, men det blir ungefär mitt i spalten mellan gennaker och storsegel. På spinnakerbåtar hamnar den längre bak. Såg förresten att Datacom i somras körde sitt extremt långt bak (~1 meter framför masten i relingen – någon som har koll på detta trim?).

    Vi håller på att analysera hur mycket mer fart vi får ut, men har inte kört tillräckligt mycket för att kunna ge ett heltäckande svar. Under optimala förhållanden (TWA 110-120 i 4-6 m/s) kan det göra 0.5-0.8 knop men vi ser viss fartökning på de flesta bogar. Dock vill man ha 100% koll på gennakertrimmet innan man börjar experimentera med stagseglet.

    Reply

    • MiniMe
      Oct 5, 2009 @ 21:56

      Varför får man inte föra stagsegel tillsammans med fock eller genua? Varken KSR eller SRS säger emot. Som Pelle nämnde så är antalet segel begränsade via båtdatablad, klassregel eller mätbrev. Men bara en spinnaker får föras enligt KSR 50.
      Det är säkerligen något att fundera över….

      Reply

  43. Patrik
    Oct 5, 2009 @ 20:22

    Mitt bekymmer är att steget mellan Kryssfock (29kvm) och Gennaker (116kvm) är för stort och att då addera ett stag segel till gennakern är inte riktigt vad man behöver..
    stagsegel som komplement till kryssfocken skulle vara mer intressant men är ju enligt ovan inte tillåtet så stagsegel är bland de sista segel min garderob behöver.
    Ett storsegel modell rektangel skulle däremot vara mumma för att få storen att orka tvista i harmoni med Gennakern då det storsegel jag har idag väger som två storsegel och inte ens orkar tvista i 10m/s undanvind… börjar tro att vinkeln på de genomgående lattorna trycker seglet neråt i akterliket.. nån som haft liknande problem?

    Reply

  44. Emil W
    Oct 5, 2009 @ 20:47

    dc_staysail-1.jpg

    Hej,

    Att spinnstagseglet på DC sitter där det gör beror på att det är den bästa punkten i avvägningen mellan långt fram och ut i sida. SS sitter alltså monterat i relingen så långt fram som möjligt, längre fram smalnar DC av kraftigt.
    Viktigare att få ut i sida än långt fram för att få ss att funka mellan nylon och stor så bra som möjligt.

    DC’s SS är ett utpräglat running ss och relativt stort. Vi har blivit bättre och bättre på att få det att funka vilket ger till uttryck att vi kunnat se en prestandaökning längre och längre ner i registret. Beroende på sjögång kör vi ss upp till 25 knop TWS och ner till som lägst 6 knop tws men där är det tveksamt om det funkar, Beror på dagsform… körde det ganska mycket i det låga registret på Gotland Runt i år men kanske mest för att vi då upplevde 6 knop som “oceaner” av tryck :)
    Vinklarna, TWA, mellan 130 och 175.

    Allt däröver märks en prestandaökning och ett stagsegel gör också att båten “spårar” bättre. Över 25 knop TWS blir det för mycket power för DC.

    Många går ju i tankarna kring code1 liknande segel och en del, både i IRC och ORCi har ju redan monterat peke. För att få ut max av detta bör man nog ta en titt på ett genuastagsegel (gs). På allt mellan ca 60 och 110 TWA bör det bli en ordentlig prestandaökning. Funkar bra med att skära ner en gammal J3 eller J4.
    Har man tillräckligt stor båt (förtriangel), säg oftast över 42 fot, funkar konfigurationen utmärkt även utan peke och codsegel alltså enbart med “utfuckad” fock eller genua eller med en jib-top.

    /Emil

    Reply

  45. martin
    Oct 5, 2009 @ 21:34

    Emil; Vad sägs om lite enkelt “inboard” trim på spinnakerbomen? ;-)
    Får man halsa stagsegel i lovart om centerlinjen i alla handicap regler?

    Mvh
    Martin Strandberg

    Reply

  46. PelleL
    Oct 5, 2009 @ 22:21

    I IRC, ORC och SRS/SweLYS är det RRS54 som styr detta…

    Reply

  47. Lars
    Oct 5, 2009 @ 23:02

    Varför tar inte någon driftig entreprenör fram ett snyggt “VO70 style”-peke som vi kan vintermeka på våra “svennebåtar”. Allt fler vill ju halsa code och assymetriskt ibland.

    Seldén äger ni ingen kristallkula? Det där peket ni har i sortimentet duger inte.

    Rostfritt med teak (typ båtsystem) borde förbjudas.
    Kolfiber är snyggt!

    Reply

    • Mats
      Oct 5, 2009 @ 23:32

      Seldén har gjort ett i kolfiber som sitter på First 45 Teknova.

      Reply

    • Patrick L
      Oct 5, 2009 @ 23:52

      Antagligen för att de flesta när det kommer till kritan istället satsar på ett peke som är användbart till något annat och därför är utfört i rostfritt med teak och ankarrulle… :-)

      Reply

    • Peter
      Oct 6, 2009 @ 16:08

      Det sitter en riktigt snygg variant av peke på Z31-orna. Det fälls också ner till att bli stävstege!

      Reply

  48. Peter Gustafsson
    Oct 6, 2009 @ 07:18

    54 FÖRSTAG OCH FÖRSEGELS HALSHORN
    Förstag och försegels halshorn ska vara fastsatta ungefär i båtens mittlinje, med undantag för spinnakerstagsegels halshorn när båten inte seglar dikt bidevind.

    Det måste vara någon gammal skrivning som gjorde att jag trodde man måste halsa i centerlinjen under LYS. Samma med försegelcombon. Sorry…

    Reply

  49. Patrik
    Oct 6, 2009 @ 13:02

    Se http://www.maxknots.com de har haft ett peke modell VOR70 sedan år 2000 och det är lätt att tillverka till vilken båtmodell som helst i Kol om så önskas.

    Reply

  50. andreas i missmatch
    Oct 6, 2009 @ 19:31

    Data com’s variant kunde ju vara intressant för mig som seglar spinnaker….om jag eller frugan hinner få upp den innan rundningen förstås;-)
    Får prova i helgen…så kanske jag får lite mera vintermeck…

    Reply

  51. Team Dehlerdoris
    Oct 12, 2009 @ 15:17

    “Gratis” tips till alla Blur-läsare om hur man enkelt frysskyddar sin motor finns nu på Dehler Club Sweden. HÖGAKTUELLT JUST NU!
    Tips& Råd på den helt öppna och fristående hemsidan gäller förståss inte bara Dehlerbåtar. Titta på;
    http://www.dehlerclub.se/04_tekniska_tips/05_motor/fs_motor.htm
    eller http://www.dehlerclub.se
    Dehler Club Sweden firar just nu 2 årsjubileum!!
    Vi har 160 medlemmar på Forum. Gå gärna in o registrera dig!
    132 ämnen
    413 inlägg…
    39 medlemmar har skrivit mer än 1 inlägg
    StefanK
    http://www.dehlerdoris.blogspot.com

    Reply

    • LilleBror
      Oct 25, 2019 @ 12:44

      Tack läste på, mycket illustrativt
      Tack för hjälpen,
      (Försöker optimera Foxtrot till nästa år så det blir fart under galoscherna 😇)
      LilleBror

      Reply

  52. Patrik Svensson
    Oct 26, 2009 @ 19:10

    Håller på att skrapa bort min gamla färg.
    Frågn är vad man skall lägga på under den kommande färgen.
    VCTar2 eller Gelshield, någon som har erfarenhet?
    Hade tänkt måla med VC17.
    Hade ju tänkt segla lite nästa år och inte bara slipa….

    Reply

  53. Wrap Up 2009 | bloggen | BLUR
    Dec 30, 2013 @ 17:41

    […] Vintermeck? (98) […]

    Reply

  54. LilleBror Rylander
    Oct 25, 2019 @ 12:40

    Nån som kan hjälpa mig tipsa / hitta exel ark för Naca profil köl o roder
    Roder 0012
    Köl 0064
    Så man kan lägga in längderna och få ut kurvan.
    Det är många år sedan jag meka med sånthär.
    Min köl på Diva 35 har maxbredd på 40% istället för 25-30% och aktre delen är konkav ca 40% vilket inte känns optimalt
    Tack på förhand
    lillebror.rylander@gmail.com
    Eller länk här som svar
    LilleBror

    Reply

  55. LilleBor Rylander
    Oct 26, 2019 @ 12:24

    👍tack

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.