Skip to content

21 Comments

  1. Sam V
    Sep 29, 2009 @ 16:19

    Finfin båt men känns ett år försent. Eller tre. Och vad hände med FF 43:an?
    Jag längtar fortfarande efter potent 31-fotare.

    Reply

  2. Sam V
    Sep 29, 2009 @ 16:23

    Det är FF 41 jag undrade över, inte 43.

    Reply

  3. Patrick L
    Sep 29, 2009 @ 16:43

    Det kommer en Elan 310 till Stockholm i oktober. Skall bli kul att testa den!

    Reply

  4. SWE772
    Sep 29, 2009 @ 17:03

    Elanen ser riktigt fin ut, nog en perfekt båt om man inte har en förstående partner som låter en gå fullt ut. Skämt o sido jag gillar den skarpt.

    Reply

  5. Team Dehlerdoris
    Sep 29, 2009 @ 18:24

    Snyggt! Fast 2 milj SEK är mycket pengar..
    Kan dom hålla vikterna lär denna kunna gå riktigt fort.
    Träffade “Kamu” Strålman för några år sedan. Då ritade han lotsbåtar av stål till Sjöfartsverket där jag jobbade då. Tyvärr så blev dom alldeles för tunga men det var inte hans fel.
    StefanK

    Reply

  6. Richard Domack
    Sep 29, 2009 @ 19:12

    Kan nog bli fin. Mkt. runt 34 fot nu. Hade varit kul med en jättetest av de snabbare i storleken.
    FF 36 verkar inte vara ngn. lättvindsracer. Vi fick upp dem i häcken på Sista Chansen härom helgen (seglade X-99, SYL) in mot mål men så fort den byiga vinden minskade så tappade de på oss och vi hade nga problem att hålla dem bakom. Hoppas 34:an blir mer lättvindsmonster än 36:an.

    Reply

    • Team Dehlerdoris
      Sep 30, 2009 @ 13:09

      Bra förslag Rickard!
      Jättestest av alla snabba 34-35:fotare vore ju högintressant. Dags att återuppliva Båtnytts One of a Kind! När man läser reklamen för vissa båtar så tycks de ju plana på kryssen…
      När man sedan ser på båtarnas SRS-LYS som många ändå har svårt att leva upp till trots att de inte är hiskeligt höga, så inser man att fysikens lagar är klart mer pålitliga än optimerade polardiagram och olika påståenden i “glättiga broschyrer”.
      Båttidningarnas båttester känns också klart “hypade”. Vi ska vara helt på det klara med att båtjournalisterna skriver om sina annonsörers båtar. Uttrycket “Man biter inte den hand som föder en…” är tyvärr passande.
      StefanK
      http://www.dehlerdoris.blogspot.com

      Reply

  7. Clifford
    Sep 29, 2009 @ 19:54

    När vi testade 37-fotare utanför Lysekil fick jag, utan att avslöja för mkt, ett väldigt gott intryck av FF36. En riktig liten Baltic, enastående fin detaljfinish. Seglade den bara i hårdvind då den gick som tåget.

    Reply

  8. Peter Gustafsson
    Sep 29, 2009 @ 20:00

    Vi skall ge Granheds och Manix2 lite mer tid i båten innan vi drar några slutsatser om prestandan.

    Sedan var det någon som menade att alla UK-båtar hade det svårt i det lätta :-)

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 30, 2009 @ 12:16

      Jag hoppas alla såg :-) på kommentaren kring UK? Många moderna båtar med hög stabilitet och fock har svårt i riktigt lätt väder, så det beror inte på seglen. Men det är ju kul att retas med Manix2 och Air IV…

      Reply

  9. Christer
    Sep 29, 2009 @ 20:04

    FF41:an kommer nog till nästa år…Den tror jag blir helt grym. Mycket fina båtar med en väldigt vackert detalj arbete, visst kan man tycka att det e dyrt men om man tittar på man-timmar och hur den är byggd jämfört med vanliga båtar så är det försvarbart. Blir spännande att se 34:an..kul konkurent till Arcona 340.

    Reply

  10. Magnus H
    Sep 29, 2009 @ 20:51

    Nja Richard, lättvindsracer eller ej men det krävs aningen mer än en 36-fotare med fock för att segla igenom vindskuggan av en halvvindande X-99 med genua ;)

    Tror inte Granheds behöver bekymra sig för fartpotentialen i båten men de måste få en chans att trimma in den då den i princip levererades “mitt i säsongen”.

    Vill minnas att vinnande båten i förra årets lättvindsbetonade Pater Noster körde med UK segel, så de funkar nog :)

    Reply

  11. Lars
    Sep 30, 2009 @ 07:10

    Åhhh

    Det är nästan lika svårt att köpa båt som bil……..när man väl bestämt sig för en dyker det upp en ny!

    Tur att den är så dyr…..kan ju bli svårt att motivera det i exelarket……..; )

    Reply

    • Erik Barkefors
      Sep 30, 2009 @ 09:04

      Excel är suveränt för det går att lägga in en dold “vill-ha-faktor” i beräkningarna. Sen gäller det att förklara differensen i banksaldot men det kommer ju längre fram när köpet redan är ett faktum…

      Reply

  12. Expressen
    Sep 30, 2009 @ 10:17

    Ja det blir allt fler i 34-fotsklassen. Det ser också ut som det numera finns 34-fotare med sportbåtsfaktor. Den nya superläckar T34:an som visades på Orustmässan och nu den här. Vill ha faktorn är enorm på bägge!

    Reply

  13. Robert
    Sep 30, 2009 @ 13:51

    Reta på du Peter! Vid sidan om ny köl (-600 kg) ska vi gå på seglarkursen “Lär dig starta” samt Mark Mills kurs i “Segla för fan med rätt storlek på seglen”. Sistnämnda kurs är skräddarsydd för just UK:-)

    Reply

    • Pelle P
      Sep 30, 2009 @ 14:00

      Låter spännande Robert; vad är kursavg på den sistnämnda…?
      Själva tar vi nog kursen “Starta utan närkontakt i IRC-fält” med Björne H!

      Reply

  14. Claes Redin
    Sep 30, 2009 @ 14:38

    Tja, det finns ju lotto att hoppas på…

    Reply

  15. Tobbe
    Oct 2, 2009 @ 16:15

    Eller så kan man spara lite o köpa en Dehler 29a..Bästa båten säger en som har en redan..

    Reply

    • Lars
      Oct 2, 2009 @ 17:29

      Hur känns det att redan äga då den nu säljs till extremt lågt pris direkt från fabrik…….? Dags att amortera , 0

      Reply

  16. Ville Djurberg
    Oct 6, 2009 @ 08:02

    Välkomnar alla Finn Flyer anhängare och intresserade att komma till Hamburg (Hanseboot) 24 oktober – 1 november. För att se Black Flyer FF 36 Club. För att diskutera våra fina finska båtar.

    Vi finns även på Scandinaivian boat show 4-8 november i Stockholm med Manix2 FF 36 Club.

    Med seglar hälsningar
    Ville Djurberg
    Finn Yachts Ltd
    Vid frågor finns våra kontakt uppgifter på http://www.finnflyer.fi under contacts
    ¨

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.