Gurt Gelin om J/109
“Inredningen är åt det spartanska hållet”
Efter 37-fotstesten i Lysekil stod det klart att Curre behövde få bättre koll på J/109. Så en kväll för någon vecka sedan kom han ner till Långedrag och så tog vi en kort repa med kryss och gennakerslör i 4-5 m/s. Här är en förhandstitt på vad det kommer att stå i boken när den kommer.
Direkt styrning och utan massa tjafs – jag sa ju att det var lite sportigt :-)
Ratten 150 cm i diameter. Bra mått – Salonan i Kroatien hade 130 cm som jämförelse. 0.8 rattvarv. Väldigt lite i så fall, ger för vinglig segling, ser gärna 1,5 varv på ratten för vingelvänlighet och mjuka girar i slagen och framför allt för att fixa friska undanvindar. God rattkänsla, inte minsta knip tyder på bra roderlagringar och stumt skrov. S37:an kärvade så fort det tryckte på lite och samma gällde 37:an i Lysekil.
Svängradien: vill ha större roderutslag – gärna 45 grader för att kunna gira snävare än andra vid rundningar och för att fickparkera för motor i hamn. Ofta är vinkeln bara 35 grader på grund av att varven gruvar sig för vad som händer på back. Även autopiloten slaglängd får bestämma för mycket. Linjett 37 har 45 grader har sågat bort klackarna och det är ju en familjebåt.
Stum i skrovet gillas högt. Inget flex kunde kännas, inte ens när vi dammade fram med 8,5 knop i cirka 5 m/sek. Kölkonstruktionen ser solid ut med 20 mm bultar och rejäla brickor.
Utförandet är likt en X-35. Laminat på durkarna istället för lackat trä, synlig innerliner föröver, men maffiga kantlister och snyggt, vällackat körsbärsträ. Toaletten tvärs, men bättre om den står långskepps så att man kan använda den när båten kränger.
Mitt intryck är att J/109 ger seglare stor behållning seglingsmässigt och att inredningen är åt det spartanska hållet.
+ Fartkänslan, stumt skrov, bra styrställning
– Korta sittbänkar, spartansk inredning, toa tvärs
Sep 30, 2009 @ 14:15
Spartansk…? Simon & Thomas har ju varit där o piffat med kuddar o läslampor :)
Sep 30, 2009 @ 14:57
En bok man inte behöver köpa alltså.. Herregud!
Sep 30, 2009 @ 15:00
Roderknip på Capio? Inge bra….
Sep 30, 2009 @ 15:06
Bör man inte skriva att halv-vind är J/109:ans bästa bog?
Vh Janne E. X99 SWE22 Stino
Sep 30, 2009 @ 15:18
Ja,
kanske lite sådana synpunkter är vettigare än att sätta minus för vilken vinkel toaletten står i..
Sep 30, 2009 @ 15:15
“Inget flex kunde kännas, inte ens när vi dammade fram med 8,5 knop i cirka 5 m/sek”
Allvarligt? Det där får mig verkligen att fundera på vad det finns för båtar här i världen. Finns det alltså (köl)båtar där det är möjligt att i 5m/s känna att den “flexar”?
Sep 30, 2009 @ 15:21
Ser ju väldigt spartansk ut…:) På en hård undanvind vill man väl inte ha för många varv att ratta med eller?
Sep 30, 2009 @ 16:16
Gurt Gelatin – Seglingens motsvarighet till Christer Glenning. Fyra av fem rattar!
Sep 30, 2009 @ 16:23
http://www.youtube.com/watch?v=gVdsRSEWgsA&feature=related
Sep 30, 2009 @ 16:35
Tycker det är imponerande att kurt även kunde avgöra att det var en solid kölkonstruktion, kan han med ögat se tjockleckar på bottenstockarna, eller var det de 20 mm kölbultarna som avgör det!? Vet flera båtar som M24 som kölbultar måste ju ha helt grym kölkonstruktion i såfall!
Sep 30, 2009 @ 16:54
Cut the man some slack :-)
Man kan tycka mycket om olika båtar och de relativt ytliga testerna. Men Curre är en av de få som verkligen skulle kunna få till en riktigt sjysst “one-of-a-kind” där man hårdkör båtarna. 37-fotarna i Lysekil var helt OK, men jag tror man kan ta det ytterligare ett steg.
Hur skulle den ultimata båttesten se ut?
Sep 30, 2009 @ 17:05
Det ultimata testet måste ju vara hålet vid Klädesholmen i full storm med fulla ställ :-)
// F
Sep 30, 2009 @ 17:30
Vår Dehler 34 har M24 bultar till kölen!! 10 stycken! De´ni! Full storm med fulla ställ in i Djävulshålet kan inte vara något problem alls… ;-)
Fast toan sitter också tvärs som på J-109 så det blir bara 2 rattar där :-(
Nu lite allvar: One of a Kind för c:a 34-35 fot vore faktiskt en riktigt bra grej.
StefanK
http://www.dehlerdoris.blogspot.com
Sep 30, 2009 @ 19:12
… dessutom har den segjärn i övre delen av kölen ovanför blubulben. Inte illa!!!
Sep 30, 2009 @ 18:17
Curt och hans j*vla roderknip, han borde gå och få laxermedel. Karln är inte rätt man att bedöma annat än 70-tals båtar där han möjligtvis begrep något. Spartansk? *suck*
Sep 30, 2009 @ 19:37
Konstigt……………. Curtan hadde aldrig problem med tvärskips toaletter på 70-talet…………….
Sep 30, 2009 @ 19:33
Har för mig att Salonan också har Jeffalager liksom både X-35 och de nyare J båtarna. Konstruktionen på lagren är konstruerade att tillåta flex, typ otroligt mycket.
Som båtbyggare kan man ibland bli lite småtrött på allt skitsnack.
Men jag kan ha fel, de kanke inte är Jeffas lager på Salonan, och då tar jag tillbaka ovanstående men det skulle vara intressant o veta var någonstans det igentligen kniper?
Sep 30, 2009 @ 22:17
På min sitter JP3. http://www.jp3steering.com/
Verkar vara bra skit.
Sep 30, 2009 @ 23:00
JP3 sitter på Dehler 34 också(alla Dehler tror jag). Fördelen med “kulan” i skrovlinjen är att hjärtstocken böjs i en jämn båge vilket motverkar både “knip” och “brottanvisning”.
Jefa:s lager funkar väl på samma sätt? Alla X-båtar har Jefa skulle jag tro.
StefanK
Oct 5, 2009 @ 11:10
Hej.
Salona har Jeffa lager på salona IBC varianten som kol mast och lättare vakum injecerat skrov. Den får väl minst 1.34 i SYL.
“Capio” min båt har JP3 teflon bearing, Jag själv tycker inte den är trög.
Givetvis är jeffalager bättre och dyrare.
Curre kommenterade trögheten när båten krängde 25 grader på kryss vid Islandsberg i grov sjö(extrem påbelastning av lager).
Jag själv lutar aldrig 25 grader på kryss.
Roligt att Salonan är måttstock, kanske så plattsar den snart bland Blurs SWEEET båtar.
Salonan har samma utväxling på ratten som J-109, direktsyrningen är perfekt men jag brukar “bromsa ” ratten lite på undanvind i lättvind och sjö för att minska vingelfaktorn. Jag styr även min express direkt på rorkulten när jag kör spinnaker i lättvind för att inte vingla och störa spinnakern.
Rattade Salona 45 i Split förra veckan, underbar segling. Den här veckan blir det Stena båt. Det var lika bra autopilot på Salona 45 som Stena färjan så det skall nog gå bra den här veckan åxo.
//Martin
Oct 5, 2009 @ 11:26
Rent allmänt, är det inte på brant undanvind som belastningen på roderlagren är som störst (då man kör på gränsen till broach?). På bidevind är väl belastningen mindre, även om man är overpowered, pga av den lägre båtfarten?
Sep 30, 2009 @ 19:46
Enligt Jeffas hemsida har Salonan lager från dem.
Vad kniper? De är då inte lagren.
Sep 30, 2009 @ 19:58
Snacka om roderknip ;-)
På mastheadriggade C34 med hydraul akterstagsträckare använde vi knipet som roderlås; smidigt!
Månne är det lite lovgirighet som spökar? Vagna ner Curt!
Hjälper inte det, kann det vara magknip……..och då hänger det på toaletten; långskepps i sittbrunn?
Sep 30, 2009 @ 19:57
Nok en bok man ikke skal kjøpe..
Objektiviteten i båttester er det lenge siden man har sett på trykk.
Veldig synd at enkeltpersoners uttalelser og subjektive meninger kan være med på å ødelegge for eller føre til sukess for båtprodusenter.
Skulle likt å høre om hva Mr. Gelin synes om “Roderknip” på vår Twostar 36″ om det var han som styrde båten i over 20 knop.
“spartansk”, det er kanskje betegnelsen på en kanot, men det finnes mange lyxiga kanoter ocså.. Hmm
NOR 6129 “Twosome”
Tormod Lie
Sep 30, 2009 @ 20:01
Fick Curre kollat kölstocken ordentligt?
Sep 30, 2009 @ 21:12
Den främsta anledningen till att man köper en J båt är ju inte för att man söker den högsta komforten på marknaden. Man köper en J båt för seglingens skull och inte för att sitta och beundra allt trä inuti båten om kvällen. Man tittar nog mer på däckslayout, kolfiberpipan etc och att anmärka att toan står på fel ledd blir bara löjligt. Skärpning!
Det optimala testet enligt mig skulle inte som idag utgå från vilken fot båtarna har: te x som 37 fots testet. Testen bör utgå från profil på köpare som kan delas in i olika kategorier, t ex:
– cruising
– cruising/racing
– racing
Därefter kan man dela in testen storleksmässigt, utifrån svenska förhållanden:
– större båtar; 35-40 fot
– mellan båtar; 30-35 fot
– mindre båtar; < 30 fot
En helt annan variant skulle vara att testa båtar utifrån budget; de här båtarna får du för 2Mkr 1 Mkr, 500tkr. "Båttestare" är fast i sitt tänk om antal fot. Det som stör mig mest är när man testar ett gäng båtar av samma storlek där en båt kostar 1 Mkr och den andra 3 Mkr och man överöser den dyrare båten med beröm och finner en mängd obetydliga anmärkningar på den billigare båten. Båttestaren inser inte att båtarna riktar sig till helt olika målgrupper. Tänk mer målgruppsinriktat båttestare! Detta är en av anledningar att jag slutat köpa båttidningar.
Sep 30, 2009 @ 22:07
Bra talat!!!
Sep 30, 2009 @ 21:56
Pär J.
Helrätt!
Sep 30, 2009 @ 23:04
Jättestest av alla snabba 34-35:fotare vore ju högintressant. Dags att återuppliva Båtnytts One of a Kind! När man läser reklamen för vissa båtar så tycks de ju plana på kryssen…
När man sedan ser på båtarnas SRS-LYS som många ändå har svårt att leva upp till trots att de inte är hiskeligt höga, så inser man att fysikens lagar är klart mer pålitliga än optimerade polardiagram och olika påståenden i “glättiga broschyrer”.
Båttidningarnas båttester känns också klart “hypade”. Vi ska vara helt på det klara med att båtjournalisterna skriver om sina annonsörers båtar. Uttrycket “Man biter inte den hand som föder en…” är tyvärr passande.
StefanK
http://www.dehlerdoris.blogspot.com
Oct 1, 2009 @ 11:14
Pär J har helt rätt. Jag var med på den omtalade 37-fots testen ( får väl inte vara med nån mer gång…) att tex värdera sovkomfort på en 10-gradig skala är ju inte särskilt meningsfullt. De som köper en båttidning för ett läsa testet är nog mer intresserade av att få så mkt fakta som möjligt om båten och se så många bilder som möjligt för att själv kunna skapa sig en uppfattning.
Varför inte ta tag i detta själva och göra det stora Blur-testet i tex Långedrag? Ta med gastar och familj, fre,lör, sön i slutet av maj. Det går säkert att hitta sponsorer för följebåtar och festiviteter. Sedan kommer den intressanta sammanställningen och analysen som ligger till grund för Blur Design Competition för att få fram ännu bättre båtar. Sen är det bara att skaffa fram riskkapital och börja bygga i nåt låglöneland med hårt drabbad region, typ Göteborg.
Oct 1, 2009 @ 15:00
I 500 segelbåtar i test kan man läsa att (vår förra båt) X-342 har en trång toa. Dock nämns inte att den står långskepps. (Har inte sett någon 34 fotare som har större toa, så jag undrar om vår gode Curt varit inne i båten överhuvud taget.) Denna “bibel” har ju behäftats med sanlöst många fel. Fel bilder till fel båt mm. Tex X-412 pryds av en bild på en X-442. För de pengarna som vår gode Curt tar så borde han väl kunnat kosta på sig att konturläsa och granska så det blir rätt, eller?
Oct 1, 2009 @ 16:11
Håller med mycket av det ovan och det sköna med denna sajt är ju att man får många av sina “egna” tankar bekräftade som inte särskilt egna. Tack för det!
För mig har det hela utvecklats till någon tävling mellan mig och Curtan. Funkar som så att när man öppnar båttestet kikar man på bilder och vem som är båtproducenten. Sen gissar man vad Curt hakat upp sig på och läser igenom och kollar om man har rätt. Tro mig, det är en lättläst man med tunglästa (läs tråkiga)artiklar.
Håller med Clifford, kör ett eget test där det läggs mindre värde i om det är 8 eller 10 lagers lack…
Oct 2, 2009 @ 15:47
styrställning bra? hmm. en osänkt ratt som har denna diametern, är och kan inte få en ergonomisk styrställning
Men båten är jättefin och det är en bra villha faktor på den tycker jag.
Jag reflekterar över dessa utlåtanden som ovan agetts samt denna kommentaren..
Tycker vi skall kunna förvänta oss lite krav på de som testar. Detta gör att jag inte längre prenumererar på Båtnytt o Segling…
Oct 2, 2009 @ 16:00
Ratten är nedsänkt, och maxbredden hamnar där man har handen när man sitter i lovart och styr. Curre har ju i alla fall provat vilket inte du verkar ha gjort?
På många andra båtar måste man böja sig in trots stor ratt. Optimerat för att man skall stå rakt bakom ratten och styra?
Oct 2, 2009 @ 16:15
Nedsänkt ratt?!
Vad jag vet så har inte alla det, men du har tydligen det. Men det är inte mycket eller?
http://www.flickr.com/photos/blursailing/2558662546/in/set-72157600749814934/
http://www.j109.org/PhotoAlbum/photos/09nas/09nas_000004.jpg
Oct 2, 2009 @ 16:48
Inte så mycket (och det finns de som har en mindre ratt)… men ergonomin blir mycket bra både sittandes och ståendes:
Hur man än gör så blir det ju en kompromiss med en stor ratt, och jag tycker det är prioriterat att man kan köra aktivt på kryss utan att trötta ut sig. Och det funkar helt ok. Därmot kan den kännas stor när man står rakt bakom, men hur ofta gör man det?