Related Posts
How can we fix the ORC WRS?
If you’ve been involved in offshore racing for a while, you’ve probably come across the new way of calculating results: Weather Routing Scoring (WRS). The idea: combine a boat’s theoretical performance (the VPP polars on its certificate) with a weather model for the actual race, then measure how close each boat got to its possible performance […]
Sandhamn Open 2026
Efter Marstrand Big Boat så var det dags att ta båten till Östersjön för Gotland Runt och RORC Baltic Sea Race. Ett bra sätt att värma upp, och att få segla lite mer tillsammans med hela teamet (de långa racen kör vi doublehanded) var att segla Sandhamn Open som också var SM i ORCi. Eftersom […]
Profilen SWE 8971
Nån som har koll på båten idag? Profilen SWE 8971 is the world’s first extruded yacht. SAPA, Scandinavian Aluminum Profiles AB produced it in 1981. The initiator of Profilen, creative impact photographer and sailor Lennart Hyse, initiated the idea, collected a crew, took the role as the project manager, documented the story and created a […]
15 Comments
Leave a Reply Cancel reply
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

2009-10-19 @ 20:26
Om jag lyfter upp en tross till dej; vilken tamp vill du ha? ;-)
2009-10-19 @ 20:42
Snöre heter det, fråga Mange….!
2009-10-19 @ 20:53
Hmmmmm; jag håppas även Magne´s snören har en tamp :D
Ursäkta men jag är noga med begreppen……
2009-10-19 @ 20:56
För att visa att jag t.o.m. kann vara trävlig; så va´de´ snyggt i förpiken………….,,,men jag föredrar slipstick på “tamp” …:O
2009-10-19 @ 21:16
Erik J, enligt Wikipedia så är: “…en tamp en ända på en lina eller ett rep.” “Benämningen tamp används ibland även för en kortare lina i sin helhet.”
Detta innebär att du har rätt men det har även de som kallar en kort (hel) lina för tamp.
Tomas
2009-10-19 @ 21:24
Wikipedia? När ble dessa fånar rättrogna.
Kolla din svenska; en tamp är en tamp är en ända…
SveLex: ända ändan ändar subst.
slut, yttersta del ……
Om jag ber dej ge mej tampen; riskerar jag at få båda änderna; eller hur?
Funkar inte i min båt ;-)
2009-10-20 @ 00:16
Språk utvecklas, så även svenskan. Fråga vilken språkprofessor som helst. Ibland till bättre, ibland till det sämre.
2009-10-19 @ 21:17
Apropå definitioner, vad anser ni om “angöra”? Är det idag okej att säga att man angör en brygga, hamn eller en ö i skärgården? Eller har den fortfarande den gamla angöringsbetydelsen som inte skall förväxlas (och kanske missförstås?) med att anlöpa eller förtöja?
2009-10-19 @ 21:32
Nej Andrej; man angör inte en brygga. Jag håller med Tomas (med en mängd innom parentes)
Angöringen hittar du på sjökorten………………
Roligt och nyttigt (månne)….begreppen är viktiga.
Väst o Öst är i min båt definitiva värden…..inte utanför o innanför…..undra på varför man går på grunn….
2009-10-19 @ 21:24
Att använda begreppet angöra i den (tror jag) gamla bemärkelsen, t ex att angöra en kust, är väl ganska ovanligt nu för tiden. Det är nog inte många som känner till den betydelsen eller i alla fall använder den betydelsen. Själv använder nog jag och mina kompisar begreppet “lägga till” när det gäller en brygga eller en ö.
Hasse & tage tyckte i alla fall det var OK att angöra en brygga, om än något komplicerat i deras fall.
Tomas
2009-10-20 @ 16:54
Om man havsseglar och närmar sig land idag, vad gör man då om man inte angör kusten? Närmar sig?
2009-10-19 @ 22:08
Nu har webmaster utvidgat begreppen…….
Snorig kann man vara så här års….men snöre….vad är detta???
Feskar du makrill PeterG?
Ursäkta mej, men tampar och snören är i bästa fall skogsmatros- eller kärring-begrepp (inga ursäkt till kärringar)…….
“Släpp snöret” sa skepparn på TR 2009. Han menade spingajern; käringen trodde det var fallet…………….dom fick inga räkor……
2009-10-19 @ 22:41
märlad kärring trodde jag det hette..
2009-10-20 @ 20:09
God va’ den….Hehehehehehehe
2009-10-20 @ 20:25
Ja. Man närmar sig, det är synonymt med att angöra – visste ni inte det?