Från GP42 till IRC-racer
GP42 har ju haft lite svårt att få ihop en vettig klass. Det blev dyrt och de nya båtarna var bra mycket snabbare än de tidigare. Men det är sköna båtar och många får ett nytt liv som IRC-racers. Här har vi Swing, som är på väg till Japan för att kampanjas under IRC. Ryktet säger att man kan få loss en båt för 1.5M. Vem blir först i Sverige?
Tipstack till Juanpa Cadario, som också har fler bilder.
http://www.youtube.com/watch?v=kMM_fUfEYRw
Tidigare har vi också sett ett par “GP42” som varit desinade för IRC från början. Till exempel Humphreys 42 Oystercatcher XXVI som har gjort bra ifrån sig både på de brittiska öarna och i västindien. Foto: Rolex / Carlo Borlenghi.
En annan är Lutra 42 Seawolf, som faktiskt är till salu (nedan).
CB
Oct 20, 2009 @ 12:28
1,5M? Vilken båt är det som sålts för det priset? Har du säker källa eller bara löst skvaller?
Pelle P
Oct 20, 2009 @ 12:39
Alcapone NOR var inte dyr…
CB
Oct 20, 2009 @ 12:50
OK, båtarna i Medelhavet listas för mellan 3 och 6, beroende på årsmodell…
Peter Gustafsson
Oct 20, 2009 @ 12:54
Mest skvaller… Fanns någon båt som var på marknaden för 2.5 men som man nog kunde få loss för 1.5.
Båten som E3-gänget lånade på Lanzarote kan man nog få billigt :-)
L-B Gustafsson
Oct 20, 2009 @ 14:48
var det den här dom lånade?
http://www.cruiser-racer.com/comu/vaixell.php?ship_id=0000000403&lang=
Martin
Oct 20, 2009 @ 18:18
Nej, de skulle seglat Zurich men det var f.d. Totalboats de möttes av vid ankomst till Lanzarote…
http://www.gp42.it/new/Boats/Totalboats/Totalboats.htm