T-boned
En klassiker…
Inte sĂ„ kul. Det Ă€r ju sĂ„nt hĂ€r man Ă€r orolig för nĂ€r man Ă€r lĂ„ngt frĂ„n land. FrĂ„gan Ă€r om man hade kunnat undvika detta genom att droppa rodret och sedan tĂ€ta pĂ„ nĂ„t sĂ€tt? Det Ă€r nog helt omöjligt att fĂ„ styr pĂ„ en hjĂ€rtstock som löper amok. Visa detta inlĂ€gg pĂ„ Instagram […]
Efter tuffa race i bĂ„de BohuslĂ€n och runt Gotland sĂ„ borde det lugna ner sig dĂ„ det blir matchracingsĂ€song? Dels Ă€r det ju Match Cup i Marstrand och sĂ„ seglas det VM för damer i Middelfart. I den senare regattan har man valt en bĂ„t som sĂ€kerstĂ€ller bra bilder och uppmĂ€rksamhet. Tidigare i veckan sĂ„g […]
Jag trĂ€ffade Niklas Krantz 2015. DĂ„ var han fortfarande pĂ„ SVT men hade startat sittbrunnen.se. och funderade pĂ„ vad han skulle göra framĂ„t. DĂ„ var det vĂ„rt projekt kring Fastnet som stod i fokus. Och att vi tog tag i en dröm vi haft och till sist gjorde slag i saken. Jag vet att vi […]
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Oct 31, 2009 @ 22:33
Sjuk smĂ€ll ! DjĂ€vulshĂ„let framstĂ„r som en stilla bris….
// F
Nov 1, 2009 @ 03:31
OvĂ€ntat att det var den större bĂ„ten som gjorde fel…
Nov 1, 2009 @ 08:50
Jag undrar om inte en “förbud att segla” utmĂ€rkelse Ă€r pĂ„ plats till rorsmannen pĂ„ babordsbĂ„ten !
Nov 1, 2009 @ 13:00
Min bror Johan som tidigare seglade NF SWE-007 “Ser Rött” rĂ„kade ut för samma sak pĂ„ ett Arkö-Runt för c:a 10 Ă„r sedan. BabordsbĂ„ten var en Rapid och det hĂ€nde pĂ„ öppet vatten, kryss och c:a 8-10 m/s.
Rapiden gick rakt in med den spetsiga stĂ€ven i den bakre BB salongsventil, slet bort hela BB sittbrunnsskott, rev sönder spinnakern som hĂ€ngde vid nedgĂ„ngsluckan, slet av storskotet och stĂ€ven hamnade sedan pĂ„ SB(?) sittbrunnskant som fick ett rejĂ€lt hack, ungefĂ€r dĂ€r briorsan “hade pungen”, vilket ocksĂ„ innebar att Johan fick Rapid-stĂ€ven rakt över bröstkorgen.
DÀremot sÄ fick inte skrovet nÄgra skador i och med att NF:en krÀngde rÀtt bra.
Skadan kostade c:a 100 000,- och gick pÄ Rapidens försÀkring.
Johan hade ett tag planer att döpa om sin NF till “Tid för hĂ€mnd”…
StefanK
Nov 1, 2009 @ 13:22
Min vÀrsta:
http://www.blur.se/2001/08/24/liten-bild-stora-problem/
Nov 1, 2009 @ 13:55
Okey, nytt Tema; “VĂ€rsta T-bone”.
Du/ni pÄ Cap-Gemini leder. Ni kunde ju f-n ha sjunkit mitt i hamnen.
Det dĂ€r “kexchoklad ljudet” kraschad plast/glasfiber/divinycell tillsammans med gnissel o skrik sĂ€ger brorsan att han Ă€n idag kan mardröms-vakna av mitt i natten..
SjÀlv har jag bara fÄtt en BB mantÄgsstötta krökt pÄ min Banner 28 en gÄng dÄ en Finn 26 med 0-koll sakta gled in för BB halsar.
StefanK
Nov 1, 2009 @ 14:46
Var det inte nÄn ny skuta förra GR 2008 efter starten som ble t-bonad oxÄ sÄ det vart kaffeved av bÄten ?
NÄn ny finsk bÄt har jag för mig lr ?
Nov 1, 2009 @ 21:14
Det var en First 40 (eller liknande) som gick för babord nedÄt kusten (Alma-Landsort) och blev rammad av en superriggad Wasa Atlantic som kom för sb.
Nov 1, 2009 @ 16:18
http://www.fg43.com/blog.php?page=crash
Nov 1, 2009 @ 16:19
Jag blev t-bonad och fick ett hÄl stort som en basket boll ca 15 cm över vattenlinjen. detta skedde i Italien i vÄras under en j-24 regatta, ni som tror att det gÄr vilt till i vÄra farvatten borde Äka ivÀg pÄ utlÀndska regattor, ett tips Àr att ladda upp med nÄgra saftiga svordomar pÄ det lokala sprÄket. Styrbord babord verkar lika okÀnt som trafikvett nere pÄ kontinenten..
Nov 1, 2009 @ 19:34
Enligt de som seglar X35 i Italien behövs en budget pĂ„ ca 50-70000 ⏠per Ă„r för reparationer…
Nov 2, 2009 @ 13:10
slutsats…bĂ€ttre ramma Ă€n rammas!?
Eftersom de som kör pĂ„ pĂ„ babord inte fĂ„r skador och bara fĂ„r sjĂ€lvrisk…
medans de som blir pÄkörda för en bÄt med 100 000 lÀgre andrahandsivÀrde?