Skip to content

38 Comments

  1. mattias allroth
    Nov 3, 2009 @ 12:52

    Vad får man ge för en sweet melges i dessa dagar ?
    Med skapliga segel och kärra.
    Vad väger hela ekipaget på trailer ?

    Reply

  2. Pelle P
    Nov 3, 2009 @ 12:56

    Stort Grattis!! Och så kommer väl Regatta.nu med en Melges till 2010??

    Reply

  3. PelleL
    Nov 3, 2009 @ 13:25

    Trailern är regged för en totalvikt på 1300 kg och i verkligheten är det lite under det. Det blir nog 5 eller 6 båtar här till nästa säsong. Vi (jag och Björn L) har köpt Heiding/Berntssons båt och dom åker nog till Tjeckien vilken dag som helst för att hämta hem en till.
    Priset börjar strax under 200′ (det finns en bra äldre båt med fina töj som jag kikade länge på för 17.000£ i Cornwall om någon mer är sugen)

    Reply

    • Pelle P
      Nov 3, 2009 @ 13:54

      Tjeckien! Beg eller tillverkas det nya där?

      Reply

    • Henrik Holm
      Nov 3, 2009 @ 13:54

      Hej!

      Jag skulle nog pruta en del på båten i Cornwall. Han mailade oss lite bilder och kärran såg riktigt risig ut, samt att båten inte såg speciellt välskött ut på insidan. Dessa faktorer ansåg vi var indikation på att båten inte fått så mycket kärlek.

      Reply

    • Jocke_R
      Nov 3, 2009 @ 17:52

      Grattis till båten Pelle. Hur känns det för Björn att vara båtägare för första gången? :)

      Reply

      • PelleL
        Nov 3, 2009 @ 18:49

        Ovant kanske…=)

        Reply

  4. Mikael Vesala
    Nov 3, 2009 @ 13:49

    De här e spännande!
    Har planerat tre år med Cheetah30, vilket är en nog så rolig båt men växer melges 24 klassen till under 2010, så blir det nog båtbyte till 2011…. Köra mot likadana båtar är ju snäppet roligare.

    Reply

  5. stefan.blom
    Nov 3, 2009 @ 14:01

    Grymt. Ska ni försöka samla båtarna på samma ställe? Björlanda eller StSS…?

    Skynda att fynda, svenska kronan faller. Närmsta dagarna viktiga, Bank of England, EuB och Federal Reserv meddelar alla under veckan vart deras räntebana tar vägen. Vi får hoppas på att de ej höjer räntan. Det medför att deras valuta sjunker.

    // Stefan

    Reply

    • Henrik Holm
      Nov 3, 2009 @ 14:04

      Hej!

      Vi kommer att ha bas i Björlanda, men självklart åka till Stenungsund och träna någon gång ibland. Jag hoppas ju att det finns någon mer som kan tänka sig att ligga i Björlanda, så att vi får lite “sällskap” på torsdagsseglingarna.

      Reply

  6. Richard Domack
    Nov 3, 2009 @ 14:06

    Björlanda borde det vara som gäller. Så man kan segla lite lys också mot andra båtar. Och så har man alltid en fast bana att träna på.
    I Stenungsund saknas ju dessa bitar..

    Reply

    • Henrik Holm
      Nov 3, 2009 @ 14:10

      Instämmer!

      Det som gör Stenungsund bra är att det finns en kran att sjösätta med. Jag har pratat med Grefab ang. att kunna köpa ett årskort till deras ramp, men mötte ganska hårt motstånd kring den förändringen. Den som känner att det vore fint med ett sådant årskort får gärna skicka ett mail till karin.fredell@grefab.se och utrycka sådan önskan. Om inte för eget bruk så gärna för oss Melges-seglare … (ni fattar vädjan va?) :-)

      Kanske något i stil med:
      ————————————
      Hej!

      Jag undrar om det till 2010 kommer att ges möjlighet att köpa årskort
      för sjösättningsrampen i Björlanda Kile?

      Reply

    • Roger
      Nov 3, 2009 @ 16:13

      Det stämmer inte att det saknas fast bana och LYS-seglingar i Stenungsund. Varje torsdag på våren och hösten seglas det LYS. Ungefär hälften av gångerna med riktig kryss/länsbana (utlagda startbojar) och resten av gångerna är det djungelbana (fasta bojar). Än så länge en Melges 24 som är med.

      /Roger

      Reply

      • Henrik Holm
        Nov 3, 2009 @ 17:01

        Hej!

        Måste också tillägga att vi som äger Melges SWE 337 bor på Hisingen, så det är ju en stor anledning att välja Björlanda. Det känns inte riktigt rätt, varken ekonomiskt eller miljömässigt, att pendla 9 mil t/r för torsdagssegling hos StSS när det finns så nära.

        Reply

  7. Janne E.
    Nov 3, 2009 @ 17:07

    Grattis till nya båten Henrik!
    Riktigt kul!
    Klart du skall vara kvar i Björlanda.
    Vi behöver lite fräcka båtar där och inte bara gammalt skräp.
    Nu kanske vi på Stino äntligen kan få lite motstånd…
    =)

    Vh. Janne E. X99 SWE22 Stino

    Reply

    • Henrik Holm
      Nov 3, 2009 @ 17:11

      Tackar!

      Ja, med Melges:ens 1.27 i LYS så kan man ju inte längre tänka att: “ja, men Stino och Excilia ska ju vara lite före oss”, som man kunde med J/80:s LYS på 1.21 … :)

      Reply

  8. Dr Krull
    Nov 3, 2009 @ 18:36

    Kul att se att Melgesklassen blomstrar, stort grattis Pelle & Björn,,, och ni andra som köpte en ni med :)
    över 10 båtar nästa år?

    Reply

    • Stefan Blom
      Nov 3, 2009 @ 18:47

      Krullis, vad sitter du i för någon kärra nästa år?
      // Blom

      Reply

  9. LYSraketen
    Nov 3, 2009 @ 19:35

    Melgesen är en riktig LYSraket speciellt i lätta vindar där den är oslagbar med rätt besättning för att inte tala om de friska undanvindarna..vow vilken känsla!

    Reply

  10. Lasse Bergkvist
    Nov 3, 2009 @ 19:43

    Grattis Pelle till nya racern!
    Som en känd segelmakare sa om Melges: Lasse: – Melges är inte segling – det är idrott! / Lasse

    Reply

  11. Mattias Heiding
    Nov 3, 2009 @ 19:56

    Det blir 5st Melges24or på StSS (Stenungsund) 2010!
    – Äntligen efter 10år händer det….

    Stenungsund skall bli nya “mecka” för Melges, där har vi allt som krävs; bra kappsegling, kran, hamnplatser på land (även i vattnet om så önskas, ex 2dgrs träningar). Nu har vi en möjlighet att sparra och bli bättre och hävda oss i
    denna hårt klass internationellt. Två mästerskap på nära håll de kommande åren.

    Finns potential till fler båtar på StSS redan 2010, vet att det jobbas på ett par håll med att få ihop satsningar.

    Hör av Er om ni behöver köpråd eller “en kick” för att komma igång!
    mheiding@bredband.net

    // Mattias

    Reply

  12. Patrick L
    Nov 3, 2009 @ 20:02

    Stort grattis, skall bli kul att följa er säsong 2010!

    Reply

  13. Dr Krull
    Nov 3, 2009 @ 20:40

    Hej Blomman
    Det blir Express/Drake och kanske något inhopp i en Melges :)
    Det är väl dags för en gammaldags spinnakerkille att testa något som går lite snabbare skulle jag tro………

    Reply

  14. Carl Ekvall
    Nov 4, 2009 @ 11:42

    Det skall bli väldigt kul att kliva in i Melges24:an nu när kritisk massa nås, och klassen tar fart. Hela konceptet är ju klockrent, med extremt mycket kappsegling för satsad peng och timma!

    Tiden är ju för dom flesta knapp, samtidigt som timmar på vattnet är det som räknas. Således känns det ju lite avigt att 5-7 besättningar (förhoppningsvis fler så småningom) skall slänga bort 1 timme i bil varje gång det skall tränas.

    Även om förutsättningar för bra träning finns i Stenungsund, så går det ju säkert att skapa något liknande (bättre?) hos GKSS eller BKSS.
    /Calle (SWE 337)

    Reply

  15. Peter Gustafsson
    Nov 4, 2009 @ 11:58

    Timmar på vattnet är värt hur mycket som helst Timmar på vattnet tillsammans med andra duktiga båtar är värt dubbelt så mycket :-)

    Hur ser Melges-kalendern 2010 ut för er på StSS?

    Reply

  16. PelleL
    Nov 4, 2009 @ 12:04

    Som jag ser det är problemet kran i björlanda och plats på GKSS. Det funkar iofs helt OK att sjösätta Melges på ramp men det är inget man vill göra jämt för saltvattnet tar styggt på trailern eftersom man måste backa ner den långt över hjulnaven. På GKSS har h-båtarna och expresserna första tjing på landplatserna eftersom dom redan har lokal verksamhet där. Det är lite moment 22 över GKSS syn på landplatserna men det kanske ändrar sig…

    Vad säger GREFAB om att stå på land i Björlanda nu? När jag frågade i våras var det i princip blankt nej först men det blev en liten öppning efter jag skrev ett brev till GREFABs VD.

    Vi kommer med all sannolikhet att börja i Steningsund eftersom klubben är välkomnande och det är en vetting kostnadsnivå. Visst är det en skillnad i restid men 32 minuter till Steningsund är inte så mycket värre än 18 till Björlanda för oss.

    Reply

    • Henrik Holm
      Nov 4, 2009 @ 12:24

      Hej!

      Angående saltvatten så är det inte så farligt i Björlanda. Osbäcken rinner ut i hamnen och Nordre älv rinner ut precis bredvid. När jag tvättade botten på J/80:n i somras så var vattnet helt sött inne i hamnen.

      Jag har inte pratat med varken BKSS eller Grefab angående att stå på land, men med tanke på att området är enormt stort så känns det som att det borde gå att ordna på något sätt.

      Nåja, i slutändan så finns det fördelar med både Stenungsund och Björlanda, men just nu så väger fördelarna över i Björlanda för oss på SWE 337.

      Även om det inte låter så just nu, så om det finns någon Melges som är intresserad av att hålla till i Björlanda så hör av er till mig så kanske vi kan göra gemensam sak i förhandlingar med Bkss och Grefab?

      ///h

      Reply

  17. Mackan
    Nov 4, 2009 @ 14:43

    Har alltid tyckt att Melges 24 är en kanonbåt. Det är jättekul att flera nu valt att satsa på den.
    Jag funderar på vad det är som har triggat detta nyvaknade intresse just nu. Båten är ju inte precis ny. Skulle vara kul med lite diskussion kring vilka förusättningar som eventuellt förändrats nu. Jag tänker tex vågar jag oxå hänga på, hur dyrt är det, är den så skör som det påstås osv.
    /M

    Reply

    • Henrik Holm
      Nov 4, 2009 @ 15:34

      Hej!

      För egen del så hade jag kanske bytt tidigare om det varit så att man sett Melges-båtarna i verkligheten (läs LYS-kappseglingar) någon gång.
      Det som verkligen öppnade ögonen var Marstrandsregattan, där man på nära hand fick se hur enormt snabb Melgesen är. Där och då så avgjordes det att det någon gång i framtiden skulle parkeras en Melges 24:a på uppfarten.

      Men för att svara på frågan vad det är som gör att det finns ett nyvaknat intresse så handlar det nog som vanligt om marknadsföring, framförallt genom filmer på youtube som länkas till på blur.se och liknande.

      ///h

      Reply

  18. JonasJ
    Nov 4, 2009 @ 16:38

    Till Pelle, har blir det med 606 nästa år?
    JonasJ

    Reply

    • PelleL
      Nov 4, 2009 @ 18:59

      Den är inte till salu…….

      Reply

  19. Peter Gustafsson
    Nov 4, 2009 @ 16:47

    Blur-effekten :-)

    Det var väl efter att jag flaggade för att vi skulle provsegla som alla köpte båt… Och sedan blev det ingen provsegling… Så här står jag med lång näsa, samtidigt som alla andra har en Melges på uppfarten. När fan gick det här snett?

    Skall vi hitta en syndabock, så är det Mattias Heiding?
    På samma sätt som Bäversjö/Falkenberg är skyldiga till Expresserna?

    Det finns inga genvägar till att bygga starka klasser!

    Reply

    • PelleL
      Nov 4, 2009 @ 20:08

      Det finns väl fortfarande chans till provsegling..SWE452 är fortfarande riggad och klar ;-)

      Reply

  20. Mattias Heiding
    Nov 4, 2009 @ 19:39

    200h och extemt många tusenlappar är nerlagt i Stenungsund för att bygga ny väg och ny kran!

    Utnyttja nu detta istället för att krånga till livet och göra ett “nytt hjul” när det redan finns ett.

    Använd tiden i bilen, till fokusera på vad dagens segling skall handla om + summera hur dagens segling gick!

    Stenungsund gäller för Melges24 2010, punkt slut!

    Reply

  21. Calle P
    Nov 4, 2009 @ 21:02

    Henrik H har gångavstånd till Björlanda hamnen…
    Grattis till den nya båten Henrik :-)

    Reply

    • Henrik Holm
      Nov 5, 2009 @ 00:22

      Tackar!

      Ska inte ni på Exilia ge upp det där med X99 och hänga på Melges-tåget istället?

      :)

      //h

      Reply

  22. Kenneth Edvardsson
    Nov 13, 2009 @ 14:56

    Vartför inte KMS Nordön. För 1 100 kr kan båten åka som en tepåse i kranen och bra med plats på land. Kanon vatten att segla i.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.