Skip to content

42 Comments

  1. Sam V
    Nov 15, 2009 @ 01:06

    Väldigt bra koncept. Seglade Hägernäs Sprint Cup där för några veckor sedan. På med stället hemma på morgonen, hoppa på cykeln, efter tio minuter ute på sjön. Lunch serverad på bryggan mellan seglingarna. Tio grader i luften och småregn men ändå var det ren lyx. Vindarna är inte alltid de bästa på Riddarfjärden men ändå. Med den tillgängligheten och servicen så hoppas jag de får snurr på det och vill gärna återkomma.

    Reply

  2. Erik
    Nov 15, 2009 @ 02:40

    Jag kommer också lätt tillbaka!

    Reply

  3. Patrick L
    Nov 15, 2009 @ 14:14

    Jättekul att detta blir av. Har själv haft funderingar åt detta hållet efter DI:s Matchracingserie för företag på 90-talet som jag länge har undrat varför ingen gör om. Superkul att någon tar tag i det om än i ett annat format. Jag kommer lätt och testar.

    Reply

  4. Peter
    Nov 15, 2009 @ 20:26

    Kul koncept! Synd att det inte är Laser SB3 istället! CB 66 är ju bara en lokal företelse medan SB3 har VM…

    Reply

    • Feffe
      Nov 15, 2009 @ 20:45

      Samtidigt är det ju den båt som kölbåts SM 2010 seglas i, perfekt för seglare i andra klasser att träna hos Kyan och sedan hyra sig en skuta till SM-veckan. Det skulle vara kanonroligt att se Mr Blur och alla Er andra i Malmö vecka 28. // F.

      Reply

    • David
      Nov 15, 2009 @ 21:15

      Peter, varför blanda in fler likartade klasser i vår lilla seglingssfär?
      Vad var det för fel med Melgesen som gör att du hellre seglar vm i SB3?
      Vad sägs annars om att träna i CB här hemma? Placerar du dig i topp 3 i klassen har du säkert goda chanser att inte göra bort dig helt i en hyrd SB3 på deras VM.

      Markus! Jag som missade höstens HSC och fick nöja mig med att stå å fota på bryggan ser fram emot ett liknande event tidigt i vår.

      Hälsningar

      David

      Reply

  5. Europe
    Nov 15, 2009 @ 22:09

    Peter är faktiskt inte så långt ifrån en ganska viktig fråga. Inte för att på något sätt ge kritik till detta helt fantastiska koncept men, jag har länge funderat på varför vi måste köra egna klasser här hemma i Sverige.

    Tänk om Albin hade fått chansen att bygga J24an, då hade vi kanske inte haft tre konkurrerande klasser eller kanske till och med fyra så som vi har idag – J24a, Express, Maxi Racer och Melges 24an. Sen konkurrera idag de redan nämnda klasserna med CB 66 och Laser SB 3. Går vi ytterligare ett steg nedåt så har vi samma problematik bland jollarna E-jolle, Laser, Laser Radial, Splash och Flash och Zoom 8a.

    Innan nästa klass introduceras kanske vi ska fundera en gång till. Både varför kan vi inte segla samma klasser som andra länder och varför vi ska kämpa för att introducera en egen klass i resten av världen. Dem som tjänar mest på detta skulle jag tro är de små uppstickarvarven, ex. Albin, Maxi och Nicanders/ Kyan.

    Nu vill inte jag som jag skrev ovan, vara gnällig. Tycker bara att det är viktigt att fundera kring dessa frågor och JA det är viktigare att se framåt än på gårdagen.

    Reply

  6. Hans
    Nov 15, 2009 @ 22:45

    Europe!

    Var det inte 20 år sedan muren föll.

    Alla skulle köra samma bil, segla samma båttyp etc.

    Vem ska styra vad vi seglar. Ska alla segla J 109, Bavaria? Kanske ska vi lägga ner de små uppstickarvarven Rassy och Arcona.

    Marknaden är fri. Vinden är fri. Än så länge i varje fall.

    Är du svensk så borde du kanske tänka på att stödja svensk industri.

    MVH
    Hans

    PS Dessutom är väl både Cb 66 och Epressen mycket bättre, modernare, billigare och trevligare båtar än både Laser SB3 och J24 DS

    Reply

  7. CB
    Nov 16, 2009 @ 01:08

    Hade Sveriges seglare som ville segla entyp i mindre kölbåt genom åren valt att segla J24, Melges 24, SB3 eller andra internationella klasser istället för lokala alternativ hade vi haft fler duktiga seglare i Sverige! Ju hårdare konkurrens desto vassare spets och med en bredare bas en lättare rekrytering till klassen.

    Reply

  8. Feffe
    Nov 16, 2009 @ 09:13

    Peter, CB & Europe. Har Ni valt att segla internationella klasser som SB3 själva eller vad kör Ni ? Det skulle vara kul att provsegla en sån där SB3 så har Ni en på garageuppfarten kommer jag gärna och testar lite.

    // F.

    Reply

  9. Hans
    Nov 16, 2009 @ 09:41

    CB

    Du har tyvärr inte riktigt koll på läget.

    Det är just tvärt om så att det är från Norden som utvecklingen har kommit och ska komma när det gäller segelbåtar. Skärgårdkryssare, massor av framgångsrika R-yachter, Drakar, 5,5 or, DS 37, Scampi, Maxi, Albin, Kostrar, Soling, Yngling, Neppare, Knarr, IOD, H-båt, X-yachts, Swan, Baltic, Banner, Zoom 8, One Design optimisten Björndal Finland vars design alla tillverkare har idag), OK jolle, Finnjolle, OSIS, Finessa, Winner, Marström, Selden, Rutgersson osv. är väl bra exempel på framgångsrika nordiska produkter.

    Det är bl.a. dessaa som gjort och gör att norden fortfarande kan ligga i topp i många klasser, Matchracing, VoR etc.

    “Lokal” utveckling, tillverkning, service, fungerande klassförbund, intresserade sponsorer ( som kan tjäna på att båtarna byggs här) är ett krav för att en klass ska kunna bli stor.

    C 55 och CB 66 är väl lysande exempel på bra nya svenska båtmodeller som sprider sig fort inte bara i Sverige utan även runt om i våra grannländer och nu även ner genom mellaneuropa. Båda klasserna lockar över 20 – 30 båtar vid många olika tillfällen från april till december. Spana in frostbite om 3 veckor man har fått införa maxgräns och kölista.

    Segla svenskt!

    Hans

    Reply

  10. CB
    Nov 16, 2009 @ 09:52

    För många som talar i egen sak här, känns inte objektivt. Med över 400 byggda känns det som om det hade varit ett bättre spår… http://www.sailingworld.com/sailboats/boat-reviews/laser-sb3-review-21031643.html

    Reply

  11. Öresund Regatta, AN
    Nov 16, 2009 @ 10:09

    Personligen förstår inte jag att så fort det blir en snabbt växande klass i Europa så hoppar svenska klassbåtseglere på “något förbättrade kopior” som sen får en lokal förankring.
    Att ett koncept som SB3 är lyckat är klart och med Lasers försäljningsnätverk så borde det gå att ta en plats på marknaden tidigt. Här missar man varje gång och får inte heller någon draghjälp från SSF. Hur kan SSF gå ut och rekommendera en klass som inte är ISAF klass? Det är helt obegripligt för mig.
    Att man har kul i CB66 på SM-veckan i Malmö är det ingen tvekan om och det är viktigast. Att man bli svensk mästare i en icke ISAF klass är för mig obegripligt.

    Reply

  12. Feffe
    Nov 16, 2009 @ 10:20

    Personligen har jag jättesvårt för den här blahablaha mentaliteten. Marcus på Kyan gör en jättebra grej och direkt kommer alla soffpotatisar fram och rackar ner på det goda initiativet. Det är ju inte vad vi seglar utan att vi seglar lättillgängligt, enkelt och okomplicerat som är hela grejen. Så fort någon gör något oväntat börjar man söka fel istället för att uppmuntra. Typiskt svenskt.. ( Ja, jag är inte bättre själv..)

    Var ska du själv på semester ? Säffle, kan man få en kopp kaffe ! // F.

    Reply

  13. Hans
    Nov 16, 2009 @ 10:36

    Öresund Regatta!

    Kanske ville SSF ha ett fysikskt krävande idrottsredskap, en båt som man får hänga på utsidan av. Inte sitta bakom ett litet staket som i SB3.

    CB projektet startade 1988, 2:a försöket 1999 och 3:e försöket gick hem 2005.
    Kopior, vad snackar du om?

    Synd att du är sådan motståndare till CB när du har en sådan viktig roll som kölbåtsansvarig i Malmö SS. Kanske är det därför så få CB båtar finns i just Malmö. Har svårt att förstå varför det skulle va en ISAF klass på SM, skillnad var väl om det var ett VM.

    Att det dessutom finns 15 kappseglande CB på andra sidan sundet borde väl vara skäl nog för en rekommendation av CB 66 i just Malmö.

    Segla lugnt.
    Hans

    Reply

    • Öresund Regatta, AN
      Nov 16, 2009 @ 15:28

      De som känner mig vet att jag inte är motståndare till CB66. CB66 utbredning i Öresund och Malmö har jag inget med att göra.
      Alla klasser är välkomna att segla i Malmö segel sällskap. Att vi lagt fokus på att arrangera tävlingar i ISAF klasser är en annan sak men det är för att vi ska kunna fokusera på att bygga upp konkurrenskraftiga fleets.
      När det gäller seglingens SM status så är problemet som jag ser det beskrivet lite längre ner på sidan.

      Reply

  14. Feffe
    Nov 16, 2009 @ 10:45

    Anders, lika obegripligt som det är för mig att komma trea på en lyskappsegling i Öresund….Eller totalvinna Tjörn runt eller tom segla med helt olika båtar, IRC, IMS, PMS, SMS och allt vad det heter… :-)

    Personligen tror jag att man väljer att segla i den klass där man får störst utbyte / den klass som tillgodoser de personliga behoven bäst. Ett ypperligt exempel är ju Express-klassen med en vass topp och en stort antal båtar som också cruisingseglas mellan varven. Att SB3 inte slagit i Sverige finns det säkert många olika anledningar till. Marknadsföring, prisnivå, etc etc. Personligen tycker jag att ett SM-tecken i Express smäller minst lika högt som ett i tex Starbåt ?

    // F

    Reply

    • Öresund Regatta, AN
      Nov 16, 2009 @ 17:30

      Respitsegling är nog egentligen att betrakta som motionssport precis som den mesta av svensk klassbåtsseglingen. Jämför bara med hur mycket mer vi tränade och tävlade under min tid i Laser.
      Sen kan man motionera mer eller mindre inget fel i det.:-)

      Reply

  15. PelleL
    Nov 16, 2009 @ 10:46

    Det här med lokala eller natinella klasser är ju inte direkt något svenskt fenomen….här finns det inte många som vet vat en ufo22 eller en asso99 eller en surprise eller en sprinta sport eller en Bembridge Redwing är för något. Men det spelar infgen roll för att alla är klasser som funkar i sitt lokala eller natinella sammanhang. Alla är inte intressarede av internationell segling och det har sina avgjorda fördelar med att sköta sin egen klass på det lokala eller natinella planet. I en internationell klass där nivån på allt från klassens tekniska förvaltning, behov av pengar till klassförbundet, till förfining av båtarna till kravet på seglarna sätts utgående från de krav som ställs på VM-nivå gör att det kostar mer både ekonomiskt och mentalt att segla i de “riktiga” internationella klasserna och det är inte alla som kan, vill eller orkar utsätta sig för det. Ibland är det bättre att vara den största ankan i den lokala dammen och sen är det vissa som vill ha ha ett större perspektiv……

    Att sedan SSF skulle gå in och försöka styra “vuxensegling” tror jag inte alls på……historien och erfarenheter från andra länder förskräcker

    All segling är bra segling tycker jag …..

    Reply

  16. Jimmy
    Nov 16, 2009 @ 13:54

    Grymt bra poäng Pelle!

    Reply

  17. Öresund Regatta, AN
    Nov 16, 2009 @ 15:19

    Jag vet inte vad ni tycker men jag tycker följande lista är ett stort problem för vår sport eftersom statusen i att vinna SM är tämligen urvattnad. Ett uttryck för detta är massmedias stora ointresse. CB66 eller inte på denna lista tycker jag kvittar. Låt oss ta diskussionen om svenskt mästerskapsstatusen i sin helhet istället. Att ha SM i SB3 hjälper ju inte iheller.

    10.4 SM – Fleetrace
    2-krona SM
    A22 SM
    C 55 SM
    Kona Senior SM
    Marblehead SM
    M 22 SM
    M 30 SM
    Neptunkryssare SM
    Safir SM
    Smaragd SM
    Snipe SM
    Sprint SM
    Trissjolle SM

    10.5 Int SM – Fleetrace
    606 SM
    2.4 mR SM
    420 Senior SM
    CB66 Racer SM
    Drake SM
    E-jolle Dam SM
    E-jolle Herr SM
    Express SM
    Formula 18 SM
    Formula Windsurfing SM
    H-båt SM
    IF-båt SM
    J 80 SM
    Laser Standard Master SM
    Laser Radial Junior SM
    Nordisk Folkbåt SM
    OK-jolle SM
    ORC Int (IMS) SM
    OS-klass 470 Dam SM
    OS-klass 470 Herr SM
    OS-klass 49er SM
    OS-klass Finnjolle SM
    OS-klass Laser Radial Dam SM
    OS-klass Laser Standard SM
    OS-klass Starbåt SM
    OS-klass Nielpryde RS-X Dam SM
    OS-klass Nielpryde RS-X Herr SM
    Paralympisk-klass 2.4mR SM
    Paralympisk-klass Skud 18 SM
    Paralympisk-klass Sonar SM
    RS Feva SM
    Wave SM

    10.2 RM – Fleetrace
    14 foot One Design RM
    A-catamaran RM
    Comfort 32 RM
    Compis 28 RM
    Contrast 33 RM
    Diva 35 RM
    Hobie 16 RM
    Koster RM
    Linjett 32 RM
    Linjett 33 RM
    M 15 RM
    Maxi 77 RM
    Maxi Racer RM
    Mirror RM
    Moth RM
    Nordisk Familjebåt RM
    Nova RM
    Omega 42 RM
    Raceboard RM
    RB 111 RM
    Rival 22 RM
    RJ 85 RM
    Tornado RM
    S 30 – 93 RM
    S 30 Classic RM
    SK 40 RM
    SK 50 RM
    SK 75 RM
    SK 95 RM
    Soling RM
    Trissjolle Sprint RM
    Viggen RM
    Zoom 8 Senior RM

    10.3 Int RM – Fleetrace
    11 metre One Design RM
    29er Junior RM
    29er Senior RM
    420 Junior RM
    5 mR RM
    5o5 RM
    6 mR RM
    Carrera RM
    Cumulus RM
    Freestyle RM
    I0M RM
    J 105 RM
    J 24 RM
    Laser Radial Herr RM
    Laser Radial Master RM
    M 25 RM
    Melges 24 RM
    RS Feva Junior RM
    RS Tera RM
    SK 30 RM
    X-99 RM
    Yngling RM

    Reply

    • David
      Nov 16, 2009 @ 15:48

      Du har en poäng. Rensa bort allt som är mer än 25 år gammalt från SM-listan så blir det lättare att hinna med att segla alla på ett år. Ett alternativ till pantning för övriga skulle kunna vara att de på nåder får segla RM. Dock under förutsättning att ingenting yppas till medierna.
      Vad gäller R/C båtar bör Dehler, Hanse, J/boats, Arcona etc läggas ner och enbart First (som ju har en relativt bra spridning över världen) väljas. På detta vis kan vi samtidigt dra ett slutgiltigt streck över alla orättvisa och illa administrerade handikappsystem. Win-Win.

      Pelle L. Du har som vanligt ett par bra poänger. Att vara få aktiva lokalt i en internationell klass är ofta onödigt krångligt och dyrt.

      Det som skakat liv i kappseglingsklasser i sverige hittills är ofta att ett gäng hugade slagit sig ihop och bestämt sig för en viss klass. Uppenbarligen finns det parametrar som talat för CB66 framför SB6 på samma sätt som mot Melgesen på tiden då det begav sig.

      /David

      Reply

      • Lars
        Nov 16, 2009 @ 20:19

        Vem vill ha en First? Tung, bristfällig kvalitet på inredningen, järnköl har de numera…..

        Reply

    • PeterK
      Nov 16, 2009 @ 20:13

      Förstår inte meningen; “statusen i att vinna SM är tämligen urvattnad”.
      Statusen för vem?
      För de som var med eller för de som inte var med??

      Åtminstone jag seglar inte för status utan för att det är förbannat kul!!
      Vinner vi är det ännu roligare – seglar vi dåligt så att det går sämre är det inte lika roligt men fortfarande kul.

      Om media skriver om seglingen som vi just genomfört så är väl det trevligt men det påverkar ju inte vare sig vårt val att delta eller hur kul det är att vara med.

      Reply

  18. PelleL
    Nov 16, 2009 @ 15:51

    SSF har ju just tagit bort RM som inte finns längre. Istället har man infört klassmästerskap vilket iofs inte är någon jätteskillnad men ändå ett sätt att markera att SM är något speciellt. Sen är din lista lite överdriven för de flesta klasser med RM status har inte seglat något RM på många år.

    Sen är det då ett faktum att vi har 47 SM i segling och frågan är det ett problem? Hur många är lagom? Vad skall kravet på en SM-klass vara? Jag tycker det nuvarande kravet på 20 är rätt rimligt och till nästa år tror jag det försvinner en eller ett par klasser som fallit för 20-strecket och flera andra hänger på gärsgårn…skulle man höja kravet till 30 så blir det bara en internationell kölbåtsklass kvar, 2.4, tillsammans med de nationella gamla godingarna Express och 606. Jag tycker inte det är en önskvärd utveckling…..kanske borde det vara ett lägre krav för ISAF-klasser istället?

    SSF’s satsining på “SeniorSM” är bra för att exponera sporten men valet av klasser och framförallt hur det har gått till är inte okontroversiellt. Flera stora klassförbund känner sig extremt utanför och är rädda för att SSF göra Senior SM till det enda SM:et. Jag är inte speciellt lagd för konspirationsteorier men det hade varit bra om SSF’s styrelse hade varit tydligare

    Reply

    • Öresund Regatta, AN
      Nov 16, 2009 @ 17:24

      Att ta bort RM är ett bra steg i rätt riktning.
      Listan är för övrigt hämtad från SSF hemsida.
      Senior SM är en bra lösning och jag tycker att det mycket väl skulle kunna vara enda SMet.
      Sen kan man diskutera vilka klasser som det ska ske i och ett av kraven tycker jag är att det ska vara en ISAF klass. Då finns det väl bara kvar ett fåtal kölbåtar som passar H-båt, J-24, J-80, Melges 24 och Starbåt.

      Reply

      • mattias allroth
        Nov 16, 2009 @ 22:02

        Ser att du inte nämner expressen i ditt senaste inlägg anders men som vanligt är jag inte förvånad :(

        http://www.swe39.com med mer expresser än annat !

        Reply

        • Bosse
          Nov 16, 2009 @ 22:25

          Tror Anders syftar på internationellt gångbara båtar, och där platsar ju inte Expessen.

          Reply

          • Öresund Regatta, AN
            Nov 16, 2009 @ 22:37

            Mattias
            Jag menar att om man ska köra SM i endast en kölbåtsklass på Senior SM-veckan så tycker jag att det bör vara en ISAF klass. Jag nämnde bara några av dem som jag tycker har förankring i Sverige.
            Melges 24 platsar i och för sig inte heller för de har inte organiserat sig i något förbund så det finns ingen speaking partner för arrangerande klubb.

  19. Mats V
    Nov 16, 2009 @ 16:14

    Tror vi missar när vi tänker “SM i Segling”. Har ni hört talas om någon som vann “SM i friidrott”? SM-vinnare finns inom fridrott på 100 meter, i marathon, i 110 meter häck osv. Likaså finns inom segling SM vinnare i Express, Laser etc. Håller med om att det finns för många klasser för trovärdighet men kanske skall vi då höja deltagarantalet från 20 till 30 för SM-status? Betydligt färre klasser skulle då kvalificera, statusen höjas och övriga klasser få segla RM.
    Just an idea…

    Reply

  20. Mats V
    Nov 16, 2009 @ 16:20

    Hej PelleL,
    Såg nu att du berörde detta i ditt inlägg…
    Tycker inte att det är ett problem att segla i en klass som har internationell ISAF-status med EM och VM men inte har ett SM. Så har vi haft det i X-99 och X-35 i många år. Är vi tex “bara” ett 10-tal aktiva X-35:or som kappseglar i Sverige – snart fler :-) – så tycker inte jag att det rättfärdigar SM-medaljer.

    Reply

  21. Bosse
    Nov 16, 2009 @ 17:46

    Jag hade en dekal med texten “Don’t ecxept imitation, sail J24” i framrutan på min bil på 80-talet. Kanske skall ta fram nya sådana……

    Reply

  22. Peter
    Nov 16, 2009 @ 19:35

    Jag tycker det är skoj att komma ut och segla VM, det är onekligen större konkurrens på ett VM. Med det sagt så vill jag även segla en klass med bra konkurrens och träningsmöjligheter också på hemmaplan. Jag har gjort det tidigare med Laser, X99 och J80. I dagsläget finns det skoj klasser med bra konkurrens här hemma (tex CB66), men det går inte att hitta kombinationen lokalt och globalt i en och samma klass(möjligen fortfarande J80)! Melges 24 är kul men seglas inte tillräckligt aktivt i Sverige.

    Mitt dilemma blir således att välja mellan bra konkurrens i Sverige eller hitta den utomlands.

    Reply

    • Bosse
      Nov 16, 2009 @ 20:06

      Gör som Arne K, segla allt och bli inte bra i ngn klass.

      Reply

      • Feffe
        Nov 16, 2009 @ 21:51

        Bosse, Arne har ju det fakto vunnit 1 SM i Express och håller sig alltid i toppen i den klassen. Segla kan han !

        // F.

        Reply

        • Bosse
          Nov 16, 2009 @ 22:34

          Feffe, ja Arne har vunnit Sm i Express och varit i topp flera gånger. Men det är nog mest tack vare hans crew. Själv är han för ojämn i sina prestationer.

          Reply

          • Feffe
            Nov 17, 2009 @ 09:23

            Tycker Arnes resultat med eller utan besättning talar för sig själva. Få seglare i 70-års åldern som fixar det han gör. ( Eller betydligt yngre heller…) Express får väl ändå anses vara en av de tuffare klasserna att vinna i Sverige ?

            // F.

          • Pelle P
            Nov 17, 2009 @ 16:09

            Sandlådenivå Bosse, eller vem du nu är!

  23. Mattias Gustafsson
    Nov 16, 2009 @ 22:54

    Spännande att ämnet “sail stockholm” leder till att någon känner sig tvungen att tala om att Arne är kass.

    Reply

  24. Leif E.
    Nov 17, 2009 @ 00:16

    Ibland önskar man att det fanns ett filter för onödiga och avundsjuka personliga påhopp på den här bloggen. Arne får väl satsa på singlehanded…

    Reply

  25. Arne Karlsson
    Nov 19, 2009 @ 22:13

    Kanske alla dessa SM betyder mer för svensk segling än vad du man kan ana.
    Trots allt hålls det igång en väldigt mängd segling, folk som kämpar för att just deras klass ska leva vidare.
    Svårt att se något galet i det, inte skulle jag åka iväg och segla något senior SM bara för att man strök ett sträck över alla SM klasser.
    Läser man bloggar börjar man ju tro att det är fel med all kappsegling, inga SM, inge LYS och absolut inte just den klassen.

    Reply

  26. Peter Gustafsson
    Mar 9, 2010 @ 12:28

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.