Den ser fin ut men vad är nytt?. Min gamla 35f båt från 88, byggd i samma distrikt ser mer fartig ut men det kanske inte är så intressant.
Frågan är: Finns det något varv i Sverige som satsar på fartigare-sweetare båtar med nya idéer som man kan få familjen att skriva under kontraktet på eller har vi hamnat i cruising träsket. Det finns x-boat, dehler , j boats, first, finnfly mfl men vad har vi i Svedala, HP 1030, Aspect 40, fina båtar men finns det något mer som jag missat eller har vi gett upp?
Okay sorry frågan verkar var diskuterad men jag ser fortfarande inga nya hopp på den svenska himlen. Det är ändå förvånande då vi är så bra på segling åtminstone här på blur, så kunskapen borde finnas och även kravspecarna. Kolla på ett litet land som NZ där verkar det finnas en massa intressanta båtar.
När jag blir omseglad så skall jag fundera på det :-)
Förresten hade det varit kul om ni var med på lite fler race nästa år? Såg förresten att ni skall köra Bohusracet. Kul! Både båt och segel ser ju ok ut, så det är synd om den blir liggande vid bryggan…
Jag var och tittade på en båt som var under byggnation för ett par veckor sedan och det är något helt annat än prototypen som många varit ute och provseglat.
Man ser direkt att det är en helt annan kvalitet på både jobbet och materialet, glöm det ni sett och ta en titt på den uppdaterade varianten!
Jag seglade prototypen från Hunnebo till Oslo i riktigt tufft väder, över 20 m/sek på de värsta ställena och kände mig helt trygg hela tiden. Det var en fröjd att segla båten trots att vi tre ombord inte hade någon vana från båten tidigare.
Många har åsikter om båten men jag kan inte känna igen vissa påståenden, jag är mycket imponerad över hur den beter sig.
Jag skulle utan tvekan varit nöjd med det jag såg om det varit min båt.
Hade jag haft pengarna nu, hade jag inte tvekat att köpa en men jag får avvakta lite.
HP1030 har jag gett avundsjuka blickar en sådan skulle jag vilja segla i verkligheten hoppas någon köper en lite längre norrut då ska jag ta mig en rejäl titt. Tarac hade jag missat, såg grymt fin ut förutom de amerikanska kuddarna men de slipper man kanske.
Allvarligt så ser den intressant ut konstigt att man inte hört talas om den, det är precis såna båtar jag menar, hur många är sålda, finns det nåra tester, har den varit uppe till diskussion här? Dagseglare, den ser ju fullt utrustad ut!
Frågan var får man familjen att signa ett kontrakt?
Det känns mer hoppfullt nu.
Vet inte exakt hur många Taracs som gjorts, helt säkert två. Nummer ett var röd och nu senast på mässan låg det en vit. Den vita är ny sen ett par veckor tillbaka. Ser helt annorlunda ut inuti vad gäller materialval.
Seglade nr ett mot en X99 i slutet på förra sommaren i runt 7 m/s och då var vi något snabbare på kryss och gick lite högre. Har lys på 1.25, så den borde kunna prestera bra på LYS-, förlåt, SRS-seglingar. Tror att den har svårt mot 99an i riktigt lätta vindar innan det öppnar upp så man kan köra blåsa, annars är det mycket fin att segla.
Den är ju inte störst i världen inuti, men den vita som låg på mässan tyckte jag var flera snäpp bättre en den röda med de uppdateringar som gjorts.
Sen tycker jag att det är en sjukt snygg båt, inte helt oviktigt.
Kommit fram till att mest value for money måste vara en lite äldre X99 med nya segel för ca 385 000 sek. Frugan & barn kan åka med någon vecka ibland och pappa kan köra lite onsdagsseglingar med grabbarna. Nu till frågan ?
* Ska man lägga lite extra för att få en med stålram / volvomotor ? ( Är det någon skillnad i båtfart ? )
Till Peter:
Planen är att börja försiktigt med mest lokala seglingar runt Öresund dvs Öresunds Cupen + några i Danmark på hösten.
Går det bra så kanske vi klämmer in Tjörn Runt också…
Prio måste bli att segla mot de andra HP1030 som ligger i Barsebäck och Nivå.
Problemet för mig är att jag är inflyttad till Helsingborg och har alla seglingskompisar i Gbg/Sthlm så det lär ju inte gå så bra i början.
Planen är dock att sjösätta feb/mars så vi hinner träna lite.
Sen har man jobb (pendlar 14mil/dag), 3 ungar, en fru och ett hus som skall underhållas så det blir tufft
Sen blir det ett par seglingar i Sthlm också med vår gamla båt…
Tyvärr krockar North Sails Trim Cup med Lidingö Runt så det kanske blir Ornö runt istället…
Skall bara förhandla med (motsträvaren), frun menar jag, först ;-)
Svar till Feffe: Stålram eller inte, Volvo eller Bukh med mera. En dag ska du kanske sälja igen och då är säkert stålram och Volvo ett plus men de äldre seglar precis lika bra. Se bara på SWE 22 Stino. Ett tips: kolla i Holland. Där finns en del X-99 som seglat i sötvatten och om man har tur inte är så mycket kappseglade. Såldes en hel del där i början och mitten av 90-talet.
N.B. att man jämför hur nya båtar seglar i förhållande till en X-99. Det säger en hel del…
Söker du besättning så ring mig 070-3304433, jag bor i Helsingborg och seglar normalt 606 i Råå/Borstahusen, men är alltid villig att hoppa på andra båtar. Onsdagar så seglar Råå sina kvällskappseglinar.
Jonas Jemt
Båten kommer ligga i Råå
Jag har båtplats och vagga som väntar på den…
Erfarna gastar behövs alltid, vad vill du helst göra?
Jag kontaktar dig
Vad är planen för 606:an 2010?
Är det en egen eller klubbens?
Håkan!
Jag kan ev. följa med och gasta någon gång om du är intresserad…
Jag bor inte så långt från Hbg, ring eller messa på 0768 441294
Mvh, Jens Lekland
VA….. sviker du mig Jonas, ska du leka med andra pojkar i större båtar….. Snyft..
He he ….. En HP på Råå.. nästan så man ska flytta hem LER
Eller möjligt så hittar jag en rolig trevlig båt att leka med här uppe finns ju några här med LER
Det bästa är att det liggen en HP i Barsebäck (prototypen) och det kommer en till Nivå (Danmark) nu i vinter :-)
3 båtar i sundet, då är man garanterat topp 3 i alla fall ;-)
Mårten
Absolut inget emot X-35. Jag var väldigt sugen själv när den kom. Hade jag varit ensamstående hade jag köpt en. Jag tycker att entypssegling är oslagbart. 16 år i Laser får en ibland i svaga stunder att undra vad respitsegling är för underligheter. X-35 funkar i båda världarna. Däremot tycker jag det är synd att det inte finns fler i Öresund. Vi seglar mest på hemmaplan.
Nu är säkert Expressen världens bästa båt för de som har en, men jag skulle uppskatta om ni som har en gav mig tips hur man säljer in hemma att det är en fantastisk båt att semestra 5personer i minst 2 veckor med och så är det för alla…!?
Semesterbåtar ?, då har du hamnat på fel forum, kolla istället på Bavariaklubben.
Expressen går annars utmärkt att semestra i två veckor för ett nykärt par.
Annars är Expressen en onedesign klass med tuffingar som Allhroth.
63 båtar föranmälda inför sommarens SM, be there or be squere!
Så klart är det nya Linjett 34. Tydligen har den modifierats ytterligare med lite rakare stäv och bredare akter. Skall bli spännande att se hur det ser när Mats kört klart med sticksågen…
Clifford o alla andra goa gubbar, nu va de änna bra länge sen vi “tjöta” X99…
=)
Tror absolut man måste ha en nyare X99 om man ska kunna placera sig topp 3 på ett mästerskap. Det gäller nog alla båtar oavsett klass…
Fick lite mail från Jens på DEN 573 Niller som jag segla VM med och det verkr bli en hel del tyska seglingar på den 2010.
Startar med nån träning o regatta redan i april.
Ska bli skoj om man kommer loss.
Mattias, du får hälsa våra danska vänner på Niller…
Danskarna är helt övertygade om att man måste ha en nyare båt för att kunna placera sig.
För dåligt motstånd här hemma, ovana i stora fält och dåliga starter på det har naturligtvis bidragit till att vi tyvärr inte hamnat högre upp i resultatlistan på VM.
Det är en jäkla skillnad på att segla skiten ur stora luffe-båtar, 40.7, J/109, First 40, IMX40 och massa andra “sweeta” båtar på LYS-race på västkusten…
Du har rätt Janne E det var alldeles för länge sen det tjötades X99. Jag har sett nån i Holland , på land och blankpolerad i botten som en H-båt. Kändes ganska optimerat.
Ingenting er som en ekte X-99 diskusjon! Jeg har en ganske ny båt(547 fra 1999)… vi kom ganske langt ned på listen… jeg tror at gamle båter er raskest i lite vind(det gamle drevet til buch motoren er mindre) og de nye er kjappere i mye vind og grov sjø(de nyere båtene er stivere pga stålrammen).
Spännande. I många andra entypsklasser brukar seglingskompetensen ha mycket större inverkan på resultaten än båtens ålder. Men X-99 är kanske annorlunda. :-)
Är det sånt här som kallas för “trådkapning”? :-) För övrigt: all credd till Mats som måste ha ett av de roligaste jobben som finns, skapa en båt, testa och tävla båten tillsammans med sina barn innan den går i produktion. 3 års väntetid på en båt!
Feffe
Nov 20, 2009 @ 16:47
Linjett ?
Nobbe
Nov 20, 2009 @ 16:57
Det är en Linjett 34 plugg. Ska seglas 2010 och säljas 2011
Johnny
Nov 20, 2009 @ 18:19
Hej
Ja så rætt så… en 34… ser trevlig ut i formen som alla andra Linjetter.
Clifford
Nov 20, 2009 @ 19:24
Jäpp! och en modell i skala1:10 har legat i badkaret hemma hos Mats. Respect.
schvidja
Nov 20, 2009 @ 21:01
Den ser fin ut men vad är nytt?. Min gamla 35f båt från 88, byggd i samma distrikt ser mer fartig ut men det kanske inte är så intressant.
Frågan är: Finns det något varv i Sverige som satsar på fartigare-sweetare båtar med nya idéer som man kan få familjen att skriva under kontraktet på eller har vi hamnat i cruising träsket. Det finns x-boat, dehler , j boats, first, finnfly mfl men vad har vi i Svedala, HP 1030, Aspect 40, fina båtar men finns det något mer som jag missat eller har vi gett upp?
Peter Gustafsson
Nov 20, 2009 @ 21:06
http://www.blur.se/2008/11/06/innovativa-batar/
http://www.blur.se/2008/11/11/mest-innovativa-segelbaten-nagonsin/
schvidja
Nov 20, 2009 @ 21:30
Okay sorry frågan verkar var diskuterad men jag ser fortfarande inga nya hopp på den svenska himlen. Det är ändå förvånande då vi är så bra på segling åtminstone här på blur, så kunskapen borde finnas och även kravspecarna. Kolla på ett litet land som NZ där verkar det finnas en massa intressanta båtar.
Clifford
Nov 20, 2009 @ 22:55
schvidja, har du tittat på Tarac?
Hans
Nov 20, 2009 @ 23:16
Ta gärna en resa till Lysekil och titta på nya HP 1030.
Du blir inte besviken.
Den har faktiskt nästan allt de ni talar och längtar efter på denna blogg.
Modern, snabb, lättseglad, prisvärd, snygg och faktiskt riktigt sweet.
Kanske till och med snart dags för dig Peter att ta en provtur.
Peter Gustafsson
Nov 20, 2009 @ 23:28
När jag blir omseglad så skall jag fundera på det :-)
Förresten hade det varit kul om ni var med på lite fler race nästa år? Såg förresten att ni skall köra Bohusracet. Kul! Både båt och segel ser ju ok ut, så det är synd om den blir liggande vid bryggan…
Patrik
Nov 22, 2009 @ 10:26
När du formulerar dig så Peter blir jag sugen på att köra ner båten:-)
L-B Gustafsson
Nov 21, 2009 @ 13:49
Vore kul med lite bilder på en produktionsbåt, för oss som inte har möjlighet att åka till Lysekil i närtid.
LarsS
Nov 21, 2009 @ 14:03
Jag var och tittade på en båt som var under byggnation för ett par veckor sedan och det är något helt annat än prototypen som många varit ute och provseglat.
Man ser direkt att det är en helt annan kvalitet på både jobbet och materialet, glöm det ni sett och ta en titt på den uppdaterade varianten!
Jag seglade prototypen från Hunnebo till Oslo i riktigt tufft väder, över 20 m/sek på de värsta ställena och kände mig helt trygg hela tiden. Det var en fröjd att segla båten trots att vi tre ombord inte hade någon vana från båten tidigare.
Många har åsikter om båten men jag kan inte känna igen vissa påståenden, jag är mycket imponerad över hur den beter sig.
//Lars
Håkan
Nov 21, 2009 @ 14:19
Skönt att höra, det är vår båt ni tittade på…
Bara de blir klara nån gång…
LarsS
Nov 21, 2009 @ 15:08
Jag skulle utan tvekan varit nöjd med det jag såg om det varit min båt.
Hade jag haft pengarna nu, hade jag inte tvekat att köpa en men jag får avvakta lite.
Grattis till en grym båt!
//Lars
Peter Gustafsson
Nov 21, 2009 @ 16:09
Hur ser din planering ut 2010 Håkan?
Öresund Regatta, AN
Nov 21, 2009 @ 16:14
Håkan
Ska bli gött att se er köra Öresunds Cup 2010. Det ligger redan en i Barsebäck. Har de danska köparna fått sina än?
Lars
Nov 21, 2009 @ 00:26
Fören med är coolt retro, gillar jag men är den inte lite “gravid”……….?
Skotet på rufftaket som vanligt…….?
schvidja
Nov 21, 2009 @ 00:41
HP1030 har jag gett avundsjuka blickar en sådan skulle jag vilja segla i verkligheten hoppas någon köper en lite längre norrut då ska jag ta mig en rejäl titt. Tarac hade jag missat, såg grymt fin ut förutom de amerikanska kuddarna men de slipper man kanske.
Allvarligt så ser den intressant ut konstigt att man inte hört talas om den, det är precis såna båtar jag menar, hur många är sålda, finns det nåra tester, har den varit uppe till diskussion här? Dagseglare, den ser ju fullt utrustad ut!
Frågan var får man familjen att signa ett kontrakt?
Det känns mer hoppfullt nu.
staffan
Nov 21, 2009 @ 03:32
Vet inte exakt hur många Taracs som gjorts, helt säkert två. Nummer ett var röd och nu senast på mässan låg det en vit. Den vita är ny sen ett par veckor tillbaka. Ser helt annorlunda ut inuti vad gäller materialval.
Seglade nr ett mot en X99 i slutet på förra sommaren i runt 7 m/s och då var vi något snabbare på kryss och gick lite högre. Har lys på 1.25, så den borde kunna prestera bra på LYS-, förlåt, SRS-seglingar. Tror att den har svårt mot 99an i riktigt lätta vindar innan det öppnar upp så man kan köra blåsa, annars är det mycket fin att segla.
Den är ju inte störst i världen inuti, men den vita som låg på mässan tyckte jag var flera snäpp bättre en den röda med de uppdateringar som gjorts.
Sen tycker jag att det är en sjukt snygg båt, inte helt oviktigt.
S
x-mike
Nov 21, 2009 @ 19:55
Kollade på Taracen på mässan, det jag slogs av var att den är ganska lik en first class 10.
Feffe
Nov 21, 2009 @ 09:43
Har vägt för och emot, komfort och kappsegling….
Kommit fram till att mest value for money måste vara en lite äldre X99 med nya segel för ca 385 000 sek. Frugan & barn kan åka med någon vecka ibland och pappa kan köra lite onsdagsseglingar med grabbarna. Nu till frågan ?
* Ska man lägga lite extra för att få en med stålram / volvomotor ? ( Är det någon skillnad i båtfart ? )
// F
Håkan
Nov 21, 2009 @ 17:13
Till LarsS
Tack, det skall bli skönt när den levereras :-)
Det har ju tagit sin tid med många motgångar… :-(
Håkan
Nov 21, 2009 @ 17:31
Till Peter:
Planen är att börja försiktigt med mest lokala seglingar runt Öresund dvs Öresunds Cupen + några i Danmark på hösten.
Går det bra så kanske vi klämmer in Tjörn Runt också…
Prio måste bli att segla mot de andra HP1030 som ligger i Barsebäck och Nivå.
Problemet för mig är att jag är inflyttad till Helsingborg och har alla seglingskompisar i Gbg/Sthlm så det lär ju inte gå så bra i början.
Planen är dock att sjösätta feb/mars så vi hinner träna lite.
Sen har man jobb (pendlar 14mil/dag), 3 ungar, en fru och ett hus som skall underhållas så det blir tufft
Sen blir det ett par seglingar i Sthlm också med vår gamla båt…
Tyvärr krockar North Sails Trim Cup med Lidingö Runt så det kanske blir Ornö runt istället…
Skall bara förhandla med (motsträvaren), frun menar jag, först ;-)
Håkan
Nov 21, 2009 @ 17:40
Till Anders:
Danskarna får sin efter vi får vår.
De hoppas på innan Jul men det återstår att se.
BellatriX SWE 415
Nov 21, 2009 @ 20:31
Svar till Feffe: Stålram eller inte, Volvo eller Bukh med mera. En dag ska du kanske sälja igen och då är säkert stålram och Volvo ett plus men de äldre seglar precis lika bra. Se bara på SWE 22 Stino. Ett tips: kolla i Holland. Där finns en del X-99 som seglat i sötvatten och om man har tur inte är så mycket kappseglade. Såldes en hel del där i början och mitten av 90-talet.
N.B. att man jämför hur nya båtar seglar i förhållande till en X-99. Det säger en hel del…
Peter Gustafsson
Nov 21, 2009 @ 21:06
Nja, SWE22 Stino verkar allvarligt sugna på en nyare båt, då de tror att de kan få ut ganska mycket mer ur en sådan…
Topp 10 på VM: 408, 605, 446, 573, 108, 517, 574, 577, 594 & 22.
janne p
Nov 22, 2009 @ 00:34
bup,bup,bup…..
Vi e lika snabba som de bästa. Hade vi bara haft en riktig taktiker så snackar vi medalj… :-)
Janne P
Swe 22
Stino
Patrik
Nov 22, 2009 @ 10:21
Nu har ni ju redan löst det, men när jag såg bilden var första tanken: COMFORTINA 35 !
JonasJ
Nov 22, 2009 @ 12:59
Till Håkan,
Söker du besättning så ring mig 070-3304433, jag bor i Helsingborg och seglar normalt 606 i Råå/Borstahusen, men är alltid villig att hoppa på andra båtar. Onsdagar så seglar Råå sina kvällskappseglinar.
Jonas Jemt
Håkan
Nov 22, 2009 @ 19:03
Båten kommer ligga i Råå
Jag har båtplats och vagga som väntar på den…
Erfarna gastar behövs alltid, vad vill du helst göra?
Jag kontaktar dig
Vad är planen för 606:an 2010?
Är det en egen eller klubbens?
Mvh / Håkan
Jens Lekland
Nov 22, 2009 @ 21:13
Håkan!
Jag kan ev. följa med och gasta någon gång om du är intresserad…
Jag bor inte så långt från Hbg, ring eller messa på 0768 441294
Mvh, Jens Lekland
Håkan
Nov 23, 2009 @ 10:20
Hej Jens, jag kontaktar dig…
Vad seglar du idag?
Vad är du bäst på?
Mvh / H
Johnny
Nov 22, 2009 @ 21:51
Hej Håkan.
Finns många bra seglare runt Råå.
Prata med Jonas och Jens… tro dom kan få till en bra grupp seglare som vill segla en nabb båt och som är seriösa.
Johnny
Johnny
Nov 22, 2009 @ 19:59
Hej
VA….. sviker du mig Jonas, ska du leka med andra pojkar i större båtar….. Snyft..
He he ….. En HP på Råå.. nästan så man ska flytta hem LER
Eller möjligt så hittar jag en rolig trevlig båt att leka med här uppe finns ju några här med LER
Johnny
JonasJ
Nov 23, 2009 @ 01:06
Johnny! du får ju flytta hem så att vi kan träna mer med 606:an, samt köra lite storbåt i Sundet, vet ja.
Vi höres
Jonas
Håkan
Nov 23, 2009 @ 11:00
Det bästa är att det liggen en HP i Barsebäck (prototypen) och det kommer en till Nivå (Danmark) nu i vinter :-)
3 båtar i sundet, då är man garanterat topp 3 i alla fall ;-)
Öresund Regatta, AN
Nov 23, 2009 @ 12:08
Då är ni redan 50% fler än X-35. :-)
Håkan
Nov 23, 2009 @ 12:31
Nu skall vi bara få vår båt också…
Men visst vore det kul om 3st HP1030 ställde upp på Ven Runt?
Ses på onsdag?
Öresund Regatta, AN
Nov 23, 2009 @ 12:38
Är tyvärr själv på tjänsteresa.
YXI Mårten
Nov 23, 2009 @ 14:39
Anders:
Känns som du alltid haft något emot X-35 eller har jag fel? :-)
Öresund Regatta, AN
Nov 23, 2009 @ 21:05
Mårten
Absolut inget emot X-35. Jag var väldigt sugen själv när den kom. Hade jag varit ensamstående hade jag köpt en. Jag tycker att entypssegling är oslagbart. 16 år i Laser får en ibland i svaga stunder att undra vad respitsegling är för underligheter. X-35 funkar i båda världarna. Däremot tycker jag det är synd att det inte finns fler i Öresund. Vi seglar mest på hemmaplan.
Clifford
Nov 22, 2009 @ 15:10
Det var ett jvla tjöt om X99. Det är en snabb båt men den är inte sweet någonstans, har aldrig varit och kommer aldrig att vara.
Henrik Holm
Nov 23, 2009 @ 09:33
Oj!
Nu blir det nog ordentligt med liv i den här tråden….
(http://en.wikipedia.org/wiki/Flamebait)
//h
JonasJ
Nov 23, 2009 @ 10:45
Jag tror nog att ett av Peters mål med sin Blogg är att få ut fler båtar på racen!
JonasJ
mattias allroth
Nov 23, 2009 @ 12:58
Grabbar det är ju bättre och billigare för alla om ni köper varsin express och är med dom riktiga seglarna och leker istället ;)
Öresund Regatta, AN
Nov 23, 2009 @ 14:14
Mattias
Vet du om att Torgil var med på fler klubbseglingar i sin Express än du.
Han saknar träningskompis.
mattias allroth
Nov 24, 2009 @ 00:27
Det var ändå det enda han gjorde hela året…..synd dom inte tog chansen och segla ihop sig på dom andra 10 racen vi körde ;)
Och KM t.ex varför inte delta i lilla VM som det kallades ?
Men det är ju 10 andra expresser i limhamn och omkretsen runt om som torrseglade tyvärr.
Hoppas kunna få lite liv i fler nästa säsong.
Öresund Regatta, AN
Nov 24, 2009 @ 11:55
Räknar du alla med alla delseglingarna på SM för att komma upp i 10? ;-)
Patrik
Nov 23, 2009 @ 18:41
Nu är säkert Expressen världens bästa båt för de som har en, men jag skulle uppskatta om ni som har en gav mig tips hur man säljer in hemma att det är en fantastisk båt att semestra 5personer i minst 2 veckor med och så är det för alla…!?
Johan O
Nov 23, 2009 @ 19:14
Semesterbåtar ?, då har du hamnat på fel forum, kolla istället på Bavariaklubben.
Expressen går annars utmärkt att semestra i två veckor för ett nykärt par.
Annars är Expressen en onedesign klass med tuffingar som Allhroth.
63 båtar föranmälda inför sommarens SM, be there or be squere!
Patrik
Nov 23, 2009 @ 23:16
Du blir nog stor med tiden så du förstår att båtar kan användas till både och :-)
Detta är väl inget entypsforum heller direkt…
per J
Nov 23, 2009 @ 19:18
Det är såklart en linjett 37a – finns ingen klar 34a-plugg – ännu.
Tangosailing.nu
Nov 23, 2009 @ 20:32
Visst finns det en färdig 34-plugg. Just nu läggs ett däck på i delar från en 37:a
http://linjett37.blogspot.com/2009/11/mer-om-linjett-34an.html
Peter Gustafsson
Nov 24, 2009 @ 12:04
Så klart är det nya Linjett 34. Tydligen har den modifierats ytterligare med lite rakare stäv och bredare akter. Skall bli spännande att se hur det ser när Mats kört klart med sticksågen…
jkm75
Nov 24, 2009 @ 15:24
Är det detta som kallas 3D-modellering???
mattias allroth
Nov 24, 2009 @ 13:03
Verkar vara ett sablar pyssel, hoppas han vet vad han gör :)
Janne E.
Nov 24, 2009 @ 15:05
Clifford o alla andra goa gubbar, nu va de änna bra länge sen vi “tjöta” X99…
=)
Tror absolut man måste ha en nyare X99 om man ska kunna placera sig topp 3 på ett mästerskap. Det gäller nog alla båtar oavsett klass…
Vh. Janne E. X99 SWE22 Stino
Mats V
Nov 24, 2009 @ 17:07
Min var från 1991 vid VM 2003… ;-)
mattias allroth
Nov 24, 2009 @ 15:27
Fick lite mail från Jens på DEN 573 Niller som jag segla VM med och det verkr bli en hel del tyska seglingar på den 2010.
Startar med nån träning o regatta redan i april.
Ska bli skoj om man kommer loss.
Janne E.
Nov 24, 2009 @ 16:22
Mattias, du får hälsa våra danska vänner på Niller…
Danskarna är helt övertygade om att man måste ha en nyare båt för att kunna placera sig.
För dåligt motstånd här hemma, ovana i stora fält och dåliga starter på det har naturligtvis bidragit till att vi tyvärr inte hamnat högre upp i resultatlistan på VM.
Det är en jäkla skillnad på att segla skiten ur stora luffe-båtar, 40.7, J/109, First 40, IMX40 och massa andra “sweeta” båtar på LYS-race på västkusten…
Sam V
Nov 24, 2009 @ 16:36
En helt ny båt behövs inte, SWE 288 tog VM-brons -99 och silver -03.
Andreas i Missmatch
Nov 24, 2009 @ 16:38
suck…lämnar denna tråden…
Janne E.
Nov 24, 2009 @ 17:00
Sam, vad jag hört så var det extremt duktiga killar både -99 och -03.
Visst var det samma båt vid dessa två tillfällen?
Sam V
Nov 24, 2009 @ 20:23
Samma båt, olika besättningar. Collberg vid rodret -99. Mats V -03, Sam V i piten :-)
Clifford
Nov 24, 2009 @ 21:32
Du har rätt Janne E det var alldeles för länge sen det tjötades X99. Jag har sett nån i Holland , på land och blankpolerad i botten som en H-båt. Kändes ganska optimerat.
Patrik
Nov 25, 2009 @ 11:43
Snälla Peter skapa en X-99 och en Express tråd där de kan få tjöta av sig så det blir lättare att överblicka alla andra trådar !
Seiltor
Nov 25, 2009 @ 13:02
Ingenting er som en ekte X-99 diskusjon! Jeg har en ganske ny båt(547 fra 1999)… vi kom ganske langt ned på listen… jeg tror at gamle båter er raskest i lite vind(det gamle drevet til buch motoren er mindre) og de nye er kjappere i mye vind og grov sjø(de nyere båtene er stivere pga stålrammen).
Peter Gustafsson
Nov 25, 2009 @ 13:19
Låter ju precis som de vanliga handikappdiskussionerna :-)
Patrick L
Nov 25, 2009 @ 13:44
Spännande. I många andra entypsklasser brukar seglingskompetensen ha mycket större inverkan på resultaten än båtens ålder. Men X-99 är kanske annorlunda. :-)
mattias allroth
Nov 25, 2009 @ 14:56
Disskusionen ang. express,X99 och andra båtar kan med fördel även språkas vidare påwww.swe39.com
Nobbe
Nov 25, 2009 @ 16:50
Är det sånt här som kallas för “trådkapning”? :-) För övrigt: all credd till Mats som måste ha ett av de roligaste jobben som finns, skapa en båt, testa och tävla båten tillsammans med sina barn innan den går i produktion. 3 års väntetid på en båt!