Absolut – lite nyfiken på hur de löser köl problematiken. Farr 30 hade ju fast köl medan ritningarna på M34 visar att den skall gå att hissa upp så den inte blir så hög när man trailar.
Den är ju trailerbar och transportmåtten vad gäller bredden är ju rätt för att slippa bredlastskyltning och följebil. Kölinfästningen blir väl något liknande Melges.
Krävs väl lastbilkort ändå om jag fattar det rätt.
Kollade lite på om man skulle gå igång med ett M34 projekt men det blir en djäkla massa stålar även om båten inte är omöjlig. De har ju ambitioner denna gång att komma ut längre i Europa än lokalt i Frankrike vilket kan göra henne riktigt intressant. Frågan är vad en Tour de France budget ligger på?
Anders: Man slipper inte bredlastskyltning med denna bredd. Breddskyltning krävs för all odelbar last över 260 cm bredd. Följebil slipper man i Sverige m.fl länder även med Farr 30 (under 310 cm bredd). Det är i Frankrike man har en gräns på 3,00 m (som jag har förstått det) för följebil. Lastbilskort krävs inte för släpvagnsekipage, men väl BE (tung släpvagn). Detta för alla ekipage med totalvikt över 3500 kg eller där släpets totalvikt överstiger bilens tjänstevikt.
PelleL: Jag tror det stämmer på ett ungefär om man satsar ordentligt. Annars tror jag man kan “hanka sig fram” på ca hälften. Mycket beror på hur man löser boendet.
Jag såg fel på siffrorna, trodde den var 2.50m. Norge har nog också max 3.00 och om jag minns rätt är Tyskland ganska krångligt i alla fall vad gäller höjden.
I Finland har de regler men polisen har dåligt mörkerseende så det är bara att köra nattetid. :-)
Om det nu är Farr 30:ns mått vi talar om: Norge vet jag inget om annat än att där i alla fall finns flera Farr 30. Jag köpte min båt i Finland och körde 11 mil på blanka dagen och det gick i alla fall bra. Höjden på ett F30-ekipage på släp är under 4 meter så Tyskland går bra det också. Men fransoser och även italienare verkar ha lite speciella saker för sig.
Nä jag pratade om M34 som ska vara 2.98m bred(om jag nu kollade rätt i hastigheten.
3.0 är gränsen i många av Europas länder.
Jag tror Sveriges 3.1m är ganska unikt faktiskt.
I de flesta länder i Europa är faktiskt breddgränsen 2,55 m. Utöver det behöver man i de allra flesta länder någon typ av dispens samt att man då förstås måste uppfylla de krav som ställs för att dispensen skall gälla (breddmarkeringar, oversize-skyltar, flagga/lampa för utskjutande last, ev följebil etc). Dispensreglerna är som jag har förstått det väldigt olika i olika länder och enligt uppgift blir det generellt svårare och mer byråkratiskt ju längre söderut man kommer.
Vad gäller M34:ans köl så blir det nog inte en lösning á la Melges 24. Vi får komma ihåg att detta är en betydligt större båt. Om jag förstod det rätt så skall M34:an ha 2,50 i djupgående och sänkkölen kan reducera detta till 1,70 så att den fortfarande går att transportera på lastbil samt komma in i grunda hamnar.
Ok. Det fanns en ritning som visade kölen betydligt mer hopfälld än 1.70. Men det vet vi ju hur det är med preliminära skisser. :-)
Jovisst, hur man får dispens är en vetenskap i Europa. Alla länder har sitt sätt att se på det.
2.55 är väl yttermåtten på 40fots containers.
Ful båt? hoppas du skämtar? Den är ju otroligt sweeeet. Falsen vid relingen på pluggen/formen är där för tätning vid Injicering. Det färdiga däcket har inte den falsen.
On December the 12th, a briefing about the M34 will take place on the “Tour de France à la Voile” stand (Hall1 D62). You, future owners, skippers and professionals, are welcomed to participate at this meeting. You also are invited to see the first M3…4 model (scale 1/10ème) made by Isotop on the “Voile Magazine” stand.
Jag är där /Per
Tour Voile 2010 announced
While Dean Barker buys first of the new generation M34s to be introduced in 2011
The route of the 2010 Tour de France à la Voile has been announced at Paris Boat Show. From Dunkerque to La Seyne sur Mer, this round the France sailing race will be an extreme one, as offshore legs will be either very long or very short. The race will have a quick start since most of the points will be given between the Channel and the Atlantic Ocean. So competitors will have to challenge Courrier Dunkerque, the current title holder, as soon as possible.
“The first half of the race will be of main importance from a strategic point of view since it will include two 3x coefficient legs,” explains Race Director William Borel.
The three marathon legs will cover 500 miles between Dieppe (Seine Maritime) and Talmont Saint Hilaire (Vendée), including stopovers at Pléneuf Val André (Côtes d’Armor) and Lorient (Morbihan).
In contras, the Mediterranean will be all about inshore races, with no more than two offshore legs from Port Camargue (Gard) to Marseille (Bouches du Rhône), and from Marseille to La Seyne sur Mer (Var). The race organisation will take advantage of the southern coast of France to sail many triangle races.
The 2010 Tour de France à la Voile will balance several different elements. It is for instance going back to Calais – the race stopped there in 1978. Meanwhile, there is a new stopover in North Brittany: Pléneuf Val André. It is said to be “a charming port of call” by the Race Director. Most cities will also celebrate the this being the last race for the Farr (Mumm) 30s, which will be replaced in 2011 by the M34. Already 10 of the new Archambault-built one design have been sold. The first one is expected to be launched in the spring and will be named after the Nexus Dean Barker Team. Emirates Team New Zealand’s skipper is also the boat’s ambassador and he already announced his desire to participate to the 2011 race. “Except if the America’s Cup should take place at that time!” adds Borel. “The two first boats will be launched next spring. Archambault’s boatyard plans to build five per month from June 2010. The two first M34 will also be present at the next TFV’s start, and match-race regattas against Dean Barker are planned.”
“With two boats sold to Oman Sail and the New-Zealand skipper as an ambassador, this project already raises an international interest.”
2010 route and calendar:
Dunkerque: from June 26th to 29th
25 mile-long offshore leg
Calais: from June 29th to July 1st
70 mile-long offshore leg (minimum)
Dieppe: from July 2nd to 4th
200 mile-long offshore leg
Pléneuf Val André : from July 5th to 7th
200 mile-long offshore leg
Lorient: from July 9th to 11th
105 mile-long offshore leg
Talmont Saint Hilaire: from July 12th to 14th
70 mile-long offshore leg
Royan: from July 15th to 17th
683 km-long road transit
Port Camargue: from July 18th to 20th
65 mile-long offshore leg
Dec 2, 2009 @ 12:41
Jag vet – det är ju min specialitet. Har dock fått tillsägelse att jag inte får gissa mer.
Dec 2, 2009 @ 14:51
Ja nu få la ja på tafsen men kan det vara en GP26. Lite kantig i akterskeppet men kanske.
/David J
Dec 2, 2009 @ 15:01
Jag tror fortfarande det är en GP33:a eller snarare däckspluggen till en………kantigheten i aktern är nog bara för att förenkla pluggen…
Dec 2, 2009 @ 15:20
Plugg för M34?
Dec 2, 2009 @ 15:22
Skulle kunna vara den nya Tour de France à la Voile-båten M34.
Dec 2, 2009 @ 15:55
Jag tror det är en T24?
Dec 2, 2009 @ 16:01
SWE772 och Erik var snabbare:
http://www.m34.eu/index.php?option=com_content&view=article&id=20%3Aoutillages&lang=en
Dec 2, 2009 @ 17:34
Extreme 25
Dec 2, 2009 @ 21:18
Det är den nya M34
Dec 2, 2009 @ 21:26
Som sagt. M34. Bra gissat.
Det skall bli mycket spännande att se prestandan på den där :-)
Dec 2, 2009 @ 22:01
Den har T-köl så den vinner nog allt. :-))
Dec 2, 2009 @ 23:21
Ja, det tror jag också. Förmodligen vinner den också Tour de France à la Voile 2011 ;-)
Dec 3, 2009 @ 10:37
Absolut – lite nyfiken på hur de löser köl problematiken. Farr 30 hade ju fast köl medan ritningarna på M34 visar att den skall gå att hissa upp så den inte blir så hög när man trailar.
Dec 3, 2009 @ 10:50
Den är ju trailerbar och transportmåtten vad gäller bredden är ju rätt för att slippa bredlastskyltning och följebil. Kölinfästningen blir väl något liknande Melges.
Krävs väl lastbilkort ändå om jag fattar det rätt.
Kollade lite på om man skulle gå igång med ett M34 projekt men det blir en djäkla massa stålar även om båten inte är omöjlig. De har ju ambitioner denna gång att komma ut längre i Europa än lokalt i Frankrike vilket kan göra henne riktigt intressant. Frågan är vad en Tour de France budget ligger på?
Dec 3, 2009 @ 11:13
Jag gjorde en budget för några år sedan och skall man vara realist så behöver ett seriöst amatörteam närmare 1 miljon
Dec 3, 2009 @ 11:27
Mattias: Farr 30 har fortfarande fast köl. :-)
Anders: Man slipper inte bredlastskyltning med denna bredd. Breddskyltning krävs för all odelbar last över 260 cm bredd. Följebil slipper man i Sverige m.fl länder även med Farr 30 (under 310 cm bredd). Det är i Frankrike man har en gräns på 3,00 m (som jag har förstått det) för följebil. Lastbilskort krävs inte för släpvagnsekipage, men väl BE (tung släpvagn). Detta för alla ekipage med totalvikt över 3500 kg eller där släpets totalvikt överstiger bilens tjänstevikt.
PelleL: Jag tror det stämmer på ett ungefär om man satsar ordentligt. Annars tror jag man kan “hanka sig fram” på ca hälften. Mycket beror på hur man löser boendet.
Dec 3, 2009 @ 11:42
Ja – har fast köl – sorry. Har ju lite svårt med språket ;-)
Dec 3, 2009 @ 11:50
Jag såg fel på siffrorna, trodde den var 2.50m. Norge har nog också max 3.00 och om jag minns rätt är Tyskland ganska krångligt i alla fall vad gäller höjden.
I Finland har de regler men polisen har dåligt mörkerseende så det är bara att köra nattetid. :-)
Dec 3, 2009 @ 11:55
Om det nu är Farr 30:ns mått vi talar om: Norge vet jag inget om annat än att där i alla fall finns flera Farr 30. Jag köpte min båt i Finland och körde 11 mil på blanka dagen och det gick i alla fall bra. Höjden på ett F30-ekipage på släp är under 4 meter så Tyskland går bra det också. Men fransoser och även italienare verkar ha lite speciella saker för sig.
Dec 3, 2009 @ 12:13
Nä jag pratade om M34 som ska vara 2.98m bred(om jag nu kollade rätt i hastigheten.
3.0 är gränsen i många av Europas länder.
Jag tror Sveriges 3.1m är ganska unikt faktiskt.
Dec 3, 2009 @ 13:36
I de flesta länder i Europa är faktiskt breddgränsen 2,55 m. Utöver det behöver man i de allra flesta länder någon typ av dispens samt att man då förstås måste uppfylla de krav som ställs för att dispensen skall gälla (breddmarkeringar, oversize-skyltar, flagga/lampa för utskjutande last, ev följebil etc). Dispensreglerna är som jag har förstått det väldigt olika i olika länder och enligt uppgift blir det generellt svårare och mer byråkratiskt ju längre söderut man kommer.
Dec 3, 2009 @ 12:04
Vad gäller M34:ans köl så blir det nog inte en lösning á la Melges 24. Vi får komma ihåg att detta är en betydligt större båt. Om jag förstod det rätt så skall M34:an ha 2,50 i djupgående och sänkkölen kan reducera detta till 1,70 så att den fortfarande går att transportera på lastbil samt komma in i grunda hamnar.
Dec 3, 2009 @ 13:55
Ok. Det fanns en ritning som visade kölen betydligt mer hopfälld än 1.70. Men det vet vi ju hur det är med preliminära skisser. :-)
Jovisst, hur man får dispens är en vetenskap i Europa. Alla länder har sitt sätt att se på det.
2.55 är väl yttermåtten på 40fots containers.
Dec 3, 2009 @ 14:00
en container är 8-fot dvs 2.438 m bred
Dec 3, 2009 @ 15:34
Hur bred måste då lastbilen vara som kör containern för att containern ska sitta fast?
Dec 3, 2009 @ 15:47
Samma bredd, de sitter fast med låsningar underifrån.
Dec 3, 2009 @ 11:02
Det var en riktigt ful båt
Dec 3, 2009 @ 11:18
Ful båt? hoppas du skämtar? Den är ju otroligt sweeeet. Falsen vid relingen på pluggen/formen är där för tätning vid Injicering. Det färdiga däcket har inte den falsen.
Dec 3, 2009 @ 15:10
On December the 12th, a briefing about the M34 will take place on the “Tour de France à la Voile” stand (Hall1 D62). You, future owners, skippers and professionals, are welcomed to participate at this meeting. You also are invited to see the first M3…4 model (scale 1/10ème) made by Isotop on the “Voile Magazine” stand.
Jag är där /Per
Dec 3, 2009 @ 15:53
Vi får tjata på Peter så han “köper” några bilder av dig ;-)
M34:an ser väldigt kul ut. Skulle tro att varvet får nyanställa nu med tanke på att det förmodligen behövs närmare 100 båtar på ett år.
Dec 3, 2009 @ 16:02
cool bild på modell här där projektet kan följas.
http://www.m34.eu/
/Per
Dec 9, 2009 @ 16:14
M34 blir nog en stor klass. Se nedan
Tour Voile 2010 announced
While Dean Barker buys first of the new generation M34s to be introduced in 2011
The route of the 2010 Tour de France à la Voile has been announced at Paris Boat Show. From Dunkerque to La Seyne sur Mer, this round the France sailing race will be an extreme one, as offshore legs will be either very long or very short. The race will have a quick start since most of the points will be given between the Channel and the Atlantic Ocean. So competitors will have to challenge Courrier Dunkerque, the current title holder, as soon as possible.
“The first half of the race will be of main importance from a strategic point of view since it will include two 3x coefficient legs,” explains Race Director William Borel.
The three marathon legs will cover 500 miles between Dieppe (Seine Maritime) and Talmont Saint Hilaire (Vendée), including stopovers at Pléneuf Val André (Côtes d’Armor) and Lorient (Morbihan).
In contras, the Mediterranean will be all about inshore races, with no more than two offshore legs from Port Camargue (Gard) to Marseille (Bouches du Rhône), and from Marseille to La Seyne sur Mer (Var). The race organisation will take advantage of the southern coast of France to sail many triangle races.
The 2010 Tour de France à la Voile will balance several different elements. It is for instance going back to Calais – the race stopped there in 1978. Meanwhile, there is a new stopover in North Brittany: Pléneuf Val André. It is said to be “a charming port of call” by the Race Director. Most cities will also celebrate the this being the last race for the Farr (Mumm) 30s, which will be replaced in 2011 by the M34. Already 10 of the new Archambault-built one design have been sold. The first one is expected to be launched in the spring and will be named after the Nexus Dean Barker Team. Emirates Team New Zealand’s skipper is also the boat’s ambassador and he already announced his desire to participate to the 2011 race. “Except if the America’s Cup should take place at that time!” adds Borel. “The two first boats will be launched next spring. Archambault’s boatyard plans to build five per month from June 2010. The two first M34 will also be present at the next TFV’s start, and match-race regattas against Dean Barker are planned.”
“With two boats sold to Oman Sail and the New-Zealand skipper as an ambassador, this project already raises an international interest.”
2010 route and calendar:
Dunkerque: from June 26th to 29th
25 mile-long offshore leg
Calais: from June 29th to July 1st
70 mile-long offshore leg (minimum)
Dieppe: from July 2nd to 4th
200 mile-long offshore leg
Pléneuf Val André : from July 5th to 7th
200 mile-long offshore leg
Lorient: from July 9th to 11th
105 mile-long offshore leg
Talmont Saint Hilaire: from July 12th to 14th
70 mile-long offshore leg
Royan: from July 15th to 17th
683 km-long road transit
Port Camargue: from July 18th to 20th
65 mile-long offshore leg