Sweet… T-34
På öppet varv visades fräcka italienskan T-34, och nu är första båten på väg till Norge.
Det är Team Too Aiming First och Trond Kristensen, kända för att ha dominerat lilla klassen i ORCi i Norge i två olika First 36.7, som satsar på något lite roligare. Stort grattis!
9.99 * 3.30 * 2.20 m * 3700 Kg varav 1350 Kg i kölen
Main = 39 m², Jib 105% = 28 m², Spinnaker = 100 m², Asym = 110 m²
IRC TCC = ca 1.036, ORCi = ?? (Performance_Package_T34_ORC)
Team Too Aiming First kjøper (T-34)
Ole-Petter Pollen etablerer “Racing Clinic” i Pollen Maritime AS
Den første (T-34) til Norge er solgt til team ”Too Aiming First”.
Teamet som har valgt å kjøpe en ny (T-34) er et av Norges aller beste ORC team gjennom de siste 4 år. I årene 2006, 2007 og 2008 har teamet vunnet ORCi rankingen for liten klasse her i Norge. Det er betryggende å se at dette solide teamet med eier Trond Kristensen har valgt båten T-Yachts i Italia produserer.
Teamet vil, i samarbeid med Pollen Maritime AS, igjen sette seg høye mål for plasseringer. Mye av sesongen 2010 vil brukes til å tune og bli kjent med denne båten som er drøye 30% lettere enn den båten de vanligvis har seilt med. I 2011 har vi EM i ORC på hjemmebane og da skal vi være med å kjempe sier Trond Kristensen.
I Pollen Maritime AS er vi i ferd med å planlegge en ”Racing Clinic” som skal hjelpe alle T-Yachts kunder til de beste resultater. Når jeg nå allikevel havner inn i respitt seilingens verden er det like godt å benytte nettverket jeg har. Vi er nå i møter og dialog med designeren Lostuzzi og Italias beste ORC team med skipper Paulo Semeraro, samt IRC teamet til Azzura laget. De har begge valgt (T-34) som sine båter for å markedsføre sine seil og team.Men det er viktig å påpeke at det er lagene som skal seile, og resultater vet vi kommer kun gjennom trening, men de skal få god hjelp de som velger å seile (T-34) her i Norge.
Det er flere (T-34) lag som antageligvis kommer på plass i løpet av vinteren her i Norge. Alle skal få plass i vår ”Racing Clinic” hvis ønskelig.Med strenge regler for (T-34) entype vil det være morsomt å lett å sammenligne resultater på trening og i race. Dette vil heve oss alle et ekstra hakk på resultatlisten mener Ole-Petter Pollen.
Stefan Blom
Dec 16, 2009 @ 00:20
En sådan vill jag ha!
Kikade på den under Öppna Varv och blev riktigt förtjust i båten. Inte för stor och inte för liten samt hade allt som man ville ha för både semester samt race.
// Stefan
Johan O
Dec 16, 2009 @ 10:46
Snygg och innehåller alla epitet till “Sweet” enligt BLURs defakto standard.
Bra lösning på den tvärställda akterkabin då sista metrarna ger för låg takhöjd med den öppna aktern. Stuv verkar nästintill obefintlig, en lucka bakom ratten innebär små puttifrånkorvar och ankare. Inga skåp i salongen, var förvaras allt som ska med på semestern?
Den obefintliga stuven gör T34 olämplig som semesterseglare.
Man kan inte ha för mycket stuv för semestersegling.
Alltid en kompromiss med inredningen, låg vikt innebär sjukhus steril inredning.
Innerliner i taket är bra så länge inget ska kompletteras på däck.
Gillar inte navbordet som innebär att en bakofram sittning, hela konstruktionen verkar vara mer för syns skull. Vore smartare att sätta bordet på skenor och dra fram detta vid behov samt en sittdyna under bordet.
Betyg 10 av 10 som glidarbåt.
Betyg 3 av 10 för semesterbåt
Peter, du borde komplettera alla inlägg med rating.
Peter Gustafsson
Dec 16, 2009 @ 11:39
Du menar att ni skall rata mina inlägg?
Eller att vi skall hitta några bra kriterier som vi bedömmer båter efter?
– Kappsegla
– Shorthanded
– Semestra
Andra bra kriterier? Det finns ju många bra varianter när den traditionella båtpressen gör sina tester, men det hade varit kul om vi kunde hitta något unikt…
Tom O.
Dec 16, 2009 @ 11:42
Stort Grattis til Trond!
Gleder meg til å se denne på vannet. Jeg tror ganske mange ivrige regattaseilere i dette segmentet i mindre grad vektlegger turbåt egenskaper, så dette konseptet kommer til å bli godt mottatt. Når familien etter hvert består av to voksne så er ikke stueplass noe problem. Størrelsen er også helt perfekt.
Å får man håpe at båten er dimensjonert i alle detaljer for å tåle våre nordiske forhold.
For shorthand seilas savner jeg en god plassering av kartplotter. Styreposisjonen er jo ganske lik First 35, som heller ikke har et egnet sted for plotteren. Hvordan løser man det? For meg er det helt enkelt et “must” å ha tilgang til plotteren fra styreposisjon. Selv om jeg seilte i mange år før plottere i det hele tatt fantes, så skulle det være vanskelig i dag å gå tilbake til å ha kartet i benken.
Trond
Dec 16, 2009 @ 13:55
Jeg kommer til å bruke en fast inne + en liten bærbar som kan settes på en brakett så som en Garmin 620 eller tilsvarende. Det er muligens for shorthanded seiling det er et problem.
Tom O.
Dec 16, 2009 @ 14:18
Jeg ser at Garmin har en 12″ plotter, 5012, som faktisk har en fjernkontroll som tilbehør. Den har kun pekeskjerm, uten knapper, og kunne antagelig monteres på skottet. Så lenge man ikke komme bort i den med bar hud vil den ikke aktiveres ved en feiltagelse.
12″ skjerm betyr antagelig at det er en ganske stor og tung klump, men den bør være lesbar på 2,5 mtr avstand.
1 fjernkontroll til Autopilot og 1 til Plotter, fine greier.
Mattias
Dec 16, 2009 @ 11:56
Mycket fin båt. Blev helt galen när jag såg att det danska demo exet såldes för 500.000 dkk när den danska återförsäljaren gick i konkurs här i höstas. Den auktionen skulle man åkt till.
Johan O
Dec 16, 2009 @ 12:22
Hej Peter.
Vet inte vilka möjligheter du har i wordpress (eller har du bytt?)
Men med rating så får du med alla lurkers som kan utan att skriva sin åsikt ändå ge betyg.
Om det gick att använda samma rate val varje gång så skulle vi få jämförbar statistik med tiden.
– Kappsegla
– Shorthanded
– Semestra
– Prisvärd
– Vill ha
Man skulle kunna sektionera “kappsegla” till bankapp, Klubbkapp, offshore osv. men då blir det för många val och färre som orkar ge en rate så kappsegla är bra.
/J
Bjørn V
Dec 16, 2009 @ 12:35
Til Tom O
X35 og x41 har samme rattløsning, og den er som du sier, uegnet til å feste plotter på.
Vi har satt vår på sideskottet helt bakerst, men det medfører at den er god å bruke på en hals men ubrukelig på den andre. Kanskje en på hver side gjør susen, men det blir dyrt. Ser at noen av x41 har satt den i luka på en svingbar arm. Heller ingen god løsning dersom rormannen vil betjene greiene.
Bjørn V
Dec 16, 2009 @ 13:20
T-34 virker forøvrig en fin båt, men synes det er synd at vi seilere sprer oss på på alt for mange klasser inne samme segment.
I Stavanger har de klart å bygge et fint og stort x 35 miljø, mens i Oslofjorden, og Västkusten seiles mange ulike båter i denne størelsen. x35, First 35, First 36.7 etc etc…. og nå T-34. Hadde vært kult om flere hadde valgt samme type båt, men så var det det med ulik smak osv……. Bare et hjertesukk
Audun
Dec 17, 2009 @ 00:55
Der får du for å selge 99en. Sviker!! :)
Bjørn V
Dec 17, 2009 @ 10:40
Ja Audun, den kommentaren måtte jo bare komme…… X35’en er strålende, men ja, jeg savner entypeseilingen, men familien er mer fornøyd!! ::–)))
seiltor
Dec 17, 2009 @ 15:33
må bare stille meg bak Audun’s kommentar! Bjørn: dere er jo tre eiere, hva med å kjøpe en x-99 for entypeseiling også kan dere jo bare ha x-35’en til turseiling :)
Fred
Dec 16, 2009 @ 16:43
men men.. igen en 34 fotare med ratt…?!
Torgeir
Dec 16, 2009 @ 17:31
Er den 34 fot? 9,99 meter = 32,78 fot, eller?
Båten ser skitkul ut, lett og deilig. Skal bli spennende å se den i action.
Team DehlerDoris
Dec 17, 2009 @ 00:36
Det är kanske så att längd över allt (LOA) är 34 fot, då det fasta peket ska medräknas. Skrovlängd är 9,99 meter antar jag.
Båten ser helt OK ut, säkert lika snabb som en helt o-pimpad Dehler 34 .. :-)
StefanK
http://www.dehlerdoris.blogspot.com
Ragnar Wisløff
Dec 16, 2009 @ 17:28
Gratulerer til Trond med ny båt, litt overraskende, jeg trodde det sto ditt navn på en First 35? Uansett, ser fram til å se dere på fjorden neste år!
Andre B.
Dec 16, 2009 @ 20:31
Sett några mätbrev på båten?
Ole-Petter Pollen
Dec 16, 2009 @ 21:48
Vi har mätbrev for IRC og ORC. Mätningene er gjort i sötvatten. Båt no.6 som sjøsettes nå ved verftet i Monfalcone, skal mätes i saltvatten, enligt reglene, og mätbrevet blir 100%.
Öresund Regatta, AN
Dec 16, 2009 @ 23:05
Enligt Flemming så mätte båten märkligt bra i DH2009 med gennaker.
Öresund Regatta, AN
Dec 16, 2009 @ 23:52
Här har jag ett inlägg sen i somras från Tuborgmässan. Ett DH2009 på 630s/sjömil verkar helt otroligt. Vi har 602 s/sjömil i Dehler 34SV med fock.
Öresund Regatta, AN
Dec 16, 2009 @ 23:53
Sorry….
Här:
http://sundetregatta.blogspot.com/2009/08/bad-i-tuborg-massan-en-snabb-overblick.html
Dag Skarsgård
Dec 16, 2009 @ 23:56
Trond: Gratulerer med flott båt!
Boris
Dec 18, 2009 @ 15:41
Ifølge http://www.websejler.dk har T-34 et DH på 608,2s/sømil, målt med et dep på 4,35t.
Med et dep på 4,35 ton adskiller den sig altså ikke væsentligt fra andre 34’er.
Min egen X 99 har et dep på 2,98t.
Erik Barkefors
Dec 18, 2009 @ 15:56
Det är en sådan här du har alltså. Som startade i samma klass… ;-)))
http://3.bp.blogspot.com/_A6-Sb0AaRaw/SppO29HPm-I/AAAAAAAAAIM/zPS5V7RPWg8/s400/P8290008.JPG
Team Dehlerdoris
Dec 18, 2009 @ 17:51
Jättefin bild Erik, tagen från D34DD, efter 2 sjömil bomkryss 7-9m/s Arkö Runt 09. Fast X-99 (T Blomberg, Trosa) var faktiskt lite före oss i starten… sån´t får ju inte upprepas…. :-))
StefanK
http://www.dehlerdoris.blogspot.com
j
Dec 18, 2009 @ 20:42
Och så klagar man det på att X-99-seglarna är tjatiga.
S-O
Dec 18, 2009 @ 23:06
Klaga inte på vi att X-99 seglare är tjatiga.. ! Det finns andra som tjötar o surrar mer o aldrig kommer på pallen fast dom har världens bästa båt o snabbaste förståss :-))
X-lover
Öresund regatta, AN
Dec 18, 2009 @ 18:28
608 verkar rimligt, det är den Flemming mätte in och som såldes för 500 000dkr. Skönt att se att DH2009 trots allt funkar hyfsat.
Kan ju skilja på om de har kolmast eller bara gennaker osv.
Det går ju inte att jämföra om man inte har mätbreven.
Peter Gustafsson
Dec 18, 2009 @ 20:09
“Skönt att se att DH2009 trots allt funkar hyfsat.”
X-99 har 600
X-37 har 590
Arcona 340 har 587 – alltså 3.5% snabbare än T-34 :-)
X-35 har 576
J/109 har 573
Something is rotten in the state of Denmark?
Öresund Regatta, AN
Dec 18, 2009 @ 22:41
Det var ironi Peter.
DH2009 funkar sämre än sin föregångare. Senaste revisionen blev kass.
Det finns många båtar som får fördelaktiga TA i DH. Raketer är Melges 24, Platu etc.
Folkbåt är en annan men den blir inte “rätt” bedömd i någon regel. Den blir förövrigt inte rätt bedömnd i någon regel.
Mätfel är ju annars hotet nummer ett mot all respitsegling. Det blir ganska ofta fel faktiskt. Detta är onödigt eftersom många borde ju kunna jämföra rimligheten innan brev skrivs ut.
SilverSurfer
Dec 18, 2009 @ 21:03
Jeg tror at der er alvorlige fejl i det målebrev, som ligger på websejler.dk
OF er nærmere 0.1 i stedet for 0.8 (overhang for, som måles til skroget – her ser det ud til at være målt i forhold til bovsprydet, mens overaltlængden ser ud til at være målt uden bovsprydet. Det giver alt for lille målt vandlinielængde. (DH 4.1.1)
SGMax (største girdstation målt fra stævn (som er hvor?)) er næppe 4.4 fra stævnen, men snarere 6 m fra stævnen, selvom bulben måske kan bringe den længere frem end på ældre både. Helt sikkert er det at SBmax (største breddestation målt fra stævn (som er hvor?)) ikke er 3.7 – snarere 6.7.
Hvis disse tal rettes giver Websejler.dk et DH-mål på 585.5, som sikkert er mere rimeligt – faktisk meget hvad jeg ville forvente f.eks. i forhold til X-35.
Og som sædvanligt er det interessant at se hvor stor forskel der er mellem brochurernes vægtangivelser (3700?) og måletrim-vægten (4350).
Stadig en dejlig båd, men ikke så dejlig som hvis den havde et mål på 608 :-)
Vi får se om det mål får lov at overleve……jeg er ikke imponeret…….
Peter Gustafsson
Dec 18, 2009 @ 21:31
Den som köpte båten med det mätbrevet för 500.000 DKK gjorde sannerligen flera klipp på en gång :-D
SilverSurfer
May 21, 2010 @ 13:53
På websejler.dk er målet nu ændret til 585.0 :-)
SilverSurfer
Dec 18, 2009 @ 21:13
Og mens vi er ved regler og tal. Er timestamp på indlæg på Blur.se ikke forkerte med en time ? :-)
Men det er vel egentlig ligegyldigt så længe content er så godt som det er……..
Peter Gustafsson
Dec 18, 2009 @ 20:34
Fixat!
Vad gör man inte för att skaffa sig ett försprång på resten av fältet :-)
SilverSurfer
Dec 18, 2009 @ 20:37
Jeg så din post med Fixat ?
og da var det inte fixat :-)
Men nu er det fixat :-)
Peter Gustafsson
Dec 18, 2009 @ 20:39
Timewarp!
SilverSurfer
Dec 18, 2009 @ 20:48
Og med risiko (chance) for at dra diskussionen om IRC og DH i gang igen, så ser jeg een fordel med DH. Kølvægten indgår i målet. Det bevirker at både som har relativt lille kølvægt i forhold til deplacement begunstiges (gynnas ?) sammenlignet med IRC, hvor det altid vil kunne betale sig at lægge maksimal vægt i kølen, fordi kølvægten ikke indgår i målet. Det er vel derfor at en Corby ser ut som den gør :-)
Ole-Petter Pollen
Dec 18, 2009 @ 22:36
Den (T-34) som ble vist på öppet varv i august 2009, var samme båten som senere ble solgt i DK for 537 000 dkk inkl eu vat. Vi tror at den ble kjøpt av den tidligere Danske importør, via en stråmann. Dette er noe T-Yachts i Italia og jeg tror. Det hadde vært svært hyggelig isåfall om Flemming igjen fikk sin drømmebåt :)
Jeg lover å sende ORC og IRC tall til Peter Gustafsson så fort de er klare.
Spør gjerne Trond K om hvorfor i all verden han har kjøpt en (T-34)?
Good wind & Good luck!
Peter Gustafsson
May 28, 2010 @ 07:39
Liten uppdatering från Trond som varit i Italien. Verkligen synd att man missar Feardern. Det hade varit kul att se den i action…