Skip to content

41 Comments

  1. Stefan Blom
    Dec 16, 2009 @ 00:20

    En sådan vill jag ha!

    Kikade på den under Öppna Varv och blev riktigt förtjust i båten. Inte för stor och inte för liten samt hade allt som man ville ha för både semester samt race.

    // Stefan

    Reply

  2. Johan O
    Dec 16, 2009 @ 10:46

    Snygg och innehåller alla epitet till “Sweet” enligt BLURs defakto standard.
    Bra lösning på den tvärställda akterkabin då sista metrarna ger för låg takhöjd med den öppna aktern. Stuv verkar nästintill obefintlig, en lucka bakom ratten innebär små puttifrånkorvar och ankare. Inga skåp i salongen, var förvaras allt som ska med på semestern?

    Den obefintliga stuven gör T34 olämplig som semesterseglare.
    Man kan inte ha för mycket stuv för semestersegling.

    Alltid en kompromiss med inredningen, låg vikt innebär sjukhus steril inredning.
    Innerliner i taket är bra så länge inget ska kompletteras på däck.

    Gillar inte navbordet som innebär att en bakofram sittning, hela konstruktionen verkar vara mer för syns skull. Vore smartare att sätta bordet på skenor och dra fram detta vid behov samt en sittdyna under bordet.

    Betyg 10 av 10 som glidarbåt.
    Betyg 3 av 10 för semesterbåt

    Peter, du borde komplettera alla inlägg med rating.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 16, 2009 @ 11:39

      Du menar att ni skall rata mina inlägg?

      Eller att vi skall hitta några bra kriterier som vi bedömmer båter efter?

      – Kappsegla
      – Shorthanded
      – Semestra

      Andra bra kriterier? Det finns ju många bra varianter när den traditionella båtpressen gör sina tester, men det hade varit kul om vi kunde hitta något unikt…

      Reply

  3. Tom O.
    Dec 16, 2009 @ 11:42

    Stort Grattis til Trond!
    Gleder meg til å se denne på vannet. Jeg tror ganske mange ivrige regattaseilere i dette segmentet i mindre grad vektlegger turbåt egenskaper, så dette konseptet kommer til å bli godt mottatt. Når familien etter hvert består av to voksne så er ikke stueplass noe problem. Størrelsen er også helt perfekt.
    Å får man håpe at båten er dimensjonert i alle detaljer for å tåle våre nordiske forhold.
    For shorthand seilas savner jeg en god plassering av kartplotter. Styreposisjonen er jo ganske lik First 35, som heller ikke har et egnet sted for plotteren. Hvordan løser man det? For meg er det helt enkelt et “must” å ha tilgang til plotteren fra styreposisjon. Selv om jeg seilte i mange år før plottere i det hele tatt fantes, så skulle det være vanskelig i dag å gå tilbake til å ha kartet i benken.

    Reply

    • Trond
      Dec 16, 2009 @ 13:55

      Jeg kommer til å bruke en fast inne + en liten bærbar som kan settes på en brakett så som en Garmin 620 eller tilsvarende. Det er muligens for shorthanded seiling det er et problem.

      Reply

      • Tom O.
        Dec 16, 2009 @ 14:18

        Jeg ser at Garmin har en 12″ plotter, 5012, som faktisk har en fjernkontroll som tilbehør. Den har kun pekeskjerm, uten knapper, og kunne antagelig monteres på skottet. Så lenge man ikke komme bort i den med bar hud vil den ikke aktiveres ved en feiltagelse.
        12″ skjerm betyr antagelig at det er en ganske stor og tung klump, men den bør være lesbar på 2,5 mtr avstand.
        1 fjernkontroll til Autopilot og 1 til Plotter, fine greier.

        Reply

  4. Mattias
    Dec 16, 2009 @ 11:56

    Mycket fin båt. Blev helt galen när jag såg att det danska demo exet såldes för 500.000 dkk när den danska återförsäljaren gick i konkurs här i höstas. Den auktionen skulle man åkt till.

    Reply

  5. Johan O
    Dec 16, 2009 @ 12:22

    Hej Peter.

    Vet inte vilka möjligheter du har i wordpress (eller har du bytt?)
    Men med rating så får du med alla lurkers som kan utan att skriva sin åsikt ändå ge betyg.

    Om det gick att använda samma rate val varje gång så skulle vi få jämförbar statistik med tiden.

    – Kappsegla
    – Shorthanded
    – Semestra
    – Prisvärd
    – Vill ha

    Man skulle kunna sektionera “kappsegla” till bankapp, Klubbkapp, offshore osv. men då blir det för många val och färre som orkar ge en rate så kappsegla är bra.

    /J

    Reply

  6. Bjørn V
    Dec 16, 2009 @ 12:35

    Til Tom O
    X35 og x41 har samme rattløsning, og den er som du sier, uegnet til å feste plotter på.
    Vi har satt vår på sideskottet helt bakerst, men det medfører at den er god å bruke på en hals men ubrukelig på den andre. Kanskje en på hver side gjør susen, men det blir dyrt. Ser at noen av x41 har satt den i luka på en svingbar arm. Heller ingen god løsning dersom rormannen vil betjene greiene.

    Reply

  7. Bjørn V
    Dec 16, 2009 @ 13:20

    T-34 virker forøvrig en fin båt, men synes det er synd at vi seilere sprer oss på på alt for mange klasser inne samme segment.
    I Stavanger har de klart å bygge et fint og stort x 35 miljø, mens i Oslofjorden, og Västkusten seiles mange ulike båter i denne størelsen. x35, First 35, First 36.7 etc etc…. og nå T-34. Hadde vært kult om flere hadde valgt samme type båt, men så var det det med ulik smak osv……. Bare et hjertesukk

    Reply

    • Audun
      Dec 17, 2009 @ 00:55

      Der får du for å selge 99en. Sviker!! :)

      Reply

      • Bjørn V
        Dec 17, 2009 @ 10:40

        Ja Audun, den kommentaren måtte jo bare komme…… X35’en er strålende, men ja, jeg savner entypeseilingen, men familien er mer fornøyd!! ::–)))

        Reply

      • seiltor
        Dec 17, 2009 @ 15:33

        må bare stille meg bak Audun’s kommentar! Bjørn: dere er jo tre eiere, hva med å kjøpe en x-99 for entypeseiling også kan dere jo bare ha x-35’en til turseiling :)

        Reply

  8. Fred
    Dec 16, 2009 @ 16:43

    men men.. igen en 34 fotare med ratt…?!

    Reply

    • Torgeir
      Dec 16, 2009 @ 17:31

      Er den 34 fot? 9,99 meter = 32,78 fot, eller?
      Båten ser skitkul ut, lett og deilig. Skal bli spennende å se den i action.

      Reply

      • Team DehlerDoris
        Dec 17, 2009 @ 00:36

        Det är kanske så att längd över allt (LOA) är 34 fot, då det fasta peket ska medräknas. Skrovlängd är 9,99 meter antar jag.
        Båten ser helt OK ut, säkert lika snabb som en helt o-pimpad Dehler 34 .. :-)
        StefanK
        http://www.dehlerdoris.blogspot.com

        Reply

  9. Ragnar Wisløff
    Dec 16, 2009 @ 17:28

    Gratulerer til Trond med ny båt, litt overraskende, jeg trodde det sto ditt navn på en First 35? Uansett, ser fram til å se dere på fjorden neste år!

    Reply

  10. Andre B.
    Dec 16, 2009 @ 20:31

    Sett några mätbrev på båten?

    Reply

  11. Ole-Petter Pollen
    Dec 16, 2009 @ 21:48

    Vi har mätbrev for IRC og ORC. Mätningene er gjort i sötvatten. Båt no.6 som sjøsettes nå ved verftet i Monfalcone, skal mätes i saltvatten, enligt reglene, og mätbrevet blir 100%.

    Reply

  12. Öresund Regatta, AN
    Dec 16, 2009 @ 23:52

    Här har jag ett inlägg sen i somras från Tuborgmässan. Ett DH2009 på 630s/sjömil verkar helt otroligt. Vi har 602 s/sjömil i Dehler 34SV med fock.

    Reply

  13. Öresund Regatta, AN
    Dec 16, 2009 @ 23:53

    Reply

  14. Dag Skarsgård
    Dec 16, 2009 @ 23:56

    Trond: Gratulerer med flott båt!

    Reply

  15. Boris
    Dec 18, 2009 @ 15:41

    Ifølge http://www.websejler.dk har T-34 et DH på 608,2s/sømil, målt med et dep på 4,35t.
    Med et dep på 4,35 ton adskiller den sig altså ikke væsentligt fra andre 34’er.
    Min egen X 99 har et dep på 2,98t.

    Reply

  16. Öresund regatta, AN
    Dec 18, 2009 @ 18:28

    608 verkar rimligt, det är den Flemming mätte in och som såldes för 500 000dkr. Skönt att se att DH2009 trots allt funkar hyfsat.
    Kan ju skilja på om de har kolmast eller bara gennaker osv.
    Det går ju inte att jämföra om man inte har mätbreven.

    Reply

  17. Peter Gustafsson
    Dec 18, 2009 @ 20:09

    “Skönt att se att DH2009 trots allt funkar hyfsat.”

    X-99 har 600
    X-37 har 590
    Arcona 340 har 587 – alltså 3.5% snabbare än T-34 :-)
    X-35 har 576
    J/109 har 573

    Something is rotten in the state of Denmark?

    Reply

    • Öresund Regatta, AN
      Dec 18, 2009 @ 22:41

      Det var ironi Peter.
      DH2009 funkar sämre än sin föregångare. Senaste revisionen blev kass.
      Det finns många båtar som får fördelaktiga TA i DH. Raketer är Melges 24, Platu etc.
      Folkbåt är en annan men den blir inte “rätt” bedömd i någon regel. Den blir förövrigt inte rätt bedömnd i någon regel.
      Mätfel är ju annars hotet nummer ett mot all respitsegling. Det blir ganska ofta fel faktiskt. Detta är onödigt eftersom många borde ju kunna jämföra rimligheten innan brev skrivs ut.

      Reply

  18. SilverSurfer
    Dec 18, 2009 @ 21:03

    Jeg tror at der er alvorlige fejl i det målebrev, som ligger på websejler.dk
    OF er nærmere 0.1 i stedet for 0.8 (overhang for, som måles til skroget – her ser det ud til at være målt i forhold til bovsprydet, mens overaltlængden ser ud til at være målt uden bovsprydet. Det giver alt for lille målt vandlinielængde. (DH 4.1.1)
    SGMax (største girdstation målt fra stævn (som er hvor?)) er næppe 4.4 fra stævnen, men snarere 6 m fra stævnen, selvom bulben måske kan bringe den længere frem end på ældre både. Helt sikkert er det at SBmax (største breddestation målt fra stævn (som er hvor?)) ikke er 3.7 – snarere 6.7.

    Hvis disse tal rettes giver Websejler.dk et DH-mål på 585.5, som sikkert er mere rimeligt – faktisk meget hvad jeg ville forvente f.eks. i forhold til X-35.

    Og som sædvanligt er det interessant at se hvor stor forskel der er mellem brochurernes vægtangivelser (3700?) og måletrim-vægten (4350).

    Stadig en dejlig båd, men ikke så dejlig som hvis den havde et mål på 608 :-)

    Vi får se om det mål får lov at overleve……jeg er ikke imponeret…….

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 18, 2009 @ 21:31

      Den som köpte båten med det mätbrevet för 500.000 DKK gjorde sannerligen flera klipp på en gång :-D

      Reply

      • SilverSurfer
        May 21, 2010 @ 13:53

        På websejler.dk er målet nu ændret til 585.0 :-)

        Reply

  19. SilverSurfer
    Dec 18, 2009 @ 21:13

    Og mens vi er ved regler og tal. Er timestamp på indlæg på Blur.se ikke forkerte med en time ? :-)

    Men det er vel egentlig ligegyldigt så længe content er så godt som det er……..

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 18, 2009 @ 20:34

      Fixat!

      Vad gör man inte för att skaffa sig ett försprång på resten av fältet :-)

      Reply

  20. SilverSurfer
    Dec 18, 2009 @ 20:37

    Jeg så din post med Fixat ?

    og da var det inte fixat :-)

    Men nu er det fixat :-)

    Reply

  21. SilverSurfer
    Dec 18, 2009 @ 20:48

    Og med risiko (chance) for at dra diskussionen om IRC og DH i gang igen, så ser jeg een fordel med DH. Kølvægten indgår i målet. Det bevirker at både som har relativt lille kølvægt i forhold til deplacement begunstiges (gynnas ?) sammenlignet med IRC, hvor det altid vil kunne betale sig at lægge maksimal vægt i kølen, fordi kølvægten ikke indgår i målet. Det er vel derfor at en Corby ser ut som den gør :-)

    Reply

  22. Ole-Petter Pollen
    Dec 18, 2009 @ 22:36

    Den (T-34) som ble vist på öppet varv i august 2009, var samme båten som senere ble solgt i DK for 537 000 dkk inkl eu vat. Vi tror at den ble kjøpt av den tidligere Danske importør, via en stråmann. Dette er noe T-Yachts i Italia og jeg tror. Det hadde vært svært hyggelig isåfall om Flemming igjen fikk sin drømmebåt :)
    Jeg lover å sende ORC og IRC tall til Peter Gustafsson så fort de er klare.
    Spør gjerne Trond K om hvorfor i all verden han har kjøpt en (T-34)?
    Good wind & Good luck!

    Reply

  23. Peter Gustafsson
    May 28, 2010 @ 07:39

    Liten uppdatering från Trond som varit i Italien. Verkligen synd att man missar Feardern. Det hade varit kul att se den i action…

    DSC00262.JPG

    DSC00265.JPG

    DSC00264.JPG

    Team Aiming 1. vil få sin (T-34) til Norge i midten av Juni.

    Denne ble satt på vannet for en uke siden. Den er prikk lik den jeg får. Det er gjort en del endringer/forbedringer. Nytt ratt, ny pidestall, nytt peke (optional). Ellers så det svært bra ut. Neste båt ut er min. Det ser svært bra ut. Super finish og kvalitet.

    mvh
    trond kr

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.