Moth Crashes
Det brukar se lätt ut, men här är en samling med mer eller mindre spektakulära vurpor… Tipstack till OffshoreRules.com.
Peter Gustafsson Fun & Games🤡 moth, oops 6
Det brukar se lätt ut, men här är en samling med mer eller mindre spektakulära vurpor… Tipstack till OffshoreRules.com.
Inte så kul. Det är ju sånt här man är orolig för när man är långt från land. Frågan är om man hade kunnat undvika detta genom att droppa rodret och sedan täta på nåt sätt? Det är nog helt omöjligt att få styr på en hjärtstock som löper amok. Visa detta inlägg på Instagram […]
Efter tuffa race i både Bohuslän och runt Gotland så borde det lugna ner sig då det blir matchracingsäsong? Dels är det ju Match Cup i Marstrand och så seglas det VM för damer i Middelfart. I den senare regattan har man valt en båt som säkerställer bra bilder och uppmärksamhet. Tidigare i veckan såg […]
Jag träffade Niklas Krantz 2015. Då var han fortfarande på SVT men hade startat sittbrunnen.se. och funderade på vad han skulle göra framåt. Då var det vårt projekt kring Fastnet som stod i fokus. Och att vi tog tag i en dröm vi haft och till sist gjorde slag i saken. Jag vet att vi […]
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Dec 30, 2009 @ 22:47
Helt galet, vilken jävla rodeo.
Efter ett par minuter tag undrar man hur man rider de här miyggorna egentligen, och till slut önskar man att man fick se en lyckad gipp (och man kan se en efter 8.56 eller så).
Vilka galningar.
Var kan man få sig en provtur?
/t
Jan 1, 2010 @ 14:58
Helt galet är rätta ordet. Planerade köp av en sådan under något år tid (blev istället lite seglingsglädje från Bruce Farr prisvärt paketerat som Bavaria Cruiser 32 – lite mer familjevänligt och inte fullt så egotrippat). Tittade på och läste rätt mycket om Moth:en och jag kan inte förstå annat än att den konstruktion man använder för bärplanen är tokig. Centerbord och roder ser ut som uppochnerpåvända T:n. Längst bak på bärplanen sitter små höjdroder ungefär som på en flygplansvinge. Bärplanet på centerbordet styrs av ett känselspröt som hänger ner från fören. Höjdrodret på rodrets bärplan styrs genom att man vrider på rorkulten. En alldeles för känslig konstruktion som dessutom blir instabil i flera situationer (se filmen).
Bärplanen på både centerbord och roder skulle istället för längst ner ha suttit halvvägs ner och varit fasta. På så sätt skulle bärplanen alltid sträva uppåt och studsa på vattenytan medan både roder och centerbord ändå når ner i vattnet och styr.
Nu kommer jag inte köpa någon än på ett tag, så jag får inte veta om min teori håller (om den nu ens är tillåten). Men hoppet är inte ute än, tror den äldsta Moth-seglaren är en engelsman som nyss passerat 60!! Nå’n stålgubbe…
Moth och e-jolle är varianter på samma båttyp, så för alla oss som seglat e-jolle är Moth ett helt naturligt steg ;-) http://sv.wikipedia.org/wiki/Europajolle
Jan 1, 2010 @ 15:03
Glömde berätta en sak – alla Moth-seglare har alltid med sig en stor bunt kolfiber och en burk epoxi. Man får tydligen vara glad om allt håller ett race!
Vill man prata Moth i Sverige tror jag meste eldsjälen är Per Eskilsson. Kolla hans hemsida på http://swemoth.snabber.se/
Jan 1, 2010 @ 16:22
Seglat E-jolle o pratar om seglingsglädje a´la Bavaria Cruiser , låter som att jämföra snowboardåkning på rails o bigjumps med att åka häst o släde… men men alla är ju saliga i sin tro… Galen konstruktion säger du, finns bara ett sätt att ta reda på om du har rätt- köp en o bygg egna roder o centerbord enligt dina ideer. Låter mest som att du hittat på ursäkter för att slippa lägga en massa energi på att förverkliga en dröm.
Jan 1, 2010 @ 18:15
Du lanske har rätt ;-)
Jan 1, 2010 @ 16:29
Själv tycker jag det är för tufft för mig ;)