Korvbana på 40 sjömil
Nu har de publicerats. De officiella seglingsföreskrifterna för den 33dje America’s Cup. Det är samma stuk som i tävlingsinbjudan. För den som inte orkar tugga igenom dokumentet på 18 sidor, tar vi ett kort referat.
Klart för start 1 signaleras måndagen den 8 februari klockan 10. Tidigt för spanska förhållanden… Andra start onsdag den 10. Vinner någondera båten två raka är det slutkört, bara att packa och åka hem. En ca 150 miljoner dollars investering, delat på två seglingar av ca 2 timmars varaktighet blir ca 40 miljoner i timmen, per båt. ”Not peanuts”, inte småpotatis. Blir läget jämnt 1-1 tas fredagen i bruk för finalköret.
Så en semestervecka borde räcka till för att kolla in evenemanget. Men det kan förstås bli uppskjutet på grund av för litet vind, som i kvalen 2006-7 på samma banområde. Eller annullerat på grund av för mycket vind, gränsen är ju låga 15 knop och futtiga 1 meters vågor. Hu jeda mej, en vinterstorm från öster vill vi inte ha, den skulle skvalpa till Medelhavsbassängen för en vecka. Om en segling uppskjuts eller annulleras så flyttas starten fram med 2 dagar i gången. Kanske man borde ha bokat öppen returbiljett?
Första racet går på en bana enligt korvreceptet: 20 sjömil rakt i vindögat, läns tillbaka. Det var det. Stenålders bana, från 1800-talet? Just det, troget kopierat ur ursprungliga gåvobrevet för ”den gamla muggen”. Det blir alltså rena dragsterköret. En stagvändning per 10 sjömil? Det får vi se. Andra racet är en liksidig triangel med första benet rätt mot vinden. Inte mycket vägval på slörarna, rena spårvagnsköret.
Vrider vinden mer än 25 grader, kan nämnden blåsa av. Då är det slutseglat för dagen. Ny start om två dagar. Någon minsta vindhastighet har inte stipulerats. Maximitiden för en segling är 7 timmar. Det motsvarar 5.7 knops snittfart, borde inte vara ett problem så länge minsta lilla vindpust rör sig.
Bländande uppvisning, eller plattmatch? Det får vi se om en knapp månad.
Heffe
Jan 11, 2010 @ 22:45
Skall bli spännande att se dem slå eller gippa för första gången. Har inte sett ett enda stagvändning på alla videos på nätet.
Jan 11, 2010 @ 23:11
Man kan tycka mycket om det som skett med AC de sista åren men det ska bli otroligt kul att se dem segla. Bländande båtar är det, hoppas de håller och det blir lite match. Två race.. Båtar med kort bäst före-datum är en fin tradition inom AC.
Jan 12, 2010 @ 00:11
Båda teamen möts tillsammans med den av domstolen tillsatta juryn imorgon i Singapore. Mycket kan komma att ändras efter det mötet, det är aneldningen till att dokumenten har ettiketten “Drafts”. Inget som står i dem är slutgiltigt.
Jan 12, 2010 @ 11:38
Hoppas det kommer att finnas web-sändningar, nån som vet?
Jan 12, 2010 @ 21:15
Kommer det inte på tv? Kanal 8 sände väl sist?
Jan 13, 2010 @ 16:29
Läste på Valencia Sailing nu att BMW försöker diska Alinghi redan nu för att dom använder amerikanska segel, 3dl…
Kan det vara så att BMW har koll på att dom inte har en suck på vattnet eller??
Någon som vet mer?!
Jan 13, 2010 @ 17:17
Tror snarare att dom har ganska bra fart på vattnet också, den hård vingen gör att dom kan peka högre på kryssen än A. Ska bli sjukt spännande att se. Det är okej att använda amerikanska segel om dom tillverkas i Gökurslandet, tekniken är inte låst.
Hoppas på BOR90 till skillnad från många andra här, speciellt efter att läst hur A’s inbjudan till race var utformad så hoppas jag dom åker på det ;)….vilken soppa…
/C
Jan 13, 2010 @ 16:42
Varför chansa. Kan BMWO diska dom innan behöver dom ta risken som det innebär att kappsegla med alla möjligheter till fel på utrustning till kollision osv.
Skall bli skoj att se hur nästa generation DoG båtar ser ut och hur stor skillanden är mot dessa som skall segla nu
Jan 13, 2010 @ 18:05
De juridiska turerna har ett eget liv. Samtidigt undrar man om inte både BOR och Alinghi är sugna på att se hur båtarna presterar mot varandra. Vore en aning snöpligt om de aldrig skulle mötas. Mitt tips är att det blir race, men osäkert om det är avgjort när de seglat färdigt. Då kan det säkert bli nya tvister.