Ernesto greppar ratten

Här kommer den första av en serie stämningsbilder från Valencia och America’s Cup. Då avser jag inte juridiska stämningar. Vi får hoppas att herrar Bertarelli och Ellison låter sina jurister vila under Cupveckan. Nej, utan stämningar i Darsena hamnen, i presscentret på Varadero, på krogen Truta vid hamngatan Calle de Puerto. Och jag börjar med flyget ner till Valencia.

Financial Times, tack! Knappast någon segling i den kapitalistblaskan? Hoppsan, en hel sida om America’s Cup, under rubriken ”Close to the wind” – dikt bidevind alltså. När får vi se en helsida om Cupen i Dagens Näringsliv? Hmm, inte illa, bra grej av Victor Mallet. Några nya fakta: Alinghi väger mellan 10 och 15 ton. Motorn för det hydrauliska skotandet ombord är av märket Rotax och kommer från en snömobil, dvs en pistmaskin. US-17 Oracle har förstås en BMW motor för jobbet att skota och staga vingmasten på 7000 kvadratfot. Alinghi är fullstuvad med sensorer av optiska fiber som mäter belastningar och spänningar under gång. Den tekniken utvecklades ju på förra Alinghi av svenskfödda professorn Månsson vid tekniska högskolan i Lausanne. Kanske den tekniken med tiden ynglar av sig till produktionsbåtar?

Väl framkommen till Barcelona kollar jag AC-posten. Alinghi är klart aktivare med sina pressmeddelanden. Kanske de lärde sig något av utnämningen till ”årets surkart” vid förra racet 2007. Dagens nyhet är att Ernesto Bertarelli tänker styra sin båt själv, i samarbete med Loick Peyron. Bra eller illa för Alinghi? Vi minns ju när kulspetsbaronen Bich i tiden styrde sin tolva France själv och tappade bort sig i dimman utanför Newport. På BMW Oracle glunkas det att rorsmannen James Spithill tagit flyglektioner för att bättre förstå sig på vingmasten.

Bäst att sluta nu, tåget ner till Valencia går tidigt. På återhörande i morgon.

– Heffe