Mycket skvalp – för lite vind
Spännande, det här med segling…. zzzzz!
Måndag morgon grydde blygrå och råkall. Klockan 0630 tände Team Alinghi lanternorna och kastade loss i dunklet från Valencias inre tävlingshamn för det långa bogseret ut till starten. Med dagens lätta västliga vind gällde det att ta sig ”halvvägs till Ibiza”. 0700 dockade BMW Oracle ut från containerhamnen. De lokala spanska knegarna pulsade iväg till sina jobb, förståndigt klädda i tjocka kappor, lyckligt oberörda av Cupens vedermödor. I den glåmiga gryningen cyklade nordiska hurtbullar förbi i bermudashorts.
BMWs starka “bogserbåt”.
0800 lade pressbåten ut. De flesta murvlar, yours truly inkluderad, hade beslutat bli i land. Presscentret erbjuder ju direkt TV-bevakning från 2 helikoptrar, Virtual Eye positionsangivelser i realtid, och framför allt gratis Nespresso kaffe och mjuka fåtöljer som inte skumpar och rullar. Men om vädret blir mera fotogenique på onsdag, mera sol och vind, blir det säkert åka av.
Niotiden började presscentret gå upp i varv. Båda lagen publicerade sina besättningslistor för dagen. Klockan tio nollnoll dunsade Alinghis nätta häfte in med just det som efterlystes, profiler på besättningen och bakgrundsdata på skutan. Samt bra förklaringar av arbetsfördelningen ombord. Nytt var åtminstone att ”the pitman” (killen i gropen vid mastfoten, på kölbåtar), förutom fock- och gennakerfall även jonglerar med svärd. Det är han som ska se till att lä svärd är nere i vattnet och att lovarts svärd är uppdraget. Centerbord kan man ju inte tala om, då de C-formade avdriftshindrande planen inte är anbringade i katamaranens mittlinje.
Snygg 33 logo, notera pokalsilhuetten emellan treorna.
Ute på banområdet är det kallt. Pälsmössa tycks vara dagens mode. Killarna på TV-båten filosoferar om vädrets effekt på dagens resultat. Lätt väder väntas gynna Alinghi, en katamaran är lättare och smidigare. Om vinden inte räcker till för att lyfta lovarts skrov, har katamaranen mindre våt yta och mindre vågmotstånd än en trimaran av motsvarande storlek. Vindarna är fortsatt lätta. Klockans visare kryper över tiostrecket. Ska det bli åka av? Nix. Starten uppskjuts tills vidare
Bojläggarbåten.
Intet är som väntans tider, sjunger skalden, men det gäller knappast segling. Katamaranen och trimaranen stampar otåligt i den gamla dyningen Vinden där ute flummar omkring halva kompassen. 2 knop, ibland kanske 3, max 4 ute på spadet. Mera liv vid kryssmärket inne vid land, ibland upp till 12 knop. Men helheten duger inte för ett bra race, tycker banchefen Harold Bennett från Nya Zeeland. Klockan 1345 finner han för gott att kasta in handduken. ”Race abandoned for the day. Next race scheduled for March 10” lyder hans lakoniska budskap. Hans omdöme kan man lita på, han har skött sitt jobb vid AC sedan år 2000. Alinghi och BWM Oracle tas på släp av sina starka tenders, och följs av sina chase-båtar av RIB-format. Mediadrevet med helikoptrar och fotografbåtar sätter kurs mot land. Nytt försök på onsdagen, alltså.
Henry Ericsson
Feb 8, 2010 @ 19:03
Bojläggarbåten på din bild är en fotografbåt. Inga bojar kommer att läggas utan en orange rib med en stor boj på soltaket är rundningsmärket. Delar av banområdet är 800m djupt och går det inte att ankra så håller de position. De syns jättebra, 2-3 distans, jämfört med vanliga märken.
Feb 8, 2010 @ 21:53
Hej Peter!
Nu när du fått en eller två dagar “ledigt”, kan du inte försöka ta reda på och skriva lite om hur dessa monterbåtars segelmakare beräknar krafterna och hur de designar sina 3DL segel (inte formen) utan rena hållfasthets (finita element ?)metoder eller hur de gör, kraftbilderna är ju exponentiella….?! 90 Fots bredd!!
Hur Alinghi som inte har inhemsk segelproduktion får köpa USA tillv. membran från NS i Nevada, har de frångått de gamla AC. reglerna..?
– Happy waiting!
Claes………………/)…./)../)..¤…………………….
Feb 8, 2010 @ 22:08
”Next race scheduled for March 10”….massor av tid att skriva om segel och annat :)
Feb 9, 2010 @ 19:58
Strålande skrivet om en anti händelse av stora mått. Väntar med spänning på nästa
rapport. Och kan jag skönja en ironisk underton? Eller är det bara en hoppful tolkning?? Vad jag väldigt gärna skulle vilja veta är hur dom två stora Egona tänker om vad dom egentligen gör. Ännu än gång bra skrivet!
Hälsningar från en liten radioseglare från skogarna i Småland. Jo jag är kort och båten liten. 53cm…..