BMW Oracle gjorde slarvsylta av Alinghi

Äntligen start i America’s Cup i Valencia. Kombattanterna dockade för en gångs skull ut i tid. Efter nära tre timmars fumlande på havet lyckades tävlingschefen Harold Bennett fyra av startskottet. Då låg båda båtarna stilla i vindögat. Dags för sirentjut, BMW återkallades. Loick Peyron vid rodret på Alinghi lyckades nämligen klämma James Spithill på BMW Oracle över startlinjen. Amerikanerna rundade om, nästan en minut försenade, och satte fart efter den schweiziska rymlingen. Men Alinghi fick en straff för luffningen.

ac33-dag5-bmw-alinghi-hefpix095-cut-540px.jpg

I AmCupens historia talar man om ”the moment of truth”, de fem första avgörande minuterna, då två nya båtar för första gången möter varandra. Sanningens ögonblick hade nu kommit. BMW gick genast 2 knop fortare och fem grader högre, med besättningen liggande utanpå lovarts skrov i klassisk starbåtsstil. Efter en stund plockade BMW ner sitt korta, höga blad till försegel, och ökade till publikens stora förvåning farten ytterligare. BMW klockade stadigt 18-20 knop i en vind på måttliga 6-7 knop. En kvart efter tjuvstarten var man redan i ledningen. Alinghi sackade så småningom ner åt lä med sin konventionella rigg. När BMW kryssat halvvägs och slog mot märket, var försprånget redan 600 meter.

Närmare land mojnade vinden en aning. BMW satte sitt försegel på nytt. Vid bojrundningen ledde BMW med enorma 1585 meter. Alinghi var 3 minuter 21 sekunder efter. Det blev inget match race. Det blev ett drag race i utklassningsstil. Den högeffektiva amerikanska ostkniven karvade obönhörligt schweizerosten i småbitar.

På undanvinden förde båda båtarna sina gennakers, halsade från långa bogspröt. Alinghis gennaker var maximalt lång i foten, och gjorde storseglet förtret. BMWs gennaker slutade vid masten, så att vingseglet fick dra ostört. BMW tickade ofta på i 28 knop, mot Alinghis 21, en differens på enorma 7 knop. Orsaken är säkert BMWs ohyggligt kraftfulla storsegel. Garageöppnarna drog ihop vinkeln mellan masten och klaffarna till häftiga 30 grader, som på en Harrier vid landning. Det skapade en djup buk som genererade enorm dragkraft. Den djupa profilens motstånd spelar ju ingen större roll på undanvind. Alinghi försökte byta spår för att komma förbi, men BMW bevakade påpassligt sin ledning.

Skotandet av förseglet var påfallande långsamt hos Alinghi. Undra på, skotmotorn är ju från en Rotax pistmaskin, ingen match för Oracles äkta BMW. Avståndet tänjde ut till pinsamt stora 3.4 km i mål. Dessutom måste Alinghi ta en straffrunda före målgång. Den officiella tidsskillnaden blev 10 min 2 sekunder. Alplandets koskällor klingade påfallande ihåligt då Alinghi äntligen hade tagit sig i mål.

ac33-dag5-bmw-hefpix134-cut-540px.jpg

Hur skall man tolka kraschlandningen för katamaranen från gökklocksfabriken? Avsaknaden av vingmast är den största skillnaden. Men det enorma skatboet av stöttor och vajrar under trampolinen har säkert också sin bromsande effekt. Det lärde sig ju flygplanskonstruktörerna redan på 1920-talet, då röda baronen Manfred von Richthofens tredäckade snörlåda fick ge vika för smäckra Spitfires med självbärande vingar.

Nästa start är på söndag. Just nu känns det som om det inte skulle behövas flera. Två segrar tar ju hem pokalen. Om BMW är så här överlägsen i lätt vind, som borde ha varit Alinghis forte, så lär det bli ännu värre slarvsylta i hårdare väder. De tuffa killarna i svarta hattar verkar ha vunnit. De trevliga joddlarna i vita hattar tycks ha dragit det kortare strået. Nice guys finish last, sägs det.

Henry Ericsson