SSF verksamhetsberättelse 2009
Seglarförbundets verksamhetsberättelse finns nu tillgänglig här. Jag tänkte försöka hitta godbitarna, men ni kanske har några bra tips?
Eftersom den mediala sidan av vår sport ligger mig varmt om hjärtat, så bläddrade jag snabbt fram till “Information”:
Nya webbplatsen svensksegling.se lanserad
En ny webbplattform sjösattes i juni. Den nya plattformen ligger under Riksidrottsförbundets (RF) system IdrottOnline. I detta system som även är en administrativ plattform har även distriktsseglarförbunden getts möjlighet att skapa sina hemsidor som arbetsrum under denna. Även klassförbunden fick i slutet på året tillgång till arbetsrum i strukturen för att de skall kunna lägga upp sina hemsidor.Segling
Tio nummer av Segling har givits ut. SSF har haft mellan åtta till tio sidor i varje nummer (Svensk Segelsport).Media – Volvo Ocean Race höjdpunkten
Pressinformation har e-postats till media i samband med större evenemang samt olympiska regattor med representation från SWE Sailing Team. Flera tävlingar lockade mycket media under året. De två Volvo Ocean Race stoppen i Sverige var höjdpunkter. Men även tre stora mästerskap i olympiska klasser: Starbåt i Varberg, Europamästerskap i Laser i Borstahusen och Matchracing- VM i Lysekil.SM veckan gav ett stort medialt värde och segling fick en timmes TV-tid i Sveriges Television.
Jag vet inte om ni märkt det, men svensksegling.se har i alla fall blivit grymt mycket bättre nu på slutet. Jättekul – och bra jobbat av de som håller den uppdaterad!
En annan sak som jag funderar över är sponsorintäkterna, som uppgår till dryga halvmiljonen. Är det bara jag som tycker att det låter lågt? Men man antyder ju också att man legat lite lågt med intäkterna (även om jag som gammal säljchef blir orolig när någon först skall reda ut saker internt innan man kan börja sälja):
Intäktsdelen har fått stå tillbaka för att först skapa nödvändiga resurser, tid, förändring på kansliet samt ett tydligare erbjudande. Till exempel har en attraktiv hemsida kommit på plats. Detta har bland annat lett till vårt varumärkesprojekt där värderingar blir en nyckelfaktor. Värderingar som vi känner och tror är klockrena när vi pratar med företag.
Det låter ju intressant med ett varumärkesprojekt. Någon som vet mer?
MiniMe
Feb 28, 2010 @ 14:12
Sponsorintäckter på 500k kan kännas lågt (kan väl aldrigt vara för mycket…) men tittar man på året innan så är det i alla fall en ökning med nästan 50%.