Skip to content

29 Comments

  1. Oskar
    Mar 1, 2010 @ 13:45

    Det kan nog vara en MAXI 95!

    Reply

  2. Clifford
    Mar 1, 2010 @ 14:58

    Det är en båt med väldigt breda spridare. den heter Panta rei.

    Reply

  3. Andreas i Missmatch
    Mar 1, 2010 @ 15:04

    OK..jag trodde det var testet för de nya vrakbojarna…som jag läste i PÅ kryss…

    Reply

  4. Paul
    Mar 1, 2010 @ 15:13

    Oj oj oj. Mötes av en motsvarande syn i Moranviken förr-förra sommaren. Det var dagen efter den hiskeliga stormen vi hade då.
    Det sved i hjärtat och jag led med ägaren, även om i mitt tycke så var ägaren lite väl optimistisk med valet av förtöjningsvirke.
    Båten var förtöjd längsides, förtöjningen slets av och flytbryggorna hade studsat upp ett 70cm i diameter stort hål i aktern/akterspegeln.

    Lustigt, där gick jag och oj:ade mig över att ena fenderna hade tryckts bort och ytliga skrapmärken hade blivit på färgen i målade randen på sidan (men inget i gelcoaten) samt min båtgranne oj:ade sig över att ena tampen hade fått några kardeler avslitna. Vi blev båda duktigt ödmjuka och insåg att vi hade kommit rejält lindrigt undan när vi såg masten sticka 1.5 meter över vattenytan på ovan nämnda båt.

    Mvh,

    // Paul

    Reply

  5. johan
    Mar 1, 2010 @ 20:44

    Panta rei, latin för allt flyter.. fyndigt!

    Reply

  6. Martin
    Mar 3, 2010 @ 12:21

    Nu har de börjat att bärga den.

    Reply

    • Henrik N
      Mar 3, 2010 @ 22:52

      Fick du klarhet i vad det var(it) för farkost?

      Reply

  7. Pär J
    Mar 3, 2010 @ 12:38

    Breda svarta spridare, ser ut att vara Masthead – jag gissar på Comfort 32 som har en sådana master från Isomat!

    Reply

  8. Knoll
    Mar 3, 2010 @ 15:49

    den har två master fick jag inside tips om idag..Maxi 120, har inte den två ?

    Reply

    • Pelle P
      Mar 3, 2010 @ 16:48

      Ha Ha, så du menar att det ska dyka upp en mast till!! Underbart, är det ny version av Vasa?

      Reply

  9. Knoll
    Mar 3, 2010 @ 17:25

    hahahaha.. vi gør som ståkholmarna å visar den på ett museum oxå…

    Reply

  10. Peter Gustafsson
    Mar 4, 2010 @ 00:04

    Bärgning på gång. Se bild ovan!

    Reply

  11. Mikael Vesal
    Mar 4, 2010 @ 00:41

    Man undrar ju lite vad som hänt, en frusen bottengenomföring eller annat rör som frusit och tinat eller vad?

    Reply

  12. Bosse
    Mar 4, 2010 @ 07:42

    En långfärdsbåt, någon som kanske har fått sin dröm krossad…

    Reply

  13. Hans
    Mar 4, 2010 @ 08:49

    Stålbåt…?
    Lite svårt att se vad det är när bara några decimeter av aktern syns.

    Reply

  14. Oskar
    Mar 4, 2010 @ 09:45

    Tycker man ser randen på aktern, samt nergungluckan och däverterna verkar det vara en Maxi 120 alt. 130.

    Reply

  15. Erik Barkefors
    Mar 4, 2010 @ 10:40

    Kan det inte vara en äldre Hallberg Rassy 42?

    Reply

  16. Johnny
    Mar 4, 2010 @ 11:11

    Hej

    Maxi 130..

    Reply

  17. Sam V
    Mar 4, 2010 @ 11:23

    Lägger min peng på HR 42. Här några andra båtar som fått rejält med stryk:
    http://www.hamnen.se/Nyheter/Storm-orsakade-stor-forodelse-i-bathamn

    Reply

  18. Hans
    Mar 4, 2010 @ 12:36

    En HR 42 utan teakdäck….?
    Nja, tror inte det,

    Reply

  19. Bosse
    Mar 4, 2010 @ 13:00

    Bruce Roberts …

    Reply

  20. Peter Gustafsson
    Mar 4, 2010 @ 13:53

    Nya bilder nu…

    Reply

  21. Thomasx
    Mar 4, 2010 @ 14:28

    Pratade med en försäkringsreglerare i Stockholm, han ville inte säga nåt om huruvida man skulle ha bottenkranar öppna eller stängda som vinterliggare, men det visade sig att dom hade ett antal “kundbåtar” som sjunkit i vinter och i samtliga berodde det på slangar som jobbat av sig, öppna ventiler alltså. SKulle vara intressant att få höra vad orsaken var i detta fallet.

    Reply

  22. Fredrik
    Mar 4, 2010 @ 14:53

    Vad kan man förvänta sig för skador efter det här äventyret?
    Eftersom det är kallt i vattnet och båten har legat under ytan, bör det gå relativt lätt att renovera motorn och få den att fungera igen. Jag tänker mig att om man spolar båten noggrannt med sötvatten invändigt och sedan ställer in några rejäla byggtorkar, bör det mesta gå att rädda, beroende på vad det är för kvalitet på inredningen.

    Eller är allt förstört???

    Reply

  23. Sam V
    Mar 5, 2010 @ 10:47

    Är det en Morgan Out Island 41?

    Reply

  24. Oskar
    Mar 5, 2010 @ 15:00

    Sam, du har nog rätt!

    Reply

  25. Lasse
    Mar 15, 2010 @ 13:18

    Sam V har helt rätt, det är en amerikansk båtmodell, en Morgan Out Island 41.
    Detta ex heter ‘Magnolia’, från Mississippi. Det finns inte många av dem i Sverige. Finns också i en 51-fotsmodell.
    Skulle tro att alla dem som finns i Sverige förmodligen är ganska slitna examplar från USA:s östkust eller Karibien. Rymlig båt för lite pengar. Men vill man ha dem i skick som hos en nyare H-R, t ex, så blir det dyyyrt.
    Tragiskt när dessa sjunkningar sker, det gör ont ända in i hjärtat.

    Tyvärr sjönk under söndag 14/3 ytterligare en båt – i samma hamn! En 36-fotare med full långfärdsutrustning. Se tootiki.se/Blog/2010-03-14 med bilder och film längst nere. Huh! När jag sedan var där och fotograferade stack inte mer än 3-4 m av masten upp ur vattnet. Man lider med ägaren och blir orolig för den egna båten som också ligger i (men i saltare vatten) och skulle ha seglats denna vinter. Hah! Men nu flyter den fritt med isen ett par decimeter undan. Spettade loss lite extra is bakom aktern, den var fortfarande full gångbar och ca 20 cm tjock.
    Jag har en 10 m frostkabel (Ebeco), som jag lindat två-tre varv runt varje genomföring och ventil samt färskvattenpump. Har inte haft något problem med ventilerna, trots bortåt -15° på utsidan och bara lite värme – strax över nollan – i båten medelst ett par frostvakter. Elavbrott undanbedes vänligt men bestämt…

    Kanske var det väldigt kallt en natt, för tjuvarna som tagit sig ombord i januari stal åtminstone en flaska Bowmore singelmalt och en låda med nödraketer och nödbloss att värma sig med, förutom att de bröt upp ruffluckan (behövde väl träflis att elda?). En yxa (inte min) hade de lämnat kvar på isen.

    Reply

  26. Peter Gustafsson
    Mar 15, 2010 @ 13:40

    Här har vi den andra. Tack till Marcus Domack för bilder!

    IMG_6641-small.jpg

    IMG_6638-small.jpg

    Reply

  27. Erik Barkefors
    Mar 15, 2010 @ 14:36

    Laurin 28

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.