Skip to content

43 Comments

  1. Johnny
    Mar 13, 2010 @ 08:16

    Bor alla bra seglare i Götegorg eller Stockholm ????????????????????????

    Reply

  2. schvidja
    Mar 13, 2010 @ 08:37

    Två klubbmästerskap räcker för att ta ut landslaget.

    Reply

  3. Erik Barkefors
    Mar 13, 2010 @ 09:42

    Saknar Kajsa Sundklev som köpt en 470 i vintras. 5:a på Mästarnas Mästare 2009 och Guldfinal i VM för 420 2009!
    http://sundklevsailing.bloggplatsen.se/2009/11/22/2216517-langsta-nonstop-resan-for-aret/

    Reply

  4. Erik Barkefors
    Mar 13, 2010 @ 09:44

    … men som redan sagt. Hon har ju inte GK eller KS i början av klubbnamnet…

    Reply

  5. Outsider
    Mar 13, 2010 @ 12:51

    K$$$ och GK$$ är rätta förkortningar på dessa klubbar som styr Sv. Seglarförbundet, money talks, är du utanför denna “klan” så får du prestera ngt utöver det vanliga för att synas! Men det är ju bara att anta utmaningen och visa att landslagsledningen behöver vidga vyerna!

    Reply

  6. PelleL
    Mar 13, 2010 @ 12:55

    Det sorgliga faktumet är ju att det bara är GKSS och KSSS som har en elitverksamhet värd namnet……jag vet inte om beror på att vår ankdamm är för liten för fler eller om andra klubbar saknar ambition och/eller förmåga

    Reply

    • MA
      Mar 13, 2010 @ 14:25

      Av alla seglare i landslaget är det bara 4 som har någon av de kungliga klubbarna som ursprungsklubb, det finns massor av ambition och förmåga bland de klubbar som ständigt levererar riktigt bra 18-19 åringar till de kungliga klubbarna. KSSS har en mycket bra ungdomsverksamhet som får fram bra juniorer, men har ett större problem att behålla dem, på västkusten finns det ett 10-tal klubbar som levererar. Det märkliga är att GKSS själva inte får fram egna produkter från sin juniorverksamhet!

      Reply

      • PelleL
        Mar 13, 2010 @ 14:48

        Att GKSS inte får fram egna produkter är väl inte så märkligt eftersom man medvetet valt bort “elitungdomsverksamheten” i optimist. Det valet kan diskuteras men personligen tycker jag att det är bra att GKSS har en ungdomsverksamhet som är ett alternativ till “elitsatsning”. Det är stor seglingsglädje i GKSS verksamhet också även om det inte fostrar morgondagens VM-vinnare så tror jag att det är en större andel av de killar och tjejer som seglar GKSS topper omegor som kommer att ha segling som en “lifetime sport”

        Reply

  7. Greven
    Mar 13, 2010 @ 13:17

    Det som oroar är att ungdomslandslaget är så tunnt, finns det inte fler seglare? Saknar också Carl P Sylvan i truppen. Jag är också förvånad att den kaxiga Laserkillen Västernäs inte finns med högre upp, eller så är det för mycket hud och för lite resultat?

    Reply

  8. Greven
    Mar 13, 2010 @ 13:26

    När det gäller klubbtillhörighet så har nästan alla seglare andra modersklubbar. Det är nu inte helt nödvändigt att tillhöra GKSS då det nu finns ett toppseglingscentrum i Långedrag. Något liknande finns inte på andra platser i Sverige. Jag tror att ett bättre ställe för toppseglingscentrum borde vara Marstrand, Malmö eller Nynäshamn.

    Reply

    • Öresund Regatta, AN
      Mar 13, 2010 @ 17:50

      Det diskuteras om klubbarnas ambitioner. Det är viktiga frågor.
      Själv tror jag Malmö regionen hade mått bra av en paraplyorganisation typ danska KDY för att sköta ett sådant centra och även Regattorna. Från Klagshamn i söder till Lomma hamn så finns det 6 småbåtshamnar med klubbar i fyra. Klubbarna är 5 till antalet.
      Klubbarna i Limhamns Småbåtshamn tvingades vid övertagandet av hamnanläggningen att göra sig av med kravet på klubbtillhörighet. Vi har idag alldeles för få medlemmar som underlag för att ensamma kunna göra något i stil med Toppseglingscentrum.
      Hamnen innehar har ca 1100platser. De tre klubbarna lyckas tillsammans värva ca 800medlemmar. Av dessa går ca 200 bort som seglarskolelever. De flesta har sedan flera av medlemmarna i familjen med och det ger kanske i snitt 2 per båt i klubben. Då är vi nere i 300 organiserade båtägare av totalt 1100 i klubbarna. Vi lyckas alltså bara värva en tredjedel av potentialen. Denna tredjedel driver sedan hamnen även för de andras räkning utan att någon återbäring går tillbaka till klubbarna.
      Man kan bara undra vem som tänkte när en sån konstruktion gjordes. Ideellkrut måste läggas på hamnförvaltning, klubbhusrestaurering, restaurang etc. Vad blir sen kvar till kärnverksamhet som att arrangera Regattor, träning, seglarskolor etc.?

      Reply

  9. Greven
    Mar 13, 2010 @ 15:44

    Har för mig att GKSS är en idrottsförening? Kryssarklubben och sjöscouterna har väl en sådan verksamhet du beskriver, räcker inte det?jag håller nog med att en sådan stor klubb som GKSS borde få fram egna elitseglare.

    Reply

  10. Greven
    Mar 13, 2010 @ 18:41

    Kanske jag skall informera att Toppseglingscentrum är till 100% finansierat av sv. Seglarförbundet och SOK. Där finns en heltidsanställd tränare, Thomas Rahm (bror tll Stefan och Mattias), samt en specialtränare för Laserseglarna. De seglare som vill utvecklas måste alltså flytta till Göteborg. Slutsatser får ni dra själva.

    Reply

  11. Claes
    Mar 13, 2010 @ 18:44

    Ja, är det inte märkligt. Örestadsregionen borde ha en fantastisk potential. Fick släppa Max Salminen från Barsebäck (SSP) till Sthlm och snart följer väl syrran efter.

    Reply

    • Öresund Regatta, AN
      Mar 13, 2010 @ 18:56

      Visst är det sjukt. Nu finns det som tur är en del jobb som pågår som är framåtriktat men tyvärr tror jag många klubbar fastnar i att administrera hamnanläggningar, klubbhus etc.
      Jag menar bara att det går åt en massa onödig kraft i kappseglingsorienterade klubbar som är riktad åt att optimera värdet av anläggningstillgångarna. Olika syn på båtlivets mening.

      Reply

  12. Greven
    Mar 13, 2010 @ 18:48

    Claes, att gå øver ån efter vattnet har fått ett ansikte!

    Reply

  13. J
    Mar 13, 2010 @ 18:54

    Ni klagar på att det bara är gkss och ksss som har seglare i landslagen. Förväntar ni er att en småklubb tillika bryggföreningar ska ha pengar att stötta en satsning i en olympisk klass? Det är lite som att förvänta sig att (zlatans moderklubb?) skulle kunna hålla kvar Zlatan i resten av hans karriär. En småklubbs årsomsättning kan mycket väl vara i ungefär samma nivå som en satsning faktiskt kostar.
    Inte realistiskt med andra ord.

    Reply

    • Öresund Regatta, AN
      Mar 13, 2010 @ 19:55

      Jo, så är det och det begriper nog de flesta.
      Vi i Malmöregionen har definitivt potentialen men slavar bort den.
      Svenska sidan av Öresundsregionen är ju flera gånger större än Göteborg.
      Kanske spelar det också roll hur vi engagerat oss i SSF. Det är ju förhållandevis tungt bemannat från Göteborg.

      Reply

    • Erik Barkefors
      Mar 13, 2010 @ 19:57

      … Men småklubbarna har resurser att bidra med reseersättning, startavgifter och massor av bensin till följebåtarna tills seglarna är tillräckligt bra för att storklubbarna ska vara intresserade.

      Tror inte att storklubbarna kör det här racet av ideella skäl utan det finns ekonomi även för klubben.

      Kanske en övergångspeng vore på sin plats för att ersätta småklubbarna för allt de lagt ut?

      Reply

  14. Greven
    Mar 13, 2010 @ 20:13

    Hörde av några eliseglare vilka bidrag de fick från en av de kungliga klubbarna. Rabatter på färjepassager, sedan får de betala hamnavgift och de har inga vettiga platser att förvara utrustning. Det finns egentligen inga ekonomiska fördelar att byta klubb, det är träningsmotståndet som är intressant. Det finns inga klubbar i Sverige som ersätter elitsatsande seglare.

    Reply

    • J
      Mar 14, 2010 @ 11:30

      Det stämmer verkligen inte.

      Reply

      • Leino
        Mar 14, 2010 @ 13:32

        Jasså! Kan du berätta vad som gäller då kanske?
        Inte konstigt det är svårt att få fram duktiga ungdomar då de inte får en spänn av förbundet innan de flyttat till Göteborg eller Stockholm.

        Reply

        • Leino
          Mar 14, 2010 @ 13:36

          o väl där tror jag inte heller slantarna bara rullar över dem, det vill nog till en jävla vilja och föräldrar som kan stötta för att kunna segla på elitnivå.

          Reply

  15. Claes
    Mar 13, 2010 @ 23:03

    AN har rätt i allt inkl förbundet. Givetvis ett måste med en operativ paraplyorganisation, där bryggföreningarna utgör nätverk – som i alla andra samanhang. Köpenhamn, som enda riktiga storstad i norden utgör dessutom en stor dragkraft

    Reply

  16. Johnny
    Mar 14, 2010 @ 09:24

    Oj oj här blev det en dialog. Men jag tror att mina ord i början var bra för att få igån en dialog.
    Klart vill bra seglare segla mot andra bra seglare. Men vad har Stockholm och Göteborg att erbjuda för övrigt. Jag vet inte men kan tycka att det borde finnas bra förhållande på andra ställen. För att få en väldigt bra topp så måste en väldigt bred bas finnas. Många föreningar gör i dag ett underbart jobb för våra unga kommande seglare. Men om vi ska få en starkare topp så borde det finnas fler bra ställen att segla på. Vad gör Malmö SS i dag ? I vår skånska region finns det både studie möjligheter och bra möjlighet till träning. Sen borde det finnas en möjlighet uppe i norr. Tyvärr är det lite så med is om vintern där uppe. Men om vi driver mer bra träning och lyckas sprida ut våra bra seglare så sprider det kunskap som på några år komer ge en väldigt bredare bas som sporrar andra och vi får en starkare topp. I dag är vi rätt ok i många klasser men vi fattas det sista. Tror inte att vi med en smal satsning får en stark topp. Tror mer på en spridning för att få en bredare bas att stå på är det som gäller.

    Inte för att jag är helt påläst på detta men det är en tanke.
    Som jag sa inte ska vi förakta det jobbet som klubbarna idag gör runt om i vårat land. Men som jolle seglare på sent 70 tidigt 80 så var vi nog en 10-12 2 båts besättningar och ett 15tal som segla e-jolle laser Ok-jolle mm. Men i dag ser man inte så många unga i dom klubbarna där man idag är och seglar. Vi hadde några som man såg upp till i klubben killar som var på väg till dom stora seglingarna förebilder och mentorer, inte för att man viste vad en mentor var på den tiden. Utan man såg det som en vän man fråga om hjälp. Om vi kan få den känslan på fler ställen i dag och då med seglare långt upp i klasserna som är med och slåss på EM VM OS och liknande utan att behöva åka och leta upp dom hela tiden. Att kunna bygga en brädd även högre upp, istället för att så fort dom blir bra så ska dom lämna klubben. Tror att om vi kan erbjuda bra träning på lite fler plattser nära hemmets trygga vrå så fostrer vi fler istället för ett ta bort dom förebilder i dom lokala föreningarna som behövs. Tror vi behöver släppa på cantralisering och bygga på ett bredare sätt. Tänk om vi kunnat göra pyramiden till en “ja nu tappa jag ordet men en fyrkant med bred bas nere och en lite smalare uppe….” Vet att man har en pyramid i tanken blå grön och röd indelad eller har jag fel. Där man även har med ledare tränare dommare mm. Denna måste vi få bredare längre upp. Då kan vi nog säga att vi har lyckats med vår idrott.

    Nu blev det mycket prat men ja varför inte !!!!

    Reply

    • Öresund Regatta, AN
      Mar 14, 2010 @ 15:44

      MSS har de senaste åren gjort en breddsatsning, tillsammans med “Öresunds södra distrikts” klubbar. Allt detta arbete har börjat ge frukt i södra distriktet där Öresundsseglarna märks mer och mer i resultatlistorna. Det har varit ett långsiktigt arbete bland klubbarna.
      I fjol så klarade MSS av att anställa Caroline Åberg som tränare. Caroline gör stor skillnad för ungdomarnas utveckling. Sen är det också många föräldrars och ideellt arbetandes insatser som gjort stor nytta.
      Vi börjar närma oss i regionen att ta nästa steg och där måste naturligtvis utbildning och skola finnas med i paketet. Vi har alla förutsättningar med Malmö Högskola och Lunds Universitet i närheten.
      Vilka motiv som till exempel låg bakom att inte längre subventionera och stötta Ängelholms seglargymnasium vet inte jag men det känns märkligt sett utifrån min horisont. Det beslutet gynnade säkert inte att undvika den bipolära utveckling vi har haft vad gäller svensk elitsegling. Det blir ett för litet upptagningsområde. Tröskeln att flytta ifrån Sveriges bästa träningsvatten kan ju vara en faktor som gör att många lägger av.
      Jag tror inte att dagens upplägg är det som kommer att ge svensk segling bäst resultatutveckling framöver. Frågan är bara hur det ska se ut?

      Reply

  17. Erik Barkefors
    Mar 14, 2010 @ 13:59

    Kanske kan Seglarförbundets nya organisation med några stora regioner underlätta att några fler jollecentra etableras?
    Men varför behöver de byta klubb om det är förbundspengar? Varför inte ära dem som äras bör?
    Fast frågan är fortfarande obesvarad vem det är som betalar – kanske är det fortfarande föräldrarna som drar det tyngsta lasset?

    Reply

    • MA
      Mar 16, 2010 @ 11:13

      Man kan säga att 99% av kostnaderna för seglarna betalas ur egen ficka fram tills de är med i det “riktiga landslaget” och om de då ingår i SOK:s topp-/eller talangprogram. Det är väldigt få klubbar som ger några bidrag. Faktiskt finns det mindre klubbar som bidrar med ersättning för startavgifter och reseersättningar, men de är nog inte många. De större klubbarna ger heller inte särskilt mycket i bidrag, möjligtvis är det någon som får något stipendie. Bara så ni får en ungefärlig uppfattning om hur mycket en internationell regatta i Europa kostar;

      Kostnaderna är beräknade på 8 dagars tripp med 300 mils körning med bil och släp.
      Startavgift: 1200
      Internationell tredjepartsförsäkring: c:a 1000/regatta
      Färjor/broavgift bil med släp: 5000
      Bilkostnad (bensin): 6000
      Kost och logi: 7000
      I tillägg kostnader för coach: 10000:- (kan vara sponsrat av klubben)

      Alltså c:a 20 lakan för en internationell regatta i Europa! Normalt är väl att hinna med 3 -5 sådana regattor per år samt resor för träning och tävling på andra kontinenter. En kostnadsbudget tävling och träning för en Laserseglare med toppambitioner ligger nog på 150 – 200 000:- per år. Tillkommer förbrukningsmaterial och värdeminskning: 30 -50 000:-/år
      Tillkommer förlorad arbetsinkomst: 40 – 70 000:-

      Summa summarum 200 – 300 000:-/säsong (variationer finns och det går säkert att leva mycket billigare)

      Reply

  18. Greven
    Mar 14, 2010 @ 14:03

    För mig verkar det som om man skall lyckas måste seglarna ha en extremt god finansiell uppbackning. Jag kan garantera er att vi inte pratar om tvåsiffriga belopp det rör sig om mer för ungdomar i 16-19 års ålder. Detta finansieras av föräldrar eller närstående. Den första tusenlappen i bidrag kanske kommer i tjugoårsåldern. Om du lyckas slå dig in i världstoppen kan du få bidrag genom SOK, men det är ett trångt nålsöga som en handfull seglare når. SOK bidraget är något bättre än A-kassa. Bidrag från klubbar kan vara tjänster, gratis träning (som de ändå alltid haft som unga), eller prylar från sponsorer. Allt återberättat från en som vet. Så några sötebrödsdagar är det inte vare sig man väljer den ena eller andra kungliga.

    Reply

  19. Greven
    Mar 14, 2010 @ 16:27

    Om man läser på Sv Seglarförbundets hemsida verkar budskapet vara centralisera! Att sprida resurser och kunskap på ett bredare perspektiv verkar inte vara modellen, att drömma om ett toppseglingscentrum i Skåne får nog dessvärre stanna vid en dröm. Jag vill minnas att Peter Eriksson i Malmö drev frågan men den dog ut när grabben hans fick en plats på seglargymnasiet i Lerum. Undrar vad det var för fel på Ängelholm?

    Reply

    • Öresund Regatta, AN
      Mar 14, 2010 @ 19:13

      Jag tror att ett problem är att man blandar ihop det mesta i en himla soppa.
      Toppseglingscentrum är ju en annan sak än att skolorna har segling på schemat.
      Det hade väl varit en idé för seglarna i mellanskiktet, den kvalificerade bredden, att gå på seglargymnasium. Dessa skulle kunna finnas på orter som Uddevalla, Göteborg(Lerum), Varberg, Jönköping(Motala), Ängelholm, Malmö, Karlshamn, Kalmar, Norrköping, Stockholm, Gävle och kanske Umeå (kan inte viket som är Norrlands seglar Metropol). Om underlaget finns är det väl bara att göra och finns det inte tillräckligt med elever som är intresserade så får det väl vara.
      Jag är övertygad om att det sen skulle spela mindre roll för sporten var ett centra för landslaget finns. Det har ingen annan betydelse för sporten än vem som ska få chansen att jobba för OS-medaljerna.

      Reply

  20. MA
    Mar 14, 2010 @ 18:15

    Åter till frågorna:

    Könsfördelningen – speglar väl den könsfördelning av aktiva seglare generellt från junioråldern och uppåt, kanske t.om till fördel för tjejerna

    Saknar vi några seglare – jag skulle vilja se Carl P Sylvan och Otto Hamel i ungdomslandslaget (49er). Carl blev inte informerad att han inte finns med i år, han fick läsa det på nätet…taskigt och okänsligt tycker jag!
    Jag sakanar även den hårt satsande ugndomsbesättnigen i Starbåt, Philip Carlsson och Benjamin. De är de enda ungdomar som tagit steget upp och vem skall ta vid efter Fredrik Lööf? Kanske man smider planer på en äldre rorsman i en tyngre klass? Synd att man inte visar uppskattning för några som verkligen tar ett ordentligt tag redan i unga år.

    Tycker också att Victor Västernäs borde få en plats i utvecklingslandslaget!
    Jag undrar vad Sandra Sandqvist tog vägen, hom borde ju vara perfekt i matchracing, iallafall en utmaning från ostkusten!

    Reply

  21. Greven
    Mar 14, 2010 @ 20:09

    Toppseglingscentrat är till för nivån under landslaget

    Reply

    • Öresund Regatta, AN
      Mar 14, 2010 @ 20:15

      Jag menar ett bredare skikt än landslag och utvecklingslandslag. Även för dem som är landslagsmässiga men inte är beredda att flytta för seglingens skull.

      Reply

  22. MA
    Mar 15, 2010 @ 14:52

    Jag anser att man borde ha minst tre toppseglingscentrum som har en något vidare utformning än idag. Det borde finnas en kanal in i kölbåt, precis lika naturligt som att segla jolle. Men det är ju inte OS-klass. Spelar det någon roll? Nej jag tror inte det, vi ser att det finns en stor värld i segling utanför OS, faktum är att det är den världen som får mest media och sponsorintäkter! Jag vet att vi läcker talanger på löpande band, om det funnits något vettigt och av SSF “santktionerat” alternativ, då hade vi haft många flera seglare kvar. Själv blir jag oerhört frustrerad att se en så liten grupp kvar från de tusentals seglare som gått igenom en bra junior och ungdomsverksamhet.

    Är det någon som räcker upp handen och vill hjälpa till att skapa ett utbyte och utbildning av synnerligen duktiga seglare? Har ni svårt att finna bra besättningar? (Dum fråga). Hur går man vidare här? En egen resursblogg där intresserade från båda håll signalerar sitt intresse.

    Symptomatiskt för SSF:s ointresse i kölbåt är när de fullständigt ignorerar Philip Carlssons starbåtssatsning.

    Reply

  23. TP
    Mar 15, 2010 @ 23:08

    Intressant att MA, i sitt inlägg ovan, uppmärksammar det faktum att Svenska Seglarförbundet i två år fullständigt negligerat att det finns två hårt satsande ungdomar i Star-båts klassen.
    Philip Carlson och Benjamin Peterson har deltagit i ett antal nationella och internationella regattor i Star-båtsklassen under 2008 och 2009 , men har överhuvudtaget inte uppmärksammats för detta av SSF. De har seglat EM, VM och Kieler Woche bl.a. En representant från Seglarförbundet har funnits med på flertalet av dessa seglingar, men varken tagit kontakt med dessa seglare eller stött dem i deras satsning, man kan alltså inte från förbundets sida vara ovetande om deras existens.

    Det kostar inte förbundet något att uppmärksamma ungdomar, men det betyder oerhört mycket för utövaren, oavsett idrott, att synas.
    Det finns dessutom ett medialt värde för Svensk segling, att visa upp unga förebilder inom alla OS-klasser, eftersom det ökar möjligheten att attrahera andra intresserade ungdomar.

    – Vad har förbundet för dold agenda med att helt gå förbi ungdomar, som
    försöker slå sig fram?
    – Hur tänker man när det gäller återväxten inom Star-båt?

    Idrottsförbundet Svenska Seglarförbundet är till för alla medlemmar, ideelt arbetande funktionärer, instruktörer och seglare. Ungdomar som skolas i denna organisation och skapar sig namn inom seglingen, är ett kvitto bland andra, på att det arbete som utförts ute i klubbarna leder någonstans. Uppmärksamhet är alltså inte bara viktigt för utövaren, utan för hela organisationen, det motiverar engagemang på “farmar” klubb nivå och borde göra detta även på förbunds nivå.

    Reply

  24. Edward Hartung
    Mar 16, 2010 @ 22:09

    Hej!

    Har läst tråden, den innehåller ett par bra och vettiga trådar, bla.

    – Frågan om fler seglingsgymnasium. När det första seglingsgymnasiet startades i Ängelholm var det för att ge de seglarna med dåliga träningsmöjligheter i hemma klubben bättre möjligheter. Platsen blev Ängelholm, en bra stad, bra skola, bra boende möjligheter, ett bra läge ur ett internationellt perspektiv, bra infrastruktur, lång säsong, men inte minst fantastiska seglingsmöjligheter!

    Vår omvärld har förändrats och kollar man på seglingsgymnasierna idag skulle jag nog säga att merparten av dem som går på dessa faktiskt kommer ifrån klubbar / distrikt med bra träningsmöjligheter. Därför ska vi kanske tänka om i denna fråga och utveckla gymnasierna på ett sådant sätt att de kan samarbeta bra med seglarnas hemma klubbar och distrikt. Att de kan komplitera hemma klubben och hjälpa seglaren i dessa vardag, för att ska en vardag där det går att både plugga och träna.

    Idag jobbar Jimmy Talén fortfarande med Ängelholms Seglingsgymnasium, som idag är regionalt. Dessutom jobbar han som sailcoach i SKSF, det finns en röd tråd mellan den träning som idag bedrivs på gymnasiet och det arbete som sker ute i klubbarna.

    På sikt kanske detta leder till fler seglingsgymnasium, med korta avstånd emellan som sammarbetar men också möjlighet för dem som bor långt ifrån dessa, med dåliga träningsmöjligheter att flytta dit.

    – Detta arbete har lett till att vi på ett par år har fått bra mycket mer aktiva juniorer, nivån på skånes seglarskolor har lyfts markant, fler klubbar har träningsgrupper, fler klubbar än tidigare ebjuder riktigt bra träning, vi har fler seglare på våra regionskval i optimist men framförallt så har vi många, många fler som seglar våra gröna kretstävlingar. Vårt sailcoacharbete ute i klubbarna (som sker tack vare att SSF har avsatt idrottslyftspengar till detta) ihop med klubbarnas styrelser och ledare gjorde att vi

    2009 hade 73 deltagare på Öresundskretsens gröna cup, mot 2008 års 37.

    Det är en STOR förbättring! Det bästa med detta är att 2009 var det dessutom fler som seglade mer än en deltävling, fler som har fortsatt att träna hemma, osv.

    – Det är bla. detta som har lett till att MSS har kunnat anställa Caroline Åberg, när vi insåg att jag inte kunde jobba så mycket med MSS som behövdes, vågade vi i MSS anställa en tränare på heltid. Ledordet i detta arbete var “aktivitet föder aktiviteter” och så har det blivit. Kolla in http://www.mss.m.se, där har vi ett exempel på en klubb som har vågat göra något inte många andra vågat. Den tillväxt som vi nu ser i skånska klubbar är helt OTROLIG!

    Toppseglingscentrum, att kunna kombinera högskolestudier med en sattsning på segling. Självklart tycker jag att vi ska ha fler av dessa. Så gör även SKSF, SKSF har i sitt strategidokument en punkt som sager att distriktet vill ha ett toppseglingscentra även i Skåne. Seglare måste få möjlighet att träna ihop och med andra duktiga seglare, samtidigt som de känner att de inte hamnar på ett sidospår i samhället. Så som en idag aktiv landslagsseglare sa till mig för ett par år sedan när han hade satt sig på skolbänken, “det är skönt att ha tagit ut kompasskursen”.

    Innan drömmarna om ett toppseglingscentrum kan bli verklighet måste dock grunden i färgpyramiden vara stabil. Flera klubbar måste stå stabilt på både grön, blå och röd nivå.

    Ur en bred botten, är jag övertygad om att det kommer en bredare men framförallt bättre topp och det är kanske lite det som idag är vårt problem, toppen?

    Detta blev långt, men det är frågor jag jobbar med dagligen och brinner för. Hoppas att ni orkar läsa…

    Reply

    • Öresund Regatta, AN
      Mar 16, 2010 @ 22:27

      Det var någon som på ett möte jag var på tyckte att vi skulle vara tredje benet i svensk segling.
      Jag förstår inte varför vi ska nöja oss med det. ;-)

      Reply

  25. Edward Hartung
    Mar 16, 2010 @ 22:14

    En rättelse:

    Vi gick från 37 deltagare i Öresundcupen 2008, till 71 2009. Det är ändå en förbättring på 192%!!!

    Det är tillväxt!

    Mer om våra gröna cuper kan ni läsa på: http://www.svensksegling.se/Distrikt/SkanesSeglarforbund/JolleUngdom/JolleUngdom/GronaCuper/

    Mer om gröna tävlingar kan ni läsa om på: http://www.svensksegling.se/Avdforledarutbildning/Fargpyramiden/Gronniva/

    /Edward

    Reply

    • Feffe
      Mar 17, 2010 @ 10:10

      Hej !

      Index 192, ökning med 92 % borde det vara.

      // F.

      Reply

  26. Greven
    Mar 17, 2010 @ 04:11

    Hur räknar du Edward?

    Reply

  27. Edward Hartung
    Mar 17, 2010 @ 10:52

    Greven,

    Om det är den rent matematiska uträkningen du funderar över så har Feffe rätt i det han skriver ovan.

    Om du undrar hur vi har räknat på underlaget så har vi tagit alla unika namn som har startat i resp. gröna cup och räknat ut hur många de är, vi har också kollat hur många av dem som har varit med på en, två, tre , fyra eller fem deltävlingar.

    Återkom om det finns fler frågetecken, detta är kul siffror som garanterat lägger en bra grund till ett bra toppskikt om ett par år!

    Reply

  28. Feffe
    Mar 17, 2010 @ 13:04

    Skit samma hur man räknar. Resultatet är kanon, bra jobbat ! :-)

    // F

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.