Skip to content

30 Comments

  1. Carl-Johan Callin
    Mar 29, 2010 @ 22:22

    Reply

  2. Andreas
    Mar 29, 2010 @ 22:39

    5 ton! o 68m2 segel låter som ett bra alternativ till Bavaria

    Reply

  3. PelleL
    Mar 29, 2010 @ 22:55

    Näääeee…det här är inte sweetare än en Bavaria 36 cr….

    Reply

  4. Peter Gustafsson
    Mar 29, 2010 @ 23:02

    Att ha orange köl och roder är väl en sak om man har en IMOCA 60, men nu verkar det dyka upp lite här och där…

    http://sybluecafe.blogspot.com/2010/03/blue-cafe-kesan-muotivareissa.html

    Reply

    • PelleL
      Mar 30, 2010 @ 08:43

      Men det vet ju alla att orange köl och roder ger 0.2 högre fart utan straff på mätetalet…….

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Mar 30, 2010 @ 08:45

      WTF, jag som precis har bottenmålat i samma gamla tråkiga kulör…

      Dags för SRS-gruppen att sätta ett rättvist påslag!

      Reply

  5. Mikael Vesala
    Mar 30, 2010 @ 00:05

    Så tung! Varför? Min drömbåt i den storleken skulle absolut vara T10 från Thompson Yacht Design.
    Eller vad sägs om depl på 2 ton, kölvikt 1 ton, Krysställ på 68 m2 och 203m2 på undanvind. Hänger det på att det inte går att baka bullar i T10 eller?

    Reply

    • Leino
      Mar 31, 2010 @ 00:15

      Fett nice!!!! Den har rorkult med ;-) Det är en massa trä, plast, dynor o skit inne i den oxå, ungefär lika som Elan eller Bavaria. Är det verkligen rattarna som väger 3 ton??? Snack om snetänk när de satte dit dem isåfall ;-)

      Reply

  6. /HenrikB
    Mar 30, 2010 @ 07:24

    Ja det är lite Bavaria Match över den…
    Om prestanda skall matcha looken borde Elan skala bort träet ur inredningen och spara 1000kg. Den ser väldigt svullig ut i vattenlinjen i förskeppet, fast det är väl nödvändigt om en så stor förpikskoj skall in…

    Reply

  7. Olav
    Mar 30, 2010 @ 08:16

    Jeg tror også at vekta blir et problem i forhold til det høye lystallet denne båten kommer til å få. Riktignok redusert med 350 kg i forhold til første data (5350 kg) er dette en forbedring men er det nok til at båten seiler opp til LYS i mellomvind og mindre?? Flott båt og med full turinnredning blir det sikkert en like stor salgsvinner som Elan 37 men vil den vinne like mange regattaer?

    Reply

  8. F424
    Mar 30, 2010 @ 08:40

    Med tanke på att det bara är 1390 kilo i kölen (28%) så är ju resten av båten anmärkningsvärt tung för sin look?

    Reply

  9. Nobbe
    Mar 30, 2010 @ 10:03

    Den lär nog kunna röra på sig. “In statistical terms, the 350 is relatively lighter for her length than the 310, and the sail area : wetted surface ratio also greater”. Och kanske är den lite optad mot nån mätregel som premierar tyngre båtar..:-)

    Reply

  10. Andreas i Missmatch
    Mar 30, 2010 @ 11:54

    Är det inte så att Elan 31 den nya hade vikt i broschyren på 3300kilo, men enl säljaren väger den dryga 4,2 ton. Om detta förhållande stämmer så kommer den nog nå matchens nästan 6 ton. Men med större våtyta samt mindre segelyta?

    Men den ser ju fräck ut. Rätande momentet är nog inga problem då tyngpunkten på kölen ligger lågt.

    grattis till de som köper den. Se bara till att komma ut o köra race!
    MVH Andreas

    Reply

    • Hannu
      Mar 30, 2010 @ 20:30

      Ha, då är ju vår 10 år gamla First 31,7a med i “vikt” matchen i alla fall, nästan lite dåligt att så lite har hänt på drygt 10 år sedan Firsten konstruerades.
      //Hannu

      Reply

  11. Team Dehlerdoris
    Mar 30, 2010 @ 11:57

    Ännu en båt med en boxliknande akterskepp som ser ut att kunna vara perfekt för farter >15 knop. Totalvikten känns dock som om man inte kommer att hamna i planing så himla ofta.. Undrar hur båten seglar i normala vindstyrkor typ lätt o mellanvind? Vattenplågare?
    Annars så ser båten klart tuff ut.
    StefanK

    Reply

  12. Bosse
    Mar 30, 2010 @ 12:33

    Någon som har koll på vad medelvinden är under sommaren?

    Har hört en siffra runt 3 m/s….

    Reply

    • SWE54
      Mar 30, 2010 @ 12:50

      Det beror helt på var längs vår långa kust, men på västkusten ligger det runt 5-7 m/s.

      Reply

  13. Patrik
    Mar 30, 2010 @ 12:46

    Med en vikt på +5000kg så lär man inte nå den fart som matchar ritade skrovformen speciellt ofta, men det ser fräckt ut det håller jag med om.

    Reply

  14. large
    Mar 30, 2010 @ 13:01

    Tror den får duktigt med pisk av mer traditionella båtar såsom First 35 och Arcona 340 i de flesta förhållanden, tror att konceptet med boxiga sektioner och bred akter passar pättre på lillasystern, speciellt då för shorthanded.

    Reply

  15. Erik Barkefors
    Mar 30, 2010 @ 15:05

    Det finns ingen bild som visar skrovvolymen i centrala delarna. Med hyfsad volym där finns det något att trimma båten runt och på så vis få upp aktern i lättvind. Titta på nya Pogo 40 S2 som har tänkt till i dom banorna!

    Det handlar också om att låta bli att fylla alla stora stuvfack med prylar…

    http://segelochpaddel.blogspot.com/2010/03/pogo-40-s2.html

    Reply

    • Henrik Holm
      Mar 30, 2010 @ 15:15

      Hej!

      Ja, fast Elan:en har väl ungefär ingenting gemensamt med en Pogo 40? Pogon är ju lättare, längre och har dubbelt så mycket segel…

      Elan:en är lite som en “Ricer car”
      ( http://images.google.se/images?hl=sv&q=ricer%20car&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi ), dvs försöker se snabb ut, men prestandan matchar inte alls utseendet.

      ///h

      Reply

      • Olsson
        Mar 31, 2010 @ 00:41

        +1

        :)

        /C

        Reply

      • LA
        Mar 31, 2010 @ 12:00

        ett noll till henrik. HAHAHAHA

        Reply

  16. Patrik
    Mar 30, 2010 @ 17:46

    Känns lite fånigt att spekulera när vi inte vet hur skrovet under vattnet ser ut, men det kan ju mycket väl vara så att båten har en rundare bottenkurva än linjerna över vattnet skvallrar om .. och då funkar den säkert okej men då lär du å andra sidan inte få de undanvindsresor som bilderna ovan vill få dig att tro..

    Reply

  17. Johan O
    Mar 31, 2010 @ 09:41

    Fåningt att jämföra Elan 350 med Pogo och andra renodlade racers.
    Det är som att jämföra en Volvo v70 T5 med en Porsche GT2:a

    Tror Elan 350 är en utmärkt familjebåt, bred tung säker. Sittbrunnen ser extremt stor ut, maxbredden långt bak innebär svårt med fotfäste och lite att hålla i under hårt väder.
    Dock kan jag inte begripa kölens utformning som en bulb på familjebåtar, inte kul att trassla in ankarlinan runt både kölen och de två rodren.
    Peket är perfekt för cruisingbåtar, ingen seglar spinnaker på semestern.

    Reply

  18. Micke
    Mar 31, 2010 @ 10:04

    Jodu Johan.. Expresseglare seglar spinnaker på semestern men du seglar ju Contrast nuförtiden och har kanske glömt…:)

    /Micke

    Reply

  19. Johan O
    Mar 31, 2010 @ 11:28

    På Contrasten sitter en selden peke med Facnor rulle och Code-0 och det är en perfekt lösning för cruising.
    Blev tidigare alltid ett himla liv på familjen när nylonet skulle upp på Expressen under semestern.

    Idag är Expressen till för kappsegling, spinnaker gäller naturligtvis under kappsegling.

    Reply

  20. Expressen
    Mar 31, 2010 @ 15:07

    Kul hur kort ledtid det blivit mellan VO 70 båtdesign och en standardbåt på 35 fot. Den största skillnanden är dock vikten. Hur seglar en båt med planande linjer när den är relativt tung? Hur mycket bromsar all våt yta?

    Intressant också att se hur kort produktlivscykeln är på en Elan. Hur länge fick Elan 34.an hänga med? 5 år??? Det är jo kortare än en t ex normalbil! Hur kan båttilverkarna få lönsamhet?

    Reply

    • Large
      Mar 31, 2010 @ 18:21

      Tycker själv att Elan 34 var en trist båt, lätt köl jämfört med konkurenterna.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.