J/109 Astral Plane i stormvindar
Take a ride with the RVYC J/109 crew onboard Astral Plane during the Southern Straits race from Vancouver to Parksville April 2nd 2010.
A 98.0 millibar low was forecast to power across the region during the start of the race and spread gale force SE winds. The wind never eased in the afternoon like it was suppose to. Max wind speeds at 1pm hit 55 knots, seas reached 6 meters and the top boat speed was 19.6 knots.
Astral was one of 10 sailboats to make it across the Strait into Nanaimo harbour. 50 boats turned back and didn’t attempt the crossing. Astral suffered minor damage including a blown traveller and ripped main. Others weren’t so lucky. A 30 foot boat named Incisor sank and thankfully, all 6 of her crew were pluked from frigid waters with the aid of a BC ferry.
Needless to say, the race was cancelled.
Apr 6, 2010 @ 23:22
Väldigt bra filmat! Peter – hade du också kört med enbart stor eller växlat till enbart försegel i det läget?
Apr 7, 2010 @ 09:02
Jag hade nog hellre kört med ett litet försegel. Framhjulsdrivet känns stabilare när terrängen blir stökig. Tanken på en ofrivillig slänggipp i 6 meters vågor och 55 knop på vindmätaren avskräcker. Utan att veta gissar jag att det kan ha varit bökigt att få ner storen i undanvinden pga friktion mot de svepta spridarna och att lova till bidevind inte stod på agendan. Något lättare då att riva focken kanske.
//Niklas S
Apr 7, 2010 @ 17:42
Häftigaste film på länge, men vad gör den andra båten ? Måste vara bättre att segla från vinden i det läget eller ?
Apr 7, 2010 @ 20:20
Den andra båten länsar för så gott som bara riggen medan Astral Plane halvvindar, antagligen för att få vinden ur sitt storsegel.
Apr 8, 2010 @ 11:48
En express hade lätt gått i mål utan problem i såna här vindar. Dessutom så finns det inga rev på den så man hade fått segla med full stor och kanske utan fock. Express rules!
Apr 8, 2010 @ 13:00
Du har tydligen inte läst Båtnytt efter One-of-a-kind 1979. Expressen är en livsfarlig båt som är omöjlig att segla i hårdvind ;-)))
Apr 8, 2010 @ 13:31
jag funderar på att köpa en express för cruising och letar faktiskt efter info utan att finna något om hårdvindsegenskaper.
är båten hanterlig i 25m/s om man sätter rev i storen och kör på stormfock?
tänk i förhållande till en maxi 68 som jag har i dag och som klarar dessa förhållanden…
Apr 8, 2010 @ 16:39
Självklart är Expressen lika lätthanterlig som Maxi´n i de vindarna.
Enda skillnaden är att det är en större båt vilket ger större krafter, men annars är allt lugnt.
Apr 8, 2010 @ 17:31
Hade nog hellre satsat på en MaxiRacer då, den vet jag funkar bra med revad stor o stormfock. Upplevs som tryggare o stadigare än Expressen.
Apr 8, 2010 @ 18:02
Hej
Seglade Expressen över Hanöbukten en sensommar med en medelvind på 14m/s dom första timmarna. Revad stor och lilla focken. Hadde vinden rakt i ryggen i stort hela vägen Lämna Ystad 07.30 var på Utklippan vid 17-18 tiden. Seglade sista timmen i 7-9m/s.
Fort gick det ibland väldigt fort
Var inte några problem.
Apr 8, 2010 @ 18:35
Testa med spinnare nästa gång, eller kryssa. Lovar att det funkar med MaxiRacern ;-) Vet en Express som fick fockskotskenan och ett stycke däck bortslitet då de testade. Iofs sandwichdäck på Maxin med så oavsett vilken båt så är det all ide att kolla så inte distansmaterialet mjuknat.
Apr 8, 2010 @ 18:15
OK, jag är väl lite trög, och fattar kanske inte att du skämtar, för det gjör du väl? Jag har faktiskt inte kryssat i mer än 19 m/s, men det var jävligt nog.
25-27 m/s upplevs troligen nästan som en fördubbling av vindstyrkan.
Jag skulle vilja se dig ta en Express mot vinden över huvud taget med nån som helst heder i 27 m/s. Tveksamt om jag hade startat med den prognosen i klippet.
Apr 9, 2010 @ 08:07
Håller med dig Mikael, men så läste jag nissenusse´s inlägg en gång till; där stod inget om kryss! Skulle för övrigt med glädje fått en lektion av den som lyckas få en Maxi 68:a att kryssa i 25m/s…
Vare sig Maxi 68, Express eller M Racer (och MÅNGA andra) håller för dessa vindstyrkor! De ytterst få gångerna jag seglat i mer än 20m/s så har det gått sönder saker och då menar jag över 20m/s för det är precis som du säger; “upplevelsen”/styrkan i 25m/s är inget man vill uppleva!
Apr 9, 2010 @ 22:24
Nissenusse pratar ju om 14m/s, ganska hanterbart alltså. Iallafall med en MaxiRacer ;-)
Apr 9, 2010 @ 22:30
äsch! Johnny, inte nissenusse….
Apr 8, 2010 @ 15:58
För mig ser det ut som perfekta förhållande för en Starbåt.
/Bernie
Apr 8, 2010 @ 17:16
Skulle väl säga att det är perfekt Folkbåtsväder……;-))
Och då helst en kryss.
Apr 8, 2010 @ 19:10
Hmmmmm, skulle ni verkligen ha gått ut i detta, 41-47 knots ska vara 20,8-24,4 m/s.
Jag hade nog inte gått ut med den prognosen, så länge man inga problem får så är det säkert bra, men minsta strul så blir det jobbigt.
//Hannu
Apr 9, 2010 @ 12:34
jösses
Apr 9, 2010 @ 20:36
Hm….väcker minnen från senaste två Twostar från Hankö. Jag tycker de sköter sig bra. Lugnt o städat ombord med en “lillerorsman” som varnar för stora vågor! Inget Pilups skämmer bort mig med. Synd att man är arbetsgivare ombord…kanske kan lösas i årets lönesamtal. Jag föredrar också framhjulsdrift i dessa förhållanden. Lättar att segla i “fallinjen” för max surf utan gipprisk men i deras situation kanske det var bäst. Å andra sidan kom facit i slutet av filmen-de hade inte lyckats behålla storen hel stots allt. Den tar enormt med stryk i dessa vindar oavsett trim. Säga vad man vill men dessa undanvinar mellan Arendal o Marstrand etsar sig fast för livet…ståpäls i 10 timmar är värt att uppleva!