Skip to content

33 Comments

  1. ben
    Apr 11, 2010 @ 19:58

    Fint.. när är den ritad? runt 90? och fortfarande en av de allra fräckaste båtarna som finns, galet!

    Reply

  2. PelleL
    Apr 11, 2010 @ 20:03

    Dom första såldes -93 tror jag…..Synd om Berntsson och Heiding och gänget med masten på nya båten bara…..det gick ju riktigt hyfsat innan…

    Reply

    • Patrik
      Apr 11, 2010 @ 21:55

      Skall man skratta eller gråta när det tar 17år för svenskarna att fatta när en båt är häftig……skrämmande !

      Reply

  3. PelleL
    Apr 11, 2010 @ 20:05

    Kolla Pierrick Contins bilder också……det verkar ha pustat på rätt bra…
    http://www.pierrickcontin.fr/actu.php?portfolio=225&debut_0=0&debut_1=0

    Reply

  4. Peter Gustafsson
    Apr 11, 2010 @ 20:16

    Fyllde på med filmerna från race 1-5 också!

    Slutresultat: http://www.marinadiscarlino.it/documenti/e_4_1_ita.pdf

    Reply

  5. JonasJ
    Apr 11, 2010 @ 22:02

    Det är bara höga nummer med, är de gamla båtarna inte konkurrenskraftiga längre?

    Reply

  6. PelleL
    Apr 11, 2010 @ 22:03

    Italienarna har gott om stålar…….

    Reply

  7. PelleL
    Apr 11, 2010 @ 22:05

    och för dom flesta topp-team så överstiger nog lönekostnaderna båtkostnaderna med bred marginal….

    Reply

    • Leino
      Apr 11, 2010 @ 23:22

      Menar du att de har betalt för att vara med o leka där??? Vad fan gör jag då här???

      Reply

      • PelleL
        Apr 12, 2010 @ 12:43

        Man kan nog tänka sig att det kostar en slant att få med gubbar som Ian Ainslie eller Flavio Favini men sen skall ju coachen och rib-föraren och båtmekanikern ha betalt också ;-)

        Reply

  8. Stefan Blom
    Apr 12, 2010 @ 08:48

    En såndär maskin skulle man haft!

    Pelle L, Mattias H & Co….snnnnäääääälllllaaaaa försök förmedla lite info iform av bild och annan info kring era strapatser kring M24 seglingarna iår.

    Har ni någon webbsida föresten?

    /7 STefan

    Reply

  9. PelleL
    Apr 12, 2010 @ 12:45

    Ja suck…våra strapatser har mest handlat om båtmeck än så länge….vi skulle premiärseglat i lördags men kölen ville inte…..komma hela vägen ner. :-( Vi har bytt lite delrinklossar som styr kölen och de nya orginaldelarna passade inte…grrrrrr

    Reply

  10. Micke
    Apr 12, 2010 @ 13:26

    Hmmm. Trodde att det skulle vara mindre meck med en Melges jämte 606 o express.. Men det är kanske lika mycket meck oavsett vad man seglar..

    Reply

  11. Mattias Heiding
    Apr 12, 2010 @ 21:09

    Ett sån´t race! Underbart väder, underbar vind, kanon banor.
    63 båtar på linjen på en “vanlig” cup-segling. Snart är det dags för VM.
    Gänget i Italien gasar verkligen på, här är det åka av. Forza Italia. M24 är hetaste klassen i Italien just nu, inget snack om saken, och det är grymt fräckt att få uppleva, det kan du göra också. Välkomen till Melges24.

    Reply

    • PelleL
      Apr 12, 2010 @ 21:22

      Vad hände med käppen?

      Reply

  12. Öresund Regatta, AN
    Apr 12, 2010 @ 23:16

    Är det någon som kommer att engagera sig för ett Svenskt förbund eller fortsätter svenska Melges seglare med Norska?

    Reply

    • PelleL
      Apr 13, 2010 @ 06:33

      Heiding och jag gjorde ett litet försök i vintras men intresset bland seglarna var rätt svalt……vi får väl se vad som händer….många av seglarna verkar nöjda med läget.

      Reply

      • Öresund Regatta, AN
        Apr 13, 2010 @ 07:39

        Vilket egentligen bara stärker min hypotes om att seglingen är regional sport och egentligen borde den kanske vara organiserad så också.
        Melges 24 klassen kommer inte att utvecklas i till exempel Öresundsregionen om inte det finns en motpart för klubbarna som vill det. Vilket jag tycker är synd men vi får kanske försöka med J-80 om vi vill ha en sportbåt på schemat.
        Om någon undrar varför det inte går att få igång sportbåtssegling Sverige så tror jag det ligger mycket i att seglarna, som hellst vill segla, inte kan ta på sig rollen som att driva förbund förrän de nått en kritisk storlek på sin klass. Resultatet blir att klubbarna har ingen att jobba med. Tyvärr.

        Reply

        • Stefan Blom
          Apr 13, 2010 @ 08:00

          Anders, i min sportbtsklass har vi ett mycket stort och seriöst klassförbund som utan problem jobbar nationellt samt även med grannländerna. Vi har haft stor hjälp av vår avgående ordförande som på ett föredömligt sätt skött all den tunga (tråkiga) administration. Men jag kan hålla med dej om att det behövs regional segling då det ger större chanser till bra träning, lägre kostnader och längre tid på havet.

          Kanske har du också rätt i att man måste komma upp i en kritisk massa för att trigga ett sådant samröre. Jag är ganska övertygad om att M24 snart är där då priserna på beggat börja passa ett land som Sverige.

          Håller tummarna för M24!

          // Stefan Blom

          Reply

        • PelleL
          Apr 13, 2010 @ 08:32

          Anders

          Du har helt rätt…….vi hade en väldigt positiv dialog med SSF om att få hjälp med administrationen och trots det var intresset från seglarna svalt. Jag tror många köper Melges för att få “kvalitetssegling” på de riktigt bra regattorna och då är man kanske inte så road av lokalt arbete……nåja vi får se vad vi kan åstadkomma i Stenungsund.

          Reply

  13. fills
    Apr 13, 2010 @ 12:27

    Hur stora är de norska, svenska, danska Melges 24 fleeterna? Hur många seglas aktivt i västsverige? Var kan man provsegla?

    Reply

  14. Tomas
    Apr 13, 2010 @ 12:36

    Det finns 12 st Melges24 som är medlemmar i Norska Melges24-förbundet.

    Hur många finns det utöver dessa i Sverige?

    Vi seglar Melges24 på Lördag o Söndag i Karlstad. Isen har nu släppt…

    Tomas JT-Racing.

    Reply

  15. PelleL
    Apr 13, 2010 @ 13:01

    I Norge är man runt 50 båtar, vi tror det finns ca. 20 i Sverige (men långt i från alla är aktiva) och några enstaka i Danmark. Största koncentrationen i Sverige just nu är i Stenungsund med 5 eller 6 båtar. Vill du testa i Stenungsund kan du maila mig på per_lindell*at*bredband.net

    Reply

    • Henrik Holm
      Apr 13, 2010 @ 13:21

      Hej!

      Vi snackade ju om träningshelg på Kristihimmelsfärd. Fick du mailet jag skickade ang. det? Hursom, om det blir en gemensam träningshleg i Stenungsund så kanske det även skulle passa med lite provsegling i samband med det? Det kasnek är någon som saknar gast? Det blir ju lite extra kul att provsegla om det också blir lite race…

      ///henrik

      Reply

      • PelleL
        Apr 13, 2010 @ 13:35

        Jag ahr inte fått något mail…..skumt..:-/

        Reply

        • Henrik Holm
          Apr 13, 2010 @ 13:52

          Hej igen!

          Kom precis på, du är nog inte med på Melges-mailinglistan… Ska jag lägga till din adress (per_lindell*at*bredband.net) ?

          ///h

          Reply

          • PelleL
            Apr 13, 2010 @ 14:08

            OK

          • PelleL
            Apr 13, 2010 @ 15:46

            Gör det

  16. nissenusse
    Apr 13, 2010 @ 16:42

    jag såg en melges 24 på släp på båten mellan puttgarden-rödby i måndags vid 12tiden
    svensk bil men utländskt släp
    någon som köpt ny?

    Reply

    • Mattias Heiding
      Apr 13, 2010 @ 19:57

      Det var vi på väg hem från Scarlino…

      Reply

  17. PelleL
    Apr 14, 2010 @ 10:29

    http://www.youtube.com/watch?v=BZo_Vxg852k&feature=player_embedded
    från racet som heiding och co tappade masten i….bland de grymmaste seglingsvideos jag sett i alla fall.

    Reply

  18. Sam V
    Apr 14, 2010 @ 11:12

    Helt grym. Underbart att de inte lagt på musik, de enda tonerna är från vibrationer i fenorna :-)

    Reply

  19. Tom
    Apr 14, 2010 @ 16:05

    dom har 30 aktiv melges i finland och estonia.. 6 finska melges i skarlino..

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.