Djupt igen i Björlanda
Nu verkar det som man har muddrat i Björlanda. Kanske kan locka lite fler stora båtar till Stora Oset Race 15:e maj?
Hej Peter,
Då var det muddrat i rännan mellan de belysta prickarna och längs enslinjen till 2.5 m.
Hoppas att ni slipper att gå på i fortsättningen. Stor del av massorna var sediment som kom in i samband med stormen Gudrun och Per!
Hälsningar
Peter Hartzell
GREFAB
Från: Peter Gustafsson [mailto:peter@blur.se]
Skickat: den 18 maj 2009 19:38
Till: peter.hartzell@grefab.se
Ämne: Djupet i BjörlandaHej Peter,
var i Björlanda Kile för att kappsegla igår. Vi och flera andra båtar med ett djupgående på 2.05-2.15 gick på grund mitt i inloppet mellan prickarna. Det var lågvatten med ca 30 cm men fortfarande grundare än vad som anges.
Vet du om det gjorts några åtgärder sedan detta rapporterades förra året?
http://www.blur.se/2009/05/17/oset-race-2009/
///Peter Gustavsson
J-O
Apr 16, 2010 @ 09:06
Synd bara att Stora Oset ligger mitt i Kristiflygare… Vi som har familj som önskar annat än kappsegling har svårt en sådan helg. Blir väl Läsö eller Anholt istället. Trist…. :)
J-O på PrimeX
F424
Apr 16, 2010 @ 15:31
Vi kör tillsammans med kompisfamiljen till björkö/rörö (eller var det nu blir) dagen innan racet. Lämnar fruar och barn med ena båten på morgon, kör Stora Oset shorthanded med full cruisingutrustning med båt 2 och åker tillbaka till familj, grill och BIB på lördagkväll.
Är det månne detta som kallas performance cruising/racing? Skall ni kanske hänga på?
//Niklas o Ola
Faurby424 Alinde
Anders Averdal
Apr 16, 2010 @ 14:11
Då är Skagen Race fån Norge bättre planerat. Jag brukar vara i Göteborg med ca 19 på torsdagen, en hel långhelg kvar till familjen!
Henrik Holm
Apr 16, 2010 @ 21:04
Hej!
Tog det nästan ett helt år innan Peter Hartzell svarade på mailet? Anledningen att jag frågar är att jag har skickat mail till honom angående att lösa med årskort på rampen i Björlanda, samt att jag två veckor senare skickade en påminnelse. Jag har fortfarande inte hört något ifrån honom, inte ens en bekräftelse om att han mottagit mailet. Men om det tog ett år för dig att få svar så kanske jag inte ska ha så höga förhoppningar, jag driver ju inte Sveriges största seglingsblogg … :)
///henrik
Calle P
Apr 16, 2010 @ 23:05
Jag tog deras batymetrimätning och gjorde en overlay med mina egna mätningar och skickade till Peter H i samband med . Han svarade ganska omgående att det skulle muddras.
Själv tycker jag att det borde finnas en kran ala GKSS eller Kullavik som kappseglarna kan köra själva
Sture Smith
Apr 16, 2010 @ 23:04
Peter Hartzell är tyvärr ute och seglar.
Vid snösmältningen rinner smältvattnet med dagvattnet ner till hamnen och ut nära kranen. Detta året var det en sju helsikkes fart på på “vattnet” en gul slamfylld sörja for ut i hamnen. Det sedimenter ner 100 till 150 m utan för kranen och bildar en klack som man får ha bra fart för att komma över. Detta är ett “känt grund” i hamnen för oss med 2,15 – 2,30 i djupgående.
Om det nu muddras vilket naturligtvis är mkt positivt se då till att denna klack oxå tas bort.
Sture Smith
Dehler 39 SQ
“Sjöglans”