Skip to content

58 Comments

  1. Feffe
    May 19, 2013 @ 07:31

    Grattis till Bosse & Co i Dehler 29. Ny båt för säsongen men den verkar gå bra.

    Reply

    • Bo Bäversjö
      May 19, 2013 @ 09:55

      Tack, total 3:a är vi helnöjda med. Kul att Dehler samlade 6 båtar och var därmed största märket på seglingen.

      Reply

      • Henrik N
        May 19, 2013 @ 22:22

        Det var något alldeles väldigt vad tung Dehler 29:an blivit sedan Hanse tog över produktionen. 3660kg, tjenare…

        Reply

  2. Göran
    May 19, 2013 @ 08:37

    Stort grattis till Stefan Möller med besättning.
    Göran

    Reply

  3. Joakim Axelsson
    May 19, 2013 @ 08:52

    Grattis Casper.
    Helt uppenbart fel val att stanna hemma och skruva ihop gammal båt

    Reply

  4. finngulf
    May 19, 2013 @ 10:10

    srs tal!!!!! Seglade Lidingö Runt igår och vi har både gennaker och spinnaker ombord.
    Har försökt att få olika srs tal beroende på konfiguaration.

    Swedstar 370 som vann har srs tal 1.247 utan spinnaker och gennaker.
    På bild har båt gennaker innebär mätetal 1.285

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 19, 2013 @ 10:21

      Reply

      • Stefan
        May 19, 2013 @ 15:04

        Vad har gjort´s med Stella under vintern?
        Förra året körde hon på 1,281 med undanvindsegel, i år 1,247.
        Känns väldigt märkligt med en såden enorm sänkning.
        Flera båtar känns väldigt “fel” satta och fått för stor sänkning.

        Reply

      • Sture Smith
        May 19, 2013 @ 15:29

        Varför skiljer det från 1,285 till 1,247 mellan SRS listan och Stefans mätbrev på sin Swedestar. Diffen är 3,8 procent enheter ??

        Reply

      • Peter Gustafsson
        May 19, 2013 @ 16:19

        Ni kan ju läsa mätbrevet? Det är därför de är publika :-)

        Att den är 1 ton tyngre än beräknat är väl en sak. Deplacementet i Stellas mätbrev har gått från 6,3 till 7,26 ton! Gennakerns halshonsavstånd från 1,43 till 0,95 Dessutom något mindre segel.

        Reply

        • Stefan
          May 19, 2013 @ 16:28

          Hart läst det, även hittat en likadan båt.
          Ta en titt på mätbrev E3591 en swestar vid namn Embla.
          Vikt på 7,04
          Exakt samma stor och knappt 1 kvm2 större genacker kör på ett SRS tal på 2,277.
          Kan omöjligt skilja så mkt på dessa båtar, ngt “skummt” är det.
          Nu är det ingen ide att köra ner sig i detta, men tråkigt att SRS talet är lite godtyckligt och att vi inte kör på samma vilkor.

          Reply

          • Oscar
            May 19, 2013 @ 21:18

            Hur kan de ha samma stor?

        • Peter Gustafsson
          May 19, 2013 @ 17:07

          Nja, E3591 är 220 kilo lättare och har dessutom stor symmetrisk spinnaker och en stor code i laminat. Inte alls orimlig skillnad.

          Reply

          • Stefan
            May 19, 2013 @ 17:12

            Tror iof att Emblas ägare är av en annan åsikt.
            Men det kommer visa sig i slutet av säsongen om Stella har ett rimligt SRS eller inte.
            Bara gratulera Stella att dom fått ner det så mkt.

          • Peter
            May 19, 2013 @ 17:57

            220 kg säger inte mycket. det får man sätta i relation. 200kg viktskillnad för en båttyp som endast väger 1 ton påverkas naturligtvis mer än en båttyp som väger 7 ton. Därför är det bättre att titta hur mycket det skiljer i %.
            Sätter man det i relation de två båtar emellan så skiljer ca.3% i vikt. vikten borde inte påverkar så mycket – kanske några tusenddelar. lägger mna till att SRS-TK gått ut med info att just viktens beydelse har minskas iår borde just den faktor vara försumbart.

            däremot har har Embla som Peter G skriver både spi och gennaker samt code-segel. om det är värd 3 pinnar är dock tveksamt … (vill minnas att “straffet” för spi och gen minskades också något…)

            jämfört med ifjol så hade Stella helt riktigt gått från 6,3 ton till 7,26 ton (ca. 15%). dessutom försvann code seglet och gennaker vart lite mindre. Stellan hade 1,281 mot 1,247 iår. 3,4 pinnar verkar dock något mycket…

          • Nickname
            May 19, 2013 @ 19:03

            Yes nu är SRS säsongen igång, nu skjuter kommentarerna i höjden. Äntligen!

          • Peter Gustafsson
            May 19, 2013 @ 19:34

            Att det lönar sig med en “nertrimmad” båt i 8-10 m/s är ingen hemlighet. Men blåser det 2-4 m/s så kommer Embla att vara hela havet före med en symmetrisk på bom och code.

            Jag skulle nästan drista mig till att man hade kunnat få till de 6 minuter som behövdes i lördags. Hade man kunnat länsa i 7.1 knop i stället för 7.0 så hade man troligtvis sparat 3-4 minuter. Hade man kört code ut till Stora Pölsan så hade man lätt gått 10% snabbare och hittat ett par minuter till.

            Som sagt, det finns inget rätt svar. Och på en säsong så är jag ganska säker på att det jämnar ut sig.

            Härlligt att Peter har sån fingertoppskänsla när det gäller att bedöma vad som är rätt och inte.

          • Peter
            May 19, 2013 @ 21:04

            sorry, jag missade att rätten att uttala sig om rimlig eller inte rimlig SRS-tal finns endast hos en begränsad urval av personer. tydligen får man inte ha sin gen uppfattning….

  5. SWE256 - Johan
    May 19, 2013 @ 10:52

    @Finngulf
    Vilken Finngulf seglade du på? Inte med brorsan väl? För då ska du vara på sjön nu och segla. Lidingö Runt bana nu. Seglade du med brorsan så gick det ju hyggligt – grattis!

    Reply

  6. SWE256 - Johan
    May 19, 2013 @ 10:59

    Grattis Caspersson totalt och lilla! Vilken utskåpning med segermarginal på över sju minuter före tvåan.

    Reply

    • Jonas Caspersson
      May 19, 2013 @ 20:59

      Tack Johan.
      Jag svarar å besättningens vägar =)

      Det var skönt att äntligen få till en spik, vi har ju kämpat på några år nu, men aldrig nått hela vägen fram. Vem vet, det kanske är vårat år?

      /Jonas Caspersson (Hans är min morbror)

      Reply

  7. Sture Smith
    May 19, 2013 @ 17:51

    Jag använde mitt IMS brevs vikt 8190kg mot tabell värde 7600. Enl SRS ingen betydelse!!! Gick från 1,32 till 1,332 och i år ytterligare höjning 1,337. Blir det anorlunda om man använder verifierat mätbrev???

    Reply

  8. JanO
    May 19, 2013 @ 20:51

    Dags att sluta kappsegla SRS?
    Inser att det är omöjligt att segla upp till SRS talet utan att lägga ned tid och pengar på mätbrev. Hade med bästa möjliga besättning som körde båten på Oset och det räckte till 24:e /9 i grp. Förutom ett misstag i starten så gjorde vi allt rätt och båten går helt enkelt inte fortare. Men SRS på 1.309 kontra de sänkningar som tex Swdstar, Firstarna mm har känns inte helt konsekventa.
    Att ta ut mätbrev för några tusenlappar inkl vägning för några få race om året känns inte aktuellt.
    Enkelheten med LYS är nu helt borta.
    JanO
    primeX, X-412

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 19, 2013 @ 21:23

      JanO,

      det går alltid att segla fortare. Och du hade inte slagit dem om ni hade kört på era gamla SRS-tal heller (räkna gärna på det). Så gnäll inte på SRS. Förra gången ni körde Oset så var ni 30 av 38 båtar, så detta är ju bra mycket bättre?

      Du kanske känner för att lägga av när det går kass. Men statistiken talar sitt tydliga språk. Fler kappseglar för vart år som går. Framförallt i din storleksklass. Trots – eller tack vare – SRS. Vem bryr sig.

      Nya tag nästa helg?

      Reply

      • JanO
        May 19, 2013 @ 21:48

        Vad jag reagerar på är att väldigt många båtar har fått sina SRS tal sänkta genom att skaffa mätbrev. Vad vi skulle få med ett mätbrev kan jag bara spekulera i. Men om jag inte skaffar mätbrev så seglar vi i olika ligor så att säga.
        Visst kan man alltid segla snabbare men i lördags hadde jag Viktor Ogeman med besättning med ombord ( viktor körde båten) och jag tror mig veta att dessa grabbar har hyfsad koll på hur man får fart i båten.

        Blir inga race fören PBR. (Lite klubbseglingar i XSS blir det dock).

        Sen vill jag inte på något sätt ta äran från Stefan som vann klassen. Duktig seglare som ofta seglar bra.

        Reply

        • Calle P
          May 20, 2013 @ 07:50

          +1

          Kolla in mätbrev E5109 och E5027 och jämför med en standard X-99a. De segel som är inmätta är “standard” X99 segel…

          Reply

          • Nobbe
            May 20, 2013 @ 13:28

            Calle, alla segel är mindre för 5109 jämfört båtdatabladet undantaget storseglet. Dessutom är vikten högre än i tabell. (Entypsvikten för X-99 är vad jag kan förstå alltid lägre då man väger tom båt vs SRS vägning – så det kan ju vara läge att påpeka detta för SSF).

        • Carl Fjällman
          May 20, 2013 @ 09:47

          Jag tycker att det är självklart att om man väger sin båt och mäter in sina segler kan få ett mer korrekt srs-tal, vilket jag tycker är bra. Sedan kan jag hålla med i det du säger att det blir lite orättvist mot de övriga som inte mätt in sin båt, dock är det inte säkert att srs/lys- talet sjunker vid invägning.

          Jag tyckte ni gjorde ett ganska bra resultat med tanke på att ni fick göra en omstart. Även fast man har proffsbesättning ombord är det inte säkert att de vet exakt hur din båt skall seglas/trimmas på de olika bogarna. Hade ni satt starten bättre hade ni haft frivind och med eran vattenlängd på det öppna bogarna nog fått ett riktigt bra resultat.

          Syns på tisdag!

          Reply

  9. Thomas Barregren
    May 19, 2013 @ 21:10

    Mycket action precis innan rundningen med stort jollerace i Hjuvik, färjor och mycket trafik runt märket.

    Jolleracet var Olof Knape minnesregatta 2013 som Hjuviks båtklubb arrangerade för 49 året i rad. Jag fick några bra bilder på åtarna från Stora Oset Race 2013. En del av dem har jag publicerat i Olof Knape regatta 2013 – reportage från en bojbåt och det bildgalleri som länkas i slutet av artikeln. Fler bilder finns på min dator.

    Reply

  10. peter g
    May 19, 2013 @ 21:20

    bara att instämma.
    det kommer bli en flopp på allt vägande och trixande.

    Verkligheten kommer att komma ikapp.

    P.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 19, 2013 @ 21:27

      Peka gärna på fakta som stöder detta?

      Många (framförallt de som jobbade med gamla LYS) har hävdat svensk breddkappsegling död i ett antal år nu. Men det kappseglas mer för varje år som går. Rekorddeltagande i många race.

      Jag undrar när verkligheten skall komma ikapp :-)

      Reply

      • Nickname
        May 19, 2013 @ 23:44

        Hur mycket lägre SRS fick ni på BLUR i år och vad gjorde ni för att få en sänkning?

        Reply

        • Peter
          May 20, 2013 @ 01:32

          ju J/111 fått ner sitt SRS med 0,029 (från 1,399 till 1,37).

          Iår SRSv. 5,5 % högre vikt, 3% mindre gennaker, sen är även förseglet 1,6% mindre. sen har Blur väl tur att 1/4 bredden för storen inte mäts längre för det gav 1,5% mindre stor dessutom.

          jag vill dock minnas att det fanns ett tidigare mätbrev iår (ej SRSv) utan någon skillnad som gav en sänkning med ca. en pinne…

          Reply

        • Peter Gustafsson
          May 20, 2013 @ 06:03

          Minus en code 0 i laminat som gör ~0.01.

          Som jag har skrivit tidigare. Vi har alltid seglat “ovägt”, men när det nu ordnades vägning iför massor av båtari Fiskebäck så kändes det naturligt att vara med. I stort sett alla de båtar vi seglar mot i “stora klassen” har SRSv-mätbrev och noggrann koll på sina mått.

          Jag har inte hört något gnäll på nya SRS-tal från de som de facto är med i West Side Cup och Marstrand Big Boat Race. Att alla aktiva båtar har ett så korrekt mätetal som möjligt borde vara vettigt – så länge det inte går ut över deltagarantalet. Och det gör det ju inte. Tvärtom.

          Reply

          • Peter
            May 20, 2013 @ 07:21

            sorry missade att ni bytte även coden mot en extra gennaker. Vet ej om coden ger 0,01 men med tanken på att spi+gen gav 0,01 förut och det minskades så känns 0,01 för code-segel mycket. sen kan man ju diskutera hur mycket fördel code-segel ger eller ej.

            Visst har Blur aldrig vägds åren innan men båten seglades inte heller med standardvikt. Var mest förvånad att Blur inte mätes in men det är ju nu en ickefråga…

  11. Per
    May 20, 2013 @ 08:39

    Att mäta grejerna borde väl ge ett rättvisare system. Gissar att för många med inte allt för vana besättningar eller om man ofta är några man kort ofta tjänar på att minska segelytan. Sedan att kan man ju tycka att ett par lys-raketer borde kontrolleras varje år, vikt etc.

    Reply

    • Pelle Pedersen
      May 20, 2013 @ 09:43

      +1 Per!

      Reply

      • Carl Fjällman
        May 20, 2013 @ 09:48

        +1!

        Reply

    • Peter
      May 20, 2013 @ 12:34

      just det, det ju därför det finns bla. ORCi, IRC mm.

      Reply

      • Pelle Pedersen
        May 20, 2013 @ 12:46

        Nu kan jag vara riktigt ful “Peter”; det du nu säger är att ORCi, IRC mm är rättvisa regler, medans SRS (ovägt) är “inbyggt” orättvist! Förstår att det inte var din mening.

        Reply

        • Peter
          May 20, 2013 @ 17:02

          nej det var inte min mening och jag tror nog att du, Pelle vet vad jag syftade på. systemet behöver ju även vara anpassade för just den målgruppen den sikta mot och då finns väl fler faktorer att ta hänsyn till.
          måtten är väl dessutom endast en del i hur pass rättvis eller ej ett system är.

          nu kommer säkerligen igen någon och anstränger sig att tolkar in något som jag varken har sagt eller menat…

          Reply

      • Peter Gustafsson
        May 20, 2013 @ 12:59

        Here we go again!

        Peter, när racen samlar rekorddeltaganden så behöver du knappast propagera för regelbyte? Eller att det skall gå åt pipan vilket år som helst.

        Släpp hörnstolpen. Acceptera att det funkar bra och att folk kappseglar som aldrig förr.

        Reply

  12. Pelle Pedersen
    May 20, 2013 @ 09:42

    Grattis Caspersson o Co!! Hur f-n ska vi tar er på PBR??!!:)
    Och tack BKSS för fin segling, löpande resultat uppe när man kom in, vackert!
    Ingen som reagerat på jämnheten i stora klassen?; första 9 inom 3% diff!!

    Reply

  13. SWE256 - Johan
    May 20, 2013 @ 10:16

    – Okorrigerad resultatlista när det är Jaktstart ger ofta “felaktiga” resultatlistor, vad jag kommit fram till. Väldigt stora placeringsförändringar och ibland hade det blivit helt olika segrare.

    Har definitionen för SRS 2013 ändrats gentemot 2012?

    Så här det stod det i fjol: Vad är definitionen för SRS 2012?
    SRS-talet skall representera en båts maximala prestandapotential på en cirkelbana i 3-7m/s. En båt med ett SRS-tal 1,000 ska som bäst kunna segla i 4,5 knop i snitt runt cirkelbanan. En hundradel på mättalet, eller ”en pinne” som vissa säger, motsvarar alltså 0,045knop i fart.

    3-7 m/s nämns inte i frågor och svar på SSF-hemsida. Har det strukits? Någon som vet?

    Reply

    • Pelle Lindell
      May 20, 2013 @ 11:28

      I praktiken har inte definitionen ändrats även om vi bytt fråm “3-7 m/s” till “i mellanvind”. Däremot är sjömilstiderna för jaktstart något justerade.

      Jaktstart är med nödvändighet en tillämpning av “Tid på Distans”-handikapp och vanlig SRS segling är ju normalt “Tid på Tid”. I “Tid på Distans” får man ett fast tidshandikapp per sjömil som inte beror på hur lång tid det tar att segla banan och i Tid på Tid får man handikapp per seglad tid, oberoende av hur lång banan är. Man kan använda dessa principer för respitberäkning i alla respitsystem så valet av system för tidskorrektion är inte beronde av valet av respitsystem.

      De två metoderna att räkna handikapp ger ibland olika utfall men man kan inte kategoriskt säga att den ena är mer korrekt eller “rättvis” än den andra utan uppfattningen beror på vad man är van vid. Vi i Sverige är vana med “Tid på Tid” och därför upplevs det som det mest “korrekta” och det är orsaken att vi har en rekommendation om omräkning vid alltför stora avikelser i arrangörshandledningen men man behöver inte gå längre än till Danmark för att träffa på uppfattningen attt “Tid på Tid” är något man möjligen kan använda på aftenmatchen men all seriös kappsegling sker med “Tid på Distans”.

      Sen är det ett faktum att jämfört med “Tid på tid” gynnas små båtar av “Tid på Distans” om seglingen går fort och missgynnas om den går sakta.

      Reply

      • SWE256 - Johan
        May 20, 2013 @ 12:52

        Tack för svaret.

        Reply

  14. Peter Ask
    May 20, 2013 @ 15:11

    Grattis till vinsten Stefan, kul att en SwedeStar vinner.
    Hälsningar från the crew på S/Y Embla

    Reply

  15. Magnus L.
    May 20, 2013 @ 21:35

    Liiite tråkigt att ingen av 47 kommentarer handlar om vägval, manövrer, boathandling, taktik, trim, meteorologi eller något annat som har med den segling att göra som jag vill känna den. Väljer man att segla handicapsegling så får man släppa detta efter 5 min signalen. Bara min åsikt…..

    Reply

    • JanO
      May 20, 2013 @ 23:03

      Kanske för att förhållandena var så att det var inte så många val. Mycket halvvind. Svårt med fasta banor och ostlig vind.
      Ingen skugga på tävlingsledningen men det blir tyvärr mest följa john i de förhållanden.

      Reply

      • Sture Smith
        May 21, 2013 @ 00:09

        Att hålla fart i en större båt på en halvvinds bana kräver sin man. En mindre båt seglar ut sin vattenlinjelängd snabbare och under länge tid och med mindre krafter till ett lägre mätetal.
        Hade jag seglat med full besättning hade det “gått åt två storsegel trimmare” 1,5 h per man och sen är Du rätt slut. Vinden pendlade mellan 5 till 13 m/s sann och en snabbare båt ger högre relativ vindstyrka. Vi hade stötar på väl över 30 knop relativ vind.
        Med bra timing mellan rorsman och storsegeltrimmare plus att Du hela tiden trimmar storen går båten lätt en halv knop snabbare. Det blir ju lite grann en helt annan sport, men en fantastisk dag på sjön blev det i alla fall. Vi bara njöt.

        Reply

        • JanO
          May 21, 2013 @ 16:06

          Håller med, Sture. Trim hela tiden i de förhållandena men det blev inte så stora skillnader i vägval.

          Och det var definitivt en underbar dag på sjön!
          /JanO

          Reply

    • Pelle Pedersen
      May 21, 2013 @ 08:59

      Bra åsikt Magnus!
      Jag blev aldrig riktigt säker på strömmarna på Björköfjorden; medström ja, men var och hur mycket blev lite diffust så vindbyarna/stråken fick avgöra taktiken.
      Fr St Oset och ut till St Pölsan var det enkelt; max speed med A5:an och riva så sent som möjligt för att sträcka upp till rundningen. Allt för att få så mycket med sig av strömmen som möjligt och krama skiten ur A5:an!
      Sen kom sträckan där ni (Finnflyer 36:an) tog in som f-n på oss; dagens enda kryss, fr Pölsan till Rön. Tycker vi gjorde enligt skolboken (som första båt) som gick med strömmen först och sedan slog in mot land, ca 10° under rhumbline. Allt för att spara lite utrymme för ev medvrid, ni gick ytterligare lite till samtidigt som IMX Gertrud gjorde tvärtom och slog “direkt” efter Pölsan. Vår känsla var att ni tog på oss och Gertrud seglade jämt eller tappade lite på oss (vilket dom inte borde göra i dom vindarna). Slutsats; så långt norrut som möjligt gällde!? Sedan ska vi också säga att vår ordinarie trimmer inte var med (undertecknad försökte lösa detta…) och + vi provade också en riggspänning vi inte hade haft förrut (och inte kommer att ha igen!), otroligt vad 2 varv på undervanten gör skillnad. Sedan på sträckebogen in i mål kunde vi maxa med alla hängandes (inkl rorsman när det inte var för byigt!), taktiken här var väl inte så mycket att snacka om?
      Det snackas här om tråkigt race, inga möjligheter att göra nått mm; kan alla med rent samvete säga att ni körde med barberhaul (på förseglet) 100% av den tid då det behövdes? Inte vi alla fall! Kanske 95%. Här finns det många tiondelar att hämta…

      Reply

      • Pelle Pedersen
        May 21, 2013 @ 10:46

        Motström på björköfjorden var det förståss…inget annat

        Reply

      • Sture Smith
        May 21, 2013 @ 12:00

        Vi gick längre norrut efter Pölsan av ytterligare ett skäl att hålla lite avstånd från de långsammare båtarna in mot mål pga av shorthanded. Det var säkert fördelar men avvägning mot att försegla sig var kritisk. Vi förseglade oss lite och förlorade nog en del på det, ok vi kunde gå om fria i lovart.

        Reply

      • JanO
        May 21, 2013 @ 16:16

        Pelle, inte tråkigt men även du får väl medge att det inte var den mest gynsamma vindriktningen för den fasta banan om du fått välja. Nu var det som det var.
        Det var en helt underbar dag på sjön med medelhavsvärme och skön segling. Det var inte min mening att vara en surkart om det nu verkat så.
        JanO

        Reply

  16. BKSS
    May 20, 2013 @ 23:42

    Nu finns det en massa sköna bilder från Stora Oset Race 2013.

    Håll till godo!

    Reply

  17. BKSS
    May 21, 2013 @ 09:46

    Nu finns det ännu mer bilder från Stora Oset Race 2013 på http://www.bkss.se.

    Reply

  18. Peter Gustafsson
    May 21, 2013 @ 11:38

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.