Skip to content

23 Comments

  1. Peter A
    Apr 22, 2010 @ 21:39

    Så var man anmäld…
    Hur många blir vi tror ni?

    Reply

    • Mikael Vesala
      Apr 22, 2010 @ 22:32

      Japp, samma här.
      Känns som det är rekordår i år.. tror på +100 !

      Reply

  2. PNR
    Apr 23, 2010 @ 00:13

    Bägge racen ingår framförallt i Liros SRS Cup 2010! Tidigare Yking Cup.

    Vem var det som stod bakom Yking egentligen? Var tog priserna vägen?

    http://www.svensksegling.se/Distrikt/VastkustensSeglarforbund/Tavlingtraning/LirosSRSCup2010/

    Glöm inte SS Frams tävling, Björkö, runt Vinga den 22 maj.

    Reply

  3. f424
    Apr 23, 2010 @ 13:31

    Då var vi anmälda till båda seglingarna. Blev det någon respons till intresset för shorthanded i WestSideCup från arrangörshåll?
    Vi kör på två man!
    //Niklas o Ola
    Faurby424, Alinde

    Reply

  4. Peter Gustafsson
    Apr 23, 2010 @ 18:25

    Jag tror att många arrangörer var positiva till att ha en shorthandedklass. Ange det när ni anmäler er så ser vi vad de kan åstadkomma…

    Reply

  5. Tommy Björkqvist
    Apr 28, 2010 @ 22:05

    Hej Peter!
    Bra PR för kommande kappseglingar. X-34:an är anmäld till Pater Noster Race. Tråkigt bara med de insinuationer och påhopp som förekommer i bloggen om att vi som jobbar med SRS ser till att gynna oss själva. Är det någon som på fullt allvar tror att jag skulle delta i beslutet om min egen båts SRS-tal ? Så fungerar det inte !!
    Jag kan ändå ge lite fakta: Beträffande X-34 “Temptation X” följer den helt grundstandard och är dessutom ORC-I mätt med ett GPH på 640 S, vilket pekar på 1,26. Närmast jämförbara båt är Dehler 34 med 1,27(std) som har längre lvl, lägre vikt och Genua. X332 har SRS 1,24 i grundstd och flera X332 är ORC-I mätta runt GPH 653 S. Någon tydlig + statistik för X-34 finns ej.

    Det finns en gräns man tangerar när man gör följande påhopp:

    Posted April 14, 2010 at 08:30 | Permalink
    “Håller med att detta suger ordentligt. Båten är mycket snabbare än så. Detta finns det statistikt underlag på.
    Tycker faktiskt synd om ägarna som inte kommer få övriga seglares respekt för de resultat de presterar iår med detta srs-tal!
    Jag har svårt att tro att de själva kommer känna sig riktigt stolta över sina resultat iårets seglingar pga SRS agerande”.

    Tror någon att dessa påhopp motiverar till allt ideelllt arbete som görs inom SRS ?

    Tommy Björkqvist

    Reply

    • Stefan Blom
      Apr 29, 2010 @ 21:17

      Ta inte åt dej Tommy. Övriga, typ 99,9% som läser Peters blogg anser ni gör ett otroligt bra jobb!

      Låt dej inte ta illa upp av fiskmåsar som skriker bakom synonymer. De vill bara provosera.

      Stefan Blom

      Reply

    • Leino
      Apr 29, 2010 @ 23:05

      Kan inte sägas ofta nog att ert jobb är ovärderligt och väldigt tufft. Hoppas verkligen du får höra det mycket oftare. Speciellt nu de sista åren då det verkligen har hänt en hel del.

      Reply

  6. Peter A
    Apr 29, 2010 @ 15:57

    18 anmälda just nu.

    Se aktuellt anmälningsläge på http://www.stss.nu

    Reply

  7. Micke G
    Apr 30, 2010 @ 12:12

    Glöm inte heller att de 2:a är sista anmälningsdag för Faerdern.
    Förhoppningsvis fylls listan med Svenska båtar på.

    Mvh Micke

    Reply

  8. S-256
    May 8, 2010 @ 22:34

    Anmälningstiden för Oset Race går ut på måndag den 10:e.
    28 båtar är anmälda och vi är bara en båt med SRS-tal under 1,10.
    Vi har 1,04 resterande har 1,15 eller mer.

    Ifjol var det 33 båtar som startade. Fem av de sex båtarna som med SRS 1,10 eller lägre finns ännu inte med bland de anmälda.

    Reply

  9. Peter Gustafsson
    May 9, 2010 @ 08:31

    Ja, var är alla mindre båtar?

    Vårt initiativ för att få ut fler stora båtar verkar ha lyckats. 19 båtar som deltar i West Side Cup (LYS 1.22 och uppåt) http://www.blur.se/2010/02/08/west-side-cup-2010/.

    Skall bli spännande. Vi lämnar festligheterna i Skagen för att vara med!

    First 33.7 djup köl 34 Peter Schmidt
    Design 34 9046 Kent Johannesson
    X-99 458 Jonas Liljeström
    X-99 22 Patrik Persson
    Melges 24 337 Henrik Holm
    First 36.7 350 Tomas Wängberg
    Cheetah 30 1 Mikael Vesala
    Arcona 370 30 Ulf Nordqvist
    J/109 326 Peter Gustafsson
    Dufour 40 HR 523 Torbjörn Åkeson
    Bavaria 38 Match 3 Mattias Wilson
    First 35 23 Krister Gustafson
    First 40.7 grund köl 521 Carl Fjällman
    Faurby 424 9 Niklas Strandberg
    FinnFlyer 36 4 Jonas Granhed
    Luffe 4004 4004 Gunnar Ödman
    Mumm 36 14293 Roger Ahlqvist
    Comfortina 44 9906 Jonas Åhsberg
    First 40 9906 Stefan Kylebäck

    Reply

    • Calle P
      May 9, 2010 @ 12:01

      Kan kombinationen fel banval förra året samt att dom har valt att läge racet en lördag på en lång helg?

      Exilia faller under det sista kriteriet

      Reply

      • Janne E.
        May 10, 2010 @ 12:30

        Fel bana???
        Tycker banan var jättebra, det var väl vinden som dog och det var väl inte första gången och troligtvis inte sista gången det hände.
        Vad jag förstår så kommer dom korta banan i år vid liknande förhållanden.
        Frågan är om X-dominansen blir lika total i år om du viker ner dig Calle?

        Janne E.

        Reply

  10. S-256
    May 9, 2010 @ 09:42

    Peter – Du får förbarma dig över oss småbåtsseglare också! Jag gissar att det sitter en hel del mindre båtseglare i de större båtarna till helgen.

    Dessväre var det ju närmast givet ifjol att småbåtarna inte skulle hinna i mål inom maxtiden, med den väderprognos som fanns.

    Jag hade en mardröm i natt där vi kom i mål, men då tävlingskommitén hade glömt av oss och lämnat målet för att ha prisutdelning med de större båtarna i stället. Vi hade vunnit men det blev en DNF!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 9, 2010 @ 09:56

      Jag har faktiskt varit med om att tävlingskommitén glömde bort hela fältet en gång…

      Sedan tror jag inte att Härsjö, Söderberg eller andra rävar överger sina trimmade Maxi 77:or eller Cumulusar för att gasta på 40-fotare.

      Reply

      • S-256
        May 9, 2010 @ 10:45

        Jasså det har hänt, men inte i Björlanda väl? De klockade “samtliga” båtar i fjol, när vi närmade oss målet så drog de utan att klocka oss som sista båt i mål. “Lite jobbigt var det allt!” Vinden dog snabbt sista halvtimmen så jag förstår tävlingsledningen, även om det rörde sig om att vänta några minuter till.

        Reply

      • S-256
        May 9, 2010 @ 10:56

        Härsjö bytte Maxi 77 till “Blå Tåget” ifjol och denna båt försvann från kappseglingen efter Tjörn Runt i fjol. Härsjö gästade Johanssons Maxi 77 som rorsman under hösten. Johanssons Maxi 77 är nu möjligen såld (?).

        Reply

    • S-256
      May 9, 2010 @ 10:36

      (Saker kan så lätt missförstås) – Det jag skrev ska inte tolkas som kritik mot BKSS och arrangören. De bad om ursäkt i fjol. Och till i år har de gjort möjligt att korta av banan till i år om så behövs.

      Är det inte lite märkligt att inte Göteborg har någon kölbåtstävling som lockar ett par hundra båtar?

      Reply

  11. Micke G
    May 9, 2010 @ 12:42

    Hörde att Grefab muddrat. kommer man in med 2.30 djupgående nu?
    Någon som vet?

    Mvh Micke

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.