För den som hade det lite sparsamt med seglingsrelaterade klappar under granen, så finns här något att ta tag i. Efter att Martin Kamperhaug har återställt båten till hur den såg ut 1977, så vill han hitta någon i Sverige som tar projektet vidare. Massa bilder på Finn.no. «Sverige», Legendarisk 12 Meter konstruert av Pelle […]
Problemet var inte bara att båtarna var instabila. En av de mest populära mastmodellerna kallades för “70-procentare”, och med det menades att de var dimensionerade för att klara 70 % av de beräknade krafterna… Jag förmodar att den sista scenen är ett resultat av just det.
Den har jag inte hört förut Thomas!! Spännande!
Menar du att det gjordes riggar/master som inte “klarade mer än” 70% av maxload.
Och isåfall; vad var de beräknade krafterna?
Siffran 70 % är säkert inte exakt. Uttrycket tror jag mer hänger samman med att masterna till de hetaste IOR-lådorna var klart underdimensionerade. Frågan var inte om de skulle rasa, utan NÄR de skulle rasa.
Jo, det kan väl hända. Men faktum är att allt på de här båtarna var dimensionerat långt under alla normala gränser. Om jag inte minns helt fel vägde skroven på de sista kvartstonnarna under 100 kg…
Bosse
Apr 29, 2010 @
14:24
Hur länge sedan är detta?
Tror inte det generellt sett har hänt mycket sedan dess….
Man riktigt ser paniken på gubbarna när den fullt kickade bommen kommer in över däck, alternativet att hoppa/åka i sjön är nog inte det trimmern vill, det var väl i dom vattnen Larry Klein (hette han så?) åkte i och dog… kalla vatten.
Galna båtar, och egentligen inte speciellt snabba, men på den tiden tyckte man att de var det coolaste som fanns. Och jag tycker faktiskt än idag att de har något speciellt; de var trots allt kompromisslösa kappseglingsmaskiner, till skillnad från de lätt pimpade familjebåtar som utgör dagens havskappseglingsflotta.
Ser ut att blåsa lite, scenariot är lite likt det vi såg på Sandhamn Open förra året. Ett gång båtar som broachade rejält på första slören till alma.
Dock utan svanhopp…..
Jeg har mer eller mindre klart å fortrenge mastebrekket på CB’en under SWatski2Star 2009. Denne avslutningen satte meg mentalt litt tilbake. Og det så omtrent slik ut. På ett sekund er masten borte og horisonten fri. Ingen indikasjon på at vant eller stag gir seg først.
Årsaken kommer til å forbli et ubesvart spørsmål. Men det hjelper egentlig lite at 99% av riggen er dimensjonert X% over teoretisk maksload, hvis man ikke kan identifisere den siste 1%.
Apr 29, 2010 @ 12:27
Den skall man inte visa för sambon, då blir det ingen spinnakersegling i sommar… ;)
Apr 29, 2010 @ 12:35
Det var kanske inte bättre förr……..även om man börjar bli gammal nog att tro det ;-)
Apr 29, 2010 @ 12:42
Ser ut som en vanlig dag på San Fransisco Bay med Carat. Men minnet kan svikta. Long time ago, som sagt old school.
Apr 29, 2010 @ 12:48
Ser ut som Tjörn runt ju…. ;-)
Apr 29, 2010 @ 13:12
Problemet var inte bara att båtarna var instabila. En av de mest populära mastmodellerna kallades för “70-procentare”, och med det menades att de var dimensionerade för att klara 70 % av de beräknade krafterna… Jag förmodar att den sista scenen är ett resultat av just det.
Apr 29, 2010 @ 13:37
Den har jag inte hört förut Thomas!! Spännande!
Menar du att det gjordes riggar/master som inte “klarade mer än” 70% av maxload.
Och isåfall; vad var de beräknade krafterna?
Apr 29, 2010 @ 14:48
Siffran 70 % är säkert inte exakt. Uttrycket tror jag mer hänger samman med att masterna till de hetaste IOR-lådorna var klart underdimensionerade. Frågan var inte om de skulle rasa, utan NÄR de skulle rasa.
Apr 29, 2010 @ 15:42
Men det ser ut som det var backstag som gick sönder först inte själva masten. Vad skulle större mastprofil ha hjälpt?
Apr 29, 2010 @ 16:32
Jo, det kan väl hända. Men faktum är att allt på de här båtarna var dimensionerat långt under alla normala gränser. Om jag inte minns helt fel vägde skroven på de sista kvartstonnarna under 100 kg…
Apr 29, 2010 @ 14:24
Hur länge sedan är detta?
Tror inte det generellt sett har hänt mycket sedan dess….
Apr 29, 2010 @ 16:35
Slutet av 80-talet.
Apr 29, 2010 @ 14:28
snyggt svanhopp av gasten :)
Apr 29, 2010 @ 16:10
Ja, fast det ser nästan ut som att han blir iputtad av sin “polare”…
Apr 29, 2010 @ 16:33
Man riktigt ser paniken på gubbarna när den fullt kickade bommen kommer in över däck, alternativet att hoppa/åka i sjön är nog inte det trimmern vill, det var väl i dom vattnen Larry Klein (hette han så?) åkte i och dog… kalla vatten.
Apr 29, 2010 @ 23:24
“Här skall du få för att du inte bytte backstagswiren som du lovat din jävel”
Apr 29, 2010 @ 16:52
Galna båtar, och egentligen inte speciellt snabba, men på den tiden tyckte man att de var det coolaste som fanns. Och jag tycker faktiskt än idag att de har något speciellt; de var trots allt kompromisslösa kappseglingsmaskiner, till skillnad från de lätt pimpade familjebåtar som utgör dagens havskappseglingsflotta.
Apr 29, 2010 @ 20:53
Synd att de klippt bort kinesen vid 0:40. Det blev säkert en fin vurpa av den också;-)
Stefan
Apr 30, 2010 @ 10:39
Ser ut att blåsa lite, scenariot är lite likt det vi såg på Sandhamn Open förra året. Ett gång båtar som broachade rejält på första slören till alma.
Dock utan svanhopp…..
Apr 30, 2010 @ 12:43
Jeg har mer eller mindre klart å fortrenge mastebrekket på CB’en under SWatski2Star 2009. Denne avslutningen satte meg mentalt litt tilbake. Og det så omtrent slik ut. På ett sekund er masten borte og horisonten fri. Ingen indikasjon på at vant eller stag gir seg først.
Årsaken kommer til å forbli et ubesvart spørsmål. Men det hjelper egentlig lite at 99% av riggen er dimensjonert X% over teoretisk maksload, hvis man ikke kan identifisere den siste 1%.