North Sails Trim Cup i Lomma
Mattias Bodlund, som normalt kör mast på Blur, seglar i helgen Seaquest 36 på North Sails Trim Cup i Lomma. De körde 3Di redan förra säsongen, så förhoppningsvis kan han ta med sig några erfarenheter.
Totalt är det 23 båtar med Martin Strandberg, Henrik Ottosson och Jesper Feldt som coacher. Givna North/Gran-dueller är ju de mellan Öresundsregattas Dehler 34 och X-34 med nya 3DL 580. Och Kracer 40 mot Seaquest 36 så klart. Ny rapport i morgon.
Som alltid när det är i Lomma regi, så var det i dag ett mycket trevligt och välorganiserat arrangemang. Trevligt folk, duktiga funktionärer och god mat. Alltid lika trevligt. Vädret bjöd på en ganska stabil vind mellan 6-8 m/s från syd väst med enbart en skvätt regn till slut..
Dagens program bjöd på trimmning av rigg i hamnen samt ett långt tränings pass på vattnet där North Sails-personalen hoppade från båt till båt för att hjälpa till med den resterande in trimmningen. Kl 11 gick första starten på den kort kryss läns banan med spreader vid toppmärket. Upplägget var att få med alla manövrar så vi körde ett varv + rundning innan man bröt för nästa start. Det tog oss i Seaquesten ca 16 min per varv att genomföra. När alla båtar sedan var i mål så började nästa start, och så fortsatte det fram till kl 15. När vi sedan kom i hamn bjöds det på grillade hamburgare och analys genomgång i klubbhuset.
I morgon blir det 3 race på samma typ av kryss läns bana (ca 1 tim segeltid/race). Prognosen ser dock en aning dyster ut med snurrande vind på under 2 m/s.
Återkommer med race rapport i morgon.
Mattias
Söndagen
Prognosen såg dyster ut med mycket svag vind under 2 m/s, vridande från väst till öst under dagen. Enligt programmet skulle det seglas tre seglingar på en kryss läns bana vilket kändes som ganska ambitiöst med de rådande prognosen – detta skulle dock ändra sig. Fältet var indelat i följande tre grupper med separata starter. Klass 1 = lys upp till 1.14. Klass 2 = 1.15–1.30. Klass 3 = 1.31–1.45.
Första racet gick i skiftande och svag nordlig vind. Vi gick bra men det gjorde andra också. Sedan hände något i pausen mellan race 1 och 2 – vinden vred mot väst och ökade upp till ca 5 m/s. Vi hade inte seglat dåligt på något sätt men ändå steg stämningen markant ombord i takt med vinden. Efter att banan flyttats så var det start igen. Därefter följde två mycket bra race med en en hel del kul fighter med våra konkurrenter. Banan var kanske en aning kort i den tilltagande vinden men det var ändå ok. När sedan alla var i hamn så blev det grillat samt prisutdelning. Saken blev ju inte sämre av att det var sol från blå himmel och det visade sig att vi vunnit vår klass.
Stort tack till Leif och de andra ombord Seaquesten för en trevlig helg.
May 1, 2010 @ 21:44
Vi låg lite längre söderut och ställde in våra grejor samt bankade in manövrar.
Det blev 30 Nm och 6 timmar på vattnet.
May 2, 2010 @ 18:19
NS Trim Cup avgordes idag i riktigt propagandaväder.
Superbra arr. av LBS.
May 2, 2010 @ 19:16
Nu finns bilder och kort rapport från dagens race. Väntar på resultaten.
Extra kul när man kollar in Lommabuktens web:
Själva låg vi utanför Långedrag och nötte starter och timing hela eftermiddagen. Avstånd, tider, “time to burn”, bromsa, gasa, kommunikation, … Det börjar kännas helt ok, men det blir så klart en annan sak med 30 andra båtar på samma ställe.
May 2, 2010 @ 20:12
Slutresultat North Trim Cup 2010
May 2, 2010 @ 21:19
det är bara konstatera grön segel är bättre än 3dl … öresund regatta kom 2 medan x-34 med deras 3DL segel kom 5. även om de inte hade blivit diskade i sita så tror jag inte att de borde ha tagit öresund regatta på korrigerad tid.
May 2, 2010 @ 21:22
den som har lite mattematikkunskaper kan ju ganska lätt utläsa vem som seglade bäst idag med korrigerad tid, och det var inte någon dehler 34a…
May 2, 2010 @ 21:33
vem var bäst då??
May 2, 2010 @ 22:56
Vem är Jacob Reuterskiöld?
May 3, 2010 @ 15:35
En mastkille som lider av vätskebrist efter söndagens seglingar. :-D
Ständigt kivandes med Baltzar som seglar J-24.
May 3, 2010 @ 10:47
Bara som en kommentar till “North/Gran-dueller” så har jag inget emot att om de andra kör North.
/Anders
May 3, 2010 @ 17:10
Och hade nån express varit med så hade alla varit rökta totalt om det hade räknats ihop nån sån ändå så alla j-24 åkare kan sluta drömma :D
May 3, 2010 @ 19:03
Oj Mattias, starka ord! Om jag inte minns det helt fel så var det en viss Express med på MSS klubbmästerskap men Seaquest 36:an var före i totalen ;-)
May 3, 2010 @ 21:38
Om jag inte minns rätt så var ingen i Seaquestbesättningen medlem i MSS så det var väl utanför tävlan eller? :-)
May 3, 2010 @ 19:27
Iofs sant men det var då det ;)
Hehe !
May 9, 2010 @ 21:57
Expressen seglar inte så bra utan mast och definitivt inte så länge den inte är sjösatt. Så Mattias än så länge är det bara i dina drömmar som du kan ta någon total…
May 9, 2010 @ 22:45
Slå inte på dem som står på land. Det är inte juste…
May 9, 2010 @ 23:07
Man behöver en truck för att kunna slå med båtar som ligger på land!