Skip to content

17 Comments

  1. Anders D
    May 7, 2010 @ 07:51

    Det där ser fint ut! Är det väderprognosen för 2010 som säger att man klarar sig utan rev? Kanske slänger man på en annan stor med rev om det lovas brall på Gotland runt eller dyligt.

    Reply

  2. Nisse
    May 7, 2010 @ 08:17

    Jag tror att det är en kostnadsfråga. Pengarna tog helt enkelt slut i projektet när dom hade betalat all tejp.

    mvh

    Nisse

    Reply

  3. Stefan Blom
    May 7, 2010 @ 08:27

    Tjörn Runt 2004 (??) testade väl Krull och gänget en North stor som var avkortad vid första revet. Det var alltså sydd som en revad stor från början. Vet inte hur det seglet funkade men kansek är det ett något sådant som är tänkt hör också?

    Snygg båt strajpning!!
    Rött ger bra kontraster på bild, tänk på det när ni väljer förjer på tex kläder. Mycket roligare att fota en båt med röda inslag då detta lyfter bilden rejält.
    Stefan Blom

    Reply

  4. Bosse
    May 7, 2010 @ 08:49

    Stenkul om Falkenberg kör Express SM/NoM i Marstrand.

    Det blir i gott sällskap av Capio gänget, Edman, Idmyr, Krull, Lindell, Ottossons, Collberg, Fixit gänget, Amnäs&Co, Team Reerslev, Johan Olsson, Arne K, Dahlsjö osv. Säkert glömt några andra duktiga seglare…

    38 st båtar anmälda och klara hos GKSS, ytterligare 30 båtar som inte flyttat över från förbokningssidan till GKSS…

    Bosse Bäversjö

    Reply

  5. Team Styrbord
    May 7, 2010 @ 09:03

    Bra och kul att någon satsar. Even är en bra taktiker och framförallt en Bra importör av Beneteau. Bengt gör rätt bra segel, lite för mycket rak mast för min smak dock….
    Lycka till med projektet…..

    Reply

  6. David J
    May 7, 2010 @ 09:18

    Nice Stripning.

    Reply

  7. Pelle P
    May 7, 2010 @ 09:46

    Det sägs att “toppbåtarna” i år kör utan rev… 2011 ska man ha tre rev med hängande tampar!
    Skämt åsido; måste det inte finnas rev i storen på seglingar som Skagen R och GR mfl??
    Grattis Bengan till en cool båt!!! Och lycka till, det blir spännande fighter med Fam Ruud!

    Reply

  8. PelleL
    May 7, 2010 @ 10:19

    Har man trysail behöver man inga rev för cat 3…..märkligt nog

    Reply

  9. David J
    May 7, 2010 @ 11:03

    Håller med dig PelleL “Märkligt …” är det inte så att trysail är ett NÖD SEGEL mellan NÖD SEGEL och full stor är rätt mycket segelyta. Men vist Vill man chansa och satsa på att spara vikt så varför inte. Med chansa menar jag att man förlorar en vindsegment. Men naturligtvis är man desto lättare i lätt, men då kanske man vill ha vikt upp i masten på en sådan båt den har ju ett hyfsat rätande moment :-) .

    Reply

    • Andreas_E
      May 7, 2010 @ 12:12

      vel, på vår X-35 klarer vi å “de-powre” storseilet såpass bra når det er i toppen at det gir mindre trykk enn å sette ett rev. Hovedgrunnen til dette (i alle fall på vårt regattastorsei)l er at det ver anskelig å flate det ut skikkelig med ett rev satt. Med transportstorseilet er det en helt annen historie, der må det reves for å holde farten og kursen god.

      Reply

  10. Johan O
    May 7, 2010 @ 11:54

    I Expressklassen har vi aldrig haft rev, bara att häcka lite extra när det brallar.
    Räcker inte det så släpper vi 2 cm på skotet.

    Reply

  11. Bengt Falkenberg
    May 7, 2010 @ 12:26

    Det är rätt PelleL att rev inte behövs enligt reglerna.

    Vi och fler med oss med segel från andra segelmakare kör utan nu. (Detta gäller i huvudsak fock båtar då en genoa båt kan på öppna bogar gå riktigt bra med en genoa 2 och ett rev i hårda vindar).
    Att reven försvinner beror på flera saker:
    Naturligtvis så sparar vi vikt.
    Vikt besparingen ställs naturligtvis i beräkning mot behovet. Vi har inte revat på något race sedan 2003. Då gick det dessutom dåligt och vi tog bort revet efter en stund.
    Vi har sedan 2003 seglat otroligt många timmar i lättvind där vi hade tjänat prestanda utan rev.
    När seglen hanteras så viks de ofta över och under reven. De första skadorna när seglet blir gammalt är ofta i dessa områden. Vi menar på att genom att ta bort reven så tjänar vi även livslängd. Det är blir mindre vikt som slår med när seglet fladdrar vilket ger mindre skador osv.

    När det gäller säkerheten, som vi alltid prioriterar högt om bord, så tänker vi så här:
    När jag läst skaderapporter från seglingar med många som har brutit pga material problem, så är det en mycket stor andel som har skadade storsegel.
    Att segla med ett botten revat storsegel av armid/kol i vindar över ca 45 knop
    är alltid en stor risk för skador visar historien.
    Om man istället andvänder sig av ett trysail i dessa vindar så går båten iprincip lika fort på de flesta bogar.
    Fördelen är dock att när vinden lättar så har man ett helt storsegel att hissa.

    För att kunna sätta stormstoren på ett rimligt enkelt sätt med fullbesättning har vi valt att köra med replik i storseglet då likskenan blir ledig så fort storen är beslagen.

    Bengt Falkenberg

    Reply

    • Öresund Regatta, AN
      May 7, 2010 @ 13:39

      Precis det som du beskriver hände på Bornholm Runt 2007 när vi körde en First 36.7. Lasse sydde och klistrade i 3 timmar så vi kunde hissa igen.
      Tror däremot inte vi fixar att segla orevat i 12-17m/s som verkar vara vår standard vindstyrka numera nere i Öresund.
      Vår Dehler 34SV går fantastiskt bra med ett rev och en fock i storlek mellan #3 och #4. Minskar vi focken tycker jag att man behöver minska storen också för att få balansen.

      http://sundetregatta.blogspot.com/2007/12/vra-egen-resultatrkning-2007.html

      Reply

  12. Christer A
    May 7, 2010 @ 21:10

    Grymt snygg båt, kul att följa er och tävla mot er i sommar.
    Hoppas NXR sitter bra :)

    Reply

    • Anders Averdal
      May 7, 2010 @ 21:55

      Som en smäck!!
      Grymma prylar!

      Reply

  13. Gert F
    May 7, 2010 @ 22:08

    Den ser “hot” ut.Grattis!
    Usch,jag känner mig som Hedenhös då jag valde bort 2:a revet i min nya stor.
    Jag skulle givetvis skippat rev överhuvudtaget!!!
    Men det är klart,det går väl inte att vika en S30-mast till absurdum,då krävs orimlig utväxling…(och mastinköp efter haveriet).

    Reply

  14. Trond
    May 7, 2010 @ 22:24

    Rev hører til i skogen og i pipa!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.