Elvstrøms träningshelg 2010 | lördag
Har idag varit officiell fotograf på Elvstrøms träningshelg i Son. Tommy Bergman, Espen Kamperhaug, Kevin Sproul och Jesper Bank är med och coachar.
Viktigaste prestigefajten? Två helt nya First 35; Ragnar Wisløffs Smil mot Stein Ødegårds Wasabi.
Smil var bara tre ombord, men verkade ändå ha lite edge idag. När man såg Ragnar Wisløffs min idag så förstår man varför båten heter som den gör.
Wasabi blandade några riktig bra race med några mindre bra.
King 40 Magic är ju ett ambitiöst gäng. Kanske lite väl ambitiösa när det gäller att få upp gennakern vid kryssmärket… Tricket med snabba båtar kan vara att hika i rundningen, använda kryssfarten för att ta sig ner på länsen och sedan sätta när båten planat ut. Sedan kan man lova upp igen på en bra VMG-kurs. Bara att träna på…
May 8, 2010 @ 23:25
Angående sättningar, på Marstrand i samband med SMC drar besättningarna upp spinnakern direkt vid kryssmärket på samma vis som King 40 Magic. Det är verkligen slående hur snabba de är.
Menar Blur att Coutts, Gilmour mfl gör fel?
May 9, 2010 @ 08:51
Detta handlar framförallt om båtar som går så fort att man genererar mycket relativ “egen” vind. När man hissar för tidigt riskerar man dels att den fastnar i riggen (som på bilden ovan) men också att toppen vrider sig i draget bakom genuan, vilket resulterar i timglas.
Så det är onödigt att göra en högriskmanöver om man inte är säker på att man vinner någonting.
Att smyga upp gennakern är en sak, men då måste man vara säker på att den inte börjar fylla. Antingen garna eller vara mycket försiktig.
May 9, 2010 @ 03:14
Bockar och bugar för en kanon fin hemsida med en intressant innehåll.
På bild 2 ser det ut som om Wasabi kör med storskotsvagnen lite mer i lä än båten framför. Rätt eller fel? Vinden borde ju vara ungefär den samma för båtarna… fast Wasabi ligger ju i virvlarna förstås. Hur brukar ni göra grabbar? falla av eller pina för att komma bort från turbulensen, eller ska man bara haka på och hålla samma kurs.
Låg i liknande läge och tampades med en NF, och i det läget föll jag av, vilket jag tappade en hel del på, men NF:en var en jäkel på att pressa upp mig i lovart, så jag gav upp.
Själv kör jag OE36 med Dacron anno 1979 ;)
May 9, 2010 @ 08:57
På många moderna båtar, inklusive First 35, funkar det mycket bra att vagna upp storen i lovart i dessa förhållanden. Notera också skotvinkeln på focken.
Wasabi borde så klart ha slagit i momentet innan.