Skip to content

73 Comments

  1. Peter A
    May 10, 2010 @ 15:35

    31 anmälda just nu…

    Reply

  2. andreas i HP1030
    May 10, 2010 @ 22:28

    Hejsan
    Återbud för vår del..ingen båt. Den har blivit försenad.
    Kvalitet går före tid…

    MVH Andreas

    Reply

    • F424
      May 11, 2010 @ 00:04

      Bohusracet?

      Reply

  3. andreas i HP1030
    May 11, 2010 @ 08:55

    Watski 2 star är vi anmälda till..
    Just nu pekar det på båtleverans mitten av Juni…men så med allt slutmeck så blir det nog fredag lunch innan bohusracet…

    Men segel,motor, peke skrov,däck mm är framme. Nu är det inredning osv…Återstår att välja John mast eller Selden… ihopmontering av köl o kölblad , el osv…suck…men

    den som väntar på något gott…

    Reply

    • Calle P
      May 11, 2010 @ 09:30

      Selden eller John mast? Är HP1030 inte en entypsbåt? Eller kommer alla HP1030 vara olika? Hur lika i vikt och vattenmotstånd är det mellan el och diesel alternativet?

      Reply

  4. andreas i HP1030
    May 11, 2010 @ 10:01

    Det finns mycket likvärdiga pipor.
    Bara att välja…det mesta är relaterat till rod, beslag osv….som är utseenderelaterad…. Och framförallt färgen…svart eller anodiserat…

    Elmotorn har något lägre motstånd i vattnet men har lite högre vikt.
    Tror inte att det skiljer mer än 25-30 kilo i vikt. Elmotorn har ju lite högre vikt med batterier…Men något lägre motstånd.

    alla båtar vägs innan leverans. Samt under produktionsgången…
    Dvs skrov, däck, köl , innerliner, ram, rigg, samt komplett båt efteråt.
    Tack vare vakuminjicering så har de väldigt liten spridning i produktionsprocessen…Verkar vara väldig små skillnader internt mellan skroven.

    Vi har skissat fram en draft på klassregler som revideras av konstruktören på CDE-Danish marine design. Så det är på”g” med HP nu

    Det är 2 båtar som skroven varit gjorda tidigare som leveraras nu eller har levererats nyligen. 2 Helt nya båtar med allt gjort på technofiber o erixon som levereras snart. Varav den ena är min :-)

    Sedan skall det byggas ytterligare 1 eller 2 med mål innan semestern.
    Södra Sverige verkar få 4 båt innan semestern.
    Vi på västkusten hoppas bli 2 båtar.
    Eller hoppas givitvis på betydligt fler, men det kan bli 2 båtar ganska snart.

    Jag tycker båten blir bra kompromiss mellan komfort o fart.
    Längtar till seglingsturen……saknar båt nu!

    Ha det gott

    MVH Andreas

    Reply

  5. F424
    May 17, 2010 @ 23:12

    Nu var det länge sedan anmälningslistan uppdaterades….
    Hur går det egentligen, hur många blir vi??? Bara 5 dagar kvar på anmälningstiden…..
    Skärpning STSS!!!

    Reply

  6. J-O
    May 19, 2010 @ 10:56

    Var är alla båtar??? Var inte målet över 100? 32 båtar anmälda och anmälningstiden går ut på lördag…

    // J-O på X-412:an PrimeX

    Reply

  7. Peter A
    May 19, 2010 @ 11:08

    Dessutom är ju 707:an registrerad 2 ggr och Andreas har ju aviserat att han inte kommer till start med sin nya HP1030.

    Kon igen nu… Över 50 båtar måste vi väl åtminstone kunna få till start!!!

    Reply

  8. S-256
    May 19, 2010 @ 11:11

    Vad jag “förstår” bli vi fem Accenter på Pater Noster så det lär nog vara fler båtar efter nästa uppdatering!

    Men först är det Framnäsvalsen på lördag!?!

    Reply

    • J-O
      May 19, 2010 @ 12:14

      Framnäsvalsen ?? Jag funderade på att vara med men efter att ha sökt info på hemsidan och den inte uppdaterats sedan 2009 så hoppade vi den.
      Har man inte lagt ut inbjudan mindre en en vecka före start kan man undra.. (jag kanske inte har rätt adress men jag sökte från VKSF’s tävlingskalender)

      Reply

    • Peter A
      May 20, 2010 @ 08:12

      Fortfarande bara två Accenter i anmälningslistan.

      Reply

      • S-256
        May 20, 2010 @ 09:26

        Jag tror mig veta att det kommer åtminstone två till, den ena säger “Ja vi kommer Pater Noster är ett måste” och den andra kommer, enligt segelmakaren tillika sponsorn med ett specialprojekt med Accenten! Utöver de två så är det ytterligare en som “alltid” är med på Tjörn Runt och Pater Noster, vi får väl se…

        Reply

        • Peter Gustafsson
          May 20, 2010 @ 09:55

          “Segelmakaren tillika sponsorn med ett specialprojekt med Accenten” vill man ju höra mer om… Trodde det redan var utrett hur man fick en Accent att gå tokfort?

          Reply

          • S-256
            May 20, 2010 @ 10:41

            Berätta Peter!

  9. S-256
    May 19, 2010 @ 12:44

    Pratade med SS Fram igår – Uppdatering kommer på torsdag!
    Omvärdera beslutet och kom! ;)
    Det har varit skoj att segla de tre tävlingar jag seglat och SS Fram arrangerat, även om vi strulade till det rejält i fjol med att hissa spin-fallet i topp utan spin!

    Reply

  10. Peter Gustafsson
    May 19, 2010 @ 13:05

    Ingen som vet… vi är några som stött på StSS ett antal gånger, både för att få upp inbjudan, öppna anmälningen och nu publicera deltagarlistan.

    Grundläggande saker för att få deltagare till sin kappsegling kan man tycka? Och StSS borde ha infrastrukturen och resurserna på plats för att klara detta!

    Men alla jag pratat med skall segla, så det blir säkert minst lika många som vanligt!

    Reply

    • Carl fjällman
      May 19, 2010 @ 14:20

      Vi är anmälda men står inte på listan, då uppdateringen är som kola. Så det blir nog fler båtar än de som står på listan nu.

      http://madambla.blogspot.com/

      /C

      Reply

      • J-O
        May 19, 2010 @ 14:36

        Calle, vi saknade sparringen i går.. På tisdag är första starten på Hönö Heden. http://www.xss.se Lämplig träning för båtar på Hönö/ Öckerö och Hjuvik.

        J-O på PrimeX

        Reply

        • carl fjällman
          May 19, 2010 @ 17:16

          Vi tänkte köra nästa tisdag, blivit bara båt en vecka nu, så vi tog en vecka ledigt :)

          syns på tisdag.

          Reply

        • Hans
          May 21, 2010 @ 15:35

          Vi planerar också att köra XSS på Tisdag – mastar förhoppningsvis på i morgon och seglar ut båten till Öckerö på söndag.
          Så vi är hyfsat ringrostiga :)

          Hans på 31.7 OURSY

          Reply

  11. Roger
    May 19, 2010 @ 13:36

    Någon som behöver en gast? Båten jag brukar segla med ställer inte upp i år…
    /Roger
    roger.jons (at) gmail.com

    Reply

  12. S-256
    May 19, 2010 @ 22:28

    Pater Noster har nu 48 båtar anmälda – Deltagarlistan med deltagarna som ligger ute kärvar dock lite.

    SS Fram har fixat en elegant hemsida som är uppdaterad och fin. http://www.ssfram.com
    Nu är de allt värda ett deltagande på lördag.

    Reply

    • J-O
      May 19, 2010 @ 23:26

      Fortfarande ingen inbjudan. Försent att dra ihop besättningen nu.
      Har man abitioner och önskan om att få många båtar så måste klubbarna bli bättre. Se bara vad engagemanget hos Bohusracet gjort.

      Reply

      • S-256
        May 20, 2010 @ 09:59

        Håller med, men samtidigt vet vi att tävlingen seglas varje år och varit i västkustkalendern sedan flera månader tillbaka. Så lite både och…. Det bygger ju trots allt på idéellt arbete till allra allra största delen. Framnäs ligger ju riktigt bra till mellan Långedrag och Björlanda, så skulle säkert kunna bli bra med båtar.

        Så har de startpris – bara en sådan sak!

        Appropå starter såg första starten i Björlanda riktigt underlig ut. Det är ingen som kommenterat. Missade pistolmannen tiden? Klickade pistolen och skjöt man i efterhand? Enligt min tid så låg båtar nära nog över linjen när signalen gick, misstänkt över…. ;) Strax därefter kom ett nytt skott… Vilket borde betyda att någon eller några tjuvstartade…. Antingen var man över när skottet gick… eller så klickade skottet och man skjöt skott för tjuvstart. Möjligen var det varningsskott för andra starten. De eventuellt tjuvstartande kanske vände om utan att jag såg det!

        Reply

        • J-O
          May 20, 2010 @ 10:42

          Nja eftersom jag inte seglat FV tidigare och inte heller haft en tanke på det så vet jag faktiskt inte vilken typ av bana/besättning mm som gäller. Hörde om tävlingen första gången då jag fick beskedet att den var “skuld” till att Stora oset som vi tänkt vara med på hamnade mitt i Familjens helg=kört när inte alla i familjen är lika tända på kappsegling.

          Sen håller jag med om att man inte kan begära hur mycket som helst vid idiellt arbete men att lägga ut en inbjudan till kappseglingen 2 dagar före start tycker jag nog är sämre än vad man kan begära. (det tar max 1/2 timme att korrigera förra årets inbjudan och lägga upp den på nätet)

          Nu ser vi fram emot PaterNoster istället. Känns ju lite bättre när det verkar bli lite båt ialla fall.

          // J-O

          Reply

          • Claes Redin
            May 24, 2010 @ 23:40

            Hej J-O,
            Synd om dålig information gjorde att ni missade Framnäsvalsen. Hade varit kul med flera, men vi som var med fick en kanondag på havet. Trevligt arr. av SSFram och kul fight med Manix2 trots vår miss vid Vinga…

            Det är bara att konstatera att även om det gäller ideella föreningar så har nivån vad som accepteras gällande information och resultat höjts väsentligt senaste åren. Vi är helt enkelt vana vid att uppdaterad information skall vara tillgängligt tidigt/snabbt.

            Claes/glad gast på Swe-4004

          • S-256
            May 30, 2010 @ 12:31

            SS Fram ska ha kredit för snabbheten med resultatlistan. Den låg @-posten innan man kom hem till deltagarna.

        • Johan A
          May 20, 2010 @ 13:20

          Hej.
          Nu är jag kanske helt ute och cyklar, är själv torrlagd sen 5 år och har inte varit inne på hemsidor för anmälning, men om jag tolkar diskussionen rätt har jag en ide.
          Det kanske skulle vara ide om tävlingarna i “västkustkalendern” eller liknande “serier” går ihop om hemsida som alla arrangerande klubbar länkar till. Då kan man använda samma teknik för anmälningar osv. och så kan man anmäla sig till flera tävlingar samtidigt och få en bra överblick på vilka båtar som seglar vilka tävlingar. Varje tävling lägger upp lite basinfo och länkar till eventuell hemsida för tävlingen som tex. Bohusracet.

          Reply

          • MiniMe
            May 30, 2010 @ 16:55

            en likande ide lyftes från styrelsen på seglardagen. kappseglingskalender, anmälning, betalning, resutat allt på SSF’s hemsida. Är man från Umeå och råka vara på semester i stockholm går det att gå in på hemsidan vilka kappseglingar finns just för stunden, anmäla sig, betala anmälningsavgift och dessutom går det att hitta resultaten på ett och samma ställe.

            Jag tycker en bra framtidsvision…

  13. S-256
    May 19, 2010 @ 22:57

    46 båtar…

    Reply

  14. Peter Gustafsson
    May 20, 2010 @ 08:14

    Tydligen skall listan uppdateras på fredag… så nu vet ni det :-)

    Reply

    • J-O
      May 20, 2010 @ 12:57

      Nu ligger listan på hemsidan. 46 båtar som S-256 påpekade.

      Reply

      • S-256
        May 20, 2010 @ 14:26

        Skrev fel först, tvungen att rätta mig själv. Vill ju inte fara med osanning!

        Reply

  15. Carl fjällman
    May 20, 2010 @ 12:19

    Elan 410 med 1.38 blir farlig. (1.40 i Norge)

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 20, 2010 @ 13:36

      Och inte vilken 410 som helst, utan Kenny Bruneflods gamla Hurrycane. Så det är nog inget fel på prylarna.

      Mest känd är förstås gamla entonnaren (?) Hurrycane, men sedan har det funnits en Farr 40, Elan 410, Elan 450 (världens långsammaste 45-fotare?) och nu senast är det First 40 som gäller.

      Reply

    • Stefan Blom
      May 20, 2010 @ 19:21

      Den Elan 410 var jag med och transporterade hem över underbara Gamle Nordsjön i oktober förra året. Himla fin kolpipa och bom. Full segelgarderob (några segel var dock bra sletna) och allt var i sin ordning i ett kappseglingsperspektiv. Med lite bra gubbar på den och frisk vind så går den kanon.

      // Stefan

      Reply

  16. f424
    May 20, 2010 @ 22:31

    Nu börjar STSS få upp ångan på kansliet. 52 båtar anmälda, men det är långt till 100…
    Kom igen nu och anmäl er!!
    Bara 2 dagar kvar innan det köster 250 pix extra!

    Reply

    • Peter A
      May 21, 2010 @ 12:49

      60 båtar nu

      Reply

  17. krister gustafson
    May 20, 2010 @ 22:46

    blir det någon tillfartssegling på fredagen till pater noster ??

    Reply

    • J-O
      May 21, 2010 @ 12:17

      Vi kan ju köra en (Vi startar från Öckerö lördag morgon 5.00) :)

      // J-O

      Reply

    • Peter Gustafsson
      May 21, 2010 @ 12:29

      Troligtvis startar vi från Långedrag vid fredag lunch…

      Reply

      • Calle P
        May 21, 2010 @ 13:00

        Vi kan kanske köra ett race från Sälö till Klädesholmen valfri bana och valfri starttid under fredagen och sedan räkna ut resultatet i baren på kvällen :-)

        Reply

        • Carl fjällman
          May 21, 2010 @ 14:39

          Det tror jag säkert (ni som har (så) låga master som går under bron) :)

          /Madam blå

          Reply

          • krister Gustafson
            May 21, 2010 @ 16:35

            vad är fri höjd på nu..
            räknar med lämna öckerö fredag vid 14,00

      • Johan v O
        May 25, 2010 @ 21:38

        256 och 260 får väl satsa på att sluta kön – men ta täten i Single handed klassen med Accenterna idå…
        …och inte ens vi går under “nya” bron förresten, so stop worrying , men spara några öl till oss

        Reply

  18. Sebastian
    May 21, 2010 @ 15:03

    Nu är Lewmar Shorthand Racing anmälda.
    Har fortfarande inte fått vårt mätbrev från SSF. En vecka kvar till start så kanske detg kommer i tid. Annars hoppas jag att vi får köra på samma sätt som i Björlanda.

    http://lewmarshorthandracing.blogspot.com/

    Reply

    • krister gustafson
      May 21, 2010 @ 17:49

      3 veckors väntan just nu på förbundet..inte bra !!!

      Reply

    • MiniMe
      May 21, 2010 @ 23:48

      3 veckor kan anses lång. Målet var att kommer under 2 veckor. Bedömning för mätbreven tas fram av personer som jobbar ideellt idag. Jag vill i samband passa på att ta upp att ofyllständigt ifyllda ansökningar, felaktiga uppgifter, långa svarstider osv. medför att de mycket knappa resurser blir än mer belastade.

      Reply

  19. F424
    May 24, 2010 @ 15:40

    Sista anmälningsdag idag för seglarkäket på Salt o Sill på fredag, se nedan.

    “Välkommen till Salt & Sill redan på fredag kväll. Förutom den ordinarie
    menyn finns också möjlighet till ”seglar” mat.
    Vill du äta ”seglarmat”på fredag kvällen behöver bord bokas
    senast måndag den 24 maj. Ange Pater Noster Race (Detta
    har med inköp av mat att göra)
    Fredag kväll
    Seglar mat Pytt i panna & 1st. öl 150,00

    Lördag morgon
    Seglarfrukost 95,00 (ordn. 149,00) OBS
    ange Pater Noster Race

    Seglarkaffe Kaffe i sjöboden 10,00

    Välkomna

    Sanna Hermansson Salt & Sill 0304-673480”

    Reply

    • S-256
      May 24, 2010 @ 16:27

      Jag ringde – Ingen som svarade!

      Reply

      • S-256
        May 24, 2010 @ 16:35

        Nu svarade de! Så ring bara!

        Reply

  20. Carl fjällman
    May 24, 2010 @ 21:36

    77 Anmälda inte lång till 100.

    Reply

  21. Nisse
    May 25, 2010 @ 14:16

    Vad är det som har kostat två “pinnar” för Finnflyern ? Dom seglade med 1.33 på Oset och är anmälda med 1.35 till Pater Noster. Mätbrevet är utfärdat den 19/5.

    /N

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 25, 2010 @ 16:50

      Ryktet säger att de fått en riktig stor topphissad spinnaker i stället för den lilla smala IMS-varianten och dessutom en code 0.

      Reply

      • MiniMe
        May 25, 2010 @ 17:39

        inte i detta fall (kolla mätbrevet) … ;-)

        Reply

        • Nisse
          May 25, 2010 @ 17:50

          Jag kan kolla hur många gånger som helst, och en gång till om du vill. Det hjälper mig väl inte om jag inte vet hur det såg ut innan ?

          Nisse

          Reply

          • MiniMe
            May 25, 2010 @ 22:26

            …kanske inte men code0 finns inte på mätbrevet…

  22. F424
    May 27, 2010 @ 09:10

    Reply

  23. o
    May 29, 2010 @ 09:08

    varför finns inte paternosterrace.se?

    Reply

  24. Andreas i HP1030
    May 29, 2010 @ 22:35

    Seglade med Lady Godiva idag….härlig segling och kändes som det gick hyfsat bra. Men var hittar man resultatet? Stss har ännu inte uppdaterat.

    Härlig undanvind tills spinnen gick…
    Tack Anders D med besättning för idag.

    Hoppas att min båt är klar snart.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 29, 2010 @ 22:57

      Ja, ni verkar ju inte ha nåt problem med högre SRS-tal :-)

      1. Mats Bertsson, Melges 24
      2. Björn Lager, Melges 24
      3. Mikael Ekbrand, Dominant Race
      4. Anders Dahlsjö, Dominant 105+ Turbo Special
      5. Patrik Persson, X-99
      6. Mattias Wilsson, Bavaria 38 Match
      7. Jan Nilsson, 707
      8. Stephan Berntsson, Smaragd
      9. Hans Oskarsson, Accent
      10 Henrik Holm, Melges 24
      11. Jonas Börjesson, H-båt
      12. Peter Gustafsson, J/109

      Reply

      • JS
        May 30, 2010 @ 17:50

        Verkar som den där Dominanten är en öm tå för dig Peter?.. ingen utförligare analys av Pater Noster Race?

        Reply

      • Peter Gustafsson
        May 30, 2010 @ 18:21

        Nädå. Ingen öm tå. Bara svår att slå när det blåser :-)

        Har ägnat dagen åt hemsegling & båtsanering. Sammanfattning av racet kommer inom kort.

        Reply

  25. Fredrik,
    May 30, 2010 @ 18:18

    Jag kollade över total resultaten med mera, eftersom vi kom 2a i mål med vår Dominant, med flera minuter till godo till Melges #2…
    men jag tror STSS har gjort ett stooort misstag i uträkningen? Seglingen tog nog inte drygt 2 timmar!… lång bana(25-30 distans bana) innebär att vi alltså snittade 13-14 knop under hela seglingen (inklussive kryssen/halvvinden som var ca 9 distans totalt), eftersom vår seglade tid var 12998 (130 minuter)…

    säg att kryssen/halvvindskryssen som var 8-9 distans tog 1 timma (antagligen mer), det innebär att vi snittade ca 15 knop från pynten/dynan till stengssund, visst vi var snabba igår, men det gick inte så fort hela tiden…
    tog de måltiderna på en klocka som gick fel kanske….?

    om nu samtliga resultat är felräknade innebär ju detta STORA fel i resultatlistan…

    Eller är jag ute och cyklar.., vi och alla andra kanske endå var så snabba igår…?

    //fredrik

    Reply

    • Patrik
      May 30, 2010 @ 19:04

      Tiden är troligen i sekunder.
      12998/60=216,33min

      Reply

    • Mikael
      May 30, 2010 @ 19:08

      Alla tider är angivna i sekunder, 12998 sek => 3:36:38 (h:mm:ss)

      Reply

      • Fredrik,
        May 30, 2010 @ 19:11

        tack för hjälpen, tänkte att det gick lite väl fort… :)

        Reply

  26. Fredrik,
    May 30, 2010 @ 18:32

    Nu kanske vi inte ska klaga, eftersom vi ändå vann våran klass :)…
    Men när vi kollar loggen på mobilen när vi rigde lite samtal efter racet kanske tiderna stämmer trots allt

    Det gick snabbt igår :-)

    Reply

  27. J-O
    May 30, 2010 @ 21:30

    Har lagt några bilder på bloggen och en liten rapport. Vi fegade och lät spinnakern ligga i säcken, men den är åtminstonde hel. Mer än man kan säga om andras :) Fick en bild då Gunnars spinnacker blåste…

    http://www.sailblogs.com/member/primex/

    J-O på PrimeX

    Reply

  28. David Lawenius
    May 30, 2010 @ 22:56

    Lite goa bilder från hakefjorden.

    http://www.youtube.com/watch?v=t1PpnILPXGs

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.