I går seglades det runt Lidingö. Vindfattigt var det, så lättvindsbåtar i topp. Grattis till alla som tog sig runt. Men 53 startande är ju ett verkligt bottenrekord? För 10 år sedan var det 245 båtar på linjen. För 20 år sedan 430. Vi ser samma tendenser i andra vår race. Ornö Runt har 61 […]
Jag blev lite förvånad över att shorthandedbåtarna på Pater Noster Race inte fanns med i totalen? Alla resultat här. Jag har pratat med många arrangörer om att inte “bjuda in med armbågen”, dvs de vill gärna ha dit fler deltagare, men de vill inte ta shorthanded på allvar och låta dem segla på sitt shorthanded-SRS […]
Den här helgen händer det massor. Allsvenskan körs i Strängnäs. Kolla här. Lidingö Runt var dramatiskt: View this post on Instagram Palaver på Lidingö runt #lidingörunt2017 #hyundai #krock #race #yacht #sailingyacht #competition #sailing #segling #lidingö #lidingörunt #palaver #stockholm #tävling #amazing #picoftheday #balticsea #boat #supermaxi100 #whatshappening #accident #instapict #instadaily #instalikes #kollision #collision #kappsegling #racing A post […]
Watski 2 star är vi anmälda till..
Just nu pekar det på båtleverans mitten av Juni…men så med allt slutmeck så blir det nog fredag lunch innan bohusracet…
Men segel,motor, peke skrov,däck mm är framme. Nu är det inredning osv…Återstår att välja John mast eller Selden… ihopmontering av köl o kölblad , el osv…suck…men
Selden eller John mast? Är HP1030 inte en entypsbåt? Eller kommer alla HP1030 vara olika? Hur lika i vikt och vattenmotstånd är det mellan el och diesel alternativet?
Det finns mycket likvärdiga pipor.
Bara att välja…det mesta är relaterat till rod, beslag osv….som är utseenderelaterad…. Och framförallt färgen…svart eller anodiserat…
Elmotorn har något lägre motstånd i vattnet men har lite högre vikt.
Tror inte att det skiljer mer än 25-30 kilo i vikt. Elmotorn har ju lite högre vikt med batterier…Men något lägre motstånd.
alla båtar vägs innan leverans. Samt under produktionsgången…
Dvs skrov, däck, köl , innerliner, ram, rigg, samt komplett båt efteråt.
Tack vare vakuminjicering så har de väldigt liten spridning i produktionsprocessen…Verkar vara väldig små skillnader internt mellan skroven.
Vi har skissat fram en draft på klassregler som revideras av konstruktören på CDE-Danish marine design. Så det är på”g” med HP nu
Det är 2 båtar som skroven varit gjorda tidigare som leveraras nu eller har levererats nyligen. 2 Helt nya båtar med allt gjort på technofiber o erixon som levereras snart. Varav den ena är min :-)
Sedan skall det byggas ytterligare 1 eller 2 med mål innan semestern.
Södra Sverige verkar få 4 båt innan semestern.
Vi på västkusten hoppas bli 2 båtar.
Eller hoppas givitvis på betydligt fler, men det kan bli 2 båtar ganska snart.
Jag tycker båten blir bra kompromiss mellan komfort o fart.
Längtar till seglingsturen……saknar båt nu!
Nu var det länge sedan anmälningslistan uppdaterades….
Hur går det egentligen, hur många blir vi??? Bara 5 dagar kvar på anmälningstiden…..
Skärpning STSS!!!
Framnäsvalsen ?? Jag funderade på att vara med men efter att ha sökt info på hemsidan och den inte uppdaterats sedan 2009 så hoppade vi den.
Har man inte lagt ut inbjudan mindre en en vecka före start kan man undra.. (jag kanske inte har rätt adress men jag sökte från VKSF’s tävlingskalender)
Jag tror mig veta att det kommer åtminstone två till, den ena säger “Ja vi kommer Pater Noster är ett måste” och den andra kommer, enligt segelmakaren tillika sponsorn med ett specialprojekt med Accenten! Utöver de två så är det ytterligare en som “alltid” är med på Tjörn Runt och Pater Noster, vi får väl se…
“Segelmakaren tillika sponsorn med ett specialprojekt med Accenten” vill man ju höra mer om… Trodde det redan var utrett hur man fick en Accent att gå tokfort?
Pratade med SS Fram igår – Uppdatering kommer på torsdag!
Omvärdera beslutet och kom! ;)
Det har varit skoj att segla de tre tävlingar jag seglat och SS Fram arrangerat, även om vi strulade till det rejält i fjol med att hissa spin-fallet i topp utan spin!
Ingen som vet… vi är några som stött på StSS ett antal gånger, både för att få upp inbjudan, öppna anmälningen och nu publicera deltagarlistan.
Grundläggande saker för att få deltagare till sin kappsegling kan man tycka? Och StSS borde ha infrastrukturen och resurserna på plats för att klara detta!
Men alla jag pratat med skall segla, så det blir säkert minst lika många som vanligt!
Calle, vi saknade sparringen i går.. På tisdag är första starten på Hönö Heden. http://www.xss.se Lämplig träning för båtar på Hönö/ Öckerö och Hjuvik.
Vi planerar också att köra XSS på Tisdag – mastar förhoppningsvis på i morgon och seglar ut båten till Öckerö på söndag.
Så vi är hyfsat ringrostiga :)
Fortfarande ingen inbjudan. Försent att dra ihop besättningen nu.
Har man abitioner och önskan om att få många båtar så måste klubbarna bli bättre. Se bara vad engagemanget hos Bohusracet gjort.
Håller med, men samtidigt vet vi att tävlingen seglas varje år och varit i västkustkalendern sedan flera månader tillbaka. Så lite både och…. Det bygger ju trots allt på idéellt arbete till allra allra största delen. Framnäs ligger ju riktigt bra till mellan Långedrag och Björlanda, så skulle säkert kunna bli bra med båtar.
Så har de startpris – bara en sådan sak!
Appropå starter såg första starten i Björlanda riktigt underlig ut. Det är ingen som kommenterat. Missade pistolmannen tiden? Klickade pistolen och skjöt man i efterhand? Enligt min tid så låg båtar nära nog över linjen när signalen gick, misstänkt över…. ;) Strax därefter kom ett nytt skott… Vilket borde betyda att någon eller några tjuvstartade…. Antingen var man över när skottet gick… eller så klickade skottet och man skjöt skott för tjuvstart. Möjligen var det varningsskott för andra starten. De eventuellt tjuvstartande kanske vände om utan att jag såg det!
Nja eftersom jag inte seglat FV tidigare och inte heller haft en tanke på det så vet jag faktiskt inte vilken typ av bana/besättning mm som gäller. Hörde om tävlingen första gången då jag fick beskedet att den var “skuld” till att Stora oset som vi tänkt vara med på hamnade mitt i Familjens helg=kört när inte alla i familjen är lika tända på kappsegling.
Sen håller jag med om att man inte kan begära hur mycket som helst vid idiellt arbete men att lägga ut en inbjudan till kappseglingen 2 dagar före start tycker jag nog är sämre än vad man kan begära. (det tar max 1/2 timme att korrigera förra årets inbjudan och lägga upp den på nätet)
Nu ser vi fram emot PaterNoster istället. Känns ju lite bättre när det verkar bli lite båt ialla fall.
Hej J-O,
Synd om dålig information gjorde att ni missade Framnäsvalsen. Hade varit kul med flera, men vi som var med fick en kanondag på havet. Trevligt arr. av SSFram och kul fight med Manix2 trots vår miss vid Vinga…
Det är bara att konstatera att även om det gäller ideella föreningar så har nivån vad som accepteras gällande information och resultat höjts väsentligt senaste åren. Vi är helt enkelt vana vid att uppdaterad information skall vara tillgängligt tidigt/snabbt.
Claes/glad gast på Swe-4004
S-256
May 30, 2010 @
12:31
SS Fram ska ha kredit för snabbheten med resultatlistan. Den låg @-posten innan man kom hem till deltagarna.
Johan A
May 20, 2010 @
13:20
Hej.
Nu är jag kanske helt ute och cyklar, är själv torrlagd sen 5 år och har inte varit inne på hemsidor för anmälning, men om jag tolkar diskussionen rätt har jag en ide.
Det kanske skulle vara ide om tävlingarna i “västkustkalendern” eller liknande “serier” går ihop om hemsida som alla arrangerande klubbar länkar till. Då kan man använda samma teknik för anmälningar osv. och så kan man anmäla sig till flera tävlingar samtidigt och få en bra överblick på vilka båtar som seglar vilka tävlingar. Varje tävling lägger upp lite basinfo och länkar till eventuell hemsida för tävlingen som tex. Bohusracet.
en likande ide lyftes från styrelsen på seglardagen. kappseglingskalender, anmälning, betalning, resutat allt på SSF’s hemsida. Är man från Umeå och råka vara på semester i stockholm går det att gå in på hemsidan vilka kappseglingar finns just för stunden, anmäla sig, betala anmälningsavgift och dessutom går det att hitta resultaten på ett och samma ställe.
Och inte vilken 410 som helst, utan Kenny Bruneflods gamla Hurrycane. Så det är nog inget fel på prylarna.
Mest känd är förstås gamla entonnaren (?) Hurrycane, men sedan har det funnits en Farr 40, Elan 410, Elan 450 (världens långsammaste 45-fotare?) och nu senast är det First 40 som gäller.
Den Elan 410 var jag med och transporterade hem över underbara Gamle Nordsjön i oktober förra året. Himla fin kolpipa och bom. Full segelgarderob (några segel var dock bra sletna) och allt var i sin ordning i ett kappseglingsperspektiv. Med lite bra gubbar på den och frisk vind så går den kanon.
Nu börjar STSS få upp ångan på kansliet. 52 båtar anmälda, men det är långt till 100…
Kom igen nu och anmäl er!!
Bara 2 dagar kvar innan det köster 250 pix extra!
Vi kan kanske köra ett race från Sälö till Klädesholmen valfri bana och valfri starttid under fredagen och sedan räkna ut resultatet i baren på kvällen :-)
vad är fri höjd på nu..
räknar med lämna öckerö fredag vid 14,00
Johan v O
May 25, 2010 @
21:38
256 och 260 får väl satsa på att sluta kön – men ta täten i Single handed klassen med Accenterna idå…
…och inte ens vi går under “nya” bron förresten, so stop worrying , men spara några öl till oss
Nu är Lewmar Shorthand Racing anmälda.
Har fortfarande inte fått vårt mätbrev från SSF. En vecka kvar till start så kanske detg kommer i tid. Annars hoppas jag att vi får köra på samma sätt som i Björlanda.
3 veckor kan anses lång. Målet var att kommer under 2 veckor. Bedömning för mätbreven tas fram av personer som jobbar ideellt idag. Jag vill i samband passa på att ta upp att ofyllständigt ifyllda ansökningar, felaktiga uppgifter, långa svarstider osv. medför att de mycket knappa resurser blir än mer belastade.
Sista anmälningsdag idag för seglarkäket på Salt o Sill på fredag, se nedan.
“Välkommen till Salt & Sill redan på fredag kväll. Förutom den ordinarie
menyn finns också möjlighet till ”seglar” mat.
Vill du äta ”seglarmat”på fredag kvällen behöver bord bokas
senast måndag den 24 maj. Ange Pater Noster Race (Detta
har med inköp av mat att göra)
Fredag kväll
Seglar mat Pytt i panna & 1st. öl 150,00
Vad är det som har kostat två “pinnar” för Finnflyern ? Dom seglade med 1.33 på Oset och är anmälda med 1.35 till Pater Noster. Mätbrevet är utfärdat den 19/5.
Jag kollade över total resultaten med mera, eftersom vi kom 2a i mål med vår Dominant, med flera minuter till godo till Melges #2…
men jag tror STSS har gjort ett stooort misstag i uträkningen? Seglingen tog nog inte drygt 2 timmar!… lång bana(25-30 distans bana) innebär att vi alltså snittade 13-14 knop under hela seglingen (inklussive kryssen/halvvinden som var ca 9 distans totalt), eftersom vår seglade tid var 12998 (130 minuter)…
säg att kryssen/halvvindskryssen som var 8-9 distans tog 1 timma (antagligen mer), det innebär att vi snittade ca 15 knop från pynten/dynan till stengssund, visst vi var snabba igår, men det gick inte så fort hela tiden…
tog de måltiderna på en klocka som gick fel kanske….?
om nu samtliga resultat är felräknade innebär ju detta STORA fel i resultatlistan…
Eller är jag ute och cyklar.., vi och alla andra kanske endå var så snabba igår…?
Nu kanske vi inte ska klaga, eftersom vi ändå vann våran klass :)…
Men när vi kollar loggen på mobilen när vi rigde lite samtal efter racet kanske tiderna stämmer trots allt
Har lagt några bilder på bloggen och en liten rapport. Vi fegade och lät spinnakern ligga i säcken, men den är åtminstonde hel. Mer än man kan säga om andras :) Fick en bild då Gunnars spinnacker blåste…
May 10, 2010 @ 15:35
31 anmälda just nu…
May 10, 2010 @ 22:28
Hejsan
Återbud för vår del..ingen båt. Den har blivit försenad.
Kvalitet går före tid…
MVH Andreas
May 11, 2010 @ 00:04
Bohusracet?
May 11, 2010 @ 08:55
Watski 2 star är vi anmälda till..
Just nu pekar det på båtleverans mitten av Juni…men så med allt slutmeck så blir det nog fredag lunch innan bohusracet…
Men segel,motor, peke skrov,däck mm är framme. Nu är det inredning osv…Återstår att välja John mast eller Selden… ihopmontering av köl o kölblad , el osv…suck…men
den som väntar på något gott…
May 11, 2010 @ 09:30
Selden eller John mast? Är HP1030 inte en entypsbåt? Eller kommer alla HP1030 vara olika? Hur lika i vikt och vattenmotstånd är det mellan el och diesel alternativet?
May 11, 2010 @ 10:01
Det finns mycket likvärdiga pipor.
Bara att välja…det mesta är relaterat till rod, beslag osv….som är utseenderelaterad…. Och framförallt färgen…svart eller anodiserat…
Elmotorn har något lägre motstånd i vattnet men har lite högre vikt.
Tror inte att det skiljer mer än 25-30 kilo i vikt. Elmotorn har ju lite högre vikt med batterier…Men något lägre motstånd.
alla båtar vägs innan leverans. Samt under produktionsgången…
Dvs skrov, däck, köl , innerliner, ram, rigg, samt komplett båt efteråt.
Tack vare vakuminjicering så har de väldigt liten spridning i produktionsprocessen…Verkar vara väldig små skillnader internt mellan skroven.
Vi har skissat fram en draft på klassregler som revideras av konstruktören på CDE-Danish marine design. Så det är på”g” med HP nu
Det är 2 båtar som skroven varit gjorda tidigare som leveraras nu eller har levererats nyligen. 2 Helt nya båtar med allt gjort på technofiber o erixon som levereras snart. Varav den ena är min :-)
Sedan skall det byggas ytterligare 1 eller 2 med mål innan semestern.
Södra Sverige verkar få 4 båt innan semestern.
Vi på västkusten hoppas bli 2 båtar.
Eller hoppas givitvis på betydligt fler, men det kan bli 2 båtar ganska snart.
Jag tycker båten blir bra kompromiss mellan komfort o fart.
Längtar till seglingsturen……saknar båt nu!
Ha det gott
MVH Andreas
May 17, 2010 @ 23:12
Nu var det länge sedan anmälningslistan uppdaterades….
Hur går det egentligen, hur många blir vi??? Bara 5 dagar kvar på anmälningstiden…..
Skärpning STSS!!!
May 17, 2010 @ 23:13
+1
May 19, 2010 @ 10:56
Var är alla båtar??? Var inte målet över 100? 32 båtar anmälda och anmälningstiden går ut på lördag…
// J-O på X-412:an PrimeX
May 19, 2010 @ 11:08
Dessutom är ju 707:an registrerad 2 ggr och Andreas har ju aviserat att han inte kommer till start med sin nya HP1030.
Kon igen nu… Över 50 båtar måste vi väl åtminstone kunna få till start!!!
May 19, 2010 @ 11:11
Vad jag “förstår” bli vi fem Accenter på Pater Noster så det lär nog vara fler båtar efter nästa uppdatering!
Men först är det Framnäsvalsen på lördag!?!
May 19, 2010 @ 12:14
Framnäsvalsen ?? Jag funderade på att vara med men efter att ha sökt info på hemsidan och den inte uppdaterats sedan 2009 så hoppade vi den.
Har man inte lagt ut inbjudan mindre en en vecka före start kan man undra.. (jag kanske inte har rätt adress men jag sökte från VKSF’s tävlingskalender)
May 20, 2010 @ 08:12
Fortfarande bara två Accenter i anmälningslistan.
May 20, 2010 @ 09:26
Jag tror mig veta att det kommer åtminstone två till, den ena säger “Ja vi kommer Pater Noster är ett måste” och den andra kommer, enligt segelmakaren tillika sponsorn med ett specialprojekt med Accenten! Utöver de två så är det ytterligare en som “alltid” är med på Tjörn Runt och Pater Noster, vi får väl se…
May 20, 2010 @ 09:55
“Segelmakaren tillika sponsorn med ett specialprojekt med Accenten” vill man ju höra mer om… Trodde det redan var utrett hur man fick en Accent att gå tokfort?
May 20, 2010 @ 10:41
Berätta Peter!
May 19, 2010 @ 12:44
Pratade med SS Fram igår – Uppdatering kommer på torsdag!
Omvärdera beslutet och kom! ;)
Det har varit skoj att segla de tre tävlingar jag seglat och SS Fram arrangerat, även om vi strulade till det rejält i fjol med att hissa spin-fallet i topp utan spin!
May 19, 2010 @ 13:05
Ingen som vet… vi är några som stött på StSS ett antal gånger, både för att få upp inbjudan, öppna anmälningen och nu publicera deltagarlistan.
Grundläggande saker för att få deltagare till sin kappsegling kan man tycka? Och StSS borde ha infrastrukturen och resurserna på plats för att klara detta!
Men alla jag pratat med skall segla, så det blir säkert minst lika många som vanligt!
May 19, 2010 @ 14:20
Vi är anmälda men står inte på listan, då uppdateringen är som kola. Så det blir nog fler båtar än de som står på listan nu.
http://madambla.blogspot.com/
/C
May 19, 2010 @ 14:36
Calle, vi saknade sparringen i går.. På tisdag är första starten på Hönö Heden. http://www.xss.se Lämplig träning för båtar på Hönö/ Öckerö och Hjuvik.
J-O på PrimeX
May 19, 2010 @ 17:16
Vi tänkte köra nästa tisdag, blivit bara båt en vecka nu, så vi tog en vecka ledigt :)
syns på tisdag.
May 21, 2010 @ 15:35
Vi planerar också att köra XSS på Tisdag – mastar förhoppningsvis på i morgon och seglar ut båten till Öckerö på söndag.
Så vi är hyfsat ringrostiga :)
Hans på 31.7 OURSY
May 19, 2010 @ 13:36
Någon som behöver en gast? Båten jag brukar segla med ställer inte upp i år…
/Roger
roger.jons (at) gmail.com
May 19, 2010 @ 22:28
Pater Noster har nu 48 båtar anmälda – Deltagarlistan med deltagarna som ligger ute kärvar dock lite.
SS Fram har fixat en elegant hemsida som är uppdaterad och fin. http://www.ssfram.com
Nu är de allt värda ett deltagande på lördag.
May 19, 2010 @ 23:26
Fortfarande ingen inbjudan. Försent att dra ihop besättningen nu.
Har man abitioner och önskan om att få många båtar så måste klubbarna bli bättre. Se bara vad engagemanget hos Bohusracet gjort.
May 20, 2010 @ 09:59
Håller med, men samtidigt vet vi att tävlingen seglas varje år och varit i västkustkalendern sedan flera månader tillbaka. Så lite både och…. Det bygger ju trots allt på idéellt arbete till allra allra största delen. Framnäs ligger ju riktigt bra till mellan Långedrag och Björlanda, så skulle säkert kunna bli bra med båtar.
Så har de startpris – bara en sådan sak!
Appropå starter såg första starten i Björlanda riktigt underlig ut. Det är ingen som kommenterat. Missade pistolmannen tiden? Klickade pistolen och skjöt man i efterhand? Enligt min tid så låg båtar nära nog över linjen när signalen gick, misstänkt över…. ;) Strax därefter kom ett nytt skott… Vilket borde betyda att någon eller några tjuvstartade…. Antingen var man över när skottet gick… eller så klickade skottet och man skjöt skott för tjuvstart. Möjligen var det varningsskott för andra starten. De eventuellt tjuvstartande kanske vände om utan att jag såg det!
May 20, 2010 @ 10:42
Nja eftersom jag inte seglat FV tidigare och inte heller haft en tanke på det så vet jag faktiskt inte vilken typ av bana/besättning mm som gäller. Hörde om tävlingen första gången då jag fick beskedet att den var “skuld” till att Stora oset som vi tänkt vara med på hamnade mitt i Familjens helg=kört när inte alla i familjen är lika tända på kappsegling.
Sen håller jag med om att man inte kan begära hur mycket som helst vid idiellt arbete men att lägga ut en inbjudan till kappseglingen 2 dagar före start tycker jag nog är sämre än vad man kan begära. (det tar max 1/2 timme att korrigera förra årets inbjudan och lägga upp den på nätet)
Nu ser vi fram emot PaterNoster istället. Känns ju lite bättre när det verkar bli lite båt ialla fall.
// J-O
May 24, 2010 @ 23:40
Hej J-O,
Synd om dålig information gjorde att ni missade Framnäsvalsen. Hade varit kul med flera, men vi som var med fick en kanondag på havet. Trevligt arr. av SSFram och kul fight med Manix2 trots vår miss vid Vinga…
Det är bara att konstatera att även om det gäller ideella föreningar så har nivån vad som accepteras gällande information och resultat höjts väsentligt senaste åren. Vi är helt enkelt vana vid att uppdaterad information skall vara tillgängligt tidigt/snabbt.
Claes/glad gast på Swe-4004
May 30, 2010 @ 12:31
SS Fram ska ha kredit för snabbheten med resultatlistan. Den låg @-posten innan man kom hem till deltagarna.
May 20, 2010 @ 13:20
Hej.
Nu är jag kanske helt ute och cyklar, är själv torrlagd sen 5 år och har inte varit inne på hemsidor för anmälning, men om jag tolkar diskussionen rätt har jag en ide.
Det kanske skulle vara ide om tävlingarna i “västkustkalendern” eller liknande “serier” går ihop om hemsida som alla arrangerande klubbar länkar till. Då kan man använda samma teknik för anmälningar osv. och så kan man anmäla sig till flera tävlingar samtidigt och få en bra överblick på vilka båtar som seglar vilka tävlingar. Varje tävling lägger upp lite basinfo och länkar till eventuell hemsida för tävlingen som tex. Bohusracet.
May 30, 2010 @ 16:55
en likande ide lyftes från styrelsen på seglardagen. kappseglingskalender, anmälning, betalning, resutat allt på SSF’s hemsida. Är man från Umeå och råka vara på semester i stockholm går det att gå in på hemsidan vilka kappseglingar finns just för stunden, anmäla sig, betala anmälningsavgift och dessutom går det att hitta resultaten på ett och samma ställe.
Jag tycker en bra framtidsvision…
May 19, 2010 @ 22:57
46 båtar…
May 20, 2010 @ 08:14
Tydligen skall listan uppdateras på fredag… så nu vet ni det :-)
May 20, 2010 @ 12:57
Nu ligger listan på hemsidan. 46 båtar som S-256 påpekade.
May 20, 2010 @ 14:26
Skrev fel först, tvungen att rätta mig själv. Vill ju inte fara med osanning!
May 20, 2010 @ 12:19
Elan 410 med 1.38 blir farlig. (1.40 i Norge)
May 20, 2010 @ 13:36
Och inte vilken 410 som helst, utan Kenny Bruneflods gamla Hurrycane. Så det är nog inget fel på prylarna.
Mest känd är förstås gamla entonnaren (?) Hurrycane, men sedan har det funnits en Farr 40, Elan 410, Elan 450 (världens långsammaste 45-fotare?) och nu senast är det First 40 som gäller.
May 20, 2010 @ 19:21
Den Elan 410 var jag med och transporterade hem över underbara Gamle Nordsjön i oktober förra året. Himla fin kolpipa och bom. Full segelgarderob (några segel var dock bra sletna) och allt var i sin ordning i ett kappseglingsperspektiv. Med lite bra gubbar på den och frisk vind så går den kanon.
// Stefan
May 20, 2010 @ 22:31
Nu börjar STSS få upp ångan på kansliet. 52 båtar anmälda, men det är långt till 100…
Kom igen nu och anmäl er!!
Bara 2 dagar kvar innan det köster 250 pix extra!
May 21, 2010 @ 12:49
60 båtar nu
May 20, 2010 @ 22:46
blir det någon tillfartssegling på fredagen till pater noster ??
May 21, 2010 @ 12:17
Vi kan ju köra en (Vi startar från Öckerö lördag morgon 5.00) :)
// J-O
May 21, 2010 @ 12:29
Troligtvis startar vi från Långedrag vid fredag lunch…
May 21, 2010 @ 13:00
Vi kan kanske köra ett race från Sälö till Klädesholmen valfri bana och valfri starttid under fredagen och sedan räkna ut resultatet i baren på kvällen :-)
May 21, 2010 @ 14:39
Det tror jag säkert (ni som har (så) låga master som går under bron) :)
/Madam blå
May 21, 2010 @ 16:35
vad är fri höjd på nu..
räknar med lämna öckerö fredag vid 14,00
May 25, 2010 @ 21:38
256 och 260 får väl satsa på att sluta kön – men ta täten i Single handed klassen med Accenterna idå…
…och inte ens vi går under “nya” bron förresten, so stop worrying , men spara några öl till oss
May 21, 2010 @ 15:03
Nu är Lewmar Shorthand Racing anmälda.
Har fortfarande inte fått vårt mätbrev från SSF. En vecka kvar till start så kanske detg kommer i tid. Annars hoppas jag att vi får köra på samma sätt som i Björlanda.
http://lewmarshorthandracing.blogspot.com/
May 21, 2010 @ 17:49
3 veckors väntan just nu på förbundet..inte bra !!!
May 21, 2010 @ 19:26
Vi ansökte 23:e mars…
May 21, 2010 @ 23:48
3 veckor kan anses lång. Målet var att kommer under 2 veckor. Bedömning för mätbreven tas fram av personer som jobbar ideellt idag. Jag vill i samband passa på att ta upp att ofyllständigt ifyllda ansökningar, felaktiga uppgifter, långa svarstider osv. medför att de mycket knappa resurser blir än mer belastade.
May 24, 2010 @ 15:40
Sista anmälningsdag idag för seglarkäket på Salt o Sill på fredag, se nedan.
“Välkommen till Salt & Sill redan på fredag kväll. Förutom den ordinarie
menyn finns också möjlighet till ”seglar” mat.
Vill du äta ”seglarmat”på fredag kvällen behöver bord bokas
senast måndag den 24 maj. Ange Pater Noster Race (Detta
har med inköp av mat att göra)
Fredag kväll
Seglar mat Pytt i panna & 1st. öl 150,00
Lördag morgon
Seglarfrukost 95,00 (ordn. 149,00) OBS
ange Pater Noster Race
Seglarkaffe Kaffe i sjöboden 10,00
Välkomna
Sanna Hermansson Salt & Sill 0304-673480”
May 24, 2010 @ 16:27
Jag ringde – Ingen som svarade!
May 24, 2010 @ 16:35
Nu svarade de! Så ring bara!
May 24, 2010 @ 21:36
77 Anmälda inte lång till 100.
May 25, 2010 @ 14:16
Vad är det som har kostat två “pinnar” för Finnflyern ? Dom seglade med 1.33 på Oset och är anmälda med 1.35 till Pater Noster. Mätbrevet är utfärdat den 19/5.
/N
May 25, 2010 @ 16:50
Ryktet säger att de fått en riktig stor topphissad spinnaker i stället för den lilla smala IMS-varianten och dessutom en code 0.
May 25, 2010 @ 17:39
inte i detta fall (kolla mätbrevet) … ;-)
May 25, 2010 @ 17:50
Jag kan kolla hur många gånger som helst, och en gång till om du vill. Det hjälper mig väl inte om jag inte vet hur det såg ut innan ?
Nisse
May 25, 2010 @ 22:26
…kanske inte men code0 finns inte på mätbrevet…
May 27, 2010 @ 09:10
79 Anmälda!
http://www4.idrottonline.se/ImageVault/Images/scope_0/id_248994/ImageVaultHandler.aspx
May 29, 2010 @ 09:08
varför finns inte paternosterrace.se?
May 29, 2010 @ 22:35
Seglade med Lady Godiva idag….härlig segling och kändes som det gick hyfsat bra. Men var hittar man resultatet? Stss har ännu inte uppdaterat.
Härlig undanvind tills spinnen gick…
Tack Anders D med besättning för idag.
Hoppas att min båt är klar snart.
May 29, 2010 @ 22:57
Ja, ni verkar ju inte ha nåt problem med högre SRS-tal :-)
1. Mats Bertsson, Melges 24
2. Björn Lager, Melges 24
3. Mikael Ekbrand, Dominant Race
4. Anders Dahlsjö, Dominant 105+ Turbo Special
5. Patrik Persson, X-99
6. Mattias Wilsson, Bavaria 38 Match
7. Jan Nilsson, 707
8. Stephan Berntsson, Smaragd
9. Hans Oskarsson, Accent
10 Henrik Holm, Melges 24
11. Jonas Börjesson, H-båt
12. Peter Gustafsson, J/109
May 30, 2010 @ 17:50
Verkar som den där Dominanten är en öm tå för dig Peter?.. ingen utförligare analys av Pater Noster Race?
May 30, 2010 @ 18:21
Nädå. Ingen öm tå. Bara svår att slå när det blåser :-)
Har ägnat dagen åt hemsegling & båtsanering. Sammanfattning av racet kommer inom kort.
May 30, 2010 @ 18:18
Jag kollade över total resultaten med mera, eftersom vi kom 2a i mål med vår Dominant, med flera minuter till godo till Melges #2…
men jag tror STSS har gjort ett stooort misstag i uträkningen? Seglingen tog nog inte drygt 2 timmar!… lång bana(25-30 distans bana) innebär att vi alltså snittade 13-14 knop under hela seglingen (inklussive kryssen/halvvinden som var ca 9 distans totalt), eftersom vår seglade tid var 12998 (130 minuter)…
säg att kryssen/halvvindskryssen som var 8-9 distans tog 1 timma (antagligen mer), det innebär att vi snittade ca 15 knop från pynten/dynan till stengssund, visst vi var snabba igår, men det gick inte så fort hela tiden…
tog de måltiderna på en klocka som gick fel kanske….?
om nu samtliga resultat är felräknade innebär ju detta STORA fel i resultatlistan…
Eller är jag ute och cyklar.., vi och alla andra kanske endå var så snabba igår…?
//fredrik
May 30, 2010 @ 19:04
Tiden är troligen i sekunder.
12998/60=216,33min
May 30, 2010 @ 19:08
Alla tider är angivna i sekunder, 12998 sek => 3:36:38 (h:mm:ss)
May 30, 2010 @ 19:11
tack för hjälpen, tänkte att det gick lite väl fort… :)
May 30, 2010 @ 18:32
Nu kanske vi inte ska klaga, eftersom vi ändå vann våran klass :)…
Men när vi kollar loggen på mobilen när vi rigde lite samtal efter racet kanske tiderna stämmer trots allt
Det gick snabbt igår :-)
May 30, 2010 @ 21:30
Har lagt några bilder på bloggen och en liten rapport. Vi fegade och lät spinnakern ligga i säcken, men den är åtminstonde hel. Mer än man kan säga om andras :) Fick en bild då Gunnars spinnacker blåste…
http://www.sailblogs.com/member/primex/
J-O på PrimeX
May 30, 2010 @ 22:56
Lite goa bilder från hakefjorden.
http://www.youtube.com/watch?v=t1PpnILPXGs