Skip to content

79 Comments

  1. mattias allroth
    May 21, 2010 @ 07:19

    Funderar på varför inte vi ska köra den lilla klassen med Kingen ?
    Kanske för att aasmund anmält oss till den stora ?
    Hmm…..

    Reply

  2. mattias allroth
    May 21, 2010 @ 07:24

    Fast o andra sidan kanske vi skulle det :D

    Hittar ju ingen löbsindelning på sidan …hmm ?

    Reply

  3. mattias allroth
    May 21, 2010 @ 07:33

    Fast det klar förresten vi seglar ju så attans fort så vi ska köra i den stoooora klassen :D
    Tänkte inte så långt hehe
    Ses i baren på lördagkväll allesammans och så håller vi tummarna att solen är framme hela helgen och vindarna håller sig på 5-8 m/sek !!

    Reply

  4. Peter G
    May 21, 2010 @ 08:48

    vem är mattias allroth?

    Reply

    • mattias allroth
      May 21, 2010 @ 09:21

      Jag e jag ;)

      Trimmer på magic och expressgaling från södra sverige…..

      Reply

  5. Peter Gustafsson
    May 21, 2010 @ 08:57

    Här kan du se fleet-uppdelningen: http://www.bigboat.dk/BBC%20-%20dialog

    Ni har ju tränat mos oss småbåtar ett tag nu. Nu är det dags för “the real deal” med Farr 40, J/V 41, Swan 45 och andra snabba båtar runt omkring :-)

    Reply

  6. Joakim
    May 21, 2010 @ 09:09

    Tittar man på IRC vs. SRS kan man nog undra om J/109 har klart för låg SRS-tal. Den har ju varit en av de bästa IRC-båtar och ännu har den den lägsta SRS/IRC:

    J/109: 1,041*1,25 = 1,300, SRS 1,30
    40.7: 1,062*1,25 = 1,328, SRS 1,34
    IMX40: 1,076*1,25 = 1,345, SRS 1,38
    First 35: 1,029*1,25 = 1,286, SRS 1,32
    First 40: 1,101*1,25 = 1,376, SRS 1,40
    Farr 30: 1,086*1,25 = 1,358, SRS 1,36

    1,32???

    Reply

  7. Team styrbord
    May 21, 2010 @ 09:43

    Katerminde är fint ställe….

    Reply

  8. Peter Gustafsson
    May 21, 2010 @ 11:01

    Faktor 1.25 stämmer ganska bra. Vi har nmedvetet tagit ett straff i IRC för att få köra 149% genua, vilket vi iofs tror funkar i skandinaviska förhållanden. First 35 ‘är väl den andra ytterligheten, bra rating men lite segel…

    IMX-40 tror vi också är speciell. Normalt har de 1.090+

    Reply

    • Joakim
      May 21, 2010 @ 11:32

      Faktor 1.25 stämmer bra för vanliga båtar. Båtar som är klart bättre än vanliga i IRC borde nog ha 0,01-0,03 mera i SRS. Det har man gjort eller har redan varit så med First 35/40, X-34/35, IMX-40 osv. men inte med J/109.

      J/109 har 149% också i SRS.

      Reply

    • Öresund Regatta, AN
      May 21, 2010 @ 11:33

      Är det inte så att det är den vinnande melodin i IRC – att reducera segelytan på sina båtar?
      Många av First 34.7 konfigurerades om med fock och spinnaker och fick rejält mycket lägre mättal. Det är väl det som Beneteau lärde sig innan de gjorde First 35. Plus då att en båt måste ha ett roder. Konsten är väl sen att göra ett lättdrivet skrov för lättvinden.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      May 21, 2010 @ 11:50

      Jag kan köra på en 100% fock och göra en riktig vägning så landar jag på <1.020. Då kan man ju bättre jämföra med de andra fockbåtarna :-)

      Och det är säkert en “vinnande melodi” om man seglar i engelska kanalen…

      Reply

    • PelleL
      May 21, 2010 @ 13:06

      Det är ju alltid lurigt att jämföra enskilda båtars mätetal i olika system för speciellt i IRC vet man inte hur de är konfigurerade (segel, ballast mm) om man inte köper mätbrevskopior. Jag måste säga att det är en av de största bristerna i IRC att man inte publicerar alla mätbrev. Men OK, mätbrevskopior är ju en bra inkomstkälla……..

      Reply

  9. Erik Kristiansen
    May 21, 2010 @ 23:45

    Kan noen fortelle meg hvor jeg kan finne IRC tallet på vår GS 37 B&C?

    På forhånd takk

    Erik

    Reply

  10. Peter Gustafsson
    May 22, 2010 @ 10:59

    Tjock dimma och vridigt. Starten uppskjuten tills vidare… man hoppas på att solen skall bryta igenom få bort dimman kring lunch.

    Reply

  11. Peter Gustafsson
    May 22, 2010 @ 15:42

    Inga race idag :-(

    Först tjock dimma så att man inte kunde se läbojen från startfartyget. Efter ett par timmar flyttade man in banan närmare land där det var mindre dimma. På grund av sikten la man en kort bana med ettr kryssben på 0.8 distans vilket kändes lovande för oss som gillar boathandling…

    Men sedan vred vinden från NNV till NNO och tillbaks igen samtidigt som den lättade ur till 2 m/s. Helt enligt prognoserna i och för sig, men man fick aldrig till en bana som man var nöjda med. 15:30 blåste man av alltihop, så nu blir det väl kalas i stället… Synd, då det hade varit kul att köra i lättvinden.

    Reply

  12. Öresund Regatta, AN
    May 22, 2010 @ 21:55

    Reply

  13. Hansen
    May 22, 2010 @ 23:47

    Imorgon blir det 3 race på BBC, det blir 5-8 m/s kanske upp emot 11 m/s.
    Ser fram emot att komma igång…

    Peter!
    Vad blev er medelålder på Blur…….?
    Blev det vi som blev silverryggarna….?

    Reply

    • Öresund Regatta, AN
      May 22, 2010 @ 23:52

      Dimman lägger sig inatt igen på Öresund. Vi får hoppas på vinden imorgon…

      Reply

    • Peter Gustafsson
      May 22, 2010 @ 23:55

      Det blir så klart en separat artikel om medelåldern på olika båtar, men ni var väl de som var äldst av alla så långt…

      Vi ses på havet i morgon!

      Reply

  14. Peter Gustafsson
    May 23, 2010 @ 00:07

    Några bilder från idag ovan.

    Vi verkar också toppa nyheterna på SSF:
    http://www.svensksegling.se/Startsidesnyheter1/2010/2akvartal/DetariKertemindedethanderBigBoatChallenge/

    Reply

  15. Peter Gustafsson
    May 23, 2010 @ 15:47

    Pä väg in efter tre fantastriska race i 8-11 m/s, strålande sol och perfekta banor. 1 timmas-race med tre varv kryss/läns gjorde att det har varit action från 09:30 till 15:30.

    Vi är mycket nöjda med sättet vi seglade idag. Nu får vi se hur långt det räcker!!

    IRC-resultaten:
    http://bigboat.dk.linux2.wannafindserver.dk/BBC-2010-result/BBC-2010-R1-IRC.htm
    http://bigboat.dk.linux2.wannafindserver.dk/BBC-2010-result/BBC-2010-R2-IRC.htm
    http://bigboat.dk.linux2.wannafindserver.dk/BBC-2010-result/BBC-2010-R3-IRC.htm
    (vi väntar på resultaten från race 3)

    Reply

  16. Mårten Skällenäs
    May 23, 2010 @ 17:02

    Grattis Blur – ännu en totalseger!!

    Reply

    • nnn
      May 23, 2010 @ 18:27

      7 båtar. Stort

      Reply

  17. Clifford
    May 23, 2010 @ 18:20

    Gött!

    Reply

  18. O
    May 23, 2010 @ 19:29

    I AC är de två

    Reply

  19. Peter Gustafsson
    May 23, 2010 @ 19:39

    Serien 4-2-2 gav oss en klasseger i IRC före Jesper Bank som vi slog med liten marginal i sista racet. Full rapport kommer…

    Reply

  20. Öresund Regatta, AN
    May 23, 2010 @ 21:11

    Grattis till segern Team Blur.

    Klassindelningarna är typiska för danska seglingar. De flesta utländska båtar i en klass och alla danska X-yachts i en. Det ser alltid ut så oavsett regler.
    De har svårt att få till något reellt utbyte över nationsgränserna.
    De danska tävlingsledningarna måste vara sponsrade av X-yachts och kungahuset så att en dansk båt alltid vinner och en X-yacht.

    Reply

  21. Per Weiskvist
    May 23, 2010 @ 21:31

    Jeg vil også gerne ønske Blur teamet stort tillykke, med en imponerende sejr i Big Boat Challenge. Det er bare flot sejlet i et svært løb med stor konkurrence fra dygtige sejlere. flot flot flot og velfortjent,

    Reply

  22. Christer A
    May 23, 2010 @ 21:38

    Grattis Peter & co, Bra gjort!

    Reply

  23. Tom
    May 23, 2010 @ 22:46

    Gratulerar med en imponerande vinst!

    Reply

  24. Lasse J/ LBS
    May 23, 2010 @ 22:52

    Grattis Peter & Team Blur.
    Starkt seglat i Kerteminde. Spikar ni Fyn Cyp nästa helg??
    Kolla in startlistan på Danmarks största segling: http://www.fyncup.dk

    Med vänliga seglarhälsningar
    Lars Jörnvi & Co
    Lommabuktens Seglarklubb

    Reply

  25. Martin
    May 23, 2010 @ 22:56

    Stämmer in i grattiskören!!! Bra jobbat!!!

    Reply

  26. Peter Gustafsson
    May 23, 2010 @ 23:20

    Tyvärr blir det inget Fyn Cup. Vi är redan på väg hemåt tillsammans med norska First 35 Smil. Ser ut att bli 18-20 timmar halvvind i 8-10 m/s.

    Reply

  27. mattias allroth
    May 24, 2010 @ 08:40

    Grattis till en triumf till Peter !
    Verkar som dom gråa presenningarna gör nytta på BLUR ;)
    Snyggt kört igår.

    Fyn Cup är alltid trevligt, gött gemyt i hamnen och bra arrangemang.
    Häftigt att köra genom trånga sund mitt i natten och se flera hundra lanternor runtomkring.
    Letar själv nåt snabbseglande att hänga med på ;)

    0736-263237

    mattias@swe39.com

    Reply

  28. Trond
    May 24, 2010 @ 10:13

    Grattis Peter! Det nok på tide å få (T-34)an på vatnet!?
    Team Aiming 1st

    Reply

  29. Öresund Regatta, AN
    May 24, 2010 @ 12:22

    Reply

  30. Patrick L
    May 24, 2010 @ 18:46

    Grattis Peter! Snyggt seglat!

    Reply

    • Patrick L
      May 24, 2010 @ 18:46

      Ursäkta mig, självklart ett stort grattis till HELA TEAM BLUR!

      Reply

    • Peter Gustafsson
      May 24, 2010 @ 19:36

      Tackar! Kul att få köra mot er, och extra roligt med så mycket action. På hårda undanvindar dyker ju Farr 30 upp från ingenstans :-)

      Kom ni hem ordentligt?

      Vi kommer just nu in i Göteborgs skärgård. Söndagsnatten var så där kul med VNV 12-15 m/s och otäck sjö. Vi var tvugna att ta ett 4-timmars stopover på Anholt för att orka med… nu V 10-12 m/s och bra drag mot hemmahamnen innan det tydligen skall bralla på igen.

      Man är ganska slut efter helgens race och Kerteminde T&R…

      Reply

      • Patrick L
        May 24, 2010 @ 20:21

        Vi har inte seglat hårdvind sedan vi var i Danmark förra gången (hösten 2008) så vi (=jag) hade svårt att hitta groovet på kryssen. Men det var ju kul med undanvindarna och vi lärde oss en del. Bl.a att inte peta in nosen vid länsrundningar där man inte har plats bara för att man kommer från ingenstans… :-)

        Vi fick skippa sista racet (planeringen gick efter “ingen varningssignal efter 13:00″…) för att komma hem i tid till jobbet men det gick bra!

        Reply

  31. Patrik
    May 24, 2010 @ 19:25

    Kanon! Stort GRATTIS ! det fältet vinner man inte över på tur.

    Reply

  32. Öresund Regatta, AN
    May 25, 2010 @ 07:52

    Reply

  33. Ragnar Wisløff
    May 25, 2010 @ 08:49

    Vi slutter oss til gratulantene, meget godt seilt uten store feil. Imponerende fart på kryss og gode starter. J……. hva dere gikk akkurat etter start! Hyggelig at systematisk satsing gir resultat! (Men vi vet snart hvor de to gradene og den tiendedels knopen båtfart ligger, da skal vi være med!)

    Reply

  34. Joakim
    May 25, 2010 @ 08:52

    Hur svårt är det att få resultater till tävlingens hemsidan? Alla länkarna är till första race.

    Varför talar man om IRC race när det var mera båtar i DH, som också hade klart högre standard? Blur kom klart efter X-37or i seglad tid och dom har nästan samma IRC och SRS. Även X-34 skulle ha vunnit Blur i IRC, men den seglade ju bara 8-6-9 i DH.

    Reply

    • S-256
      May 25, 2010 @ 09:12

      Joakim => Ta reda på resultaten och lägg ut länken här vet ja istället för att gnälla. Hur svår kan det vara? ;)

      Reply

      • Joakim
        May 25, 2010 @ 09:24

        Peter har ju redan gjort det för allt annat än totala resultat. Jag vet inte var dom finns. Men borde man läta efter resultat från blur.se i stället för tävlingens hemsida?

        Reply

        • S-256
          May 25, 2010 @ 09:41

          Jag håller givetvis med dig Joakim… , men det är för lätt att gnälla!
          Peter letar upp, ser till att något händer istället!

          Reply

    • Peter Gustafsson
      May 25, 2010 @ 09:18

      Totalresultat:

      http://bigboat.dk.linux2.wannafindserver.dk/BBC-2010-result/BBC-2010-RT-IRC.htm
      http://bigboat.dk.linux2.wannafindserver.dk/BBC-2010-result/BBC-2010-RT-DH.htm

      Länkarna till de enskilda racen fanns ovan:

      http://bigboat.dk.linux2.wannafindserver.dk/BBC-2010-result/BBC-2010-R1-IRC.htm
      http://bigboat.dk.linux2.wannafindserver.dk/BBC-2010-result/BBC-2010-R2-IRC.htm
      http://bigboat.dk.linux2.wannafindserver.dk/BBC-2010-result/BBC-2010-R3-IRC.htm

      http://bigboat.dk.linux2.wannafindserver.dk/BBC-2010-result/BBC-2010-R1-DH.htm
      http://bigboat.dk.linux2.wannafindserver.dk/BBC-2010-result/BBC-2010-R2-DH.htm
      http://bigboat.dk.linux2.wannafindserver.dk/BBC-2010-result/BBC-2010-R3-DH.htm

      Joakim, du kan säkert ta diskussionen om “standard” med Jesper Bank, Norska Fram, Magic (vinnare av Sandhamn Race Week och Gotland Runt), Letto di Pletti (svenska IRC-mästare) eller Taroc (Danmarks mset framgångsrika kappseglingsbåt de senaste åren).

      Det enda man kan göra är att segla mot båtarna i samma klass. Hade X-båtarna varit anmälda i IRC så hade vi kunnat jämföra oss mot dem (och vetat vad de mätte). På samma sätt så spikade den tyska hårdvindskonfigurerade IMX-40:an solklart två race i vår klass, men fick BFD i andra racet. Och om vi hade valt att segla med fock, hur hade det gått då? Som vanligt finns det massor av om och men…

      Men i slutet av dagen så är det bara resultatlistan som sitter uppspikad på anslagstavlan som gäller!

      Reply

      • o
        May 25, 2010 @ 09:57

        de gäller hela dagen.

        Reply

      • Joakim
        May 25, 2010 @ 10:28

        Jag tittar nog bara seglade tider. IMX40 var ganska överlägsen. Ni borde ha haft IRC=1,00 för att vara jämn. Farr 30 är ingen IRC båt fast dom vann RM i mycket lätt vind och kort bana. X-37:n var snabbare än Farr 30, som har klart högre IRC och SRS.

        Det är synd att dela likadana båtarna i olika regler. För mig ser det ut så, att alla borde ha tävlat i DH, som hade mera båtar och bättre standard, åtmistone i “lilla” klassen.

        Jesper är förståss en mycket bra seglare, men han var också bakom X-37 med klart högre IRC tal.

        Reply

        • Per Weiskvist
          May 26, 2010 @ 08:51

          Farr 30 er en udmærket IRC båd, den vinder IRC kapsejladser flere gange rundt om i verden, og som man kan se, vandt den også løb under BBC. X både sejler næsten altid DH i Danmark, men det gør jo ikke noget, hvis bare vi andre sejler efter en anden regel, så vi kan have en chance. X både måler generelt meget godt på DH, hvilket er en af grundene til at man i Danmark har set efter en alternativ måleregel at sejle efter.

          Reply

          • Joakim
            May 26, 2010 @ 09:35

            Jo den van en segling. Men om man tittar på seglade tiderna, var First 40 nästan 7 minuter snabbare med bara lite högre IRC tal (BM-Yacting har 1,101) , X 37 var lite snabbare med klart lägre IRC osv.

            Jo det går att vinna i IRC, om de bästa seglar DH eller förhållandena är just rätta för Farr 30.

            Om man jämnför IRC och DH för Farr 30, X-37 och First 40, är den nästan ingen skillnad. Det är lika svårt för Farr 30 i IRC och DH.

  35. Martin
    May 25, 2010 @ 22:51

    X-37 DEN 68 är ingen “standard” utan har kolmast, PBO rigging o större segel. Båten har inget IRC brev men det kan väl tänkas att prylarna ovan kostar.

    Reply

    • Joakim
      May 26, 2010 @ 08:47

      Det finns 17 X-37 på IRC TCC listan och TCC är mellan 1,021 och 1,064. Mesta är mellan 1,03 och 1,04, men det finns två med 1,051 och en med 1,064. DEN 68 har bara 107% fock och skulle troligen inte vara en av de snabbaste X-37 enligt IRC trots PBO, kol och lite bredare spinnaker.

      DEN 91 var inte så mycket långsammare. Har den också kolmast med PBO. Den har också fock och ~1% högre DH tal.

      Reply

  36. Peter Gustafsson
    May 26, 2010 @ 10:27

    Joakim, vi vet alla att du inte har mycket till övers för IRC.

    Och man kan säkert ha ett långt resonemang om i vilka vindar som First 40, IMX-40 och X-37 går som tåget, och när lättvindsbåtar som Farr 30, J/109 eller X-35 har bättre chans.

    Men det viktiga här är att nästan 50 hyfsat bra båtar mellan 30 och 70 fot från Danmark, England, Norge, Sverige och Tyskland hade en otroligt cool regatta. Och klassindelningen var inget problem för oss som var där.

    Man får ta det onda med det goda. Är IRC en perfekt regel? Nej, inte alls. Gör IRC att vi får i gång segling mellan länderna i Kattegatt. Jajjamen!

    Vad har du själv seglat för internationella regattor i år?

    Reply

    • Joakim
      May 26, 2010 @ 11:22

      Nej, det har inte varit annu några större tävlingar här och våren var ganska försenad. Om tre veckor har vi Esbo Hogland race och där kommer det båtar åtminstone från Ryssland, Estland och Lettland. I augusti har vi Baltic Offshore Week, som troligen kommer at ha ~50 båtar varav kanske 15 utländska, mest från Estland. Kanske kommer jag också till GR (var med 2009).

      Esbo Hogland har ORC, IRC och LYS. BOW har ORC och X-99. Var är alla svenska båtar. Det blir ~30 finska båtar i GR och det var just två X-35or i Stockholm, varför vill ni inte komma hit? Är det längre distans från Stockholm till Helsinfors än från Helsingfors till Stockholm?

      Och sen har vi en ORC ranking serie av 9 tävlingar med 20-40 båtar i varje tävlingen och några båtar från Estland i många av dom. Första tävlingen var redan och nästä blir 6.6.

      Reply

      • Pär Johansson
        May 26, 2010 @ 18:15

        Joakim, vad är din poäng? Alla vet redan att det aldrig kan bli 100% rättvist i ett respitsystem. Det enda man kan göra är att segla för att vinna!

        Reply

        • Joakim
          May 26, 2010 @ 21:19

          Min poäng är kanske det att man borde inte ha så många olika regler och “vinnare”. Man borde inte välja reglen som ger bästa chanser att vinna, man borde välja reglen som har tuffaste motstånd om man seglar för att vinna och vill utveckla sig som seglare.

          Och man borde ge respekt åt dom som seglade bäst, vilket är den här gången BM-Yachting i den “lilla” klass enligt min åsikt (troligen också enligt SRS, IRC, ORC eller DH).

          Reply

          • Pelle P
            May 27, 2010 @ 08:20

            Så poängen med ditt sista “inlägg” är att BM-Yachting (dom seglade mkt bra för övrigt) är de enda så ska respekt??????????!!!!!!!!!!!!
            Var du där?
            Hur mäter du “seglade bäst/tufft motstånd”?

          • Joakim
            May 27, 2010 @ 09:46

            Nej jag var inte där jag bara tittar på resultater. Ni seglade ju säkert också bra.

            Det där med val av reglen var mer generell inte specielt för BBC och ännu mindre för team Blur.

            Jag har märkt att ganska ofta är de så, att man vill byta regel för att undvika några båtar eller söka efter lättare vinst. Det förstår jag inte. Jag vill inte vinna lätt.

            Det är svårt att mäta seglare eller motstånd. Just därför skulle det vara bättre att ha alla bästa under samma regel, som det har varit under många år i Danmark, Sverige, Finland och Tyskland. Men nu är det så att några av de bästa seglar DH, några IRC och några ORC och även värre tycker jag är det att flera och flera seriösa seglare väljer LYS/SRS.

            Jag tycker att man borde byta reglen snabbt och med enhetlig vilja liksom det var när man bytte IOR till IMS. Nu finns det ingen enhetlig vilja. Det finns inte tillräckligt båtar till två eller tre internationella regler i Sverige eller Finland. Vet inte hur är det i Danmark eller Tyskland.

            Säkert den tuffasta motsånd under senasta åren har varit i ORC/IMS EM/VM i närheten av Sverige. Varför var Blur och många andra inte med?

  37. Patrik Måneskiöld
    May 27, 2010 @ 11:50

    Så poängen är att vi har valt regel för att placera oss högt men X-båtarna valde DH för att där är det bäst motstånd?

    Du som vet kanske kan berätta hur det hade gått om det blivit en start på lördag i 2-3 m/s. Vilket IRC-tal hade vi behövt för att slå IMX40:an då?

    Reply

    • Joakim
      May 27, 2010 @ 15:09

      Om det finns bara 14 IRC mätbrev i Danmark och bara 5 av dem är TCC<1.1 mot nästan 4000 i DH, verkar det ganska naturligt att välja DH, som alla ha seglad för många år i Danmark.

      Hur skulle jag veta hur bra ni och IMX40 skulle ha seglad i 2-3 m/s? IMX40 med fock har fördel i hård vind, men är troligen inte chanslös i lättare vind. Här kommer en poäng till. Att vinna med "lättvindsbåt" i lätt vind med entalssystem känns inte särskid bra för mig, eftersom jag vet att vinsten har mycket att göra med förhållandena. Även värre är dock att förlora mot en "hårdvindsbåt" i hård vind.

      Reply

      • Pelle P
        May 27, 2010 @ 15:43

        Nu var det så att max antalet var 50 på BBC och av dom var ca 35 fr DK. Om det nu finns 4000 inmätta i DH, varför kappseglar dom inte?
        Själland Runt är numera ett skämt.

        Reply

  38. Calle P
    May 27, 2010 @ 14:41

    Känns som kommentaren “segla entyp” borde komma nu :-)

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 27, 2010 @ 14:43

      Ja, kan du inte ta den Calle.

      Eller varför inte “ligga still i hamnen halva säsongen med entyp” ;-D

      Jag vet inte hur länge ni kan leva på att ni var på en entypssegling för 11 månader sedan…

      Reply

      • Pelle P
        May 27, 2010 @ 15:24

        Nu börjar skeppar´n bli sur….

        Reply

  39. J-O
    May 27, 2010 @ 15:28

    Först, ett grattis till Blur.
    Den bästa regeln är den som tar dig ut på banan! Man får helt enkelt segla i de förhållanden som råder i de regler som finns tillgängliga. Vinner man då har man gjort ett bra jobb oavsett.
    En önskedröm vore givetvis entyp men jag skulle bli jäkligt ensam på banorna men min X-412 då.
    Fattar inte riktigt vad Joakim är ute efter att bevisa. Är det orättvist att segla i olika vindvrid också?

    J-O på PrimeX

    Reply

    • Joakim
      May 27, 2010 @ 15:52

      Förstås hör vindvrid och olika vindar till kappsegling. Tar man vriderna rätt, finner bästa vinderna, har bra fart och manöver har man seglat bra och det borde kännas bra synas på resultatlistan (om båten och seglen är i skick).

      Har man en båt som är klart snabbare än mätetal i förhållandena och vinner utan att ha seglat åtminstone lika bra som andra känns inte bra för mig.

      Men då är det också sådana vindvrid, som inte “hör” till handikappsegling men går inte alltid att undvika. Om man har en större vindvrid i bansegling borde man alltid avbryta seglingen. Olika båtar har olika fart och mätetal och det är helt orättvist om några måste kryssa och några kan segla direkt till kryssmärket bara därför att dom har en långsammare båt.

      Reply

  40. Peter Gustafsson
    May 27, 2010 @ 16:13

    Joakim, vi har haft den där diskussionen de senaste 3-4 åren!

    Och visst är det alltid nåt fel när det blir tal om IRC?

    Du ondgör dig över att seriösa seglare väljer att segla LYS/SRS. Men du tycker att vi skall segla DH i Danmark (som är deras svar på LYS) bara för att det finna många mätbrev??? Eller för att det fanns några bra båtar där?? Har du följt debatten kring DH? Det finns en anledning till att Jesper Bank och många andra danskar inte vill segla efter en lokal hemsnickrad regel med stora ändringar varje år.

    Att vi nu måste förhålla oss till ORCi, ORC Club, IRC, DH, SRS, NorLYS, FinLYS, DanLYS kan man säkert skylla på någon. Samarbetet mellan länderna är ett rent skämt, och de organsiationer som säger sig representera seglarna har inte gjort sitt jobb.

    Men eftersom ingen driver frågorna på något vettigt sätt så måste ju vi ägare själva fatta beslut om hur vi vill tävla mot varandra.

    På den här sidan landet så kappseglas det lokalt i SRS, NorLYS och DH. Och det finns nu ett visst utbyte mellan länderna i IRC. Och många jag pratar med i både Norge, Sverige, Danmark och Tyskland vill ha detta som en plattform för att åka till Commodores’ Cup eller Admiral’s Cup. Jättekul, tycker vi här.

    I Östersjön kör man väl sina lokala regler och tävlar gemensamt i både ORCi och IRC. Men utan ambitioner att ta sig utanför Östersjön? Säkert kul för dig, och jag lägger inga aspekter på vilka klasser du väljer att segla i.

    Sedan hävdar du att “tuffasta motsånd under senasta åren har varit i ORC/IMS EM/VM”. Var det fler än 6-7 båtar som var riktigt skarpa i Ystad i somras? Kunde man hävda sig med något annat än gamla typiska IMS-båtar mellan 37 och 42 fot? Och var det inte en båt som bytt köl för att anpassa sig till senaste varianten av ORCi som vann alltsammans?

    Det är tydligen ok att välja båt efter klass – men inte klass efter båt!!!

    Och var det inte så att många av de absolut hetaste båtarna i regionen (TP52 Fram, TP52/IRC70 Ràn, Cookson 50 Camilla, King 40 Magic, First 40/45 Teknova, Corby 33 Inga, alla Farr 30, alla X-35 m.fl.) valde att stanna hemma? En enda finsk båt var på plats. En enda norsk. Inga danskar.

    I det läget kan man inte slå sig för bröstet och hävda att alla andra har fel.

    Vi väljer de klasser som vi tror ger bäst racing för oss (ofta i samråd med andra team). Inte för att vi mäter så otroligt bra i en viss regel. Hittills i år i NorLYS, SRS och IRC. Så på Faerdern om två veckor seglar vi NorLYS R36 som samlar 47 riktigt bra båtar. Sedan får folk tycka vad de vill om det.

    Reply

  41. Joakim
    May 27, 2010 @ 17:28

    DH är ändå mätregel och SRS/LYS är inte, vilket betyder att SRS/LYS har stora svårigheter med udda båtar och justering av segelmått osv. Och i Danmark har alla seglat DH medan i Finland och Sverige har många gått från IMS/ORC till LYS/SRS och redan också några från IRC till LYS.

    Det är ju mycket bra om det blir mera ambitioner utanför Östersjön och Norden. Men det blev väl ingen Commodors Cup team?

    Jag tror nog, att båtar i ORC EM/VM skulle ha varit mycket tuff motstånd i vilken regel som hellst. Ystad är ganska långt borta från Finland och Norge. En annan finsk båt (har vunnit GR många gånger) skulle ha kommit, men den hade lite för hög GPH och fick inte komma. Det finns inte så många som vill segla 2*500 M för att delta. Men det förstår jag inte att många som var närmare gick inte med.

    Ni seglar ju bra och skillnaden mellan SRS/IRC/ORC mellan Blur och Datacom/GS42R osv. är inte stor. Säkert skulle ni ha haft bra chanser med lika bra segling.

    Samma problem är ju också med Hanseboot IRC. Det finns väldig få som orkar tävlä i många länder eller även om i båda kuster av Sverige. Det var ju före en likadan IMS serie, men den hade samma problem och försvann för några år sedan. Esbo Hogland var en deltävling men jag tror att det var aldrig några svenska eller tyska båtarna med.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.