Skip to content

17 Comments

  1. Sebastian
    Jun 3, 2010 @ 20:05

    Här är dock ett annat exempel på “renare” däckslayout. Vi jobbade hårt på att ta bort allt som inte behövdes och att snabbt kunna hitta våra referenser. Ledordet var enkelhet.

    Reply

  2. Andreas i HP1030
    Jun 3, 2010 @ 20:59

    Denna klass är den främsta entypsklassen i sverige?

    Reply

  3. X-Champ
    Jun 3, 2010 @ 21:27

    Vi rörde inte skotpunkten när vi vann SM 2006. Vi justerade focken i höjdled men vi rörde inte skotpunkten på däck.
    Främsta klass? Ingen aning, det är en bra klass. Kul segling.
    Vi ses i Marstrand.

    Reply

    • Ola Danielson
      Jun 3, 2010 @ 23:02

      Det blir ju exakt samma sak att justera focken i höjdled som att flytta skotpunkten? Vi kör ett sådant system till vår genua.

      Reply

      • Christer
        Jun 4, 2010 @ 08:19

        Nej på expressen kör du snarare in, ut inte fram, bak.

        Reply

        • Ola Danielson
          Jun 4, 2010 @ 08:26

          Aha, tänkte inte i dom banorna.

          Reply

  4. Niklas B
    Jun 3, 2010 @ 21:44

    E46 i B-kile — den syns.

    Reply

  5. Johan O
    Jun 4, 2010 @ 10:35

    Reply

  6. Jocke_R
    Jun 4, 2010 @ 10:46

    Jag tycker nog det är mycket bra om man har rörelse frihet både framåt-bakåt och i sidled. Sen om man väljer att åstadkomma detta med att höja-sänka focken eller inte spelar ju mindre roll.

    Dock skulle jag vilja påpeka att bara för att “proffsen inte trimmar” så är det inte den enda rätta vägen att gå. Är man orutinerad kommer man ju mycket snabbare framåt i utveckling om man hela tiden kan ställa om trimmet och prova sig fram. Sen när man vet hur man vill ha det kan man reducera.

    Reply

  7. Thomas Ottosson
    Jun 4, 2010 @ 11:00

    Min uppfattning är att fast skotpunkt fungerar bra i de flesta lägen, men en vacker dag blir det ett jävla väder och då är man glad att man åtminstone kan justera skotpunkten upp och ner (alternativt framåt och bakåt).

    Reply

  8. Dr Krull
    Jun 4, 2010 @ 16:05

    Angående däckslayouter tror jag att man kan göra det man tycker fungerar bäst för den besättning man har. Jag vill dock påpeka att “proffsen trimmar” förmodligen trimmar dem mkt mer än de som ligger bakom dem i resultatlistorna. Sen om det är med fock upp/ner eller sugga i skotblocket som i princip gör samma sak. Fock i sidled är enligt min erfarenhet ett trim som vi använder som det blåser mkt hårt, då flyttar vi ut skotpunkten några cm i sidled. Det stora jobbet med focken sitter i skotet för alla småpuffar samt fock upp/ner eller sugga för mer bestående förändringar av vindstyrkan..
    Ja sen har man ju ett storsegel vagn o häck som det jobbas mkt med :)
    Så nog trimmas det även om man har en enkel däckslayout

    Reply

  9. Thomas Ottosson
    Jun 4, 2010 @ 17:01

    Jag håller med Krull (i nästan allt). På en Express är det överhuvud taget de små justeringarna väldigt viktiga. Ett par centimeter i storskotet kan göra stor skillnad. Focktrimmet är ännu mer känsligt. Henrik kan ibland be fockskotaren att “ta tio millimeter” på skotet… Har man väl hittat ett bra läge för fockskotpunkten så behöver man inte röra den så ofta.

    Vi jobbar också med att flytta focken upp och ner på förstaget. Det funkar bra för det mesta. Men när det brallar ordentligt – som under Tjörn Runt 2004 eller NM i Stenungsund samma år – är i alla fall jag glad att vi även har ett suggsystem. Det har hänt att vi i vissa byar har släppt suggan helt, vilket ju innebär att skotpunkten i praktiken hamnar vid brytblocket längst bak på rufftaket. Då pratar vi förvisso om kuling, men det händer ju av och till att man kappseglar även i sådana förhållanden.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.