Skip to content

46 Comments

  1. Birger
    Jun 3, 2010 @ 22:13

    Utrolig synd å dele opp en slik god fleet i tre ulike klasser, når egentlig alle kunne seilt i samme klasse.

    Reply

  2. Johan Ristrand
    Jun 3, 2010 @ 22:22

    Vi får väl anses vara utfyllnad, med troligen lägst SRS i klassen (1,19), ny båt och ny besättning – men det ska ändå bli otroligt kul att få mäta sig mot så många duktiga seglare! Lycka till allihop!

    Reply

    • Pelle P
      Jun 4, 2010 @ 08:57

      Tvåla till dom Johan! Titta en gång till på listan; det är inte ni som är utfyllnad, ingen är det!
      Och en annan sak; det finns ingen bättre träning än tävling! Er “lär-kurva” kommer att gå brant uppåt.

      Reply

  3. Rasmus
    Jun 3, 2010 @ 22:49

    F18 seglarna är några stycken oxå icke att förglömma

    Reply

  4. Stefan P
    Jun 4, 2010 @ 07:36

    Lycka till på vattnet. Vi fick ställa in i år tyvärr det hade varit gott med en uppsegling till Sandhamn i det här härliga vädret. Vi får inrikta oss på att få båt, besättning och hantering klart till Sandhamn race week.

    Stefan

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 4, 2010 @ 07:48

      Stefan, säsongen är ju nästan halvvägs :-)

      Reply

      • Stefan P
        Jun 7, 2010 @ 08:28

        Helt rätt anlita aldrig någon till bottenbehandling utan referenser. Det gjorde vi. Efter mycket med betoning på mycket tid är båten nu klar för bottenmålning på en ny fin epoxiyta. Jag har tyckt lite synd om vår anlitade expert då tidigare har gjort lite tokiga val. Men när jag i helgen upptäckte att han inte täkt ordentligt varför vi hade fullt med epoxi även på friborden då tappade jag tron på honom helt. Hur som helst nu är det nära. Segla det har jag fått göra på andra båtar och det har inte direkt snabbat upp det egna båtfixet.

        Reply

  5. Feffe
    Jun 4, 2010 @ 08:26

    Det ser väl tunnt ut överlag ? IRC är ju lika många båtar som en Onsdagssegling i Lerkil :-)

    Reply

  6. Joakim
    Jun 4, 2010 @ 08:57

    Hur många båtar blir det faktisk i IRC och ORC? Det finns väl också double scoring och åtminstone Viola ser ut att segla också ORC: http://avantimesailing.blogspot.com/2010/05/sandhamn-open-pa-en-arcona-430.html

    Chazara och Team Orca har också ORC mätbrev och Xplorer också IRC mätbrev.

    Reply

    • Joakim
      Jun 5, 2010 @ 17:03

      Det var 14 båtar i ORC och bara fem i IRC.

      Reply

  7. Large
    Jun 4, 2010 @ 10:08

    Jag säger samma sak som inför Ornö och Watski:

    La Dolce Vita Vinner!

    Reply

    • S-256
      Jun 5, 2010 @ 10:43

      Topp tre – Är tipset denna gång! Platsoddset ger dock inte mer än pengarna tillbaka…

      Reply

      • S-256
        Jun 5, 2010 @ 13:36

        Det är alltid svårt att segla mot större och snabbare båtar i bankappsegling. Det är inte så lätt att göra en bra start och sedan skaffa sig fri vind på kryss när båtar går 5-15 procent snabbare…

        Reply

        • S-256
          Jun 5, 2010 @ 13:37

          Å när jag skrev det så kom resultatet upp för andra…. De spikade 2:a. Där ser man…

          Reply

  8. Team Styrbord
    Jun 4, 2010 @ 10:08

    Loogna har lagat torrfoder åt oss i snart tio år, nu ska han koka vatten och snacka mic på DataCom…det blir nog kul

    Reply

  9. Classe
    Jun 4, 2010 @ 10:36

    Arcona teamet blir vassa om de har liknande besättning som höstens Byxelkrok i Västervik, samt Ralf Aspholm i Sinergian 40.

    Reply

  10. Lasse Bergkvist
    Jun 4, 2010 @ 11:43

    Är nu på väg ut till Sandhamn med Dehler 36, Shakira. Årets första race med ordinarie båt och besättning ska bli kul. i ORCi så kommer det troligen att stå mellan X-332 och Arcona 340 om vilka som ska bli tvåa efter Datacom.
    Roligt också att det nu har blivit så många båtar anmälda till Gotland Runt. Trodde ett tag i vintras att vi skulle bli tvungna att segla SRS, men ORCi -anmälningarna ser riktigt bra ut och kan till och med toppa förra årets noteringar.
    På Sandhamn Open känns det alldeles för lite med 7 IRC-båtar (var är alla heta båtar?) och 12 ORCi. Känns som om ett antal SRS-båtar borde vara med i ORCi.
    Segla väl så ses vi i Sandhamn! Mvh Lasse

    Reply

  11. Peter Gustafsson
    Jun 5, 2010 @ 08:17

    Hur har ni det i Sandhamn?

    Själva passerar vi just Väderöarna på väg mot Norge. SSV 4 m/s. 7 knop med stora gennakern. Strålande sol…

    Reply

  12. Daniel Bing
    Jun 5, 2010 @ 18:11

    Gippade just runt Svenska Högarna med Code 0. Strålade sol, 8 knops vind och rätt kallt faktisk. Men det är härlig segling. Daniel på Air IV

    Reply

  13. Peter Gustafsson
    Jun 6, 2010 @ 11:05

    Resultaten här. Verkar som det hände en del i havsracet…

    http://www.ksss.se/sv/Kappseglingar/Regattor-20101/Sandhamn-Open-4—6-juni/Resultat-HAV/

    Reply

  14. Bengt Falkenberg
    Jun 6, 2010 @ 12:38

    Grattis till hela gänget på Dehler 36:an Shakira önskar alla vi som jobbar på Albatross Segel AB.
    R2 seglen och vår nya generation spinnakers verkar fungera.
    1:a totalt ORCI måste kännas hallon inför Gotland Runt?
    Gött jobbat.

    Bengt Falkenberg

    Reply

    • SF
      Jun 6, 2010 @ 16:18

      Är det sant att ni/Teknova kommer att segla LYS/SRS i årets GR? Med sponsrad båt och proffsad besättning?

      Reply

      • Anders Averdal
        Jun 6, 2010 @ 21:59

        Proffsbesättning?
        Tack!

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Jun 6, 2010 @ 22:03

        Ja, det är nog bara hälften av er som är ISAF grupp 3 proffs :-)

        Reply

        • Anders Averdal
          Jun 6, 2010 @ 22:08

          Fast ett sånt proffs är ju ganska enkelt att bli….
          Man behöver inte ens kunna segla…

          Reply

        • Peter Gustafsson
          Jun 6, 2010 @ 22:10

          Ja, ni är i alla fall portade från amatör-event som Commodores’ Cup och annat. Men LYS-klassen på Gotland är säkert helt rätt…

          Reply

      • Bengt Falkenberg
        Jun 7, 2010 @ 00:29

        Det ser så ut just nu men inget är 100%.

        Anledningen? Antagligen samma som gör att Blur/Peter väljer Norlys/R36 istället för IRC på Feardern? Många båtar?

        På Feardern så kör vi själva R40/Norlys ….

        Häls. Bengt

        Reply

        • SF
          Jun 7, 2010 @ 06:50

          och inte har det någonting att göra med att motståndet i LYS/SRS är klart sämre? Breddsport vs. Proffssport.

          Reply

  15. CB
    Jun 7, 2010 @ 10:14

    Kom igen nu Bengt, du kan inte mena allvar? Ska du segla LYS/SRS? Varför då? Kom inte och säg att det handlar om att segla i största klassen. Tror du eliten i vasaloppet skulle komma undan om de valde att köra öppet spår för att “det är flest som kör det”?

    Det är lägre motstånd i LYS/SRS. Punkt! Slutdiskuterat! Startar du med ditt gäng i LYS/SRS så hoppas jag vid gudarna att du inte använder dig av ett eventuellt resultat i din marknadsföring framöver! #Lågvattenmärke

    Reply

  16. Team styrbord
    Jun 7, 2010 @ 11:57

    Man måste tacks Ksss som lyckades fixa kanon väder och bra skön vind. Lite för svag vind i början för oss, men det tog sig efter rundning av dämban då vi fick ett par sköna sträckbogar med 16 knops jämn och fin vind.

    Reply

  17. Anders
    Jun 7, 2010 @ 14:08

    Tyvärr ska KSSS ha sig en riktig brassklapp för dåligt genomförande av banseglingarna, att dimma satte käppar i hjulen på söndagen är inget att säga om men att ha samma start för havskappseglingarna som för entyp är inte bra, j80 och expresserna fick ligga o vänta i 2,5 timmar i pefekta förhållanden utan att få starta. Näe ni får verkligen skärpa till er KSSS!

    Reply

  18. Patrick L
    Jun 7, 2010 @ 14:13

    Stort grattis till Shakira (ORCi), Letto di Pletto (IRC) och Dufår av Matrisen (SRS)!

    Synd att strax över 30 båtar är uppdelade på tre klasser, känns lite som ett skämt när vi är så få. Men nu får ju folk i alla fall segla vad de vill så jag hoppas alla är nöjda…

    Vi i Team Orca (Farr 30) var väldigt nöjda upp till rundningen av Alma då vi hängde med Air och DataCom på ett bra sätt (kryss), men sedan var det mer eller mindre sträckbogar hela kvällen och natten. Så mycket vattenlinjeåka var det länge sedan man var med om på ett distansrace och jag skulle överdriva om jag sade att det var kul att försöka hänga på båtar med 3 meter längre vattenlinje som mäter långsammare än vi… Nyttigt var det dock, vi stod på tå hela natten och fick ju hyfsad utdelning på detta resultatmässigt också. Ingen skugga skall falla på KSSS, det kan inte ha varit lätt att försöka lägga en bana med en vindprognos där vinden skall vrida nästan 180 grader under dygnet och djungelbanorna brukar ju vara väldigt kul.

    Vad gäller kryss-länsbanorna borde däremot KSSS lära sig något av att vi var några mindre båtar som missade första starten. Om man har skepparmöte 0830 och kör stenhårt på första start 1000 får man nog fundera igenom hur långt ut man lägger banorna, så det inte krävs 7,5 knop motorgång för att hinna. Nu tog det 20 minuter längre för oss att komma ut till start än vi hade räknat med vilket gjorde att vi missade starten med 12 minuter. Det går säkert att hinna om allting är 100% klart så man kan lägga ut direkt efter skepparmötet, men nu fixade vi bl.a followups efter säk.besiktningen och missade därför starten, det känns inte OK.

    Nåväl, efter att ha missat första starten får vi istället vara nöjda med att ha slagit Letto i A31:an på 2:a racet! Man tager vad man haver…

    Reply

  19. Per
    Jun 7, 2010 @ 22:46

    Hej, Xplorer här…

    Håller med om kritiken om starttiden kl 10.00. Vi på Xplorer hann inte kolla linje, vindar eller nånting egentligen, vi hann precis. Det hela blir väldigt stressigt och hafsigt. skepparmöte 8.00!

    Sen skulle vi vilja ha tre banseglingar och ett två timmar kortare havskör så man kan droppa ett bankör. Jag tror de flesta skulle uppskatta detta (lite jobbigare) alternativ och det skulle bli mer utslagsgivande och rättvist (om det nu kan bli det i handicapsegling).

    Vi körde som vissa kommenterat s.k double scoring och det är rätt märkligt egentligen. Rent praktiskt seglingsmässigt spelar det kanske mindre roll på havsköret då man efter några timmar seglar mot båtarna i sin egen storlek oavsett klass. Vi hade en kul fight med Finngulf 33 La dolce vita i sådär en 13 timmar…att de seglade Lys spelar ingen roll.

    Av detta skäl skulle det även på banracen vara bättre och mer rättvist med en ORCi > 620/IRC < 1,0x/LYS <1,29 start och en "stor" start (efter). Detta blir garanterat mer rättvist. En start med en Landmark 43:a i lä är ingen lätt match för oss eller för andra mindre båtar. Virvlarna efter Airs passage i lä i 2:a starten gjorde oss snurriga i en halv kryss…

    Om de stora startar efter de små seglar vi dessutom i ungefär samma väder så att en döende vind som i race 2 inte avgör…dessutom är inte vägval för de större en lika självklar enkel match med mindre båtar i banan att segla om.

    Eller hur?

    /PL

    Reply

    • Patrick L
      Jun 8, 2010 @ 01:13

      Håller helt med om tre bankör och kortare havskör!

      Reply

    • Team Styrbord
      Jun 9, 2010 @ 10:21

      Vi tycker havsbanan var för kort, den hade med lätthet kunnat vara 60 nm längre med ett riktigt långt havsben, rundning kopparstenarna eller liknande.
      Det finns inte så många havsseglingar i Stockholm, varför då korta en av de få till ingenting. Banseglingar dräller det ju av. Känns lite onödigt att transportera sig långa timmar till Sandhamn för att segla bana, det kan man ju göra på närmare håll.

      Reply

      • Patrick L
        Jun 9, 2010 @ 17:11

        Hade den varit 60M längre hade vi inte ställt upp kan jag säga… Det var nätt och jämnt att vi hann hem och städa ur båten som det var. Men smaken är förstås som baken.

        Det jag inte förstår är hur du menar att det “vimlar” av banrace och är brist på distansrace? Jag tycker det är precis tvärtom. Sandhamn Open är ju i gott sällskap av Gotland Runt, Lidingö Runt, Roslagen Sea Race, Gullviverallyt, Landsort Race o.s.v. Vilka race vimlar det av där vi kan köra kryss-länsbanor av kvalitet? På försäsongen är det väl i stort sett bara Sandhamn Open och Race Week kvar?

        Reply

        • Team Styrbord
          Jun 9, 2010 @ 23:23

          Patrik, I sak har du helt rätt. Jag var lite slarvig, jämställde banrace med banrace. Det jag menade var havsrace, segling i utsjömiljö. Det är inte så många. Kappseglingar i skyddad skärgårdsmiljö finns det gott om. Men man ska nog inte likställa alla dessa…

          Reply

  20. Stefan
    Jun 8, 2010 @ 06:47

    Jag delar uppfattningen att dela in kappseglingen i små och stora båtar, oavsett klass.
    Det blir ingen fight på banan som det är nu.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 8, 2010 @ 07:33

      Detta var väl en feedback som fanns efter Sandhamn Race Week förra året också? Är det en principsak för KSSS eller har seglarna inte varit tydliga?

      Reply

    • Olla!
      Jun 9, 2010 @ 09:16

      Härligt spår i debatten.
      Vissa dissar SRS där alla kan köra i stora klasser.
      Vissa föredrar att segla mot båtar som seglar i andra mätregler än under samma regel?!
      En väg kanske är att försöka påverka SRS så det blir en stark och bra regel som Norlys börjar bli. Och att alla sedan får segla i större klasser med samma båtstorlekar? Typ R30, R36,R40 och R45.?
      Sammarbet över gränserna vore kanske något att önska också?

      Reply

  21. Per
    Jun 8, 2010 @ 13:02

    Joakim, Uppenbarligen ska vi “småbåtar” från Stockholm komma över till Finland och segla! Kommer några av er att komma till oss för Sandhamn Race week och GR?

    /PL

    Reply

  22. Backe
    Jun 9, 2010 @ 21:26

    3 banrace och kortare havskör imål vid 8 på kvällen är grejen!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.