Skip to content

25 Comments

  1. Team styrbord
    Jun 7, 2010 @ 12:06

    Intresant att de tre största kappseglingarna ligger i Stockholms området, Gotland runt,Lidingö runt och 2star alla med fler än 100 deltagande båtar. Kanske är det i den regionen man ska marknadsföra sig mer, där underlaget finns… Vi borde se mer kommunikation kring GR , varför inte lite tv reklam eller radio eller mer sammarbete med båtförsäljare. Skapa mer uppmärksamhet kring själva aktiviteten

    Reply

    • J-O
      Jun 7, 2010 @ 13:03

      När flyttade Tjörn till Stockholms området? Jag måste har missat det.

      Sen blev det väl “bara” 97 båtar på 2star som kom till start i år.

      Faktum är nog att fler race skulle behöva uppmärkasammas. GR är väl den enda svensk segeltävling som SVT raporterar något från (även om det är typ 5 sekunder på sportnytt).
      Jag tror att för att nå ut med info om seglingarna så måste man nyttja nät mediet mer. Se vad Blur gjort för tex Bohus Racet, Pär o Co i all ära, men det hade inte varit 136 anmälda utan Peter och Blur.se.
      Fler siter som skriver om segling och bra filmer på webb tv tror jag skulle öka intresset. (nu menar jag breddsegling). Eliten kommer från bredden.

      J-O/ PrimeX

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 7, 2010 @ 13:36

      Så här såg min statistik ut från förra året (båtar som faktiskt startade).

      Tjörn Runt 502
      Lidingö Runt 365
      Gotland Runt 257
      Ornö Runt 190
      Hyundai Cup 114
      Byxelkroken 106
      Watski 2star Baltic 92
      Pelle Melinders Minne 88
      Gran Prix 82
      Arkö Runt 69

      I år kommer väl Bohusracet upp på 5:e plats. Jag skall göra en uppdatering så snart vårsäsongen är över…

      Reply

  2. Pär Bäck
    Jun 7, 2010 @ 13:00

    Det känns som om hela undersökningen var baserad på ostkusten.
    Kul att Tjörn Runt fick synas som nummer ett i statestiken. Gänget i Stenungsund gör ett fantastiskt jobb för att anpassa tävlingen efter seglarnas önskemål.

    Jag ser nu ett bekymmer för Bohusracet då SSF har en för mig enormt lång handläggningstid för att få ut SRS Mätbrev. Först så fungerar inte web portalen där man kan ansöka sedan så tar det mer än 3veckor att få fram ett mätbrev. Detta gynnar inte tillväxten av våra tävlingar och definitivt inte med att få hit deltagare från våra granländer (typ Norge).
    Så en AP till SSF är att korta ner tiden på denna administration.

    Reply

  3. HenrikA
    Jun 7, 2010 @ 13:27

    Hej! Jag tycker gänget runt Ornö Runt skall ha cred för sitt engagemang och att de i år bröt 200-vallen för antalet anmälda. Fortsätt mot nästa mål som borde vara 250.

    Reply

  4. SOFIA
    Jun 7, 2010 @ 15:18

    Många gör mycket för våra seglingar och för antalet båtar. Saknade Ven Runt i uppräkningarna. Brukar med alla klasser locka ca 100 deltagare.
    I år har Halmstads Segelsällskap en 100-års Jubileumssegling den 31 juli – redan 95 anmälda – http://www.hss1910.nu Finns plats för fler…. Antal Drakar på Guldpokalen i Marstrand i början av augusti är nu 95 stycken. Inte illa för entyp.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 7, 2010 @ 15:45

      Jag har Ven Runt strax utanför listan ovan med 67 startande 2009.

      Reply

  5. Carl fjällman
    Jun 7, 2010 @ 15:37

    Hej

    För två år sedan var jag ny när det gällde kappsegling med större kölbåt, några saker som jag tyckte gjorde det onödigt svårt för att nya skall våga sig till kappseglingsbanan:

    *Svårt att hitta information om racen om man inte vet vad dom heter och vilken klubb som anordnar, eller när dom går. (Samlings sida kanske en lösning)

    *Krångligt utformade seglingsföreskrifter som avskräcker vid första anblick.
    *Notice of race måste komma upp senast en månad innan racet, med kontinuerligt uppdaterad anmälningslista.

    * En regel med två klasser t.ex. Racing/whitesails dessa kan ju indelas i grupper med gemensamt lys( lys1 1.00-1.14, 1.15-1.25, 1.26-1.XX) Jag tror att det fler kommer tycka det är roligare att tävla mot liknande båtar med liknande budget, i varje fall som instegsalternativ.

    * Allt är inte segling(tyvärr) det sociala biten är viktig också. Ta t.e.x. Pater Noster Race där det fanns sociala aktiviteter både på Fredagen samt Lördagen detta höjer intreset för ny såväl gamla att segla racet, man vet att det blir trevligt oavsett resultat.

    *Mätbreven eller tiden för dessa kan säkert förbättras, men de som söker mätbrev har redan planerat seglingar.

    MVH

    /Carl
    First 40.7 Madam blå

    Reply

  6. Calle P
    Jun 7, 2010 @ 15:54

    Varför minskar lappseglandet på torsdagar i Björlanda?

    Reply

  7. PelleL
    Jun 7, 2010 @ 16:28

    Jag vet ju varför inte jag kan kvällskappsegla i samma utsträckning längre………..jobbet gör det omöjligt att planera…….

    Reply

  8. Team styrbord
    Jun 7, 2010 @ 16:34

    Då är det fyra med över 100 i Stockholmsområdet +-3%. sen var det spännande nyheter att Tjörn runt ska flytta till ostkusten, undrar vart start och mål blir

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 7, 2010 @ 17:28

      Det var ju du som kom med scoopet att “de tre största kappseglingarna ligger i Stockholms området” :-)

      Tittar man på de 5 största racen i varje region förra året så samlar Stockholmsracen ihop 1018 och Västkustracen 713 startande. Står ju inte i proportion till antalet båtar/seglare?

      Och de 5 racen i Stockholm ökade 4% mellan 2008 och 2009. Västkustracen ökade 19% under samma tid.

      I år ser det ut så här jämfört med förra året

      Lidingö Runt 365 till 247 -32%
      Gotland Runt 257 till 238 -7% (prel)
      Ornö Runt 190 till 202 +6%
      Watski 2star Baltic 92 till 96 +4%
      Sandhamn Open Hav 34 till 37 +9%

      Bohusracet 62 till 135 +118% (prel)
      Pater Noster Race 68 till 72 +6%
      Stora Oset Race 32 till 34 +6%

      Reply

      • Team Styrbord
        Jun 7, 2010 @ 20:29

        Jo ibland får man till det, ett scoop hamnar ofta på löpet…..jobbat med radio för länge man talar innan man tänkt till ordentligt.
        Det ägarmöte du initierade på mässan var bra och välbesökt.
        Kanske något att spinna vidare på, slå ihop ägarmöte med Go For Speed som Broman drev i SHF regi.
        Lite sköna semminarium under dagen, workshops, handfasta tips, film och kändisar som håller inspirerande föredrag. Självklart avslutas allt med en smaskig pub på kvällen.

        Reply

  9. Patrik
    Jun 7, 2010 @ 21:32

    Det man prioriterar hinner man alltid, hur skall vi då få folk att prioritera segling och då i synnerhet kappsegling ? Jo genom att göra våra seglingar så skoj att ingen med segelbåt vill missa det..
    Vem skall vi fråga hur detta kan hända ? Jo de som aldrig kappseglat och de som inte kappseglar längre genom att kräva ärliga svar.

    Reply

  10. SOFIA
    Jun 7, 2010 @ 21:36

    Betr Ven Runt, Peter, så brukar det sägas att det är ca 100 som är anmälda och seglar.
    Dock kanske 30 % är s.k. familjeklassare som möjligtvis inte räknas och därav kanske din siffra är rätt.
    Men dom seglar ju också kölbåtsrace så….

    Reply

  11. Pär Bäck
    Jun 7, 2010 @ 21:44

    Vad tror seglar Sverige om att föra in “Öppet spår” på våra kappseglingar? Jag har fått in några frågor till Bohusracet om man kan delta utan att man har ett SRS tal.
    Många ser tävlingen som en utmaning och ett lära pass istället för en riktig kappsegling. Så själva utmaningen lockar men inte allt jobb med att fixa Mätbrev mm. Då blir det lite som ett motionslopp där man seglar mot sin egen tid år från år.

    Reply

    • PelleL
      Jun 7, 2010 @ 21:51

      Nåt sånt finns ju på de flesta större race i norge.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 7, 2010 @ 22:04

      Jag tycker det är en jättebra idé.

      Kör en turklass där man inte behöver nåt SRS-tal.

      Men det är också ett underbetyg till SRS som säger sig vara till för dessa seglare!? Detta måste kunna hanteras på ett smidigare sätt? Samtidigt så verkar SRS locka allt fler hottade båtar.

      Reply

      • PelleL
        Jun 7, 2010 @ 22:40

        Vad är det stora problemet med SRS förutom väntetiden på mätbrev (vilket är ett problem men tyvärr svårt att komma tillrätta med i det nuvarande systemet och till nuvarande kostnader)?

        Reply

      • SWE54
        Jun 7, 2010 @ 23:15

        Det kanske inte behöver bero på SRS utan det kan ju finnas en mängd båtar som inte är i “kappseglingsskick”. Taskig botten, gamla segel och kanske även lite tvivel om sin egen seglingskunskap. För det är ju kanske inte alltid särskilt kul att kappsegla med en båt som inte kan utnyttja sin potential.

        Reply

      • Pär Bäck
        Jun 8, 2010 @ 06:38

        Det är precis som SWE 54 skriver att det är INTE fel på SRS utan att man antingen har en lite mer familje betonad båt typ Bavaria eller en Hallberg Rassy som inte finns med i tabellen och man tycker det är för mycket jobb med att mäta in rigg och Segel mm. För att få ett mätbrev då man ändå bara skall segla denna tävling för att det är en utmaning i sig. Om man tittar på Vasaloppet så är ju Öppet Spår nästa lika stort som riktiga Vasan och där får man ju bara ett diplom och tid men ingen placering.
        Åter igen vill jag trycka på att SRS bara blir bättre och bättre om man tittar på vad för båtar som kommer till start och det känns inte längre som om man blir helt utstraffad för att man har en lite häftigare båt typ Melges m.fl.

        Reply

      • F424
        Jun 8, 2010 @ 09:11

        Om det finns ett tryck från “Öppet-spår-seglarna” att de vill delta utom tävlan och känna sig för så finns det väl inget som hindrar detta (förutom Pärs merarbete förståss). Jag tror säkert att detta kan locka en del till uppgradering till mätbrevsbåtar till efterkommande år och då har vi ju nått dit vi vill, dvs fått fler kappseglande båtar. Viktigt dock, på en potentiellt tuff segling som Bohusracet, är att man inte prutar på säkerhetsnivån för dessa båtar.

        //Niklas S

        Reply

    • Mikael Vesala
      Jun 7, 2010 @ 22:09

      För egen del ser jag vid första anblick inget som hindrar att du låter dom starta i egen grupp, rätt tidigt på eftermddagen. Ingen tidtagnig, bara ett fullföljandediplom eller liknande. Kan sporra några att skaffa mätbrev senare och ge ökat deltagarantal på sikt. kör på, det är väl ingen mer än du som bestämmer det?

      Reply

    • L-B Gustafsson
      Jun 7, 2010 @ 22:37

      På Hallandsseglingen har det i ca 10 år funnits två klasser tävlingsklass och familjeklass (tråkigt namn?). I familjeklassens resultatlista så finns det bara två alternativ fullföljt/ej fullföljt. De är dock med på samma villkor vid prisutdelningen under festen. Alla priser utom förstapriset lottas ut bland de besättningar som är på plats på festen.
      I år så är det just nu tunnaste startlistan någonsin. De flesta andra regattor har ju ökat.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.