Hur ökar vi kölbåtsseglandet i Sverige?
Nedan är lite punkter som presenterades på Svenska Seglarförbundets Distrikstkonferenes 19 maj. Det är Fredrik Bergström som under förra året skrev en rapport åt SSF som handlade om breddsegling eller kölbåtssegling.
Ett bra underlag som pekar på en positiv utveckling, men som också ger rekommendationer kring hur man kan gå vidare. Men av någon anledning får jag känsklan av att SSF inte vat vad man skall göra med den här gruppen av seglare. Och mycket riktigt fanns inga “actionpoints” noterade under den här punkten.
Fast kommentaren, “vi har inte med kölbåt i vårt vokabulär”, var ju lite kul…
Projekt ”Kölbåtsklubben”
– Hur ökar vi kölbåtsseglandet i Sverige?
Fredrik Bergström
Tillvägagångssätt
- Analysera hur vi tävlar i målgruppen.
- Analysera hur SSF, distrikt, klubbar och kölbåtsklassförbund arbetar mot målgruppen
- Analysera vad seglarna tycker
- Ge rekommendationer till förbättringsåtgärder
Hur tävlar vi i målgruppen?
Indelning i två kategorier
- Handikappsegling (ORCi, IRC, SweLYS/SRS)
- Entypssegling
Deltagare SweLYS/SRSseglingar
En sammanställning över 83 kappseglingar i kölbåt 2008 och 2009 visar på en uppgång på över 10%.
Största SweLYS/SRStävlingarna
1. Tjörn Runt 502 båtar
2. Lidingö Runt 365 båtar
3. Gotland Runt 257 båtar
8. Ulvö Regattan (Norra Sverige) 95 båtar
11. Ven Runt (Södra Sverige) 80 båtar
83. Pokalseglingen (Kalmar) 4 båtar (12 st 2008)
18 st kappseglingar med över 50 startande båtar.
Största avvikelser 2009 jmf med 2008
- Bohusracet från 12 båtar 2008 till 62 båtar 2009 (+420%)
- Jungfrutriangeln från 21 båtar 2008 till inställt 2009
Mätbrev 2009
2009 utfärdades 778 st mätbrev. Inga uppgifter finns på de som inte har mätbrev.
Mätbrev SweLYS/SRS, region
Ett slumpmässigt urval i april/maj av 154 st SweLYS/SRS mätbrev (23% av tot) gav följande indelning per region. Svårt/omöjligt att hämta information över tabellbåtar
SM titlar
SRS segling
Hur arbetar SSF, distrikt, klubbar och kölbåtsklassförbund mot målgruppen?
- SSF: Utfärdar mätbrev. Ingen kontakt förutom detta.
- Distrikt: Knyter ihop seglingar till serier. Skriver om dessa på distriktssidorna (ibland). Aktivast i Gbg och Stockholm. På vissa ställen ingen aktivitet.
- Klubb: Arrangerar tävlingar. Litet erfarenhetsutbyte mellan dessa. Inga kundanalyser.
- Kölbåtsklassförbund: Ofta motorn i entypsklasserna. Kan vara regionala organisationen. Många ”SRS klassförbund” har inget fokus på kappsegling
Trender för 2010
- Seglingen ökar mellan 2008-2009 med över 10 %
- Seglingen växer generellt men stort på shorthanded (Västervik Shorthand Race, ny tävling). Mandomsprov och slipper besättningsproblematik.
- Mycket att tacka bloggar/siter som skriver om kölbåtssegling, tex blur, skota, hamnen med flera
- Gamla tävlingar kommer tillbaka. Ex Öland Rund tillbaka efter 6 års frånvaro.
- Samarbete mellan klubbar ger bättre tävlingar (Malmö, 4st klubbar jobbar nu gemensamt med tävlingar 2010).
Rekommendationer för SSF
- Mätbrevshanteringen skall vara mycket snabbare än idag. Hellre betala mer för snabbare leverans.
- Tydligare beskrivning av hanteringsprocessen. Tidsskala.
- Bygg kunddata mot seglare. Framförallt i SRS klasserna där det inte finns. Promota kappseglingar i samband med mätbrevsutskick och nyhetsbrev. Initiera kommunikation. Bygg in erbjudanden.
- Marknadsföring av kölbåtsseglingar till båtägare och på SSFs hemsida
Rekommendationer för distrikt
- Folk drar folk. Våga rekommendera vilka regattor båtar skall åka på men det kan finnas olika kategorier (racing, whitesail/familj)
- Samma namn på serier på olika geografiska platser ger igenkänning och lättare att marknadsföra. (West Cup Racing, Familjeserien etc)
- Nyhetsbrev med info om kappseglingar
- Skapa erfarenhetsutbyte mellan arrangörer
- Arrangera utbildning/träning för kölbåtseglare på sommar och vinter (East training camp) med bra tränare
- Guida seglare som efterfrågar segling till ”rätt” plats/arrangemang
Rekommendationer för klubbar
- Lyssna mer på vad seglarna vill ha. Utveckla eller avveckla
– det sociala är lika viktigt som tävlingen!
– anmälningslistor online så att man ser vilka som är med (kö utanför krogen).
– resultatlistor hålls uppdaterade
– mm - Byt erfarenheter med andra arrangörer
- Samarbeta kring serier och marknadsföra dessa
Rekommendationer för kölbåtsklassförbund
- Beskriv var ni har aktivitet geografiskt och beskriv detta för SSF och DSF. Enklare att hänvisa nya seglare.
- Samarbete/samordning med DSF om ex promotion av samma tävlingar som distrikten
- Samarbeta med bloggar om man inte har egen hemsida. Hellre info på SSFs och distriktets sida än dåligt uppdaterad info på egen sida.
- Samarbeta med andra kölbåtsklasser för att tex få ihop ”kritisk massa”
Anteckningar från mötet ovan
– TA system kan hjälpa oss att få bättre statistik.
– Antal mätbrev ökar lite varje år.
– Seglingen ökar med kölbåt
– Bloggar viktiga för att kommunicera
– Rekommendationer för SSF, distrikt och klubbar vad som är viktigt att tänka på framöver, se bildspel.
– Viktigt att fortsätta arbetet.
– Vi har inte med kölbåt i vårt vokabulär.
– Bättre kommunikation kring kölbåt behövs.
Jun 7, 2010 @ 12:06
Intresant att de tre största kappseglingarna ligger i Stockholms området, Gotland runt,Lidingö runt och 2star alla med fler än 100 deltagande båtar. Kanske är det i den regionen man ska marknadsföra sig mer, där underlaget finns… Vi borde se mer kommunikation kring GR , varför inte lite tv reklam eller radio eller mer sammarbete med båtförsäljare. Skapa mer uppmärksamhet kring själva aktiviteten
Jun 7, 2010 @ 13:03
När flyttade Tjörn till Stockholms området? Jag måste har missat det.
Sen blev det väl “bara” 97 båtar på 2star som kom till start i år.
Faktum är nog att fler race skulle behöva uppmärkasammas. GR är väl den enda svensk segeltävling som SVT raporterar något från (även om det är typ 5 sekunder på sportnytt).
Jag tror att för att nå ut med info om seglingarna så måste man nyttja nät mediet mer. Se vad Blur gjort för tex Bohus Racet, Pär o Co i all ära, men det hade inte varit 136 anmälda utan Peter och Blur.se.
Fler siter som skriver om segling och bra filmer på webb tv tror jag skulle öka intresset. (nu menar jag breddsegling). Eliten kommer från bredden.
J-O/ PrimeX
Jun 7, 2010 @ 13:36
Så här såg min statistik ut från förra året (båtar som faktiskt startade).
Tjörn Runt 502
Lidingö Runt 365
Gotland Runt 257
Ornö Runt 190
Hyundai Cup 114
Byxelkroken 106
Watski 2star Baltic 92
Pelle Melinders Minne 88
Gran Prix 82
Arkö Runt 69
I år kommer väl Bohusracet upp på 5:e plats. Jag skall göra en uppdatering så snart vårsäsongen är över…
Jun 7, 2010 @ 13:00
Det känns som om hela undersökningen var baserad på ostkusten.
Kul att Tjörn Runt fick synas som nummer ett i statestiken. Gänget i Stenungsund gör ett fantastiskt jobb för att anpassa tävlingen efter seglarnas önskemål.
Jag ser nu ett bekymmer för Bohusracet då SSF har en för mig enormt lång handläggningstid för att få ut SRS Mätbrev. Först så fungerar inte web portalen där man kan ansöka sedan så tar det mer än 3veckor att få fram ett mätbrev. Detta gynnar inte tillväxten av våra tävlingar och definitivt inte med att få hit deltagare från våra granländer (typ Norge).
Så en AP till SSF är att korta ner tiden på denna administration.
Jun 7, 2010 @ 13:27
Hej! Jag tycker gänget runt Ornö Runt skall ha cred för sitt engagemang och att de i år bröt 200-vallen för antalet anmälda. Fortsätt mot nästa mål som borde vara 250.
Jun 7, 2010 @ 15:18
Många gör mycket för våra seglingar och för antalet båtar. Saknade Ven Runt i uppräkningarna. Brukar med alla klasser locka ca 100 deltagare.
I år har Halmstads Segelsällskap en 100-års Jubileumssegling den 31 juli – redan 95 anmälda – http://www.hss1910.nu Finns plats för fler…. Antal Drakar på Guldpokalen i Marstrand i början av augusti är nu 95 stycken. Inte illa för entyp.
Jun 7, 2010 @ 15:45
Jag har Ven Runt strax utanför listan ovan med 67 startande 2009.
Jun 7, 2010 @ 15:37
Hej
För två år sedan var jag ny när det gällde kappsegling med större kölbåt, några saker som jag tyckte gjorde det onödigt svårt för att nya skall våga sig till kappseglingsbanan:
*Svårt att hitta information om racen om man inte vet vad dom heter och vilken klubb som anordnar, eller när dom går. (Samlings sida kanske en lösning)
*Krångligt utformade seglingsföreskrifter som avskräcker vid första anblick.
*Notice of race måste komma upp senast en månad innan racet, med kontinuerligt uppdaterad anmälningslista.
* En regel med två klasser t.ex. Racing/whitesails dessa kan ju indelas i grupper med gemensamt lys( lys1 1.00-1.14, 1.15-1.25, 1.26-1.XX) Jag tror att det fler kommer tycka det är roligare att tävla mot liknande båtar med liknande budget, i varje fall som instegsalternativ.
* Allt är inte segling(tyvärr) det sociala biten är viktig också. Ta t.e.x. Pater Noster Race där det fanns sociala aktiviteter både på Fredagen samt Lördagen detta höjer intreset för ny såväl gamla att segla racet, man vet att det blir trevligt oavsett resultat.
*Mätbreven eller tiden för dessa kan säkert förbättras, men de som söker mätbrev har redan planerat seglingar.
MVH
/Carl
First 40.7 Madam blå
Jun 7, 2010 @ 15:54
Varför minskar lappseglandet på torsdagar i Björlanda?
Jun 7, 2010 @ 16:28
Jag vet ju varför inte jag kan kvällskappsegla i samma utsträckning längre………..jobbet gör det omöjligt att planera…….
Jun 7, 2010 @ 16:34
Då är det fyra med över 100 i Stockholmsområdet +-3%. sen var det spännande nyheter att Tjörn runt ska flytta till ostkusten, undrar vart start och mål blir
Jun 7, 2010 @ 17:28
Det var ju du som kom med scoopet att “de tre största kappseglingarna ligger i Stockholms området” :-)
Tittar man på de 5 största racen i varje region förra året så samlar Stockholmsracen ihop 1018 och Västkustracen 713 startande. Står ju inte i proportion till antalet båtar/seglare?
Och de 5 racen i Stockholm ökade 4% mellan 2008 och 2009. Västkustracen ökade 19% under samma tid.
I år ser det ut så här jämfört med förra året
Lidingö Runt 365 till 247 -32%
Gotland Runt 257 till 238 -7% (prel)
Ornö Runt 190 till 202 +6%
Watski 2star Baltic 92 till 96 +4%
Sandhamn Open Hav 34 till 37 +9%
Bohusracet 62 till 135 +118% (prel)
Pater Noster Race 68 till 72 +6%
Stora Oset Race 32 till 34 +6%
Jun 7, 2010 @ 20:29
Jo ibland får man till det, ett scoop hamnar ofta på löpet…..jobbat med radio för länge man talar innan man tänkt till ordentligt.
Det ägarmöte du initierade på mässan var bra och välbesökt.
Kanske något att spinna vidare på, slå ihop ägarmöte med Go For Speed som Broman drev i SHF regi.
Lite sköna semminarium under dagen, workshops, handfasta tips, film och kändisar som håller inspirerande föredrag. Självklart avslutas allt med en smaskig pub på kvällen.
Jun 7, 2010 @ 21:32
Det man prioriterar hinner man alltid, hur skall vi då få folk att prioritera segling och då i synnerhet kappsegling ? Jo genom att göra våra seglingar så skoj att ingen med segelbåt vill missa det..
Vem skall vi fråga hur detta kan hända ? Jo de som aldrig kappseglat och de som inte kappseglar längre genom att kräva ärliga svar.
Jun 7, 2010 @ 21:36
Betr Ven Runt, Peter, så brukar det sägas att det är ca 100 som är anmälda och seglar.
Dock kanske 30 % är s.k. familjeklassare som möjligtvis inte räknas och därav kanske din siffra är rätt.
Men dom seglar ju också kölbåtsrace så….
Jun 7, 2010 @ 22:15
Jag kollade resultaten på http://www.venrunt.com/
Skall så klart vara 79 förra året och 77 året före.
Jun 7, 2010 @ 21:44
Vad tror seglar Sverige om att föra in “Öppet spår” på våra kappseglingar? Jag har fått in några frågor till Bohusracet om man kan delta utan att man har ett SRS tal.
Många ser tävlingen som en utmaning och ett lära pass istället för en riktig kappsegling. Så själva utmaningen lockar men inte allt jobb med att fixa Mätbrev mm. Då blir det lite som ett motionslopp där man seglar mot sin egen tid år från år.
Jun 7, 2010 @ 21:51
Nåt sånt finns ju på de flesta större race i norge.
Jun 7, 2010 @ 22:04
Jag tycker det är en jättebra idé.
Kör en turklass där man inte behöver nåt SRS-tal.
Men det är också ett underbetyg till SRS som säger sig vara till för dessa seglare!? Detta måste kunna hanteras på ett smidigare sätt? Samtidigt så verkar SRS locka allt fler hottade båtar.
Jun 7, 2010 @ 22:40
Vad är det stora problemet med SRS förutom väntetiden på mätbrev (vilket är ett problem men tyvärr svårt att komma tillrätta med i det nuvarande systemet och till nuvarande kostnader)?
Jun 7, 2010 @ 23:15
Det kanske inte behöver bero på SRS utan det kan ju finnas en mängd båtar som inte är i “kappseglingsskick”. Taskig botten, gamla segel och kanske även lite tvivel om sin egen seglingskunskap. För det är ju kanske inte alltid särskilt kul att kappsegla med en båt som inte kan utnyttja sin potential.
Jun 8, 2010 @ 06:38
Det är precis som SWE 54 skriver att det är INTE fel på SRS utan att man antingen har en lite mer familje betonad båt typ Bavaria eller en Hallberg Rassy som inte finns med i tabellen och man tycker det är för mycket jobb med att mäta in rigg och Segel mm. För att få ett mätbrev då man ändå bara skall segla denna tävling för att det är en utmaning i sig. Om man tittar på Vasaloppet så är ju Öppet Spår nästa lika stort som riktiga Vasan och där får man ju bara ett diplom och tid men ingen placering.
Åter igen vill jag trycka på att SRS bara blir bättre och bättre om man tittar på vad för båtar som kommer till start och det känns inte längre som om man blir helt utstraffad för att man har en lite häftigare båt typ Melges m.fl.
Jun 8, 2010 @ 09:11
Om det finns ett tryck från “Öppet-spår-seglarna” att de vill delta utom tävlan och känna sig för så finns det väl inget som hindrar detta (förutom Pärs merarbete förståss). Jag tror säkert att detta kan locka en del till uppgradering till mätbrevsbåtar till efterkommande år och då har vi ju nått dit vi vill, dvs fått fler kappseglande båtar. Viktigt dock, på en potentiellt tuff segling som Bohusracet, är att man inte prutar på säkerhetsnivån för dessa båtar.
//Niklas S
Jun 7, 2010 @ 22:09
För egen del ser jag vid första anblick inget som hindrar att du låter dom starta i egen grupp, rätt tidigt på eftermddagen. Ingen tidtagnig, bara ett fullföljandediplom eller liknande. Kan sporra några att skaffa mätbrev senare och ge ökat deltagarantal på sikt. kör på, det är väl ingen mer än du som bestämmer det?
Jun 7, 2010 @ 22:37
På Hallandsseglingen har det i ca 10 år funnits två klasser tävlingsklass och familjeklass (tråkigt namn?). I familjeklassens resultatlista så finns det bara två alternativ fullföljt/ej fullföljt. De är dock med på samma villkor vid prisutdelningen under festen. Alla priser utom förstapriset lottas ut bland de besättningar som är på plats på festen.
I år så är det just nu tunnaste startlistan någonsin. De flesta andra regattor har ju ökat.