Volvo Suursaari Race 2010
Här kommer en rapport från ett av årets tuffa Volvo Suursaari Race. Bara 18 av 150 fullföljde. Stort tack till Arto Westberg
Hej här kommer lite info från Finlands Största Offshore race som gått i Helgen, detta är en tävling som är ganska så okänd i Sverige tyvärr. Det är ett mycket trevligt race med många stora och heta båtar. Bla så var Ludde Ingvall med på en finngulf 46.
Antalet anmälda i år var ca 150 båtar. Banan går från start inne i Helsingfors och rundning av ön Suursaari i Ryssland så man seglar faktiskt på ryskt vatten. En udda grej är att alla i besättningen måste ha pass med sig samt att passnummer även skall lämnas in före start med besättningslistor. Jag och en av mina gastar från X99an X-Bones hade förmånen att gasta på en Estländsk First 50 så självklart tog vi ett flyg till Helsingfors för att vara med på detta race.
När vi anlände till finland på fredag eftermiddag så vräkte regnet ned och det var dessutom kulingvarning, Det var lite olika startgrupper och första start var kl 20.00 vi startade kl 21.00. Ett antal båtar valde redan då att inte starta vilket kanske var smart med tanke på fortsättningen. First 31.7 seglade som egen klass med 10 båtar. Dessutom så var det olika lys och orc samt irc-klasser.
Det blåste ca 13 m/s vid start och vi gjorde en hyfsad start mitt på linjen. I början så var det skärgårdsegling med en hel del finnavigering. Det var även rätt många möten mellan båtar bla fick vi falla lite när vi hade styrbord mot en Dehler 39. Egentligen så skulle vi ha lämnat en protest mot dom då vi fick väja som styrbords båt, dom tyckte att det var tillräcklig marginal, men i byig vind och 13 meter så har min inte så stora marginaler på en 50 fotare.
Efter rundning av diverse öar och ett banmärke så kunde vi släppa i skoten och segla österut mot fyren vid Kotka som ligger nordväst om ön Suursaari. På natten minskade vinden och vi bytte till Genua 1 sen så vred den lite och Code Zeron kom upp, strax efter det så blev det spinnaker i stället då vinden gick över mer på väst.
På morgonsidan så minskade vinden ytterligare och låg och pendlade på ca 2-4m/s och gammal skvalpig sjö. Vi hade god fart i båten och seglade ifrån en Finngulf 43 som har högre mätetal så det kändes rätt ok ändå. Det var även dimma och dålig sikt, vid 5 tiden på morgonen när det var klarare så såg jag ca 40 båtar sen i dimman såg vi ingen på långa stunder.
Efter rundning av Fyren syd om Kotka så vred vinden mot syd och vi satte då Code Zero och gjorde 9 knop. Efter ett tag så ökade vinden och vred emot och vi beslutade att sätta genua 3, strax före sättningen så skörade vi tyvärr Code Zeron, när vi väl fick upp 3an så började vinden att öka rejält, vi tog ett rev i storen och beslöt att ta ett till lite senare då det skulle bli ren kryss.
Efter att vi rundat Suursaari så ökade vinden ännu mer så revet kom på plats. Vi hade en lite öppen bog mot Kotka fyr som skulle rundas innnan vi skulle börja segla västerut mot Helsningfors. Nu hade vinden ökat rejält och vi fick ett antal uppskärningar på halvvinden det blåste minst 20 m/s och var väldigt stora vågor ca 5-6 m. Vi krängde rejält flera gången med storbommen långt ned i vattnet. Vi var tvungna att släppa och fladdra med storen och det är ju inte skoj, så efter ett tag så blev det en rejäl reva i storseglet så vi beslöt att bryta och gå in till Kotka i Finland.
Efter stora besvär så hade vi fått ned storseglat och fått det beslaget på bommen vilket är lite besvärligt i det vädret, vinden låg stadigt på 22 m/s och mer i byarna. Motorgång in till Kotka med fartrekord på 16.5 knop!! La till i hamnen ca 18,00. Det låg en hel del andra tävlande där så hamnen var i stort sett full. Bla en Finngulf 41 som brutit masten. VHFen gick varm med båtar som rapporterade att dom brutit racet.
Totalt så var det bara 18 st båtar fullföljde tävlingen av ca 150 anmälda, ett antal valde dessutom att inte start pga av det hårda vädret vilket kanske var rätt med tanke på hur det gick.Alla i den svensk-finsk-estniska besättningen har inte varit med om lika hårt väder lokalt.Vi seglade ok så länge det höll på…på söndagen blev det motorgång över finska viken till Vergi i Estland. Därifrån fick vi skjuts till Tallin och färjan hem till Sverige.
/Arto Westberg