Close
Skip to content

18 Comments

  1. Finngulf
    Jun 16, 2010 @ 18:34

    Kan någon förklara varför man har panelsydda segel på en ny racer? Borde man inte ha 3DL sgel.

    Reply

  2. PelleL
    Jun 16, 2010 @ 19:03

    Det är väl inte helt ovanligt att man börjar med ett panelat ställ som är enklare att ändra i för att utveckla segeldesignerna…..

    Reply

    • Team Dehlerdoris
      Jun 16, 2010 @ 20:42

      PelleL den här får väl ett lite högre SRS än den hottade nya Linjett 34:ans 1,22 :-))
      //StefanK

      Reply

  3. Erik Barkefors
    Jun 16, 2010 @ 19:42

    Kul att de satsar på samma storskotsystem som VLC35:an. Det spar ju 1-2 block (friktion) jämfört med det tyska systemet. Dessutom slipper man tampen på skarndäck som lätt rullar under foten precis där man vill gå…

    Reply

  4. Matthias
    Jun 16, 2010 @ 21:26

    Reply

  5. Lasse Bergkvist
    Jun 16, 2010 @ 21:28

    Hej Erik!

    Storskotssystem, nja. En klar fördel med det tyska systemet är ju winschen! Fintrimmet med en lång vev tycker jag är klart enklare än med block och talja (oavsett utväxlingar). Extremt enkelt att ta det sista så att topptellarna står som man önskar. Seglar på båtar med båda systemen och tycker att det tyska har en viss edge. Fick jag välja fritt på en 34a så skulle jag välja tysk skotning, men smaken är ju personlig.
    Båten ser fantastisk ut SRS = mycket (1,34 kanske).

    Linjett 34 är nog svår att sia om ännu – seglade bredvid den på Roslagen Sea Race i fredags/lördags och under de första 9 timmarna så var inte deras lystal för högt. Sedan vann de – vilket var snyggt seglat! Det var en fördel att vara “liten” och Linjett 34 var liten i sin klass. Det blev punka på natten så efter 14 timmar var vi jämsides med en båt som hade 7 enheter lägre SRS-tal = tungt! Mats Gustafsson och hans killar seglar alltid bra och pressar det mesta ur båten. Känns som om båten är väldigt vass på lätt, lätt undanvind. Ska bli skoj att se dem på Gotland Runt! Lycka till Mats! Mvh Lasse Bergkvist

    Reply

    • Patrick L
      Jun 17, 2010 @ 12:01

      Jag hoppas att 1,34 inte stoppar på långa vägar Lasse… Farr 30 har 1,36 och ett av designkraven på M34 var att den skulle vara snabbare både upwind (ca 0,5 knop) och downwind. M34:an har betydligt högre SA/D med 130 m2 assy och 72 m2 i krysstället. Den sticker 2,50 (!) och väger bara 2400 kg. Med en lägre besättningsvikt än Farr 30 blir skillnaden i vikt liten och man kan nog förvänta sig att båten – liksom Farr 30:n – i förhållande till sin storlek är en raket i alla vindar. Den är längre, har mer segel och är lättare än t.ex. Knierim 33 som har 1,153 i IRC TCC. Visserligen är M34 dock smalare. Jag gissar IRC TCC 1,155 ≈ SRS 1,42?

      Reply

    • Large
      Jun 17, 2010 @ 21:39

      Måste bara hålla med om att det är en fördel att ha skotet på winchen, speciellt då man är få i besättningen.

      Reply

    • Stefan Kindeborg
      Jun 17, 2010 @ 23:05

      Lasse om du bedömer M34:ans SRS till 1,34 så fattar jag bättre varför du bedömer Linjett 34:ans SRS 1,22 att inte vara för högt som du skriver… :-)
      Linjett 34:an nr 1 som dessutom är “pimpad” med ett SRS på 1,22 måste vara totalfel. Antingen är båten helt felkonstruerad (vilket den inte alls ser ut att vara) eller också så har SRS-folket gjort en grov felbedömning. Mats G o grabbarna är jätteduktiga o segla men det är inte det som det handlar om. Linjettvarvet har ju själva bedömt båten till c:a 1,25 i standardutförande (utan masttoppsspinn med jättelång spinnbom och utan extrembred genua (lattor) som i SRS certifikatet.
      Ska bli intressant att följa detta.
      StefanK

      Reply

  6. Magnus
    Jun 17, 2010 @ 10:10

    Nu är det ju fortfarande vinchar för storskotet på M34 utan det erik syfta på är ju att slipa dra fram skotet till masten som det tyska systemet är.

    Reply

  7. Lasse Bergkvist
    Jun 17, 2010 @ 10:16

    Hej igen Magnus och Erik!

    Såg inte det på bilderna. Då kanske det är optimalt – får prova när det är dags för provsegling av M34an. Mvh Lasse

    Reply

  8. Mats H
    Jun 17, 2010 @ 10:23

    Ser hal ut. Tunna fina linor kolla storskotet. Lättjobbat snabb.

    Reply

  9. Pelle P
    Jun 17, 2010 @ 10:29

    Jag tycker man missar två viktiga saker med detta systemet; möjligheten för någon att hjälpa till med inskotning i upprundningar = dra vid masten och friktionsökningen när man justerar travaren. Med tyska systemet är friktionen minimal, ska dock inte säga för mycket om M34-systemet kanske eftersom jag inte har provat det!!
    Håller iofs med Erik om friktionsökningen iom fler antal block men inte snubbelfaktorn = självklart leder man i så fall skotet under däck.
    Ball båt, “villhafaktorn” är hög!!!!!!!!!!

    Reply

  10. Mats H
    Jun 17, 2010 @ 11:09

    Kört båda och det funkar på lite mindre båtar men inte på storbåt. Man får tjuva lite i rundningen.

    Reply

  11. mackan
    Jun 17, 2010 @ 19:59

    Fräck båt. Vill ha. Men det ser lite konstigt ut med fast peke. Kan leda till högre kostnader pga uppenbart högre skade risk och att man behöver längre båtplats än eljest.
    Hls/M

    Reply

    • Mattias
      Jun 17, 2010 @ 23:21

      Får helt enkelt alltid backa in ;) Skämt åsido så är det väl antagligen både billigare och enklare att bytta ett fast peke. Också lättare att få det stumt.

      Reply

    • Patrick L
      Jun 18, 2010 @ 00:15

      De har ju sagt att M34:an skall vara “mer offshore”. Ett fast peke av den längden känns nog lite ovant och läskigt på bana, men det är säkert en vanesak.

      Reply

  12. per.engdahl
    Jun 20, 2010 @ 21:38

    Yes som Patrick säger, mer offshore, Förutom Touren i Frankrike skall man bl a köra en ny transatlant segling http://archambault-boats.eu/maintenance/dir_upload/docs/Transat2011-12.pdf

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.