TÀnkte gissa pÄ Farr 25OD men det stÀmmer inte med förstagsinfÀstning och nÄgon annan detalj. Fast kanske seriebÄtarna Àr annorlunda specade Àn prototypen?
Absolut ingen kopia av Megles24 utan detta Àr verkligen nytÀnkande!
HĂ€rligt initiativ!! Denna behövs verkligen pĂ„ markanden, det Ă€r nog denna alla vĂ€ntat pĂ„, nu ökar seglingen i Sverige kraftigt det kĂ€nner jag pĂ„ mig….
Shaw 650, DET Ă€r en riktig sportbĂ„t, melgesen Ă€r gammal… SĂ€ger jag som seglar tre tons cruisingbĂ„t (jag tar emot en om nĂ„gon har en över).
Eller sÄ kanske ett gÀng i550 skulle kunna fixas till i Sverige? Enkel men snabb gör-det-sjÀlv sportbÄt. Melges seglas vÀl inte entyp i Sverige i nÄgon större omfattning?
Entyp i Sverige Ă€r ju fĂ„ bĂ„ttyper förunnat. Vilken sportbĂ„t “man ” Ă€n vĂ€ljer sĂ„ seglar man nog sĂ€llan entyp idag.
Skrovlinjerna ser bra ut, kan nog funka pÄ kryssen om den har rÀtande moment sÄ det rÀcker.
TĂNK OM folk kunde ge fan i att vĂ€lja bĂ„t strategiskt efter vad som Ă€r populĂ€rt och gĂ„ngbart i dag och i stĂ€llet vĂ€lja den bĂ„t som verkar passa deras smak i stĂ€llet. SĂ„ mycket spĂ€nnande bĂ„tar vi skulle fĂ„ i landet !
Tona ner det primara focuset pĂ„ entyp, det kommer ju av sig sjĂ€lv nĂ€r tillrĂ€ckligt mĂ„nga har skaffat bĂ„ttypen. under tiden kör SRS för bövelen. Jag vet INGEN bĂ„ttyp som blivit till stor entypsklass för att nĂ„n sitter ensam i sin bĂ„t och kraxar entyp Ă€ bĂ€st. Mekaniken för att bilda entyp Ă€r skitenkel: nĂ€r tillrĂ€ckligt mĂ„nga likadana bĂ„tar samlas pĂ„ sjön och kappseglar sĂ„ bildas grogrund för entyp, men ni mĂ„ste ut pĂ„ SRS-tĂ€vlingarna och “visa upp er”, och locka halvaktiva bĂ„tĂ€gare att delta oftare.
Ja, precis. Att segla Jet 14, Harpoon 5.2 eller CC Murcury Àr förmodligen det överlÀgset bÀsta sÀttet att utvecklas som seglare. I alla fall om man rÄkar vara aktiv i ett omrÄde dÀr just de klasserna dominerar.
Ja men i en klass som Ă€r framĂ„t C-55 Express 606 ja eller liknande Bara alla bĂ„tar Ă€r lika och Ă€r lagom i pris. Sen kan man ta steget vidare. Bara vi kan ha vĂ„ra ungdommar kvar och dom inte försvinner. Vad kostar 2 eller 4 bra E-jollar … SĂ€lja dom gĂ„ ihop om en Express…. Ăr vĂ€l inte fel.. en 606 för en 40 000 blir en rĂ€tt bra bĂ„t. Finns en del unga som kör 606, bland annat 3 tjejer dom Ă€r framĂ„t och o rĂ€dda..
Min point Àr att anvÀnder man entyp som argument för att utvecklas kanske man ska sikta pÄ en internationell klass. Farr 30 eller H-bÄt Àr starka kort beroende pÄ budget och bana/havinriktning.
Vill man segla entyp lokalt i Sverige borde IF-bÄt vara en av de mest optimala. Ca 3.000 st tillverkade och begpriser frÄn 35.000:-
PĂ„ 1980-talet var den en mycket het klass med “alla” segelmakare, Rebell, Albatross, Sundelin, Kanon osv som seglade sjĂ€lv eller sponsrade med segel.
Idag har vi seglat Express i Marstrand. I ett fĂ€lt pĂ„ 18 bĂ„tar Ă„terfinns fem tidigare Ăxpress-SM-vinnare (och dĂ„ har jag bara rĂ€knat med rorsmĂ€nnen). Idmyr (svensk mĂ€stare 2004) leder, pĂ„ samma poĂ€ng som Collberg (mĂ„ngfaldig svensk mĂ€stare). Trea ligger Martin Nilsson (svensk mĂ€stare 2003). Fyra ligger Christian White (SM-brons 2002 och 2006). Jag sjĂ€lv (svensk mĂ€stare 1999) ligger femma. Arne K Larssen (svensk mĂ€stare 2007) Ă€r sjua.
Den dagen Farr 30 eller X-41 (eller för all del Open 60 monohull) kan uppvisa liknande konkurrens ska jag börja fundera pÄ att byta bÄtklass.
Det Àr vÀl inte sÄ anmÀrkningsvÀrt att det finns ett antal svenska mÀstare i en klass nÀr man haft SM sedan vasa?
Att det skulle vara ett bevis pĂ„ hög nivĂ„ pĂ„ konkurrens Ă€r vĂ€l ganska tveksamt…
Ă k pĂ„ nĂ„n regatta i Farr30 sĂ„ kanske du inte stöter pĂ„ sĂ„ mĂ„nga mĂ€stare i express men sĂ€kerligen desto fler mĂ€stare frĂ„n exempelvis americas cup, WSL, WMRT, VOR eller nĂ„gon annan tĂ€vling som sĂ€kert kan anses uppvisa “hög konkurrens”.
Men en del trivs bra med var man Àr och vad man gör och kÀnner tillrÀcklig utmaning av att segla mot samma gubbar som man gjort de senaste 30 Ären, i samma bÄtar, pÄ samma stÀllen.
Skulle vilja pĂ„stĂ„ att Thomas testat en hel del, inte sĂ„ sĂ€llan ganska framgĂ„ngsrikt. Americas cup Ă€r ju rena spektaklet. Matchracing över huvud taget Ă€r ju löjligt jĂ€mfört med fleet pĂ„ uppĂ„t 30 bĂ„tar, hur mycket svĂ„rare mĂ„tte det inte vara att va först av 30 jĂ€mfört med 2? VOR brukar vĂ€l vara typ max 7 bĂ„tar som inte ens Ă€r likadana. Men en del trivs bĂ€st dĂ„ de fĂ„r frottera sig med de “stora” pojkarna.
Jo, det Ă€r en T24. Klart underhĂ„llande att lĂ€sa alla “experters” kommentarer! Denna lĂ„g i Kullavik tidigare och seglades av Peter, en god kompis till mig. Numera finns den i Berlin dĂ€r Heinrich ofta toppar fĂ€lten i kappseglingar. Dessutom i fĂ€lt pĂ„ 20-30 sportbĂ„tar, nĂ„got ni aldrig sett hĂ€r hemma i ankdammen! Entyp Ă€r ju bra men dĂ„ fĂ„r ni ju segla antika bĂ„tar som Express eller CB 66 (upphottad chess). Hur utvecklande Ă€r detta för sporten? Skall det hĂ€nda nĂ„got med bĂ„tmaterialet i Sverige mĂ„ste ni bli beredda att betala vad det kostar. En modern bĂ„t i storlek med Express kostar 5-10 gĂ„nger sĂ„ mycket som liken ni seglar nu. Och förresten, entyp? Ja, var dĂ„? Saltsjöbaden, LĂ„ngedrag, hur mĂ„nga platser till? HĂ€r i öresund fĂ„r man nog betrakta Expressen som död och begraven som kappseglingsklass. Det Ă€r för övrigt 13 Ă„r sedan jag ritade T24:an. SĂ„ jag hĂ„ller med dem av er som sĂ€ger att det behövs nĂ„got annat för att förnya seglingen!
Ohoj
Alla har nog sina egna kriterier nÀr det gÀller val av bÄt att segla.
Vi hade en plan för nÄgra Är sedan att segla en bÄt som Àr trailerbar med stora startfÀlt dÀr det ocksÄ skall finnas mycket bra motstÄnd. Det har varit allt ifrÄn 606, H-bÄt, Express, Drake. Jag tycker dessa klasser allihop har just det. Hade det sett annorlunda ut hade vi valt helt andra bÄtar, med det vill jag inte sÀga att en viss bÄt Àr bÀttre Àn en annan. T-24 ser superkul ut men fÄ orkar vara pionjÀrer och offra flera Är pÄ att fÄ den att bli en klass. Entyp Àr kul segling eftersom det pÄ dessa nivÄer inte kostar sÄ mycket att komma ut o kappsegla. (undantaget Drake) den kan kosta en del :)
Mitt motto: Roligare att fÄ stryk i en bra klass Àn att vara överlÀgsen dÀr det inte Àr sÄ stort motstÄnd-.
Precis som Johnny och Thomas O. skriver sÄ Àr det stora startfÀlt med likvÀrdiga bÄtar som utvecklar seglare bÀst.
Det Àr inte bÄten som avgör.
Spelar ingen roll om det Àr IF eller Express bara det Àr mÄnga bÄtar pÄ samma plats som trÀnar och tÀvlar tillsammans som utvecklar.
Att segla en mer exotisk bÄt som förvisso Àr snabbare och nyare utan trÀningspartners
Àr kanske kul för stunden men inte lika utvecklande.
Idag etableras en Melges 24 fleet i stenungsund, det Àr kul.
Det Àr ocksÄ det enda stÀllet i Sverige dÀr +5 Melges 24 kan mötas en onsdagskvÀll.
Om en Express införskaffas sÄ finns +20 fleeter med +5 bÄtar i landet, det gör
det enklare för fler att utvecklas.
Jag har absolut inget emot nya bÄtar. Tycker sjÀlv att Expressen Àr bra Älderstigen. Hade det bara handlar om sjÀlva bÄten hade exempelvis Farr 30 stÄtt högt Àven pÄ min önskelista.
Jag tycker ocksÄ att det Àr skitkul att det finns mÀnniskor som skaffar sig nya, moderna, frÀcka bÄtar. Men om man gör det för att segla entyp tror jag att man gör sig sjÀlv en otjÀnst. Ligger man ensam i sin vik och trÀnar och sedan Äker till ett internationellt mÀsterskap har man smÄ möjligheter att göra sig sjÀlv rÀttvisa.
Ăr det entyp man Ă€r ute efter tycker jag istĂ€llet att man ska vĂ€lja en klass som Ă€r stark i det omrĂ„de dĂ€r man bor. Vilken bĂ„ttyp det rĂ„kar vara Ă€r i mina ögon ganska ointressant.
Thomas, det finns inga genvĂ€gar. Ăven Expressklassen har en gĂ„ng i tiden byggts upp av nyskapare som ville förĂ€ndra status quo.
Antingen Àr man happy med att segla i en klass som redan Àr stor och rider dÀrmed pÄ tidigare arbete med klassbyggande, eller sÄ spottar man i nÀvarna och försöker bygga nÄgot nytt. Det Àr sÄklart efter tycke och smak vilket man vÀljer.
Det Ă€r vĂ€ldigt lĂ€tt att sĂ€ga att “motstĂ„ndet Ă€r bĂ€ttre” nĂ€r man sitter i en redan dominerande klass som har varit en av Sveriges största i 30 Ă„r. Paralleller med nĂ€ringslivet kan dĂ„ göras. Alla utmanare lyckas förstĂ„s inte, men arenan som sĂ„dan mĂ„r nog bra av konkurrens?
IstĂ€llet för att ta varje tillfĂ€lle att ifrĂ„gasĂ€tta andra och bara lyfta fram sin egen klass kunde man kanske höja blicken nĂ„got och uppmuntra de som orkar driva ett utvecklingsarbete sĂ„ att sportens rekryteringsbas utvecklas? Expressklassen har haft 30 Ă„r pĂ„ sig att rekrytera ungdomar och har sĂ€kert dĂ€rmed ett vĂ€ldigt gott underlag för att analysera om det fungerar tillrĂ€ckligt bra eller ej. Kanske Ă€r det bra för seglingen att nĂ„gra försöker andra grepp – inte “istĂ€llet för” men som “komplement”?
Du har rÀtt, förstÄs. DÄ och dÄ mÄste det ju komma nya klasser. Problemet Àr att det Àr fruktansvÀrt svÄrt att etablera en ny klass. Titta bara pÄ Melges som Ànnu 17 Är efter lanseringen inte har lyckats slÄ riktigt i Sverige.
Jag tror absolut att det gÄr att etablera en ny klass. Det finns trots allt nÄgra positiva exempel. Att Melges Àr sÄ stort i Norge beror pÄ att i princip hela First Class 8-klassen tog ett kollektivt beslut att byta till Melges. NÀr CB66 skulle lanseras började man med att skapa en cup, dÀr förstapriset var en ny Land Rover, vilket (ihop med bra finansiering etc) snabbt lockade ett hyfsat stort antal seglare. NÄgot liknande, fast i kanske mindre skala, pÄgÄr just nu i Stenungsund, dÀr ett antal seglare i GötborgsomrÄdet har snackat ihop sig om att satsa pÄ Melges 24.
LÀrdomen tycks alltsÄ vara att det bygger pÄ att mÄnga köper sina bÄtar samtidigt. Helst ska klassen vara etablerad redan innan den första bÄten finns pÄ marknaden.
Hoppsan, dĂ„ Ă€r det INTE Peters ex pĂ„ bilden! Ligger den pĂ„ Ăckerö sĂ„ Ă€r det nog min gamla prototyp i west epoxi och speed strip. Peters bĂ„t Ă€r i Berlin dĂ€r den seglade förra sĂ€songen och den Ă€r kvar dĂ€r! Jag sĂ„lde prototypen till Rungsted i Danmark 2008. Den lĂ„g till salu dĂ€r förra hösten. Ăr det nĂ„gon som kĂ€nner killen eller tjejen som nu Ă€ger bĂ„ten? Ăvriga bĂ„tar har jak koll pĂ„. Vore skoj att ha det med denna ocksĂ„!
Hej Tomas
Peter hade sin T24 i Lerkil. DÀr kom jag bÄten nÀra och det var en jÀttefin bÄt med en otrolig hög byggkvalite och finish. Dock sÄ var den nÄgot nÄgot slö om man jÀmförde med tex M24:an samt Àven CB66. Vi slog T24 varenda gÄng och den tiden seglade vi pÄ LYS 1.21 (1.16 idag). En anledning till att Peters bÄt inte seglade upp till sitt LYS bör vara att bÄten hade inredning. Hur gÄr dina tankar kring detta?
Har du andra intressanta projekt pÄ gÄng ocksÄ?
Ăr nog lika som J-80. Hadde man lastat ut lite inredning ur den och t-24an sĂ„ hadde dom bĂ„da varit Snabba sport bĂ„tar. Tror man kan se skilnad pĂ„ Vikt/segelyta om man ser pĂ„ M-24 tex. Specielt nĂ€r det blĂ„ser sĂ„ pass mycket sĂ„ bĂ„ten ska börja plana. DĂ„ Ă€r vikten eller ringa vikt vĂ€ldigt viktigt. eller fan sĂ„ mycket segel..
Sà det Àr ju beroende pÄ vad man ska andvÀnda den till. TÀnk tanken 8meter lÄng kanting köl och det lÀtaste du kan bygga utan inrednig eller HELT tom inne Och sÄ mycket segel man kan orka med pÄ 2-3 i besÀtning.
Eller nÄgot som man kan ha lite folk med och segla till favorit ön pÄ ett nÄgorlunda bra och enkelt sÀtt.
SĂ€ger bara en sak Kompromiss fungerar rĂ€tt dĂ„ligt om man ska ha en snabb dĂ„ menar jag snabb bĂ„t. Men vill man leva med lite mer vikt sĂ„ Ă€r man nog tillbaka att segla mot lika bĂ„tar…
SÄ T-24 Àr en vÀldigt vacker bÄt men att gÀmföra mot M-24 gÄr nog inte, förutom i lÀtt vind sÄ lÀnge bÄten seglar sin vatenlinje lÀngd.
Ja, Peter valde att segla bĂ„ten fullt cruisingutrustad…. Detta vĂ€ger och kostar naturligtvis bĂ„tfart. Det var lite fler problem med bĂ„ten under tiden Peter seglade den. Första sĂ€songen seglade dom med hĂ„rd riggspĂ€nning och stum rigg. Det fungerar inte pĂ„ denna typ av bĂ„t. Rodret var felbyggt vilket gjorde bĂ„ten svĂ„rseglad pĂ„ kryss. Dessutom seglade Peter pĂ„ tre man, vilket ger för litet rĂ€tande moment för att fĂ„ ut maximalt av bĂ„ten pĂ„ kryss.
Man skall vara klar över att denna typ av bÄt Àr svÄr att segla maximalt. Den krÀver att man arbetar med rigginstÀllning inför varje segling och att man Àr aktiv med skotning, trimning, vikt, viktplacering och styrning. Varje fel eller utebliven ÄtgÀrd ger stort utslag i bÄtfart. Sedan fick Peter ett Lystal pÄ 1,27 första sÀsongen vill jag minnas. Inte dÄligt för en 24-fots bÄt med kojer i ruffen och full pentryutrustning! Men, naturligtvis hopplöst att segla upp till.
TyvÀrr Àr Lyssystemet vÀldigt trubbigt nÀr det skall bedömas nya bÄtar. Det funkar bra dÀr det finns mycket statistik men annars inte. I Tyskland dÀr bÄten seglar nu har den varit mycket mer framgÄngsrik. Men dÀr seglar man efter ORC-regler och mÀter bÄtarna pÄ riktigt. Patrik Heinrichs har lyckats bra och Àr ofta i topp i stora sportbÄtsfÀlt.
Ibland Àr det lite tröttsamt hur man blir bemött hÀr hemma nÀr man tar fram nÄgot sÄnt hÀr. Dom flesta kikar under lugg och vÀser nÄgot om att man inte skall komma hÀr och tro att man kan nÄt. Man bör heta Farr, Botin & Carceek eller Freers, annars Àr det inte möjligt att man kan ha gjort nÄgot som Àr bra. Jag har aldrig hÀvdat att T24:an Àr vÀrldens snabbaste sportbÄt, men det Àr en riktigt kul sÄdan, som dessutom seglar bra. Riktigt bra. Det har varit betydligt trevligare reaktioner i Danmark, med vÀldigt mÄnga uppskattande kommentarer.
Eftersom det varit sÄn debatt om att bÄten inte seglar bjuder jag hÀrmed in hugade att provsegla! Vi kommer att ha en bÄt klar nu lagom till semestern. SlÄ mig en signal pÄ 0733-887 938 sÄ bokar vi in en dag för provsegling. Det vore riktigt skoj om nÄgon Melges 24 och CB 66 ville stÀlla upp ocksÄ sÄ vi fick testa och verkligen faststÀlla hur det stÄr till med bÄtfarten! VÀlkomna!
Som svar pÄ din sista frÄga, Stefan, sÄ ser ju marknaden inte ut pÄ ett sÀtt sÄ att det uppmuntrar en att lÀgga massor med jobb pÄ att ta fram nya bÄtar för kappsegling, tyvÀrr. Jag kikar pÄ en uppdaterad T24 som vi skall börja bygga i höst. Jag vill vÀnta lite med att presentera vad det innebÀr men det blir en del rÀtt skojiga modifieringar. En annan sak jag jobbat med Àr en GP 26. Min tanke var i första hand att ta fram en till mig sjÀlv. Men, sÄ lÀnge klassen inte kommer igÄng sÄ vilar jag med det.
Jag uppskattar att du tycker att T24:an Àr vacker! Tack sÄ mycket!
Jag skall kolla om det gÄr att fÄ fram vem som Àger bÄten. Har inte sett nÄgon dÀr hittills i Är vid de tillfÀllen jag varit i hamnen (senast igÄr).
Jun 18, 2010 @ 09:21
Ăr det en lite för tung T-24 FrĂ„n Landskrona konstruktören ……
Jun 18, 2010 @ 09:28
TÀnkte gissa pÄ Farr 25OD men det stÀmmer inte med förstagsinfÀstning och nÄgon annan detalj. Fast kanske seriebÄtarna Àr annorlunda specade Àn prototypen?
Jun 18, 2010 @ 17:42
“NĂ„gon annan detalj” – att den inte har nĂ„gon mast, kanske…?
Jun 18, 2010 @ 11:00
Absolut ingen kopia av Megles24 utan detta Àr verkligen nytÀnkande!
HĂ€rligt initiativ!! Denna behövs verkligen pĂ„ markanden, det Ă€r nog denna alla vĂ€ntat pĂ„, nu ökar seglingen i Sverige kraftigt det kĂ€nner jag pĂ„ mig….
Jun 18, 2010 @ 11:39
Men
Ăr det en T-24 eller om jag har fel pĂ„ lĂ€ngden.. sĂ„ Ă€r den inte nĂ„got som gör att seglingen ökar…..
Inte med den bĂ„ten… Segla entyp fĂ„ tag i dom unga fĂ„ upp ögonen för CB. C55. 606. Exbress. j-80 Mfl….. FĂ„ in dom i en bra fungerande klass…
Jun 18, 2010 @ 12:00
Sa han utan nÄgon som helst sarkasm i rösten!! HÄller med dig Heiding, inte en blek Melges kopia till, PLEASE!!!!!!!!!!!!
Jun 18, 2010 @ 12:47
T 24.
Jun 18, 2010 @ 14:10
Skit i entyp…
Shaw 650, DET Ă€r en riktig sportbĂ„t, melgesen Ă€r gammal… SĂ€ger jag som seglar tre tons cruisingbĂ„t (jag tar emot en om nĂ„gon har en över).
Eller sÄ kanske ett gÀng i550 skulle kunna fixas till i Sverige? Enkel men snabb gör-det-sjÀlv sportbÄt. Melges seglas vÀl inte entyp i Sverige i nÄgon större omfattning?
Entyp i Sverige Ă€r ju fĂ„ bĂ„ttyper förunnat. Vilken sportbĂ„t “man ” Ă€n vĂ€ljer sĂ„ seglar man nog sĂ€llan entyp idag.
Jun 18, 2010 @ 17:24
Skrovlinjerna ser bra ut, kan nog funka pÄ kryssen om den har rÀtande moment sÄ det rÀcker.
TĂNK OM folk kunde ge fan i att vĂ€lja bĂ„t strategiskt efter vad som Ă€r populĂ€rt och gĂ„ngbart i dag och i stĂ€llet vĂ€lja den bĂ„t som verkar passa deras smak i stĂ€llet. SĂ„ mycket spĂ€nnande bĂ„tar vi skulle fĂ„ i landet !
Tona ner det primara focuset pĂ„ entyp, det kommer ju av sig sjĂ€lv nĂ€r tillrĂ€ckligt mĂ„nga har skaffat bĂ„ttypen. under tiden kör SRS för bövelen. Jag vet INGEN bĂ„ttyp som blivit till stor entypsklass för att nĂ„n sitter ensam i sin bĂ„t och kraxar entyp Ă€ bĂ€st. Mekaniken för att bilda entyp Ă€r skitenkel: nĂ€r tillrĂ€ckligt mĂ„nga likadana bĂ„tar samlas pĂ„ sjön och kappseglar sĂ„ bildas grogrund för entyp, men ni mĂ„ste ut pĂ„ SRS-tĂ€vlingarna och “visa upp er”, och locka halvaktiva bĂ„tĂ€gare att delta oftare.
Jun 18, 2010 @ 17:46
Tummen upp! (det Àr vÀl ÀndÄ en T 7 !?)
Jun 18, 2010 @ 18:26
T-7 frÄn T-boats har utanpÄliggande roder enligt hemsidan.. sÄ det Àr nog nÄt annat.
Jun 18, 2010 @ 21:27
T-24…… Peter Har jag rĂ€tt ????
Jun 18, 2010 @ 21:29
Ska man vĂ€xa och komma framĂ„t sĂ„ Ă€r entyp nog det enda rĂ€tta…. i en bra rĂ€ttvis klass med bra medlemmar som hjĂ€lper alla nya…
Jun 18, 2010 @ 21:49
Du menar…
One Design Classes (enligt North Sails ;-)))
Albacore
Arrow
A Scow
Atlantic
Blue Jay
Bongo
Buccaneer
Bullseye
Cal 20
Capri 14.2
Capri 22
Capri 25
Catalina 22
CC Knockabout
CC Mercury
Chesapeake 20
CFJ Club Flying Jr
Club 420
Coronado 15
C Scow
Daysailer
Dragon
El Toro
Elliot 6m
Ensign
E Scow
Etchells
Europe
F-18
Finn
Fireball
505
5.5 Metre
420
470
Flying Dutchman
Flying Scot
Flying Tern
Flying Tiger
Front Runner
Hampton OD
Harpoon 4.6
Harpoon 5.2
Highlander
Holder 20
I-20
IC24
Ideal 18
Interclub
Interlake
Int’l 14
Int’l 110
Int’l 210
Int’l Canoe
Int’l FJ
Int’l One Design
J/22
J/24
J/80
J/105
Jet 14
Johnson 18
JY 15
Knarr
Laser
Lehman 12
Lightning
Luder 16
M16 Scow
M20 Scow
Martin 242
MC Scow
Melges 17
Melges 20
Melges 24
Melges 32
Mercury (CA)
Mercury (CC)
Mobjack
Moore 24
Moth
Mutineer
Narrasketuck
National OD
One Design 14
Optimist
PC
Penguin
Rebel
Rhodes 18
Rhodes 19
Sabot
Santana 20
Schock 35
Shark
Shields
Snipe
Soling
Sonar
Star
Sunfish
Sweet 16
T-10
Thistle
Tornado Sport
Turnabout
2.4m R
Ultimate 20
Viper
Wayfarer
Windmill
X Boat
Y Flyer
Yngling
Jun 19, 2010 @ 00:54
Ja, precis. Att segla Jet 14, Harpoon 5.2 eller CC Murcury Àr förmodligen det överlÀgset bÀsta sÀttet att utvecklas som seglare. I alla fall om man rÄkar vara aktiv i ett omrÄde dÀr just de klasserna dominerar.
Jun 18, 2010 @ 22:06
Hmmm
Ja men i en klass som Ă€r framĂ„t C-55 Express 606 ja eller liknande Bara alla bĂ„tar Ă€r lika och Ă€r lagom i pris. Sen kan man ta steget vidare. Bara vi kan ha vĂ„ra ungdommar kvar och dom inte försvinner. Vad kostar 2 eller 4 bra E-jollar … SĂ€lja dom gĂ„ ihop om en Express…. Ăr vĂ€l inte fel.. en 606 för en 40 000 blir en rĂ€tt bra bĂ„t. Finns en del unga som kör 606, bland annat 3 tjejer dom Ă€r framĂ„t och o rĂ€dda..
Jun 18, 2010 @ 22:09
Ja dÄ finns ju ISAF:s lista över kölbÄtar att leta bland som Àr lite kortare Àn Norths ;-)
11 metre
12 metre
2.4 metre
5.5 metre
6 metre
8 metre
Access 2.3
Access 303
Access Liberty
Dragon
Etchells
Flying Fifteen
H-boat
IOD
J/22
J/24
J/80
Melges 24
Melges 32
Micro
Platu 25
RC44
SB3
Shark
Soling
Sonar
Star
Tempest
Ultimate 20
Yngling
Jun 19, 2010 @ 09:26
Eller ISAF Yacht Classes som Ă€r Ă€nnu kortare… :)
Class 40
Farr 30
Farr 40
IMA – Mini Maxi
Open 60 Monohull
Swan 45
TP52
X-35
X-41
X-99
Jun 19, 2010 @ 11:18
… det var dit jag var pĂ„ vĂ€g…
Min point Àr att anvÀnder man entyp som argument för att utvecklas kanske man ska sikta pÄ en internationell klass. Farr 30 eller H-bÄt Àr starka kort beroende pÄ budget och bana/havinriktning.
Vill man segla entyp lokalt i Sverige borde IF-bÄt vara en av de mest optimala. Ca 3.000 st tillverkade och begpriser frÄn 35.000:-
PĂ„ 1980-talet var den en mycket het klass med “alla” segelmakare, Rebell, Albatross, Sundelin, Kanon osv som seglade sjĂ€lv eller sponsrade med segel.
Jun 19, 2010 @ 23:36
Idag har vi seglat Express i Marstrand. I ett fĂ€lt pĂ„ 18 bĂ„tar Ă„terfinns fem tidigare Ăxpress-SM-vinnare (och dĂ„ har jag bara rĂ€knat med rorsmĂ€nnen). Idmyr (svensk mĂ€stare 2004) leder, pĂ„ samma poĂ€ng som Collberg (mĂ„ngfaldig svensk mĂ€stare). Trea ligger Martin Nilsson (svensk mĂ€stare 2003). Fyra ligger Christian White (SM-brons 2002 och 2006). Jag sjĂ€lv (svensk mĂ€stare 1999) ligger femma. Arne K Larssen (svensk mĂ€stare 2007) Ă€r sjua.
Den dagen Farr 30 eller X-41 (eller för all del Open 60 monohull) kan uppvisa liknande konkurrens ska jag börja fundera pÄ att byta bÄtklass.
Jun 20, 2010 @ 09:46
Ădmjukhet Ă€r en dygd.
Jun 20, 2010 @ 11:12
Det Àr vÀl inte sÄ anmÀrkningsvÀrt att det finns ett antal svenska mÀstare i en klass nÀr man haft SM sedan vasa?
Att det skulle vara ett bevis pĂ„ hög nivĂ„ pĂ„ konkurrens Ă€r vĂ€l ganska tveksamt…
Ă k pĂ„ nĂ„n regatta i Farr30 sĂ„ kanske du inte stöter pĂ„ sĂ„ mĂ„nga mĂ€stare i express men sĂ€kerligen desto fler mĂ€stare frĂ„n exempelvis americas cup, WSL, WMRT, VOR eller nĂ„gon annan tĂ€vling som sĂ€kert kan anses uppvisa “hög konkurrens”.
Men en del trivs bra med var man Àr och vad man gör och kÀnner tillrÀcklig utmaning av att segla mot samma gubbar som man gjort de senaste 30 Ären, i samma bÄtar, pÄ samma stÀllen.
Inget fel i det.
Jun 20, 2010 @ 15:58
Skulle vilja pĂ„stĂ„ att Thomas testat en hel del, inte sĂ„ sĂ€llan ganska framgĂ„ngsrikt. Americas cup Ă€r ju rena spektaklet. Matchracing över huvud taget Ă€r ju löjligt jĂ€mfört med fleet pĂ„ uppĂ„t 30 bĂ„tar, hur mycket svĂ„rare mĂ„tte det inte vara att va först av 30 jĂ€mfört med 2? VOR brukar vĂ€l vara typ max 7 bĂ„tar som inte ens Ă€r likadana. Men en del trivs bĂ€st dĂ„ de fĂ„r frottera sig med de “stora” pojkarna.
Jun 20, 2010 @ 17:37
Sant.
Det Àr express som gÀller och dÀr det avgörs.
Jun 20, 2010 @ 08:59
Jo, det Ă€r en T24. Klart underhĂ„llande att lĂ€sa alla “experters” kommentarer! Denna lĂ„g i Kullavik tidigare och seglades av Peter, en god kompis till mig. Numera finns den i Berlin dĂ€r Heinrich ofta toppar fĂ€lten i kappseglingar. Dessutom i fĂ€lt pĂ„ 20-30 sportbĂ„tar, nĂ„got ni aldrig sett hĂ€r hemma i ankdammen! Entyp Ă€r ju bra men dĂ„ fĂ„r ni ju segla antika bĂ„tar som Express eller CB 66 (upphottad chess). Hur utvecklande Ă€r detta för sporten? Skall det hĂ€nda nĂ„got med bĂ„tmaterialet i Sverige mĂ„ste ni bli beredda att betala vad det kostar. En modern bĂ„t i storlek med Express kostar 5-10 gĂ„nger sĂ„ mycket som liken ni seglar nu. Och förresten, entyp? Ja, var dĂ„? Saltsjöbaden, LĂ„ngedrag, hur mĂ„nga platser till? HĂ€r i öresund fĂ„r man nog betrakta Expressen som död och begraven som kappseglingsklass. Det Ă€r för övrigt 13 Ă„r sedan jag ritade T24:an. SĂ„ jag hĂ„ller med dem av er som sĂ€ger att det behövs nĂ„got annat för att förnya seglingen!
Jun 20, 2010 @ 22:11
Berlin….? BĂ„ten ligger pĂ„ Ăckerö, snett emot min egen bĂ„t. Bilden togs förra veckan! Tror inte man hunnit fĂ„ ner den till Tyskland sedan dess.
Jun 20, 2010 @ 21:37
Ohoj
Alla har nog sina egna kriterier nÀr det gÀller val av bÄt att segla.
Vi hade en plan för nÄgra Är sedan att segla en bÄt som Àr trailerbar med stora startfÀlt dÀr det ocksÄ skall finnas mycket bra motstÄnd. Det har varit allt ifrÄn 606, H-bÄt, Express, Drake. Jag tycker dessa klasser allihop har just det. Hade det sett annorlunda ut hade vi valt helt andra bÄtar, med det vill jag inte sÀga att en viss bÄt Àr bÀttre Àn en annan. T-24 ser superkul ut men fÄ orkar vara pionjÀrer och offra flera Är pÄ att fÄ den att bli en klass. Entyp Àr kul segling eftersom det pÄ dessa nivÄer inte kostar sÄ mycket att komma ut o kappsegla. (undantaget Drake) den kan kosta en del :)
Mitt motto: Roligare att fÄ stryk i en bra klass Àn att vara överlÀgsen dÀr det inte Àr sÄ stort motstÄnd-.
HĂ€lsn
Dr Krull
Jun 20, 2010 @ 21:38
Precis som Johnny och Thomas O. skriver sÄ Àr det stora startfÀlt med likvÀrdiga bÄtar som utvecklar seglare bÀst.
Det Àr inte bÄten som avgör.
Spelar ingen roll om det Àr IF eller Express bara det Àr mÄnga bÄtar pÄ samma plats som trÀnar och tÀvlar tillsammans som utvecklar.
Att segla en mer exotisk bÄt som förvisso Àr snabbare och nyare utan trÀningspartners
Àr kanske kul för stunden men inte lika utvecklande.
Idag etableras en Melges 24 fleet i stenungsund, det Àr kul.
Det Àr ocksÄ det enda stÀllet i Sverige dÀr +5 Melges 24 kan mötas en onsdagskvÀll.
Om en Express införskaffas sÄ finns +20 fleeter med +5 bÄtar i landet, det gör
det enklare för fler att utvecklas.
Jun 20, 2010 @ 22:52
Jag har absolut inget emot nya bÄtar. Tycker sjÀlv att Expressen Àr bra Älderstigen. Hade det bara handlar om sjÀlva bÄten hade exempelvis Farr 30 stÄtt högt Àven pÄ min önskelista.
Jag tycker ocksÄ att det Àr skitkul att det finns mÀnniskor som skaffar sig nya, moderna, frÀcka bÄtar. Men om man gör det för att segla entyp tror jag att man gör sig sjÀlv en otjÀnst. Ligger man ensam i sin vik och trÀnar och sedan Äker till ett internationellt mÀsterskap har man smÄ möjligheter att göra sig sjÀlv rÀttvisa.
Ăr det entyp man Ă€r ute efter tycker jag istĂ€llet att man ska vĂ€lja en klass som Ă€r stark i det omrĂ„de dĂ€r man bor. Vilken bĂ„ttyp det rĂ„kar vara Ă€r i mina ögon ganska ointressant.
Jun 21, 2010 @ 16:49
Thomas, det finns inga genvĂ€gar. Ăven Expressklassen har en gĂ„ng i tiden byggts upp av nyskapare som ville förĂ€ndra status quo.
Antingen Àr man happy med att segla i en klass som redan Àr stor och rider dÀrmed pÄ tidigare arbete med klassbyggande, eller sÄ spottar man i nÀvarna och försöker bygga nÄgot nytt. Det Àr sÄklart efter tycke och smak vilket man vÀljer.
Det Ă€r vĂ€ldigt lĂ€tt att sĂ€ga att “motstĂ„ndet Ă€r bĂ€ttre” nĂ€r man sitter i en redan dominerande klass som har varit en av Sveriges största i 30 Ă„r. Paralleller med nĂ€ringslivet kan dĂ„ göras. Alla utmanare lyckas förstĂ„s inte, men arenan som sĂ„dan mĂ„r nog bra av konkurrens?
IstĂ€llet för att ta varje tillfĂ€lle att ifrĂ„gasĂ€tta andra och bara lyfta fram sin egen klass kunde man kanske höja blicken nĂ„got och uppmuntra de som orkar driva ett utvecklingsarbete sĂ„ att sportens rekryteringsbas utvecklas? Expressklassen har haft 30 Ă„r pĂ„ sig att rekrytera ungdomar och har sĂ€kert dĂ€rmed ett vĂ€ldigt gott underlag för att analysera om det fungerar tillrĂ€ckligt bra eller ej. Kanske Ă€r det bra för seglingen att nĂ„gra försöker andra grepp – inte “istĂ€llet för” men som “komplement”?
Jun 22, 2010 @ 10:00
Du har rÀtt, förstÄs. DÄ och dÄ mÄste det ju komma nya klasser. Problemet Àr att det Àr fruktansvÀrt svÄrt att etablera en ny klass. Titta bara pÄ Melges som Ànnu 17 Är efter lanseringen inte har lyckats slÄ riktigt i Sverige.
Jag tror absolut att det gÄr att etablera en ny klass. Det finns trots allt nÄgra positiva exempel. Att Melges Àr sÄ stort i Norge beror pÄ att i princip hela First Class 8-klassen tog ett kollektivt beslut att byta till Melges. NÀr CB66 skulle lanseras började man med att skapa en cup, dÀr förstapriset var en ny Land Rover, vilket (ihop med bra finansiering etc) snabbt lockade ett hyfsat stort antal seglare. NÄgot liknande, fast i kanske mindre skala, pÄgÄr just nu i Stenungsund, dÀr ett antal seglare i GötborgsomrÄdet har snackat ihop sig om att satsa pÄ Melges 24.
LÀrdomen tycks alltsÄ vara att det bygger pÄ att mÄnga köper sina bÄtar samtidigt. Helst ska klassen vara etablerad redan innan den första bÄten finns pÄ marknaden.
Jun 21, 2010 @ 01:28
Hoppsan, dĂ„ Ă€r det INTE Peters ex pĂ„ bilden! Ligger den pĂ„ Ăckerö sĂ„ Ă€r det nog min gamla prototyp i west epoxi och speed strip. Peters bĂ„t Ă€r i Berlin dĂ€r den seglade förra sĂ€songen och den Ă€r kvar dĂ€r! Jag sĂ„lde prototypen till Rungsted i Danmark 2008. Den lĂ„g till salu dĂ€r förra hösten. Ăr det nĂ„gon som kĂ€nner killen eller tjejen som nu Ă€ger bĂ„ten? Ăvriga bĂ„tar har jak koll pĂ„. Vore skoj att ha det med denna ocksĂ„!
Jun 21, 2010 @ 08:58
Hej Tomas
Peter hade sin T24 i Lerkil. DÀr kom jag bÄten nÀra och det var en jÀttefin bÄt med en otrolig hög byggkvalite och finish. Dock sÄ var den nÄgot nÄgot slö om man jÀmförde med tex M24:an samt Àven CB66. Vi slog T24 varenda gÄng och den tiden seglade vi pÄ LYS 1.21 (1.16 idag). En anledning till att Peters bÄt inte seglade upp till sitt LYS bör vara att bÄten hade inredning. Hur gÄr dina tankar kring detta?
Har du andra intressanta projekt pÄ gÄng ocksÄ?
Mvh STefan Blom
Jun 21, 2010 @ 10:37
Ăr nog lika som J-80. Hadde man lastat ut lite inredning ur den och t-24an sĂ„ hadde dom bĂ„da varit Snabba sport bĂ„tar. Tror man kan se skilnad pĂ„ Vikt/segelyta om man ser pĂ„ M-24 tex. Specielt nĂ€r det blĂ„ser sĂ„ pass mycket sĂ„ bĂ„ten ska börja plana. DĂ„ Ă€r vikten eller ringa vikt vĂ€ldigt viktigt. eller fan sĂ„ mycket segel..
Sà det Àr ju beroende pÄ vad man ska andvÀnda den till. TÀnk tanken 8meter lÄng kanting köl och det lÀtaste du kan bygga utan inrednig eller HELT tom inne Och sÄ mycket segel man kan orka med pÄ 2-3 i besÀtning.
Eller nÄgot som man kan ha lite folk med och segla till favorit ön pÄ ett nÄgorlunda bra och enkelt sÀtt.
SĂ€ger bara en sak Kompromiss fungerar rĂ€tt dĂ„ligt om man ska ha en snabb dĂ„ menar jag snabb bĂ„t. Men vill man leva med lite mer vikt sĂ„ Ă€r man nog tillbaka att segla mot lika bĂ„tar…
SÄ T-24 Àr en vÀldigt vacker bÄt men att gÀmföra mot M-24 gÄr nog inte, förutom i lÀtt vind sÄ lÀnge bÄten seglar sin vatenlinje lÀngd.
Jun 21, 2010 @ 16:28
Hej Stefan,
Ja, Peter valde att segla bĂ„ten fullt cruisingutrustad…. Detta vĂ€ger och kostar naturligtvis bĂ„tfart. Det var lite fler problem med bĂ„ten under tiden Peter seglade den. Första sĂ€songen seglade dom med hĂ„rd riggspĂ€nning och stum rigg. Det fungerar inte pĂ„ denna typ av bĂ„t. Rodret var felbyggt vilket gjorde bĂ„ten svĂ„rseglad pĂ„ kryss. Dessutom seglade Peter pĂ„ tre man, vilket ger för litet rĂ€tande moment för att fĂ„ ut maximalt av bĂ„ten pĂ„ kryss.
Man skall vara klar över att denna typ av bÄt Àr svÄr att segla maximalt. Den krÀver att man arbetar med rigginstÀllning inför varje segling och att man Àr aktiv med skotning, trimning, vikt, viktplacering och styrning. Varje fel eller utebliven ÄtgÀrd ger stort utslag i bÄtfart. Sedan fick Peter ett Lystal pÄ 1,27 första sÀsongen vill jag minnas. Inte dÄligt för en 24-fots bÄt med kojer i ruffen och full pentryutrustning! Men, naturligtvis hopplöst att segla upp till.
TyvÀrr Àr Lyssystemet vÀldigt trubbigt nÀr det skall bedömas nya bÄtar. Det funkar bra dÀr det finns mycket statistik men annars inte. I Tyskland dÀr bÄten seglar nu har den varit mycket mer framgÄngsrik. Men dÀr seglar man efter ORC-regler och mÀter bÄtarna pÄ riktigt. Patrik Heinrichs har lyckats bra och Àr ofta i topp i stora sportbÄtsfÀlt.
Ibland Àr det lite tröttsamt hur man blir bemött hÀr hemma nÀr man tar fram nÄgot sÄnt hÀr. Dom flesta kikar under lugg och vÀser nÄgot om att man inte skall komma hÀr och tro att man kan nÄt. Man bör heta Farr, Botin & Carceek eller Freers, annars Àr det inte möjligt att man kan ha gjort nÄgot som Àr bra. Jag har aldrig hÀvdat att T24:an Àr vÀrldens snabbaste sportbÄt, men det Àr en riktigt kul sÄdan, som dessutom seglar bra. Riktigt bra. Det har varit betydligt trevligare reaktioner i Danmark, med vÀldigt mÄnga uppskattande kommentarer.
Eftersom det varit sÄn debatt om att bÄten inte seglar bjuder jag hÀrmed in hugade att provsegla! Vi kommer att ha en bÄt klar nu lagom till semestern. SlÄ mig en signal pÄ 0733-887 938 sÄ bokar vi in en dag för provsegling. Det vore riktigt skoj om nÄgon Melges 24 och CB 66 ville stÀlla upp ocksÄ sÄ vi fick testa och verkligen faststÀlla hur det stÄr till med bÄtfarten! VÀlkomna!
Som svar pÄ din sista frÄga, Stefan, sÄ ser ju marknaden inte ut pÄ ett sÀtt sÄ att det uppmuntrar en att lÀgga massor med jobb pÄ att ta fram nya bÄtar för kappsegling, tyvÀrr. Jag kikar pÄ en uppdaterad T24 som vi skall börja bygga i höst. Jag vill vÀnta lite med att presentera vad det innebÀr men det blir en del rÀtt skojiga modifieringar. En annan sak jag jobbat med Àr en GP 26. Min tanke var i första hand att ta fram en till mig sjÀlv. Men, sÄ lÀnge klassen inte kommer igÄng sÄ vilar jag med det.
Jag uppskattar att du tycker att T24:an Àr vacker! Tack sÄ mycket!
BÀsta hÀlsningar
Thomas
Jun 22, 2010 @ 12:14
Jag skall kolla om det gÄr att fÄ fram vem som Àger bÄten. Har inte sett nÄgon dÀr hittills i Är vid de tillfÀllen jag varit i hamnen (senast igÄr).