Skip to content

30 Comments

  1. Anders
    Jun 22, 2010 @ 10:14

    Där jag seglar skulle experterna endast ha hakat upp sig på fendern
    -Det ser ju förjävligt ut hur kan han segla med fendrana ute.
    i övrigt tror jag inte de märkt nåt.

    Reply

  2. Mattias
    Jun 22, 2010 @ 10:27

    Då det också ser ut som om motorn är i gång så blir det nog svårt ;)

    Reply

  3. aage hedegaard-larse
    Jun 22, 2010 @ 11:01

    That right there is also known as WRONG…..

    Reply

  4. Ragnar Wisløff
    Jun 22, 2010 @ 11:04

    Dette må være politiker-seilsetting. Klar til å bytte retning uten videre, eventuelt å stå ganske stille mens det tilsynelatende er full fokus på framdrift.

    Reply

  5. jkm75
    Jun 22, 2010 @ 11:46

    …men vänstern ser faktiskt ut att dra något mer än högern i detta fall!

    Reply

  6. Hans
    Jun 22, 2010 @ 12:08

    Stagsegel ! – tom Blur kör med det.
    Finns väl inget som bestämmer vilket håll stagseglet skall hissas

    Reply

  7. Mats
    Jun 22, 2010 @ 13:04

    Twin Peaks. Djäkligt bra när man skall lägga till med bredsidan därav fendern.

    Reply

  8. Jack Sparrow
    Jun 22, 2010 @ 13:41

    Jaja. Spekulera ni!

    Det är faktiskt Nort Sails i Göteborg som är ute med sin “testbänk” och prövar nya 3Dn seglen. Grymt osmididgt att hamna på bild och BLUR pojkar! Men nu när det ändå är officiellt kan väl lite info “slippa ut”? Tex som att akterseglet är ett riktigt “mätregel- segel” och egentligen mäts in som ett ordinarie storsegel då halvbredden inte överstiger maxmåttet på L-längen. För alla bryggseglare innebär det att man kan köra såväl stor, fock, spinnaker, stagsegel, reacher och aktersegel utan att SRS-kommiten kan straffa båten med högre mätetal. Skall bli intressant att se hur TP52:orna med bla Team Origin använder seglet nu under sommaren och ryktet säger även att nya First 30:an kommer ha en liknande segeluppsättning. Spännande!

    Reply

  9. bo Karlberg
    Jun 22, 2010 @ 13:49

    Segelsättningen kallas Jib & Jigger.
    Utmärkt i hård vind.
    Seglet akteröver borde kanske suttit på en mesan
    men va fan…
    Själv hade jag nog halsat genuans underlik i förstaget och toppen i knapen i aktern.
    Därigenom hade jag fått ett lågt fint storsegel som även funkat som ryggstöd i brunnen
    Det lilla seglet hade jag låtit sy om till en trevlig hängkoj.

    Reply

  10. Marcus
    Jun 22, 2010 @ 13:53

    hehe va fasen

    Reply

  11. Ludvig Daae
    Jun 22, 2010 @ 13:54

    Dette er svensk seilføring………

    Reply

  12. Richard D.
    Jun 22, 2010 @ 14:11

    På en hård kryss blir det riktigt intressant.. :-)

    Reply

  13. mattias allroth
    Jun 22, 2010 @ 14:13

    Omöjligt Ludvig ! Båten var norsk ju det ser man just på segelföringen ;) hehe

    Reply

  14. Ludvig Daae
    Jun 22, 2010 @ 14:19

    Enig mattias…..Kledesholmen=bohuslen=Norsk!!!!……:-))

    Reply

  15. Mats
    Jun 22, 2010 @ 14:56

    Motorn är Norsk syns tydligt

    Reply

  16. Henrik N
    Jun 22, 2010 @ 16:07

    Photoshop.

    Reply

  17. Andreas i HP1030
    Jun 22, 2010 @ 16:12

    Nytänkande.
    Största drivkraften är bakåt?
    eller framåt med rodret längs fram?(nåja sidkraften är nog störst)

    Tankar går tillbaka till de första flymaskinerna med styrande vingen längst fram…

    Reply

  18. brba
    Jun 22, 2010 @ 17:09

    Nån har antagligen lärt sig segla genom att studera bilder på textilier. Segelbåtar på kuddar, gardiner, överkast osv. brukar se ut ungefär såhär. En gång hittade jag ett maritimt överkast med koordinater som låg på 102° nordlig bredd.

    Reply

  19. Markus
    Jun 22, 2010 @ 17:27

    Kul att se att man försöker komma på nya sätt att skrämma liv i en Maxi. I 30 års tid har man envisats med att försöka segla åt det håll som förmodas vara framåt. Har ju inte gått nå vidare, så varför inte prova nåt nytt!

    Reply

  20. Micke G
    Jun 22, 2010 @ 17:47

    Kan oxå var ett sätt att inte ha för bråttom.
    Har bekantas bekanta som “seglat i många år” oftas med motor, men de rullar ut förseglet ibland i gynnsam vind, men om det går för fort så startar de motorn och bromsar. Oxå en Maxi dock större modell annars är ju detta påhitt miljövänligare.
    Det är ju kul att segla så det är skönt när det räcker längre.
    Mvh Micke G

    Reply

  21. Kim
    Jun 22, 2010 @ 18:29

    Det där är vad man får ta till när man väljer att köpa storsegel utan rev.
    Blåser det för mycket får man helt enkelt sätta ett mindre segel, vad man än må ha till hands.

    Någon som sett Teknova tränat in att göra straffrundor i hårdvind med denna konfiguration ännu?

    Eller så är det helt enkelt någon som ännu inte bestämt sig om de skall fortsätta segla, eller lägga sig på svaj för natten…
    Ankarsegel modell större:
    http://www.uksyversen.com/default.asp?ID=119

    Reply

  22. Malin
    Jun 22, 2010 @ 18:36

    Verkar vara en snabb segelföring! Vi mötte dem vid Gullholmen på eftermiddagen.

    Reply

  23. Hampus
    Jun 22, 2010 @ 19:15

    Intressant sätt att slå back, men varför har dom fendrat ut?

    Reply

  24. Team Styrbord
    Jun 22, 2010 @ 19:19

    En klassisk Sosse-sättning, man vet inte åt vilket håll vinden blåser.

    Reply

  25. Torgeir
    Jun 22, 2010 @ 20:20

    Det er jo genialt, et rulleseil på både akterstag og forstag. Og innvendig i masten ligger spinnakeren, den trekker de sikkert rett opp av mastetoppen :-)

    Reply

  26. per J
    Jun 23, 2010 @ 06:34

    Om jag inte ser helt fel tillhör båten en sån kategori som “länsar bra speciellt på kryss så segelsättningen har säkert med fortsatt optimering av just de specifika egenskaperna att göra.

    Reply

  27. Olle
    Jun 23, 2010 @ 12:27

    Är det detta som kallas akterseglad?

    Reply

  28. Tom
    Jun 23, 2010 @ 14:36

    Motorn är inte igång. En fender till har tagit in vatten och släpas efter.

    Reply

  29. Tore Volden
    Jun 23, 2010 @ 14:56

    Meget smart løsning. Omtrent som ei ferge. Rormannen behøver bare å snu seg ved toppmerket. :-)

    Reply

  30. Carl
    Jul 12, 2010 @ 12:38

    Det här är photoshop! Om man är dum nog att sätta upp en sån segelsättning så skulle inte båten gå framåt. Det ända “akterfocken?” gör är att bromsa båten! Sen ser man ju att bilden är ljusare där bommen ska sitta. PHOTOSHOP!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.