Skip to content

26 Comments

  1. mattias allroth
    Jun 23, 2010 @ 21:04

    Väldigt hög sweetfaktor på denna skutan faktiskt !

    Reply

  2. August
    Jun 24, 2010 @ 00:01

    Spännande layout av “sittbrunnen”. Undra hur de har tänkt?

    Reply

  3. Leino
    Jun 24, 2010 @ 01:59

    Supernice!!!

    Reply

  4. Jack Sparrow
    Jun 24, 2010 @ 03:25

    Fråga till någon som vet, typ Krite eller Dahlsjö?!

    “Stackingen” av segel verkar lite annorlunda på denn båt. Med nuvarande design missar man att få bak vikten maximalt. Givetvis har någon räknat och klurat på detta och fråga är då, vad är fördelarna med detta sätt?

    Reply

    • Mauritz
      Jun 24, 2010 @ 10:35

      Kankse är det en lika fiffig grej som en nyckelknippa –> man tappar alla nycklarna på en gång.

      Reply

  5. Robban
    Jun 24, 2010 @ 08:37

    På dessa båtar verkar man föredra att sitta skyddad, medan man på t.ex vo70 hela tiden sköljs över av vågorna. Är det inte tillåtet att ha någon form av vindruta på vo70? Det måste ju vara en fördel i långa loppet att inte plaskla runt i ett badkar (även om det är lite mer “macho”)

    Reply

    • Krite
      Jun 24, 2010 @ 23:40

      På en volvobåt vill man också sitta skyddad jag lovar. Det som är lite av ett problem är att man måste väga in vikt och vindmotstånd. Var nyss på en tävling här i Frankrike och kollade på några open 60´s och visst blir man avundsjuk när man ser att killarna sitter väl skyddade från allt vatten som kommer över däck. Jag tycker det är starkt av Alex att överhuvudtaget ge sig på att stacka sina segel. Det är ganska tunga prylar han har att flytta från sida till sida. Båten i sig är extremt kraftfull och den stora frågan är om han kommer klara hantera den. Gör han det kommer han bli väldigt svårslagen.

      Reply

  6. Philip Karlberg
    Jun 24, 2010 @ 10:41

    Intressant “fasning” där skrovsidan möter däcket. Man förlorar ju däcksyta, samt att man inte kan burka lika långt ut. Man sitter iofs säkert lite skönare på kanten, men jag har svårt att tro att det är anledningen. Någon som har en bättre förklaring på det?

    Philip, Smaragd 187

    Reply

    • PelleL
      Jun 24, 2010 @ 10:49

      Effeken av att en eller 2 gubbar burkar tar man nog inte hänsyn till. Jag tror snarare att det är en kombination av IMOCA 60-regelns stabilitetskrav och hänsyn till luftmotstånd som driver utformningen…dessutom får ju vi och konkurenterna något att fundera på….

      Reply

    • JIMMY
      Jun 24, 2010 @ 13:45

      Anledningen är att man vill spara vikt. En vass kant = mer material.

      Ericssonbåtarna hade också denna “feature” men i mindre utsträckning för att inte ha negativ impact på stacken.

      Reply

  7. Anders D
    Jun 24, 2010 @ 11:23

    Stacking, på det viset tror jag inte att man gör, normalt. Det är nog bara för att ha seglen tillgängliga för att snabbt kunna få upp dem. Han skymmer ju dessutom sikten ur rutan. Med det stora slaget som jag också tror finns för att båten skall kunna vända sig rätt igen, så kan man ju få seglen längre ut om man staplar dem inne i båten. Thomson har ju inte problemet med att 5 kojer är upptagna i lovart!
    En annan sak, om man har seglen inne i båten, hur får man upp och fram dem på fördäck när man är ensam och trött? Det ser ut som en rejäl sarj framåt, kanske finns det en lucka?
    Det skulle inte förvåna mig om det kom ett spray/våg visir på VO70 båtarna nästa gång, något vi talade en del om på E3.

    Reply

    • Anders D
      Jun 24, 2010 @ 11:26

      OPEN 60 har väl fritt vad gäller barlasttankar?!

      Reply

    • Team Styrbord
      Jun 24, 2010 @ 17:32

      Blir inte skyddet ganska stort på en VO70? Med tanke på att det alltid står en gubbe vid rodret…om även han ska få en slev av sparyhooden så måste det bli lite höjd på själva hooden. Alex behöver ju bara skydda sig själv så att säga….

      Reply

    • Anders Averdal
      Jun 25, 2010 @ 08:36

      Han står närmare centrum än stacken och den stora bulan på sprayskyddet, se på bilderna var rattarna sitter, så han skyms inte av stacken. Ett visir/sprayhood är trevligt men det ger inte bara luftmotstånd det stopptar även upp en stor massa varje gång en våg träffar. All den massa som stoppas förlorar man i fart framåt. Så rent teoretiskt hämmar det farten på flera sätt.

      Reply

      • Anders Dahlsjö
        Jun 25, 2010 @ 09:01

        När vattnet träffar rorsman så spolas han med och gör då inte lika mycket motstånd som ett skydd. Frågan är vem som styr då?

        Reply

  8. Johan A
    Jun 24, 2010 @ 14:51

    Fin båt
    Angående fasningen så har de tittat på farsans gamla Rapier 28! :)
    Mitt tips är för att båten ska rulla tillbaka snabbare som Anders D oxå skriver, sen att det blir lite mindre material är väl en bra grej som kom på köpet.

    Reply

    • JIMMY
      Jun 24, 2010 @ 15:18

      Mmm fast frågar man Juan K så är svaret: “För lägre vikt” ;)

      Reply

      • Anders D
        Jun 24, 2010 @ 16:11

        Class40 regeln har förbjudit denna utformning; “From 150mm under the sheer, any point vertically below must be closer to the centreline than the
        point immediately above, no matter which section.”
        Jag tor Juan svarar ja på bägge våra påståenden, för en OPEN60. Vi får väl be honom om en kommentar och se om han har tid att svara. Sedan blir ju en fasad kant bättre både airodynamiskt och starkare strukturellt. Vad jag tror mig veta, men det stämmer säkert inte, som vanligt ;-)

        Reply

  9. Team Styrbord
    Jun 24, 2010 @ 17:38

    Gennakern är riktigt snygg, det blir humor när den är hissad under start på Fastnet Race eller andra race som Rolex sponsrar…..

    Reply

  10. Peter Gustafsson
    Jun 25, 2010 @ 09:44

    Jag har aldrig sett dem stacka segel under race. Vikten har marginell betydelse när man har 6 ton vatten i lovartstankarna, och arbetet hade varit alldeles för arbetskrävande.

    I stort sett alla segel kommer på rulle och hissas upp ur lucka på fördäck.

    Är man intresserad av detaljer på båtarna finns här bilder från båtarna inför starten på Vendee Globe:
    Hamn – http://www.flickr.com/photos/blursailing/sets/72157608792692067/
    Parad – http://www.flickr.com/photos/blursailing/sets/72157608793497125/
    Start – http://www.flickr.com/photos/blursailing/sets/72157608789901686/

    Eller Barcelona World Race:
    http://www.flickr.com/photos/blursailing/sets/72157603061348726/

    Reply

    • Team Styrbord
      Jun 25, 2010 @ 10:03

      Bra bilder, missat dem tidigare…

      Reply

    • Krite
      Jun 25, 2010 @ 13:15

      Även om man kör med full vattentank på 6 ton i lovart hade jag inte underskattat betydelsen av seglens vikt. Säg att han har 600 kg segel i stacken. Sedan om han verkligen kommer köra med seglen på däck återstår att se. När man jagar extra hundradelar i båtfart skulle jag inte kalla detta en marginell skilnad. Vissa TP 52:or kör med vingformade mantågsstöttor.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 25, 2010 @ 13:52

      Här ser man stackningen under däck på ett bra sätt:
      http://imoca.org/downloads/Hugo_Boss_IMOCA_60_Sale.pdf

      Så klart gör det skillnad. Någonstans blir det ju en avvägning om man skall lägga tiden på att stacka om eller handstyra. Men på längre ben så är det inget snack om att allt skall upp i lovart.

      Man är ju inte så avundsjuk på killarna som skall göra hela det där jobbet ensamma.

      Reply

  11. Peter Gustafsson
    Jun 26, 2010 @ 17:36


    Nya Hugo Boss är förresten gamla Pindar.
    http://www.flickr.com/photos/blursailing/3016650524/in/set-72157608792692067/

    Ganska olika idéer om hur en cockpit skall se ut.

    Reply

  12. Anders R
    Jun 27, 2010 @ 21:21

    Kanske något OT, men hur ser ballast-arrangemangen ut? Sällan man får se bilder på detta. Är intresserad av hur de fyller och tömmer systemen.

    Reply

  13. Pelle P
    Jun 28, 2010 @ 12:48

    Sjukt cool båt!!!!!!!!!!!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.