Dags att plocka fram Scandicaptricken alltså. Fram med masttoppen så långt det går, nostrimma, lätta akterskeppen så mycket det går.
Bak med besättningen så hon inte står på näsan på kryssarna.
Jag tycker det är dags för lite befogad kritik av IRC regelns oförmåga att ta hand om vattenlinjelängd och styvhet. Eller så struntar man i det och bara kör racen i alla fall. ;-)
Vill man se båtar med sjukt nostrim så skall man inte kolla på moderna båtar. Kolla hur Accenter, Cumulusar och Novor ligger i vattnet vid nästa SRS-race :-)
Sitter din båt på den designade vattenlinjen när den ligger i hamn så vet du varför den sitter fast när besättningen kommer ombord.
Sedan är det just Corbys kölar som ser ut så här. Tittar du på en Millsbåt så ser kölen ut på ett helt annat sätt. Och L-kölar funkar också helt ok. Så det är inte någon regel som “tvingar fram”. Och nostrimmet är inte värre än på någon annan båt.
Ser ut att bli en av sveriges absolut sweetaste båtar, med många riktigt snygga detaljet. Jag hoppas få titta lite närmare på henne i Samdhamn nästa vecka.
Och bara så ni vet. Orange är det nya svarta. Förra veckan såg vi det på General Lee, på nya Titan nedan och nu här. Nice.
Kölbladets placering har väl inget med ev nos trim; gissar att det faktiskt kan vara tvärt om! För att undvika “nosdyk” så är J-måttet längre (=masten bakflyttad) och för att balansera detta flyttas kölbladet också bakåt. Jag kan dock inte förklara varför bulben inte åkte bakåt motsvarande längd…
Kölbladet måste vara där för balans och bulben tas framåt för trim. Det är svårt att få tyngdpunkt tillräckligt framåt med moderna skrovform och inredning.
Längre J-mått kommer troligen bara från IRC optimering och flytter kölbladet backåt.
Kölbladets placering och bulbens är väl två helt olika saker? Antar att man kan hamna i lägen där lateralplan och tyngdpunkt halkar iväg från varandra?
Om fotot är färskt så är det imponerande om de dyker upp i Sandhamn till GR. Har gjort något liknande en gång men då var det en reparation, uj vad vi skruva och fixade runt Gotland.
Jun 28, 2010 @ 12:18
Inga of Sweden…Corby 36?
Jun 28, 2010 @ 12:27
HP1030
Jun 28, 2010 @ 12:59
Det där måste vara Göranssons nya Corby. Men kommer hon heta Inga också?
Jun 28, 2010 @ 13:00
Ser märkligt ut med bulben så långt fram… som om kölbladet hamnat lite på efterkälken… :- )
Jun 28, 2010 @ 13:26
Nostrim….
Jun 30, 2010 @ 08:08
Dags att plocka fram Scandicaptricken alltså. Fram med masttoppen så långt det går, nostrimma, lätta akterskeppen så mycket det går.
Bak med besättningen så hon inte står på näsan på kryssarna.
Jag tycker det är dags för lite befogad kritik av IRC regelns oförmåga att ta hand om vattenlinjelängd och styvhet. Eller så struntar man i det och bara kör racen i alla fall. ;-)
Jun 30, 2010 @ 08:40
Vill man se båtar med sjukt nostrim så skall man inte kolla på moderna båtar. Kolla hur Accenter, Cumulusar och Novor ligger i vattnet vid nästa SRS-race :-)
Sitter din båt på den designade vattenlinjen när den ligger i hamn så vet du varför den sitter fast när besättningen kommer ombord.
Sedan är det just Corbys kölar som ser ut så här. Tittar du på en Millsbåt så ser kölen ut på ett helt annat sätt. Och L-kölar funkar också helt ok. Så det är inte någon regel som “tvingar fram”. Och nostrimmet är inte värre än på någon annan båt.
Jun 28, 2010 @ 14:01
http://web.me.com/jcboats/CorbyYachts/New_Corby_36s_for_2010.html
Jun 28, 2010 @ 15:03
Hej!
Det är väl den som har stått och skräpat i Almösund ett tag. Trodde den var skrotad pga den något egendomliga formen.
Hls/M
Jun 28, 2010 @ 21:24
Hmm… det måste vara en annan som står i Almösund.
T-34?
Jun 28, 2010 @ 21:22
Så klart är det nya Corby 36 Inga!
Kolla in bilden ovan.
Ser ut att bli en av sveriges absolut sweetaste båtar, med många riktigt snygga detaljet. Jag hoppas få titta lite närmare på henne i Samdhamn nästa vecka.
Och bara så ni vet. Orange är det nya svarta. Förra veckan såg vi det på General Lee, på nya Titan nedan och nu här. Nice.
Jun 28, 2010 @ 22:08
Ok då, proportionerna skiljde en del mot 1030 =)
Vad gör designen så framtung? Är det en mätfråga?
Jun 29, 2010 @ 00:10
Det är som det var i scandicap förr.
Nostrimmade båtar med kort vattenlinje i mättrim.
Jun 29, 2010 @ 10:22
Kölbladets placering har väl inget med ev nos trim; gissar att det faktiskt kan vara tvärt om! För att undvika “nosdyk” så är J-måttet längre (=masten bakflyttad) och för att balansera detta flyttas kölbladet också bakåt. Jag kan dock inte förklara varför bulben inte åkte bakåt motsvarande längd…
Jun 29, 2010 @ 11:02
Kölbladet måste vara där för balans och bulben tas framåt för trim. Det är svårt att få tyngdpunkt tillräckligt framåt med moderna skrovform och inredning.
Längre J-mått kommer troligen bara från IRC optimering och flytter kölbladet backåt.
Jun 29, 2010 @ 11:03
Kölbladets placering och bulbens är väl två helt olika saker? Antar att man kan hamna i lägen där lateralplan och tyngdpunkt halkar iväg från varandra?
Jun 29, 2010 @ 15:14
Om fotot är färskt så är det imponerande om de dyker upp i Sandhamn till GR. Har gjort något liknande en gång men då var det en reparation, uj vad vi skruva och fixade runt Gotland.
Jun 30, 2010 @ 09:26
Glömde en sak; stort grattis Richard till ett vackert bygge!! Finns förståss inga garantier att den ska gå fort men jag lägger gärna en peng på det!!
Jun 30, 2010 @ 11:37
Passerade just byggplatsen, de höll på med kölningen.
Hoppas de hinner!