Skip to content

12 Comments

  1. Peter Gustafsson
    Jul 7, 2010 @ 14:39

    Nu har starterna gått. Låter som DataCom har extra hjälp från land? Dags att läsa regel 41 och lägga på nu!

    Från blogg: Datacom | Datum: 07 Jul 13:26

    Precis på startlinjen väjde båten bredvid inte som den borde och vi fick knuffa iväg den med fötterna!! Mycket svaga vindar vid starten så det kan bli ett långt race. Roger nilsson sköter navigationen och har ständig kontakt med meteorlog Lage vi telefon. Starten direktsändes både med bild och ljud i radion. Ralf styr med trygg hand mot Gotland!

    Stämmer det här så är det ganska osnyggt!

    Reply

    • Carl fjällman
      Jul 8, 2010 @ 13:40

      Innan 5minutaren skall det väl gå bra, annars är det riktigt osnyggt.

      /C

      Reply

      • minime
        Jul 8, 2010 @ 16:53

        ingen som lägger in en protest???

        Reply

    • Micke G
      Jul 8, 2010 @ 18:01

      Verkar vara dopade på flera sätt.
      “Starten direktsändes både med bild och ljud i radion”.
      Bild i radion måste också vara fusk.

      Reply

  2. Peter Gustafsson
    Jul 7, 2010 @ 18:21

    Senaste pressreleasen från KSSS. Mycket nya tekniska lösningar i år, men helt omöjligt att förstå vad som händer i fältet…

    Täta starter i lätta vindar

    Starten i årets upplaga av Eurocard Gotland Runt har gått! Under en och en halv timmes tid passerade ca 240 båtar i nio olika klasser startlinjen mellan Revengegrundet och Grönskär utanför Sandhamn. Vädret var soligt och vackert med lätta vindar som pendlade mellan sydväst och syd, omväxlande med korta stiltjebälten. Nästan alla starter blev täta men odramatiska, trots trängseln vid och på linjen. Flera av de förhandstippade fick se sig förbiseglade i starten, men några dominerade sin start, däribland Niclas Zennström på sin Marten 49:a Yani, Conny Sparwardt på sin Linjett 33:a Allwina och Erik Örtegren med sin Omega 36:a Mate II. Norges Kung Harald, som hör till favoriterna i klass IRC C var inte långt efter Zennström och i Classic Baltic Race tog 12:an Clipper starten men passerades sedan av Refanut, Ballad och de två 95:orna Kerma och Britt-Marie.

    Under de senaste åren har lättvindstarterna dominerat i Eurocard Gotland Runt och årets start var inget undantag. När vindar på 2 – 3 m/sekund omväxlar med ännu svagare vindbälten och korta stiltjeperioder blir starterna täta men odramatiska och så var det nu. Det blev trängsel både på mållinjen och mellan vissa starter hann föregående fält knappt undan från startområdet innan det var dags för nästa. En friskande sjöbris tog under eftermiddagen hand om det problemet och startfälten splittrades upp på väg mot horisonten och Gotland.

    Precis klockan 12, onsdagen den 7 juli, gick den första starten. Klassen var LYS 1, numera SRS 1, och den togs av Mate II, med Erik Örtegren som skeppare. Andra båt över startlinjen i det täta fältet, var Letto di Pletto, en A31:a med Per Engdahl som skeppare, följd av Skidbladner med Johnny Rickman.

    I klass LYS 2, nuvarande SRS Alfa 2, togs starten av Linjett 33:an Allwina, följd av Anniela med Andreas Knudsen som skeppare och finska Baltic Pearl med Robert Holm och Linjett 33:an Caprice. Klockan 12.30 startade ORC International, liksom de andra på bana Alfa, som är 311 M lång. Klasstarten var den kanske tätaste, men bland de första båtarna över linjen var X 362:an Perfect Excuse, Dehler 35:an Midnight Ramble, finska Pogo 2:an Aino och finska X332:an Phoenix.

    I SRS Bravo (f.d. LYS-klassen som seglas på den 363 M långa bana Bravo), var starten mycket tät, med båtar som Jon Sindemans Pandion, Team Saven, Addnature.com och Per Tengås Vitklucka i spetsen. Efter starten tog Vitklucka en klar ledning. I klass IRC Bravo togs starten av Arcona 430:an Viola före Dehler 44:an Ada, i klass ORC International Bravo var Fredrik Hertzmans Du Soleil II, tyska Needles and Pins, Viola och tyska Imagine bland de första över startlinjen.

    Klockan 13.15 gick starten i klass IRC C, seglad på bana Charlie som är tävlingens längsta med 460 M. IT-entreprenören Niclas Zennström tog starten på ett övertygande sätt med sin Marten 49 Yani, följd av tyska Haspa Hamburg och Norges Kong Harald med sin mycket snabba TP52:a Fram XVI. Samtidigt startade de största båtarna, som seglar i ORC International på samma bana. Här tog Rothmans med Bob Erixon som skeppare starten. Intressant att konstatera är, att nästan alla båtar i de två klasserna har mätt in i bägge och därför seglar om två segrar.

    I den mycket uppmärksammade Classic Baltic Race, i folkmun kallad Antikrundan, tog Hans-Allan Eliassons 12:a Clipper täten före Fredrik Wallenbergs Refanut. Christer Saléns Ballad följde med nykomlingen S/Y Volonté, skeppare Marie Krafft, tätt efter. Längre ut på banan togs täten av de två skärgårds 95:orna Kerma och Britt-Marie.

    Reply

  3. Peter Gustafsson
    Jul 7, 2010 @ 22:50

    Ser inte ut att vara mycket vind nu:
    http://www.youtube.com/watch?v=cLk0vuGlcfM

    Reply

  4. EwaLuvan
    Jul 8, 2010 @ 00:18

    Förstår att det är surt att inte vara med! Med tanke på den fantastiska framgången med #br10, som du står för, funderar jag om vi kan “jobba ihop” på att få en hype på Johnnie Walker Cup? Du raggar “de dina” och jag försöker hitta de som aldirg varit med förr….. Du skulle höra mig i gästhamnarna bland “vanligt” folk (och deras fruar…. hihihihihi…)

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 8, 2010 @ 15:59

      Det helgen (13-14 aug) är det Göteborg Offshore Race, så det är nog prioriterat. Och för de som gillade shorthanded så finns det en sådan klass.

      SS Fram behöver pusha lite mer för sina egna seglingar innan man kan ge dem särksilt mycket draghjälp. Typ inbjudan & anmälan och sånt. Det var problem redan på Framnäsvalsen då jag vet båtar som ville köra.

      I år kör vi Hermanö Runt, GOR & Tjörn Runt. Så får vi se sedan.

      Reply

  5. Carl fjällman
    Jul 8, 2010 @ 13:39

    Tycker livebloggarna där man får en video att tittat på live, är riktigt kul. Just nu går x-332 bra, medans Datacom och team Saven ligger i bleke.

    /C

    Reply

  6. Jocke
    Jul 9, 2010 @ 12:26

    Jag kollar Datacom live nu.
    De går med spinnaker från Visby och det ser ut som om de även har satt en fock med halshornet assymetriskt fäst ungefär vid lovarts främre förtöjningsknap.
    Förmodligen för att visa mer segel mot vinden.
    Är detta vanligt förekommande?

    Reply

  7. CB
    Jul 10, 2010 @ 21:52

    Radio Loogna har inte riktig koll på läget. Upprepade telefonsamtal från DataCom till Lage stämmer, dock naturligtvis INNAN 5 minutersskottet! Under race enbart väder via publika kanaler. Att Loogna sen blandar ihop det får stå för honom.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.