Gotland Runt 2010 | målgång
Nu är båtarna i mål på Gotland Runt, och här kommer lite snygga bilder från Oskar Kihlborg. Magnus Woxén spikade i IRC Bravo med en hyrd Farr 30. Mycket starkt.
IRC Bravo
- AVANTIME 3 Magnus Woxén Farr 30 1,088
- ELLVANN Lars Billström Pronavia 38 1,034
- ARCONA UK RACING TEAM Mikael Olesen Arcona 340 1,045
- MAGNUM Sami Ranta IMX 40 1,075
- KRUT Freye/Grönvall A 35 1,029
- TEKNOVA / ALBATROSS RACING Bengt Falkenberg First 40 1,102
- INGA FROM SWEDEN Richard Göransson Corby 36 1,078
- TEAM ORCA Patrick Lindblom Farr 30 1,088
- SERENDIP Pär Lindforss Prima 38 1,072
- MAGIC Aasmund Drolsum King 40 1,112
IRC Charlie
- FRAM XVI H.M Kong Harald V KNS-NOR Farr TP52 1,371
- YANI Niklas Zennström KSSS Marten 49 1,248
- CAMILLA Ole Martin Vordahl KNS-NOR Cookson 50 1,379
- SHAKTI Gorm Gondesen FSC Rogers 46 1,284
- VARUNA Jens Kelling Husen NRV Rogers 46 1,293
- ROYAL BLUE Jonas Martin Lööf KSSS Maxi 1,450
- AMBERSAIL Saulius Pajarskas UTL VO 60 1,417
- ROTHMANS Bob Erixon KSSS Maxi 1,428
- HASPA HAMBURG Dr. Benjamin Hub NRV J/V 52 1,305
Alla resultat här.
Datacom fastnade på väg ner mot Nynäs, och seglade upp sig till en stark 4:e plats i ORCi Bravo.
S&S 44 Prospect of Whitby vann ORCi Alfa.
ORCi Bravo
- AIDA Lennart Evrell First 40.7 602,5
- DU SOLEIL II Fredrik Hertzman IMX 40 588,2
- ABSOLUTE BLUE Hans-Åke Nordstedt First 40.7 603,9
- DATACOM Ralf Aspholm Sinergia 40 583,4
- TEAM ORCA Patrick Lindblom Farr 30 OD 591,4
- MAX MATTHIESSEN 1 Jörgen Wennberg Elan 410 589,3
- FOXYLADY Rickard Bergkvist IMX 40 586,9
- LÁRC II Christer Håkansson Arcona 430 570,9
- IMPERIET Team Archip Arcona 340 619,0
- NEMO Hans Broman IMX 40 587,4
ORCi Alfa
- PROSPECT OF WHITBY Hanno Narjus S&S 44 637,3
- XPLORER Per Lundqvist X-332 656,1
- MIDNIGHT RAMBLER Dehler Team Dehler 35 620,1
- AMARONE Jonas Wiström Grand Soleil 37 625,3
- JUMPIN’ JACK FLASH Juha Korhonen J/35 631,3
- PERFECT EXCUSE Team Ellipsen Bygg X-362 s 631,0
- MAX MATTHIESSEN 2 Mats Runström Elan 310 655,6
- SILVA Imre Marmor First 36.7 626,3
- SHAKIRA Christer Cederblad Dehler 36 625,3
- MY WAY Michael Sundblom X-332 661,9
Royal Blue.
Yani.
SRS Bravo
- DU FÅR AF MATRISEN Anders Karén Dufour 40E 1,33
- PERFECT Anna Drougge Aspect 40 1,40
- VITKLUCKA Per Tengå X-35 1,33
- XPERIA Claes Falk X-35 1,33
- LM INFORMATIONSTJÄNST Johan Neovius Aspect 40 1,40
- EG ENGINEERING Alf Enqvist First 36.7 1,30
- MODESTY BLAISE Team Modesty Blase Arcona 400 1,33
- EMBALLAGETEKNIK Team Emballageteknik Oneton 1,32
- XANTHIPPE Tor Lundström Baltic 43 1,31
- S/Y PANDION Jon E Sindeman Farr 38 c/r 1,39
SRS Alfa 1
- VINDILE Team Vindile Wasa 55 special 1,26
- DAIQUIRI Gunnar Frostell Compis 363 1,22
- CALLIOPE Magnus Holm Linjett 37 1,26
- INGA GRUND Team Gerimax X-332 1,24
- LETTO DI PLETTO Per Engdahl A 31 1,27
- DEHLTA Leif Englund Dehler 34SV 1,2900
- DEHLIRIOUS Ola Burmark Dehler 34 SV 1,28
- SKIDBLADNER Johnny Rickman First 36.7 1,28
- XCALIBUR Thor Ytterberg X-332 1,24
- BOHEMIA Jukka Eklund First 36.7 1,28
SRS Alfa 2
- MK-PRODUKTER Lars Gellerhed J/80 1,1900
- MISS CONDUCT Jimmy Hellberg Mamba 311 1,13
- BJÖRNSNABBEN Bröderna Wennerström J/80 1,19
- ULRIKA Håkan Forslund Scampi 1,09
- BOJBOJ Beje Forslund Scampi 1,09
- SEMPRE CARIDEA Team Räknäs Miniton 1,07
- LENETTA Thomas Karlsson Scampi Mark lll 1,09
- ALLWINA Conny Sparrwardt Linjett 33 1,17
- STRESS Dick Levinson Norlin 34 1,15
- ELDKVARN Peter Ståhl Ridas 31 Racer 1,19
Jul 10, 2010 @ 16:05
Jul 10, 2010 @ 18:43
“ORC Total”, låter som en helt ny klass :-)
Inget skvaller från Sandhamn? Inga skandaler? Inget fusk? Ingen fördäckare som strulade med skepparns fru? Inga rallarsvingar i baren? Inga felaktiga mätbrev?
Nä det är så här tyst, så är det oftast nåt skumt i görningen?
Jul 10, 2010 @ 21:35
vad hände med 34:an? någon som vet?
Jul 11, 2010 @ 08:37
Vi rundade samtidigt vid Fårö och allt såg normalt ut. Några minuter senare tog de ned seglen och körde motor in mot land.
Leif E./Dehlta
Jul 11, 2010 @ 10:13
De insåg väl att de höll på att avslöja potentialen i båten när de seglade jämt med er ;-)
Jul 11, 2010 @ 23:09
…det var väl pga den överlägsna potentialen de låg 3:a i klassen vid runding Fårö fyr…
Jul 12, 2010 @ 00:01
Resultatlistan från Fårö fyr ger inte mycket vägledning vad gäller båtfarter p.g.a. “omstarten”. Under de förhållanden som rådde efter den hade Linjett 34:an i princip samma båtfart som oss i Dehlta men givetvis kan det vara annorlunda under andra förhållanden, dock tror jag nog att vi kan avskriva spekulationerna om att den skulle vara “felkonstruerad”. Den verkar snabbare än Linjett 37 som samma besättning seglade förra året och som vi också då hade inom synhåll vid Fårö.
Jul 11, 2010 @ 09:03
Nja, ORC Total är väl samma sak som IRC Black Group Overall. Same shit different name.
Jul 12, 2010 @ 01:56
I segling med olika respitsystem finns det alltid skandaler. Segling är en ganska usel “sport”. Vet inte om vi ens kan nämna GR som en sport och därav det låga intresset från allmänheten och media. Jämför med t ex matchrace regattan i Marstrand – där är det, bästa team som vinner under exakt samma förutsättningar!
Jag hoppas att vi inte kallar seglingar som Gotland Runt som “tävlingar” härefter, utan nämner det som “fritidssysselsättning”. En tävling kan endast utföras med identiska redskap för alla utövare. Det är helt ok att segla mot varandra i olika redskap men vi kan inte kalla det för tävling.
I praktiken får vi endast teoretiska vinnare. Grattis till alla Gotland Runt vinnare (typ 20 st), tyvärr är ni bara teoretiska vinnare – alla är förlorare..
Jul 12, 2010 @ 17:50
Hoppsan!
Nu har du säkerligen rört upp känslor hos ett flertal seglare, men visst har du helt rätt i sak.
Jul 12, 2010 @ 18:13
Jag hade inte tänkt att bita på den här…
Det är alltid skönt när någon avfärdar 80% av en sport beroende på tävlingsformen. Glöm inte meddela SSF vad du kommit fram till.
Att folk och media kommer till Marstrand beror inte så mycket på att det är “rättvis segling” utan att det är sol, bad, fest och kändistätt.
När det drar ihop sig till SM i denna ädlaste av tävlingsformer så får man inte ens ihop deltagare (hur många vet var och när det går)!!! Låt oss se om det får mer media än Gotland Runt.
Med din definition av “tävling” (en tävling kan endast utföras med identiska redskap för alla utövare) så dömer du ut America’s Cup, Volvo Ocean Race, TP52, Formel 1, STCC, all hästsport, störtlopp, tennis, stavhopp, …
Du får naturligtvis tycka vad du vill, men 90% av seglingsvärlden har en annan uppfattning. Inklusive många av världens duktigaste seglare som gärna är med och tävlar även om inte redskapen är identiska.
Jul 12, 2010 @ 19:21
I t ex Volvo, Americas Cup etc så har båtarna i princip samma dimensioner. De är byggda efter en (1) regel.
Det måste vara omöjligt att kalla en “tävling” som GR för Sport,
i t ex ORC Int Bravo tävlade Swan 65 mot Farr 30. Det är inte GR i sig jag “attackerar”, det är en mycket trevlig tillställning – men “sport” är fel uttryck. Detta är även ett grundproblem för Segling; det är svårt att förklara för personer som inte seglar hur det hänger ihop, t ex att samma båt kan få olika placeringar i olika startgrupper. Tror att det även bidrar till det låga intresset från allmänheten. Min dröm är att man delar in Gotland Runt i två olika “huvudklasser”, en “race/cruising” klass uppdelat med dagens alla respitsystem. Sedan har vi “Sport” klassen som seglas i en eller två olika båttyper (en 30 fotare och en 40 fotare). Detta är naturligtvis svårt att genomföra rent praktiskt. Men om vi lekar med tanken att det går att genomföra tror jag att statusen på tävlingen skulle höjas och även locka fler “elitseglare” från andra länder.
Tour de France är väl ett bra exempel på hur man lyckats få en riktigt “sportig” känsla kring segling.
Jul 12, 2010 @ 19:29
Jo – Tour de France a la Voile är ett jättearrangemang där 28 team lägger en dryg månad på tävlandet. Fast jätte blir då mer i antalet dagar som är fler än antalet team….
Jul 13, 2010 @ 16:04
Karsten, självklart är GR sport oavsett om inte redskapen når upp till de rättvisekrav just du ställer. Över hela världen är respitsegling ändå den dominerande formen av kölbåtskappsegling och det lär inte ändra sig i första taget.
Det hindrar förstås inte att vi även skall försöka hitta sätt att utveckla sporten på olika sätt. Jag försöker dra mitt strå till stacken genom att visa på en ekonomiskt överkomlig racingklass som fungerar för både ban- och havskappsegling, både som tight entypsklass och för respitsegling. Jag försöker jobba praktiskt och konkret för att ägarna skall få upp ögonen för Farr 30, bl.a genom att folk får provsegla. För en Farr 30 är själva seglandet den överlägset bästa säljaktiviteten, inte flashiga broschyrer eller stånd på mässan.
Men i Sverige har vi en tradition av att många “väntar och ser” istället för att våga satsa och då tar det tid att bygga en klass. Ironiskt nog var det när Letto di Pletto visade att man kan vinna ett IRC-mästerskap här hemma med en Farr 30 som ägarna började gå från ord till handling med denna båt som ju annars primärt är en strikt entypsklass där inga fartsänkande kompromisser har gjorts.
För till syvende och sist är det ju just ägarna som väljer väg – inte SSF, ISAF, KSSS eller någon annan organisation. Det är ägarna och deras besättningar som sätter agendan. Det är en sak att tycka på en blogg, en helt annan att investera hundratusentals eller t.o.m miljontals kronor i en kappseglingsbåt.
Tour de France a la Voile (TFV) som du tar som exempel är förvisso på en mycket hög sportslig och medial nivå, men man får också ha klart för sig att det även i amatörklassen är en elittävling med budgetar långt över halvmiljonen även för en lågbudgetssatsning – det kostar 100 000 bara att anmäla sig! Logistiken på TFV är också något som vi bara kan (mar)drömma om här hemma där folk inte orkar ta sig från Stockholm till Nynäshamn. På TFV måste man ha ett shore team på heltid under en månad för att överhuvudtaget ta sig runt. Å andra sidan betalar det sig genom ett stort medialt och publikt intresse. Rapporter från TFV sänds nästan dagligen i nationell TV och touren har hela race villages på varje stopover.
Att bygga en entyps 40-fotsklass i Sverige ser jag som uteslutet under överskådlig framtid. Driftskostnaderna blir helt enkelt för tunga att bära för de allra flesta. Några har säkert råd att köpa båtarna men betydligt färre har råd att underhålla dem och då blir det istället att man åker med halvtaskiga prylar och det är ingen betjänt av. Vidare är det svårt att hitta kvalificerad besättning till så pass stora projekt – särskilt om man inte uppdaterar segelgarderob etc. Att det kräver minst en halvtid för att managera ett sådant projekt på ett bra sätt är en annan sak som exkluderar de flesta.
Min uppfattning är att vi behöver fler båtar på startlinjen, inte färre båtar med större besättningar. En 30-fotsklass som går att köra både entyp och respit med är i det perspektivet helt perfekt. På Sandhamn Race Week hade Farr 30 entypsklass och jag tror att ALLA som var där kände att detta är framtiden. Det hindrar oss inte från att vara lika taggade på Gotland Runt när det istället var IRC och ORCi som gällde.
Jul 14, 2010 @ 10:01
Tycker du är inne på helt rätt spår när det gäller Farr 30 klassen Patrik! Tror att det ligger helt rätt i tiden. Det blir spännande att följa utvecklingen av klassen och jag tror att klassen kan bidra till att öka intresset för kölbåtssegling för en yngre generation, t om bidra till att sänka medelåldern på GR om ett par år! TDF har vuxit fram till att bli ett stort event. Man måste börja någonstans. Jag ser framför mig att Farr 30 klassen kan utveckla en Baltic Tour inom något år. Kombination av havskappsegling och bankappsegling i en strikt entypsklass. Sandhamn Race Week och GR kan ingå som ett event; ett event i Helsingfors som kan arrangeras av Nyländska Jaktklubben, ett event i St Petersburg eller t ex Estland, ett under Kieler Woche och ett i Danmark under hösten. Är övertygad om att denna typ av upplägg även skulle locka “internationella” Farr 30 besättningar. En och annan OS seglare som t ex Martin Strandberg och havsräven Woxén skulle säkert ställa upp.
Logistik; håller med om att det inte är allt för många besättningar som orkar dra runt kors och tvärs med sina båtar. Jag tror att en del av förklaringen är denna: i ORC och IRC klasserna är det nästan uteslutande “familjeracers” som deltar, med få undantag. Det är människor som kombinerar semestersegling tillsammans med familj med en och annan regatta.
En “Baltic Tour” med Farr 30 skulle locka till sig en annan målgrupp:
– ngt lägre medelålder (en blandning med ungdomar och mer erfarna seglare)
– ett och annat “halv- och heltidsproffs”
– bredare internationell representation
I och med att man arrangerar touren i samband med andra större event som t ex Kieler Woche får man även bra marknadsföring av konceptet. Det är så synd att man inte är 20 år yngre!
Jul 12, 2010 @ 19:39
Vill du se på riktigt lågt intresse från allmänheten skall du ställa 100 likadana Expresser på en jätterättvis bana ute på havet. Ingen bryr sig!
Eller ta OS. Ingen bryr sig trots att man har trollat mer formatet på alla möjliga sätt. Om det inte skulle gå bra någon enstaka gång. Men då är ju curling eller skeet också poppis grenar.
Det finns inget samband mellan hög sportslig nivå och allmänintresse (= media-intresse).
Tyvärr, kan man ju tycka.
Din drömbild är jättefin. Men vilka “elitseglare” skulle lockas hit om det fanns en Farr 40-klass på GR? De seglar naturligtvis i Miami eller på Sardinien… och inte för att det är så himla sportsliga tävlingar, utan av helt andra skäl.
Och tills du kan styra upp både proffs, ägare och sponsorer så att de enas om ett fåtal klasser som bör/skall kappseglas globalt… så får vi vackert jobba med det vi har. Woxén, Lindblom och Farr 30-gänget visar på en väg framåt, men inte genom att ställa sig på trappan i Sandhamn och nedvärdera alla seglare.
Och de som du måste övertyga i Sverige satt troligtvis i just de där båtarna i Sandhamn.
Jul 12, 2010 @ 21:36
Jag tycker att hr. Kofot skall sluta att äta huggorm til frukost…..
Jul 13, 2010 @ 00:24
Handlar inte om att nedvärdera de som kämpar i GR eller andra tävlingar. Tror att det är nyttigt med en diskussion som kan föra seglingen framåt rent sportsligt i Sverige. Det är många duktiga seglare som utesluter tävlingar som seglas i olika redskap. Det borde komma fram fler idéer och diskussioner om hur man kan höja den sportsliga nivån inom havskappsegling. Det skulle även bidra till att fostra nya duktiga seglare och öka intresset hos yngre talanger. Ett krav är naturligtvis att man utgår från samma redskap; likväl som en tennisspelare inte ska spela en match mot ngn som har ett badmintonracket. Om man tittar på båtarna i GR så är medelåldern hög; ett undantag var woxéns besättning. Så om vi inte vill se deltagarantalet på GR sjunka kommande år måste det till ngt nytt fräscht koncept som lockar yngre seglare! Det behöver inte utesluta dagens respitsegling som hamnar i racing/cruising klassen.
Jul 12, 2010 @ 19:21
Alla får tycka vad dom vill.
JAG gillar att kappsegla + många andra i världen.
Att media bry sig är ingen definition på sport. Det är snarare deltagar antalet. Se tex GR med 6000 detagare.
Jul 14, 2010 @ 12:07
Glömde också skriva att den sociala biten är MYCKET viktig. Troligen 50%. En del båtar kommer insladdande till start och dra snabbt hem efter regattorna. Man måste bevaka det sociala programmet när man träffas och kappseglar. I Sverige har det tendarat att det skall vara så effektivt, så många timmar på vattnet som möjligt. Om inte man får komma i hamn i tid, äta middag och umgås med lika sinnande så vill inte folk vara med (= ingen tillväxt).
Jul 10, 2010 @ 20:19
Ikväll är det regattamiddag och värsta festen så det händer säkert en del inatt :)
Jul 11, 2010 @ 00:02
Festen skjer ikke, vi er hjemme å vasker opp. Her kommer bare Stockholms brats’n inn. Vi som faktisk har seilt Gotland Rundt kommer ikke inn på noen steder…….
Men.. seilingen har vært bra!
Jul 11, 2010 @ 10:28
Grymt seglat av Woxén & co i Avantime 3. Det var riktigt kul och hade det inte varit för stiltjebältena som drog isär oss så hade det nog blivit match runt hela ön!
Farr 30 vann IRC RM förra året, i år topplacering på Ornö Runt (SRS), tight entypsklass på SRW och så spik i EGR med topplaceringar i både ORCi och IRC. Det här är en kul racer som funkar i Skandinavien, både på respit och som entypsklass, både på bana och hav! Det nybildade klassförbundet ser fram emot att få välkomna nya besättningar i gemenskapen!
Jul 11, 2010 @ 14:18
Får man halsa en gennaker på bom? Om det står i mätbrevet 2 gennakrar, får man då åka med spinnaker istället?
Annars så var det någ det skönaste GR jag seglat, kortbrallor på dygnet runt. Soligt och fina morgnar och kvällar.
Jul 11, 2010 @ 16:46
SRS Klassregler
C.4.3 GENNAKER
a) Användning
En gennaker:
i) ska vara satt flygande.
ii) ska halsas till skrov eller bogspröt och ska, om båtdatabladet inte anger annat, ha
halshornets infästningspunkt i båtens centrumplan.
iv) får halsas med en lina mellan halshornet och infästningspunkten och ingen annan
anordning får påverka linan eller halshornet.
v) ska inte spiras med spirbom.
Jul 11, 2010 @ 18:56
Svaret är nej men ja på bägge frågorna….halsar men en gennaker på bom blir den enligt SRS definitioner en assymetrisk spinnaker och det är tillåtet om det är angivet i mätbrevet….samma sak med spinnaker..du får ange vilka segel du vill i en mätbrevsansökan och båtens prestanda bedöms baserat på vad du angett
Jul 12, 2010 @ 15:04
Vad är skillnaden mellan en assymetrisk spinnaker och en gennaker?
/Sven
Jul 12, 2010 @ 15:19
En asymmetrisk spinnaker halsas på bom och kan därmed projiceras ut i lovart medan en gennaker halsas på fast peke i mittlinjen.
Jul 14, 2010 @ 11:51
Så det är ingen skillnad på seglet utan typen/definitionen bestäms av hur det sätts fast?
Jul 15, 2010 @ 18:30
Hur är det med artikulerande peken då? Typ Bull7000 eller Mini. ;-)
Jul 15, 2010 @ 20:42
Det räknas väl fortfarande som centerline antar jag men jag vet inte… PelleL?
Jul 15, 2010 @ 21:23
I SRS är en spinnaker ett segel som halsas till en spinnakerbom och en gennaker halsas till skrov eller bogspröt.Bogsprötet får, om så anges i mätbrev, båtdatablad eller klassregel , vara vridbart. Om inget anges gäller dock att gennakern skall halsas i CL. En spinnaker kan vara symmetrisk eller assymetrisk(tillåtet om så anges i mätbrev, båtdatablad eller klassregel) och samma segel kan mycket väl vara både spinnaker och gennaker beronde på hur det halsas.
Jul 11, 2010 @ 23:20
Vilka båtar var det? Om ni inte styr upp detta nu så kommer folk att fortsätta att köra med lite vad som helst…
Jul 11, 2010 @ 23:27
Jag uppfattade det som en hypotetisk fråga……..men jag kan ju ha fel
Jul 11, 2010 @ 23:59
Pegasus First 50 har i mätbrevet 2 gennaker, men ingen spinnaker. De hissade sin gennaker som var misstänkt lik en spinnaker på bom efter Almagrundet….
Jul 12, 2010 @ 00:08
http://www.ssf.se/tk/SRS/matbrev_detalj.asp?XD=1695
Jul 12, 2010 @ 00:12
Pegasus mätbrev verkar skumt….jag skall kolla upp detta. Sen är det ju så att om man vill ifrågasätta vad andra båtar gör skall man protestera….
Jul 12, 2010 @ 00:24
jo, man ska göra det.Men samtidigt spelar det ingen roll. Ingen av oss kom på någon bra plats. Och vi seglade som krattor…bara intressant att veta vad man förvänta sig av mätbrevet. Livet blir ju bra mycket enklare med segel för alla vindriktningar och för alla förhållanden ombord….
Jul 12, 2010 @ 01:30
Rent generellt…Det spelar roll att protesterar även om den andra båten inte ens seglar i samma klass. Det är inte sagt att det aklltid finns någon som ser när det fuskas men tillsammans kan vi göra livet surt för de som tydligen fuskar.
OBS! jag vill inte påstå att grabbarna på Pegasus fuskade!!! Det är tyydligen något fel med mätbrevet. (mått för symmtrisk spi men inte med bland tillåtna segel).
Har man segel för alla vindriktningar så är det en klar fördel och borde återspeglas i respittalet. Pegasus har 1,45 medan First 50 med mätbrev E3038 har 1,42.
Jul 12, 2010 @ 07:47
Mätbrev utan segelbegränsning… är det fel i mätbrevet eller har dessa båtar ingen segelbegränsning? Ex: E3645
Jul 12, 2010 @ 14:26
det är fel i mätbrev. segelbegränsning i mätbrev och taellen är nytt men det kommer att rättas till med tiden.
Jul 12, 2010 @ 23:05
Var med som gast på Pegasus och vi körde spinnaker efter Alma.
Dom sista 200 meterna före mål var det code zero som var uppe.
Jul 11, 2010 @ 21:45
Seglade på bana Bravo i samma klass som Farr 30. Vi blev slagna av dem med 107 sekunder i en vanlig familjeracer Pronavia 38. Vi ledde större delen av racet men föll på det berömda målsnöret vid målgång under natten från Almagrundet och in till mål. Hade vindet stått sig hade vi slagit Woxen med 30 minuter typ, nu kröp vi fram till målet, men detta är ju tjusningen med havskappseglingen. Vi kommer igen och tar fler segrar i GR. Gjorde en liten egen analys av båttyperna i IRC klassen och kan se att 5-6 båtar i denna klass får anses som vanliga familje racers med riktig inredning och resten är ju rena racers eller optimerade typ Arcona 340 med extra allt och djup köl. Vi märkte detta på kryssen där corby 36 seglade om oss, båten gick både högra och lite snabbare mot oss. den hängde med Landmark 43 riktigt bra på kryss i 6-8 m/s.
Jul 12, 2010 @ 01:10
Tjena Classe, jag förstår inte riktigt din poäng. Kan du utveckla?
Och grattis till 2:a platsen!
Jul 11, 2010 @ 22:28
Var det någon som visste vad som hände Gustavssons nya Linjett 34?
Matrialhaveri, sjukdom?
/Richard
Jul 12, 2010 @ 13:51
Ang. Linjett 34:an, Tydligen fick dom nått fel på rodret.
Hörde av någon vän till dom att rodret hade gått av, men att det vart så pass mycket kvar att det gick gå för motor hem.
Jul 12, 2010 @ 19:37
Det går att leta orättvisor i alla sporter. Tänk på de stackarna som spelar tennis och har sämre räckvidd eller lägre marktryck än konkurrenten. Alltså borde alla tennisspelare vara 182,5 cm långa och väga 76,3 kg ;-)
Nej – segling går aldrig att få helt rättvist men det är en av de saker som är kul. Titta på lilla Team Räknäs som med liten budget slåss mot de stora teamen!
Fram för mer respitsegling så att alla kan vara med i det som de har!
Jul 12, 2010 @ 20:02
Att det “är fel i mätbrev” känns ju lite olyckligt?
Mätbrevet måste ju vara det som gäller, eftersom det är det officiella dokumentet på en viss båt?
Har det smugit sig in fel där måste det rättas till. Och innan det är rättat så känns det sådär om det kommer upp segel som ligger utanför segelbegränsningen. Rent formellt kan ju många hävda “fel i mätbrevet” och ta med lite extra segel på nästa race.
Det nya systemet med publika mätbrev är ett stort steg framåt, men då måste de vara skarpa.
Jul 12, 2010 @ 20:33
Så är det absolut och vi (SSF) måste vara självkritiska här……men samtidigt är det så att verksamheten sköts på en snål budget….både ekonomiskt och personellt…..det behövs fler frivilliga..;-)
Jul 12, 2010 @ 23:57
Visst har vi (SSF) begått fel men det yttersta ansvaret att allt på mätbrevet är rätt ligger hos båtägaren. I överklagan-formuläret finns kryssruta för felaktigheter på mätbrevet. Mao. är det ägaren som ska höjta till om något inte stämmer.
Naturligtvis tas det även emot mail eller varför inte bara ringa Kjell om man upptäcker fel på mätbrevet. Vi måste dock inse att det har varit en del förändingar och det ta sin tid att sätta sig. Det finnsväl än idag folk som ropar “mast tvärs”…
I fallet Pegasus finns både gennaker och spinnaker samt Code0 i anmärknigsfält som mått vilket innebär att både samtliga får användas. Det är dock ej definerad på mätbrevet hur många symmetriska spinnaker är tillåtna och det är det som är felet.
Jag kan kanske även passa på att man gärna få anger i samband med ansökan vad man ansöker för under segelbegränsning. Man behöver även ta ställning till om man har spinnaker och gennaker om man avser att använd både i en och samma tävling eller om man vill ha möjlighet att välja men endst använder en typ av segel på en tävling. Det är skillnad!
Jul 13, 2010 @ 09:46
Dom segel som fanns ombord på Pegasus var 1 spinnare 1 gennaker samy code0 , I övrigt så finns det genua 1 och 3 samt stormfock. Vi halsade INTE gennakern på bom.
För övrigt så var vi mycket nöjda med den splitter nya storen i kolfiber som levererades en vecka före start,det var stor skillnad på det seglet mot det andra som vi körde sönder på Suursaari race 3 veckor tidigare.
/Arto
Jul 13, 2010 @ 10:13
Du skriver “I fallet Pegasus finns både gennaker och spinnaker samt Code0 i anmärknigsfält som mått vilket innebär att både samtliga får användas. Det är dock ej definerad på mätbrevet hur många symmetriska spinnaker är tillåtna och det är det som är felet.”
Att måtten finns där kan lika gärna bero på att seglet finns i systemet, men att man valt bort det genom seglingsbegränsningarna.
Det står klart och tydligt: “Segelbegränsning: 1 storsegel, 3 försegel, 2 gennakrar, 1 CodeZero”. Detta går inte att tolka på något annat sätt än att symetrisk spinnaker ej får finnas ombord.
Så klart är det fel i mätbrevet.
Det fattar alla.
Men då skall det ändras. Och tills det är gjort så får man rimligtvis inte gå utanför de begränsningar som finns där.
Nu är detta ingen stor sak. Men jag har svårt att se att Pegasus hade klarat sig om någon hade protesterat.
Men som sagt, det är olyckligt om mätbrev kan tolkas på olika sätt
Jul 13, 2010 @ 15:00
Nja, Peter, vi kan vara överens om att det är fel i mätbrev men måtten anger begränsingen av de olika typer av segel. Segelbegränsning anger antalet. I en protestsituationborde det hela föras vidare till TK för bedömning.
I och med det lämnades inte in en protest så är det rent spekulation om vad som hade det blivit. bedömning på SRS-talet är dock mest troligt baserad på seglutrustning inklusive symmetrisk spinnaker.
Något i likhet med en den lagtexter som inte är tydliga eller som strider emot.
mått på segel ska endast finnas om segeltypen är tillåten annars är även det fel. mao. “inget kvar i systemet”…
Jul 17, 2010 @ 23:06
Ohoj seglarvänner.
Som tidigare anmärkts så är det ju så att anser man
någon vara galet så protesterar man, i annat fall kan man/bör man lika gärna hålla åsikterna för sig själv, så är spelreglerna. Att Pegasus mätbrev är felaktivt utformat är olyckligt. Men vilken tolkning man skall göra av detta är nog ganska tydlig. Precis som Peter skriver skall skepparen/ansvarige hålla koll på uppgifterna men när måtten och framför allt SRS talet tydligt markerar vad som gäller så torde bargnäll och bloggande vara något vi kan vara utan. Att vi sedan ansökte och fick mätbrevet i sista stund kan vi bara skylla oss själva för. Vi seglade med de intentioner och uppgifter vi hade utan att därför lyckas speciellt bra. Grattis till Team Styrbord gigantiska uppryckning mellan Visby och Alma, synd att ni inte höll trenden i mål…;-). Som sagt, det kan lätt bli galet… Vi tar nya tag till nästa år och hoppas på bättre placeringar för alla och gärna en gemensam öl i bastun med Team Styrbord efteråt.
Mvh
Ove Lundmark distriktsdomare och en av rorsmänen ombord på Pegasus.
Jul 18, 2010 @ 12:04
Jag uppskattar och lär mig hela tiden av diskussionerna här på blur.se – tack Peter!
När det gäller protester så tror jag det är få som har möjlighet och tar sig tid (under seglingen) att gå in på SSF:s hemsida och studera ett mätbrev för att se om båtarna runt omkring har “rätt” segel uppe. Varianterna man kan få föra är ju många. De flesta är säkert naiva och litar på att ingen medvetet fuskar. Sen kommer diskussionen vad man vinner på att protestera.
De här bloggdiskussionerna ökar medvetenheten om olika saker som kan vara rätt eller fel. Jag tror att många med mig läser reglerna en gång extra tack vare exemplen som kommer upp här. Ibland är det lätt att hitta rätt svar – ibland inte men oftast är det någon som ger ett korrekt tips!
På SSF:s hemsida går det att tanka ner aktuella Kappseglingsregler och Klassreglerna för SRS/LYS. Gör det! Där finns också alla aktuella SRS/LYS-mätbrev för icke tabellbåtar.
http://www.svensksegling.se/
Jul 12, 2010 @ 20:25
Classe, när jag tittar på IRC Bravo så är det egentligen bara Farr 30 och Farr 40 som är rena racers.
Man skulle kunna tycka att A 35, A 40, IMX 40, King 40 och X-41 är något spartanska…
Men övriga båtar har i stort sett samma komfort som din Pronavia 38 – Arcona 340, Arcona 430, Dehler 39, Dehler 44, First 40, Corby 36, J/109, Landmark 43, Mannerberg 34, Prima 38, Seaquest RP 36 och Swan 45.
Så ni verkar vara i gott sällskap.
Att en helt ny Corby 36 går fortare/högre än en 10 år gammal design är inte så konstigt. Och det återspeglas också i era mätettal. Men Reflex 38 (som Pronavian är baserad på) gör utmärkta resultat utomlands mot heta racer/cruisers. Så sent som förra året var Puma Logic RORC Yacht of the Year.
Jul 13, 2010 @ 09:40
Tack Peter
Ikväll 19.00 TV4 sport går Gotland runt programet där en hel del kommer vara från oss då Gustaf Morin var med ombord och filmade.
Farr 30 var en kul båt och nu var det inte så mycket vind vilket gav ett skönt EGR, det tar jag hellre i en VO70…..
Glad sommar
mvh
Magnus W
Jul 13, 2010 @ 10:24
Tack Magnus för info – jag kommer att titta! Ett mycket bra EGR. Bra väder, växlande roliga vindar med möjligheter till taktikbeslut. Vi är nöjda med vår insats (vi var bara 5 ombord), vi gjorde “bara” ett felbeslut mellan Östergarn och Hoburgen. Mycket roligt EGR. Tills nästa år
Anders Felling, Swea, Wasa Atlantic
Jul 13, 2010 @ 10:31
Kul att det kommer på TV 4 sport i kväll, nu sätter vi oss alla och tittar så det blir bra statistik och köper de grejer som promotas så annonsörerna blir nöjda. Tänkte faktiskt lite på detta med media när vi frenetiskt försökte få bort kamerabåten framför oss i starten. I övrigt är vi nöjda med uppseglingen men hanteringen av vårt bleke lämnar mycket övrigt att önska.
Jul 13, 2010 @ 21:34
Gotland Runt-sammandraget överträffade helt klart mina förväntningar. Bra produktion, kanske hade man kunnat visa lite resultatlistor m.m. men vid tidsbrist är det ju bättre att få seglingsbilderna och kommentarerna. Bra gjort!
Jul 13, 2010 @ 22:42
Finns det ngn stans som man kan se en repris om man missat? Länk uppskattas. /CK
Jul 14, 2010 @ 09:51
Håller med, väldigt bra program! Trist bara att se regelbrott som att hänga ut bålen utanför relingen på Avantime 3 för att klara toalettbestyren. Bloggarna har ju också avslöjat en del som t.ex direktkontakt med Lage under racet, spinnakerkör på SRS båtar med gennakerkonfiguration etc.
Skärpning behövs.
Jul 14, 2010 @ 10:22
Ja, i dagens mediasamhälle med snabba länkar ut på nätet gäller det att tänka på vad man gör, och skriver.
Jul 14, 2010 @ 11:55
Det handlar inte om media eller inte. Ärligsegling och gott sportmanna uppträdande är det som brister. Följ reglerna,
så enkelt är det. Alla har möjligheten att fuska med eller utan media bevakning.
Jag tycker charmen med segling är den “gentlemanna sport” som det bla är.
Jul 14, 2010 @ 11:19
ISAF Cat3 kräver fast installerad toalett eller hink. Förmodligen var det en show för publiken som blev fel. Som tur var satt han i lä så det gjorde ingen nytta för att hänga upp båten – men båten i lä kanske kunde anmäla honom för förargelseväckande beteende ;-)
3.18 Toilet
3.18.2 A toilet, permanently installed or fitted bucket
Jul 17, 2010 @ 00:07
Braaa Leif!!!!
Nästa gång ska jag skita på golvet. Är det vad du hade gjort?
Krite
Jul 17, 2010 @ 08:35
Krite, det är ju bara att läsa Eriks kommentar ovan.
Och det fanns fler båtar på banan utan fast toalett som använde hinken…
Jul 17, 2010 @ 09:07
Om jag hade hamnat på en båt utan fast toalett och utan hinkar (som är obligatoriskt i Cat.3) skulle jag av nöden ha gjort som du. Men den båten skulle inte ha fått starta överhuvudtaget och nu var det ju regler det handlade om.
Det var ju jättebra att du på detta sett på ett mycket tydligt sett tydliggjorde uppenbara regeltrakasserier.
Jul 17, 2010 @ 09:33
Grattis – Lars Billström!
Jul 14, 2010 @ 09:31
Missade det tyvärr, kollade på TV4 Sports webb och ingen notering om repris, inte heller på TV4 Play.
Maila dem, längst ner på sidan finns “Kontakta TV4”. Där kan man enkelt välja TV4 Sport och ämnet. Jag har gjort det och begärt repris. Borde inte kosta mycket att reprisera det.
Jul 14, 2010 @ 19:43
Programmet kommer i repris om ett par veckor, fick följande svar av TV4 nu:
“Programmet är planerat att repriseras i TV4Sport den 3 augusti kl. 14:00 samt den 3 september kl. 05:05. Med reservation för ändringar.
Vänliga hälsningar,
Planeringen “
Jul 14, 2010 @ 11:58
Jag håller helt med Patrik, det är lätt att tycka på bloggforum och liknande. Men bra mycket svårare när det ska betalas. Sen är det rätt svårt att få tag på bra besättning. De ska inte bara kunna segla utan även funka rent socialt ombord. Vem vill liksom offra ett par semesterveckor för att sitta i samma båt som något psycho….Entyp 30 fot är nog inte så dumt. Varför inte Figaro 2. Det är en skön båt med bra fartprestanda som desutom klarar lite vind och sjö. Fart 30 ser inte så dum ut den heller, är om jag förstått det rätt lite billigare än Figaron
Jul 14, 2010 @ 13:40
KSSS envisas fortfarande med att skicka ut flerskrovsbåtarna på längsta banan, vilket i år gjorde att det inte fanns något intresse från dessa att delta. Tråkigt tycker jag.
Jul 14, 2010 @ 14:23
Om 10 st flerskrovare skickar en gemensam villkorad föranmälan till KSSS nästa vår så visar det sig vilket intresse de har. Succén med Formula 18 i Sandhamn Race Week borde göra dem lite mer positiva…
Jul 15, 2010 @ 12:48
Flerskrovarna har försökt i flera år… KSSS är väl rädda att “små” flerskrovsbåtar skall vara före större enskrovsbåtar i mål. Man får inte glömma att det var Calle Hennix och Seacartklassen som började med Sandhamn Raceweek för 4 år sedan. KSSS snodde konceptet vilket var bra, men Calle har inte direkt fått någon erkännande.
Jul 14, 2010 @ 18:28
Om banorna, det är viktigt att komma ihåg att en av de tyngsta anledningarna till att KSSS började med fler banor var just att man ville få en mer samlad målgång mellan långsamma båtar och de mer snabba, och därmed öka både publik och deltagarintresset.
Vi som var med för några år sedan minns hur trist det var att höra och sedan komma in och se hur de snabbaste båtarna legat inne i Sandhamn eller tom. lämnat Sandhamn innan de långsammare båtarna kom in.
Undersökningar som KSSS gjort visar att det är rätt att ha en så kort bana som möjligt för de långsammaste båtarna, och sedan längre banor för snabbare båtar. Det kan alltid slå lite år från år, just i år drabbades de som körde ner mot Nynäs av mer bleke, medan andra år har de båtarna anslutit redan vid Salvorev.
Jul 15, 2010 @ 23:29
Team Styrbord,
om du med Fart 30 menar Farr 30 och det skulle vara liten prisskillnad mellan den och Figaro II, så får du nog kika på säljsidorna igen. Det är stor skillnad. Båttyperna går heller inte att jämföra. Inte samma grej alls.
Jul 16, 2010 @ 00:31
Figaro II är dessutom ca 33 fot. Figaro I är däremot 30 fot o jämförbar med Farr 30 i pris, dock en äldre konstruktion. JOD 35 som var Farr 30:s föregångare på Tour de France a Voile är en annan intressant båt i samma prisklass även om den är större den också.
Jul 16, 2010 @ 09:31
Bra liten artikel om JOD 35:
http://www.petitbateau.org.uk/articles/jod35.asp
Så har vi ju Beneteau First Class 10… ;-)
Jul 16, 2010 @ 12:07
Richard D
Rätt, Figaro är lite dyrare. Men ganska stor klass i Frankrike. Vore kul om det blev en ensamseglingsklass i Sverige. Annars så är First 31.7 en ganska bra båt för entyp. 150 st är sålda i Sverige
Jul 16, 2010 @ 13:20
Snart dags för en omröstning om bästa entypen ;-)
Ska det vara bana/skärgård/hav/ocean?
Hur stor besättning?
Farr/Mumm 30
Melges 24
Melges 32
JOD 35
ID 35
Beneteau Figaro I
Beneteau Figaro II
M34
IF-båt
H-båt
J/24
J/80
JPK 1010
Mini 650
Pogo 8.50 osv osv
sorry… glömde visst X-99 ;-)))
Jul 16, 2010 @ 15:45
Absolut skall First 31.7 vara med på listan , fyller alla kriterier.
Jul 16, 2010 @ 17:56
Hej Peter
Har du tappat stinget i värmen!!! Finns bilder på J 111 Sailinganarchy.
Hälsningar
Kjell
Jul 16, 2010 @ 18:19
Står och tittar på en nu!
Jul 18, 2010 @ 13:03
Ove!
Du kommer med bästa ide’n, öl i bastun. Jag är på. I Pegasus mätbrev så är det nog Code0 som ger det höga talet. Kolla norska Vini, den har 1,43 med spinnaker och stor Genua. Att inte protestera och sedan föra en diskussion effteråt tycker jag är hel ok, varför uppta protest kommitens tid och tvinga kvar skepparen i Sandhamn för att ha en protestförhandling som inte ger något resultatmässigt. Vi ser fram mot en ny skön sportslig fight nästa år, kanske en träningssegling ihop och optimera lite båtfart.
Jul 18, 2010 @ 13:29
Team Styrbord.
Låter som en kul idé. Får vi ihop det med tid och annat så gärna det. Segla väl till dess :-)
Jul 19, 2010 @ 15:01
Vi har fått korrigerad SRS brev, som inte längre är tvåtydigt.
Segelbegränsning 1 storsegel, 3 försegel, 2 spinnakrar samt 2 gennakrar, 1 CodeZero
SRS talet är oförändrad 1,45
Diskusionen har alltsa varit främst akademisk, men har gjort oss mer uppmärksamma.
Jul 20, 2010 @ 20:31
Till Team Styrbord Helsingfors-Tallin i Höst ?
Jul 21, 2010 @ 17:13
Arto, det hade varit kul. Men vi är på England runt då
Aug 13, 2010 @ 17:27
Hej.
Äntligen har jag kommit fram till PC:n för några rader från Vindile.
Gotland Runt segern satt skönt, det var 11 året i följd vi seglade med samma båt. Trots många försök i ORC club klarade vi som bäst en 8:e plats trots att vi det året loggade 19 knop i en maxsurf på väg från Visby till Alma.
För 2 år sedan, första året med LYS på Gotland Runt blev det en 2:a och i år äntligen en fullträff.
Gotland Runt seglar vi med 8 i besättningen och kör 2 lags system. I år fungerade både taktik och trim fint och det fantastiska vädret var en verklig bonus.
Ser redan fram mot nästa år även om det återstår många race ännu denna säsong.
Aug 17, 2010 @ 13:32
Grattis Bengt & besättning, kul att ni håller fanan högt på Vindile! Hoppas syrran (A) gjorde en strong insats på landbacken åt er.
//Wasa 30 SWE 31
Jul 4, 2013 @ 22:34
Hejsan,
är det möjligt att få resultat Gotland runt från 1981,-82-83 ?!
tacksam för svara !