T-34 | till sist
Trond Kristensen har ju fått vänta länge på sin nya T-34, men nu verkar den äntligen klar i Wallhamn Marina. Första racet blir Raymarine Cup i Moss.
Trond Kristensen har ju fått vänta länge på sin nya T-34, men nu verkar den äntligen klar i Wallhamn Marina. Första racet blir Raymarine Cup i Moss.
Jul 12, 2010 @ 10:10
Holy……det er et stort ratt.
Jul 12, 2010 @ 10:45
Ser jättefin ut – hoppas att vikten håller! Enda jag inte gillar är tvärkojen under sittbrunnen. Minns fortfarande TwoStar36:an där vi försökte sova i motsvarande koj och det slutade på mage med knäna nere vid lä skarndäck…
Eftersom den är en halvmeter (56 cm) kortare än Linjett 34 och har 980 kg lättare köl så borde väl T-34 få ca 1,18 i SRS-tal ;-)
Jul 12, 2010 @ 11:02
Är inte spinnakerbommen kort? Den kan väl vara lika lång som peket?
Jul 13, 2010 @ 12:10
Skal den? Snakker du LYS, IRC eller ORCi?
Men dersom du skaffer deg en slik båt er jeg sikker på at Seldèn leverer den lengden du vil ha, men så er det slik da at alle slike mål har en konsekvens for den ene eller andre ratingen. Kanskje skal vi ha en mindre spinnaker for å optimalisere mot ORCi. De vurderingene vi har gjort er i samarbeid med Bank Sails i Italia som drives av en av Italias beste seilere. Han seiler også en (T-34). Men har du noen gode inspill er jeg villig til å høre på dem.
Jul 12, 2010 @ 12:14
Den danske T 34 har en vægt på 4.380 kg iflg. http://www.websejler.dk. DH-mål 583.8. Med en vægt på 3.700 kg ville DH-målet være omkring 566.9.
Jul 12, 2010 @ 13:14
T-34 nr 4 Tutti Frutti; Danskt LYS 1,19…
Jul 12, 2010 @ 13:15
Fel… 1,22 var det…
Jul 12, 2010 @ 19:54
Är den vägd till denna vikt eller är det en avvikande båt från standard ?
Jul 12, 2010 @ 20:19
Standard båt er vel uten utstyr. Hva er det vi putter på? Autopilot, kartplotter, pidestall, instrumenter, instrumentcomputer, varmer, mange meter med kabler for instrumenter og antenner, VHF, radio, høytalere, kanskje både ute og inne, septik, septikpumpe, varmtvann på hekken, ekstra slanger ++++++
Dette er normalt ikke tatt med i vekten som verftet oppgir, men hadde alt dette vært veid hadde man nok blitt litt overrasket. Derfor burde kanskje alle båter som skal konkurrere vært veid dersom noen synes dette er et stort problem. Skal man ha en ren regattabåt kan man bare velge vekk alt dette, men da blir jo ratingen deretter.
Jul 12, 2010 @ 22:06
Gratulerer med ny båt Trond. Håper vi ser dere på banen i Moss under Raymarine Race.
Jul 12, 2010 @ 13:15
nån annan än jag som skulle välja rorkult? snyggt annors
Jul 12, 2010 @ 19:26
Gillar rorkult bäst. Bättre rörlighet i brunnen vid familje/shorthandedsegling istället för det där kravallstaketet tvärs över brunnen ;-)
Jul 12, 2010 @ 13:17
Peket har blivit längre sen båten visades på flytande mässan Orust-09, nu ser det ut som en kopia av Performance35 peket från -01 …..:-)
Jul 12, 2010 @ 14:03
Sprayhood….? Nästa steg är väl att sätta på en ankarolina.
Jul 12, 2010 @ 15:46
…å lazy-jacks
Jul 12, 2010 @ 16:22
Behövs ingen Ankarolina – det finns ju rulle för ankaret under peket fram. Fast elektrisk vinsch är väl option…
Jul 12, 2010 @ 18:18
Japp, jag skulle också tveklöst ta rorkult! Ratt är väldigt mycket mode nu.
Jul 13, 2010 @ 17:43
Ett “inspill” är väl att det gör lite ont i ett seglarhjärta om man har (för) små undanvindssegel…
Vi vet att ORCi straffar stora undanvindssegel. Men samtidigt känns det kontraproduktivt att bygga en lätt båt med massor av kolfiber och snygga lösningar, för att sedan inte ge den tillräckligt med hästkrafter på undanvinden?
Men du får väl skaffa en +100m2 gennaker som du kan ha roligt med på semestern ;-)
Jul 13, 2010 @ 18:47
Det har jeg allerede!!! 105m2
Jul 13, 2010 @ 19:12
Sjysst.
Lycka till med nya båten Trond!