NYYC Race Week 2010
Idag var det dags för lite racing på NYYC Race Week. Jag hade egentligen inte tänkt segla så mycket på familjesemestern, men när Jeff Johnstone hade ett erbjudande om att köra en dag tillsammans med honom på en J/122 så kunde man inte tacka nej.
Båten var Tumbleweed, med en blandning av seglare från Denver och nya killar från Newport. Man hade inte kört så mycket tillsammans och man hade haft svårt att hänga med de andra 5 båtarna i klassen under helgens seglingar.
På samma bana, i the Blue Fleet, körde också Swan 42 Nationals (15 båtar) och J/109 North Americans (13 båtar).
Dagen började bra med S 3-4 m/s även om det fanns en del gammal sjö. Efter lite fix lyckades vi dock få fason på båtfarten. Vi kom iväg helt ok nära lovartsänden med toppbåtarna Wings och Pugwash precis i lovart. De var väl fokuserade på varandra för vi kunde rinna fram lite på dem och till sist slog bägge båtarna. Bra speed gjorde att vi ledde ut på vänstern där brisen hela tiden fyllde på.
Men många andra hade valt att gå höger för att möta ett rejält åskväder som troligtvis skulle innehålla rejält med vind… men innan dess såg det mycket blekt ut. När vi närmade oss kryssmärket kom plötsligt vår klass och alla J/109 farandes från högerkanten med spinnakers i 10 m/s. Vi hann precis runt kryssmärket och kunde skota hem för kryss igen. Nu kom rejäl åska, hällregn och 12-15 m/s från NW. Bara att bita ihop och köra.
Vid länsrundningen skjuter tävlingsledningen av racet. Inte så konstigt med tanke på vädret, men eftersom vi var hela havet före resten i vår klass, så hade vi så klart hoppats på att få köra klart racet. Jaja, vi hade i alla fall visat att Tumbleweed kunde seglas fort.
Här har vi J/109 Caminos som jagar Storm.
Helt nya Skoot, en av få J/109 byggda i Europa. Många av amerikanerna var imponerade av inredningen, som har ganska mycket bättre finish än de amerikanska.
Några av toppbåtarna i J/109-klassen på väg in.
Slutresultat (alla resultat här):
1 Gut Feeling, Ted Herlihy
2 Caminos, David Filippelli
3 Gossip, Kenny / Ames
4 Storm, Rick Lyall New York
5 Rush, Bill Sweetser New York
Gänget på Gut Feeling spikade ganska klart med serien 2 1 1 1 2 4.
Wings spikade i J/122-klassen.
Jul 20, 2010 @ 07:04
Hur upplevde du att segla 122:an jämfört med BLUR?
Lysskillnad? 8-9 pinnar?
Har du nån aning om IRC på 111:an?1,105 nånting?
Jul 20, 2010 @ 13:18
122:an upplevdes som en större J/109. Största skillnaden är ju att det är en fockbåt, men den kändes ändå lättdriven och tuffade på bra i 3 m/s.
Jag kan inte känna skillnad i fart på olika båtar (någon här kunde ju känna “LYS-skillnaden” på First 36.7, X-35 och HP-1030 bara genom att segla dem) :-) Men tittar man på IRC-rating ~1.100 så borde en J/122 landa på 1.38 någonstans.
Skall bli intressant att se hur de står sig i morgon då man kör i samma klass som nya Summit 35 (scratch sheet). http://nyyc.org/gui/nyyc1/sailingevents/RWPartII-preliminaryscratchsheetJuly183.pdf
Redan från början vet man att J/111 kommer att mäta relativt dåligt i IRC. Best guess just nu är ~1.100. Lätta, lite långsmalare båtar gör sig inget vidare. Så på en kryss/läns-bara har man inte så stor chans mot “optimerade båtar” som King 40, J/122, First 40, Corby 36 eller Summit 35 på korrigerat.
Så skall man köra mycket kryss/läns under IRC, så skall man nog behålla J/109:an.
Men distansrace (eller race runt öar) är en helt annan femma, och det är ju trots allt det vi seglar mest. Och SRS-kommittén har ju blivit snällare mot sportigare båtar senaste åren så man kan ju hoppas på ett rimligt SRS-tal ;-)
Men framförallt handlar det nog om “the fun factor”! Ett par brutala undanvindar med +15 knop doublehanded brukar vara det man kommer ihåg efter en säsong.
Jul 20, 2010 @ 14:06
Tack Peter. Ser fram emot morgondagens rapport.
Lite avis är man allt på dig just nu. SWAN 42 är ju inte illa heller…
Jul 21, 2010 @ 12:54
Här är en bra film från banan bredvid vår (J/105 + First 36.7). Halvägs in i filmen börjar det bralla ordentligt. Kolla speciellt in molnen…
http://nyyc.org/archives_public/article_790/