Urvattnade mästerskap?
Allt som oftast diskuteras det vilka klasser eller discipliner som skall ha rätt att köra olika mästerskap. Lokalt är det ju en ständig debatt om att det finns för många svenska, danska eller norska mästerskap i klasser som precis lyckas skrapa ihop tillräckligt med båtar för att få behålla sin status.
Internationellt har ISAF försökt styra upp vilka klasser som får ordna EM eller VM, och man är på ständig jakt efter alla som använder “World” i titeln på sitt arrangemang eller inte lyckas samla tillräckligt med nationer till internationella mästerskap.
Men det verkar ändå som att en del tävlingar passerar nålsögat.
Till exempel så har en debatt blossat upp kring Extreme 40 Worlds, där man på sex veckors varsel har fått ihop 6 team som skall köra om VM en vecka i Slovenien. Yachsponsorship.com har varit kritiska i sin artikel “Extreme 40 Worlds Dodge the ISAF Sheriff’s Bullet”.
It was only six weeks ago that The Ocean Racing Club decided to have this World Championship, to actually commit and do the event which is a bold move at such short notice.
ISAF have granted this Special Events rights, so we are not actually under the normal rules and restrictions of an international class to have a minimum amount of boats, or a minimum amounts of countries. So we basically work as a special event like Volvo Ocean Race do, or like the America’s Cup does, or like in fact the Extreme Sailing Series does. It’s the same thing.
Eller vad säger man om X-35 Nordic Championship i Båstad med bara 6 båtar?
Sedan är det det där med internationell representation. På ORC Sportboat EURO Championship så hade man 19 ryssar, 2 letter, en tysk, en svensk och en fransman. Är det verkligen ett europamästerskap? Och ORCi World Championship lider av samma problem med bara 4 utländska båtar anmälda.
I samma trakter som sportsbåtsmästerskapet går ju snart VM i Melges 24 som samlar 84 båtar från 18 nationer, vilket låter lite mer som ett riktigt mästerskap.
Ger mästerskapsstatusen den lilla extra push som krävs för att folk skall satsa? Eller är det bortkastat att köra EM och VM på detta sätt, när man uppenbarligen inte kan samla de bästa båtarna?
Flipp eller flopp?
Jul 25, 2010 @ 16:15
Hej där Peter & Co. Det är en galen värld. Helt bananas. Och gör inga undantag för SM klasser. Där ska alla kölbåtar (eller hur lyder specen?) ha 20 deltagare för att räknas som SM. Utom typ matchracing och OS klasser som tydligen kan vara hur få som helst. Sätt 20 båtar varje år (inte vartannat) som krav för SM status för alla båtar så rensas det friskt.
Aug 8, 2010 @ 21:25
Ja du Allan. Tänk om fridrotten bara hade två- tre grenar. Hur kul skulle det vara. Inget bra förslag tycket jag att begränsa ännu mera.
Det är ju möjligheten till att segla mästerskap som håller liv i seglingssporten.
Jul 25, 2010 @ 22:35
Det blir inte många klasser som kör VM värda namnen. Som du bland annat nämner är det väl bara Melges 24, J-80, J-24 och Starbåt som samlar särskilt många nationaliteter från olika världsdelar.
Kollade just nu E-jolle VM och det är ju tex bara européer med.
När det gäller X-35 och kappsegling i större båtar så är det ju praktiskt omöjligt om det inte seglas i chartrade båtar att ha ett riktigt VM.
J-24 VM 2010 ser riktigt trevligt ut just nu och då ska man betänka att klassen också kör EM i Holland i år. Tufft program.
http://sundetregatta.blogspot.com/2010/07/j-24-world-championship-2010-i-malmo.html
Hela deltagarlistan finns på under fliken racing
http://www.j24worlds2010.com/
Jul 26, 2010 @ 08:58
Det har väl med sponsorer å göra att man väljer att kalla det för VM och dylikt. Nyligen var det några klasser som seglade Kieler Woche, men enligt uppgifter var det en annan regatta på samma plats samt under samma tid. Så namnet på regattan ger status åt klasserna och seglarna.
När det gäller Sverige så kan man väl fråga sig vad som ger mest, ett antal klassförbund som kämpar med att få ihop till sitt SM. Eller några få klasser dit de flesta ändå inte kommer att ta sig.
På något sätt så bidrar nuvarande system till breddsegling men kanske inte ger så hög status på SM. Det ger också extra puff åt MM vilket gör att betydligt fler intresserar sig för den seglingen.
Visst kan det kännas lite som att spela SM i fotboll med boll av storlek 5 och så ett SM med boll av storlek 4 osv. Men det går väl det också…
Egentligen kan man ju avskaffa SM och kalla allt för klassmästerskap, för det är ju precis vad det är.
mvh Svenne
Jul 26, 2010 @ 09:07
Jag är inte riktigt säker på att jag håller med. Det borde vara kvalitet och inte kvantitet som räknas. Under årets ORCi SM som inte samlade det stipulerade antalet båtar var kvaliteten på besättningarna hög kanske den högsta under de 15 + SM för kölbåtar jag deltagit i. Segling kommer förmodligen aldrig bli en publiksport med mycket publik onsite utan en sport man vill associera sig med läsa om, se på reportage om och kanske drömma sig bort till. Då är det inte antalet som deltar som är viktigt utan att det sker och dokumentars rätt. För oss som vill tävla är det roligt med hyggligt stora fält men framför allt att vi får täta seglingar. På e-jolle VM är 14 eller 15 nationer representerade förvisso helt från Europa då de ryske deltagaren inte dök upp. Men 90+ herrar och 60+ damer måste väl falla även den strösta gnällspik på läppen. Släpp tjatet om SM, EM och VM benämningar och gläds åt att det seglas mästerskap i den härliga sporten segling.
Jul 26, 2010 @ 13:42
Kolla även Platu 25, i alla fall 12 nationaliteter och typ 90 anmälda båtar på VM i Alicante som gick precis. http://www.platu25worlds2010.com
Hyfsad uppställning, minst sagt.
Jul 26, 2010 @ 13:57
Yngling VM i Holland hade 3 världsdelar med 10 nationer. 52 besättningar som kvalar in precis som i J-24.
Jul 26, 2010 @ 13:51
Tycker att vi gör oss själva en otjänst när vi ger Championship status till alla möjliga tävlingar. Uttrycket blir urvattnat och betyder inte längre något för seglare, press och sponsorer.
Jobbade med Yngling klassen under flera år. Där hände det ofta att vi gjorde tävlingar till Championship (för att vi kunde det som en ISAF Int Class) bara för att det var enklare för teamen att få stöd från sina nationer och sponsorer. Detta var vanligt under tiden då det var en OS klass.
På sista ISAF mötet kom det fram förslag och rensa upp i djungeln av international och recognized classes och titta enbart på den faktiska startlistan till VM de sista åren. Inte på klassens egna uppgifter om antal registrerade båtar som idag. Detta skulle rensa upp ordentligt bland alla VM.
Vad gäller Sverige så tycker jag SSF borde vara de enda som kan anordna ett SM. De verkar ju lyckas bra med de arrangemang de är inblandade i som JSM, SM-veckan, Junior Cup etc. Om någon Express eller 606 seglare känner sig förfördelad över att inte ha ett SM så går det väl bra att motionera till seglardagen om vilka klasser som skall finnas på SM veckan? Eller åtminstone en process om vilka klasser det skall vara?
Jul 26, 2010 @ 13:51
Just det, vi skall alla vara glada och inte tro att några problem finns. Sitt still i båten och njut av utsikten. Undvik att diskutera olika sätt att utveckla sporten det leder bara till att några känner sig trampade på tårna.
Låt oss istället glädjas åt denna vecka samlas elitseglarna från svenska, danska och norska landslagen i Express på Marstrand och och gör upp om nordiskt mästerkskap. Det är inte försent att vara med.
Jul 26, 2010 @ 15:13
Upp emot 60 expresser på linjen på torsdag när första racet går av stapelt bäddar för ett högintressant SM i år !
Ses på fjorden i veckan :)
swe39.com
Jul 27, 2010 @ 00:35
Kolla in
http://www.505sapworldchampionship2010.com/
X-yachts Scandinavian Cup « Wild Thing – X-35 SWE 137
Jul 28, 2010 @ 17:05
[…] blur.se har detta tagits som ett exempel på urvattnade mästerskap, att det i många mästerskap är för […]
Jul 30, 2010 @ 20:58
Vad är problemet med att kalla segling för SM när man gör det efter samma regler och samlar minst 20 båtar vart annat år? Jävla Östermalmsfasoner (eller vad det nu heter i stora världen). I entypsklasser skapar det fokus och ser till att hålla klassen levande och hålla lite bredd i kappseglande. Skippa avundsjukan, det är ju ändå inget som e.g räknas.
Aug 2, 2010 @ 08:23
Hur många SM-tecken finns det i sporter som kräver snö och skidor? Räkna alla discipliner, kön och åldersgrupper! Man kan säkert hitta fler sporter med fler SM tecken än seglingen. Vad är problemet? Det gör väl inget att det koras SM-vinnare om de uppfyller kraven?
Håller med om att VM behöver uppdateras, minst deltagare från alla kontinenter, annars inget VM
Aug 11, 2010 @ 11:24
Med din sista commentar om VM tror jag att du tar bort alla VM utom OS klasserna, J/24 och Snipe. Ratta mig om jag har fel…
Aug 8, 2010 @ 01:06
Ganska kul att läsa att vi kör ett riktigt VM i Malmö i utländsk press. :-)
http://www.sail-world.com/Europe/J24-celebrates-a-true-World-Championship/71865
Senaste skvallret:
http://sundetregatta.blogspot.com/2010/08/j-24-world-championship-2010-in-malmo.html
Aug 8, 2010 @ 10:36
J24 entry list ser bra ut. Många båtar från USA, AUS, JPN, ARG osv. är mycket bra gjort!
Aug 8, 2010 @ 12:21
Enda kontinenten som saknas är Afrika. Jag tycker det visar på en fantastisk styrka i klassen.
Det finns bra med tillgång till charter båtar i världen så seglar man J-24 så går det alltid att chartra en båt vid större regattor, EM och VM.
Som arrangör så slås jag också av sammanhållningen, hjälpsamheten och kontaktnätet som seglarna i klassen har. Det är skillnad och jag tror det är detta som också är hemligheten bakom mängden länder i listan. Plus då att J-24 var så unik när den kom att den spreds snabbt.
Aug 8, 2010 @ 10:32
Det kan kanske sägas att riktiga VM finns bara på OS klasserna och några andra jollarna. Även på Melges 24 VM finns inga båtar från Nor- eller Sydamerika.
På ORCi VM finns nog 12 utlandska båtar (CRO, DEN, FIN, NED, SWE) och totalt 49 båtar vilket är bra, men tyvärr inga båtar från Norge, Estland och Ryssland och ganska få från Sverige och Finland.
Aug 8, 2010 @ 15:38
J 24 ersattes väl i sverige av maxi racer och Express och X 79 i danmark i slutet av 70 talet. Kära segkarvänner lev i nuet.
Aug 8, 2010 @ 16:19
Alla dessa båtar och Aphrodite 22 slogs om Seglarförbundets gunst i en test för att bli rekommenderad båtmodell – ingen vann…
Så ingen ersatte någon annan utan de levde parallellt även om några lyckades bättre än andra.
I nuet får man väl säga att Melges 24, J/80, SB3, CB 66 och några till befinner sig.
Aug 8, 2010 @ 17:03
Det finns ju de som hävdar att CB66 ersatte Melges 24 här i Sverige. :-D
Aug 8, 2010 @ 18:21
För att kommentera X35 NM i Båstad som fanns med i inledningen.
Det kan inte räknas som NM.
6.3 To constitute a Nordic championship the event shall have
(a) at least 15 competing boats (in Olympic classes 10) and
(b) competing boats from at least three countries in Group G. If there are only two coun-tries, there shall be at least three boats from each.
Aug 8, 2010 @ 18:39
Synd att vi seglare inte kan enas om en båt. i 33-37fots registret fins det allt för många olika båtar att välja mellan.
Sen optimeras de dessutom för olika för olika mätregler etc.
Även om vi bara var 5 båtar så var detta årets roligaste tävling. Entyp!
Aug 8, 2010 @ 19:12
Mårten
Hur många gånger har ni kört klass med X-35 Yxi?
Aug 9, 2010 @ 20:27
Allt för sällan tyvärr.
Nästa år hoppas vi dock på:
Big Boat Challenge (I alla fall mot andra X-35or)
X-Yachts Gold Cup
VM i Århus
I Sthlm seglar X-35 4st helger endast klass med tillhörande landaktiviteter. Ca 10 båtar alla 4 helgerna.
Mitt inlägg var menat som att det är synd att vi inte kan köra mer klass för att vi sprider oss i för många olika båt-typer.