Skip to content

16 Comments

  1. skipper Worse
    Aug 24, 2010 @ 08:33

    Snacka om att ha passerat bäst före datum. Allt är sig likt: trångt, fult, långsamt och utan finess. Och som vanligt på väg till Cap Horn. Han får väl se till att hålla sig smal så att han inte fastnar i manluckan denna gång, så kanske han tar sig utanför trålgränsen.

    Reply

  2. Erik Barkefors
    Aug 24, 2010 @ 08:38

    Tycker det är kul att det finns sådana som Yrvind/Lundin även om jag inte delar hans båtideal. Läs gärna boken Konstruktören av honom. Redan tidigare fanns det mycket idéer. Kanske vore bra för den svenska folkhälsan om alla tog cykelsemester med en Bris-båt som “husvagn” på släp ;-)

    Reply

    • martin alexandersson
      Aug 24, 2010 @ 12:53

      Håller med, jag tyckte oxå om den boken!!!
      Kan vara värt att ifrågasätta de “skönhetsideal” som vi har på segelbåtar, var kommer de ifrån? Funktion? Mätregler?
      Dagens kappseglingsbåtar är långt ifrån optimala, om man tillåter sig att tänka “outside the box” och inte begränsas av mätregler och konventioner. Att byta ut seglet mot en “kite” skulle tex. vara en lösning som inte ger något krängande moment så att blykölen blir kvar på land…
      Go Sven!!!

      Reply

  3. Per
    Aug 24, 2010 @ 09:23

    Jo det är väl kul. Är det en inredd septitank?

    Reply

  4. Niklas
    Aug 24, 2010 @ 09:55

    Tycker den ser stum och solid ut. Rejäl känsla i grabbräcken och luckor. Kolfiberdetaljer förvånade mig!
    Dock dåligt mättal. SRS 0.37

    Reply

  5. Krister Gustafsson
    Aug 24, 2010 @ 10:02

    Jag skulle aldrig fixa att segla båtar som Sven´s. Men mitt hjärta blir alltid varmt när jag läser om udda människor. Sven är kult!

    Reply

  6. Large
    Aug 24, 2010 @ 14:39

    Kolla bilderna på Svens hemsida, brudarna gillade vad de såg i alla fall………

    Reply

  7. Lasse
    Aug 24, 2010 @ 15:50

    Frågan är när Sven Yrvind/Lundin SEGLADE senast…

    Reply

    • Jesper Hoffstedt
      Aug 24, 2010 @ 16:02

      Han hjälpte väl en 19-åring segla en Vega över Atlanten för inte särskilt längesedan. Det är fler sjömil än jag seglat de senaste åren.

      Reply

      • Jesper Hoffstedt
        Aug 24, 2010 @ 16:20

        Och jag seglar ju sjukt mycket :)

        Reply

        • Lasse
          Aug 25, 2010 @ 11:15

          Precis som skipper Worse o Peter är inne på nedan… Det finns tjejer som byggt mer båt och seglat avsevärt mer än han. Har bott “granne” med honom… Snäll å go gubbe men som seglare helt ointressant

          Reply

  8. Anders R
    Aug 24, 2010 @ 17:20

    Skall han stå baklänges och handstyra med två snören till Cap Horn? Båten blir väl knappast self steering för att han fixerar rodret.

    Reply

    • Hannu
      Aug 24, 2010 @ 17:24

      På ovan nämnda Vega fixade han “Self steering” med tamp och gummiband, han klarar det garanterat på även denna båten, mycket kan man säga och tycka om Sven, men dum i huvet är han inte!
      Många tråkiga kommentarer ovan, kanske avundsjuka? Sven har nog seglat och äventyrat fler än dom flesta i texterna ovan……..

      Reply

  9. skipper Worse
    Aug 24, 2010 @ 18:15

    Jag vidhåller att Sven Lundins aktiviteter är helt irrelevanta för seglarsverige och har så varit de senaste trettio åren, även om massmedia älskar en kuf. Är man intresserad av hur det är att segla i en tunna kan man ju läsa Sebastian Näslund, som också kan både plåta och skriva.

    Däremot kan man väl tycka att det faktum att våra genom tiderna främsta långseglare Bjelke/Shapiro återvänt till Fiskebäckskil efter tio år på södra halvklotet kunde varit värt en blänkare i detta forum.

    Reply

  10. Bosse
    Aug 25, 2010 @ 18:24

    Klura, fundera, konstruera, bygga, testa, göra egna erfarenheter, dra slutsatser, helt efter eget huvud för att sedan realisera en dröm.

    Häftigt…..

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.