Skip to content

34 Comments

  1. Peter
    Jun 1, 2018 @ 06:44

    Alla är vi olika långa.

    P

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Jun 1, 2018 @ 07:52

      Ha Ha! HELT RÄTT!!

      Reply

  2. F424
    Jun 1, 2018 @ 09:30

    Jag håller med Peter.
    Tänk om Yrvind, med all sin finurlighet, hade lagt sin energi på att ta fram “Världens bästa 27-fots långfärdsbåt”. Något som fungerat både i teori och verifierad praktik. Som hade kunnat användas av eftervärlden. Nu blir det bara konstigt.
    Menmen, alla gör vad de tycker är bäst från sina egna utgångspunkter :-)

    Reply

  3. Patrik
    Jun 1, 2018 @ 10:09

    Vill verkligen inte vara negativ, men farkosten ser ut att vilja välta redan innan seglen har kommit upp..?

    Reply

  4. Sillstryparn
    Jun 1, 2018 @ 10:40

    Är det nån som skall klara detta så är det Sven,
    men en båt som ser ut att kunna gå till botten redan i stiltje är inte det bästa verktyget.
    Gissar att Sven gillar att vara på havet…..länge…..

    Reply

  5. Peter
    Jun 1, 2018 @ 10:41

    Ser man på Trackern så ser det nästan ut som om han har trilla överbord.
    Eller så går han igång på allt choklad ätandet…:))

    Peter

    Reply

  6. Pelle Fälth
    Jun 1, 2018 @ 16:36

    När man ser filmen så fattar man varför han fått så hög snittfart 1 dygnet, han fick ju draghjälp. Ställer helt upp på att han har en annan syn på tillvaron än de flesta andra och visst hans farkoster verkar ha blivit sämre segelbåtar, men det kanske är meningen?

    Reply

  7. Andreas i HP
    Jun 1, 2018 @ 17:25

    Haha
    Tankarna går tillbaka till regalskeppet Wasa
    Kör hårt?

    Reply

  8. Erik
    Jun 5, 2018 @ 11:28

    Oj, 1.67 knop. Han måste ha satt spinnaker.

    Med tanke på båtens konstruktion så undrar jag om han verkligen har bestämt att detta oåterkalleligen skall vara den sista resan :-(

    Reply

  9. Dan
    Jun 5, 2018 @ 14:21

    Nu snackar vi om utmaning, fy fasen! Hatten av för Yrvind som energi och driv nog att anta en sådan utmaning i en ålder där de flesta knappt orkar ta sig till ICA och veckohandla. Önskar man fick bli en liknande krutgubbe!

    Önskar honom all lycka, oavsett om det skulle bli en kortare runda än tänkt.

    Med vänlig hälsning/Dan

    Reply

    • Lars M
      Jun 5, 2018 @ 20:25

      Jag håller med! Hoppas allt går bra för Yrvind!

      Reply

  10. Hasse
    Jun 5, 2018 @ 21:10

    Har heller aldrig varit särsikilt imponerad av Yrvind. Udda visst, men en tämligen medioker båtbyggare. Är det någon av hans konstruktioner som seglar vidare? Förra båten åkte väl på tippen?

    Reply

  11. Per
    Jun 6, 2018 @ 07:47

    Kul att han kastat loss! Vill han driva med havsströmmarna är det såklart det han ska göra. Hade han velat segla hade det ju gått bättre i en havsfidra för en 1/10 del av kostnaden.

    Reply

  12. Stefan Kindeborg
    Jun 6, 2018 @ 23:31

    Har samma fundering som Erik.. sista resan? :-(

    Reply

  13. Måns H
    Jun 7, 2018 @ 09:32

    Jag hejar ju på Sven och gillar det han gör, men den här gången känns det orimligt riskfyllt. Kan ingen åka ut och hämta hem honom? Hoppas jag har fel, men kommer inte den där svajiga grunkan bara ligga på sidan eller upp o ner så fort det blåser på lite? Förstår inte hur man kan acceptera uppdraget att släpa ut och sen lämna honmom där…

    Reply

    • Mikael Vesala
      Jun 7, 2018 @ 09:50

      Jag förstår att man kan känna skepsis för både båten och hans möjligheter att klara sig till målet i livet. Men att “åka ut och hämta honom” för hans eget bästa anser jag vore det ultimata övergreppet på Sven. En så udda och fri fågel som Sven är så skulle han dö inombords och snart fysiskt med om han inte fick följa sin inre väg.
      Det kan mycket väl vara så att han är medveten om att det kan bli den sista resan och att han är komfortabel med det. Går det, så går det. Och han säger ju själv att det är ett experiment. Kan tänka mig att han skulle föredra att få sluta sina dagar på havet i något äventyr hellre än att få tyna bort på långvården, det är i alla fall tankar jag själv närt om min egen framtid.
      Båten är inget jag själv skulle ens vilja korsa kattegatt med, men jag ger Sven mitt stöd i att få följa sin egen väg i livet, där är han en inspiratör och förebild för mig.

      Reply

      • Erik
        Jun 7, 2018 @ 10:19

        Absolut. Om det nu skulle vara på det viset, så respekterar jag också hans val.

        Reply

  14. Måns H
    Jun 7, 2018 @ 10:57

    Jo, det är nog riktigt som ni skriver. Att hämta hem honom är nog inget alternativ, han måste få utföra sitt experiment. Kändes lite jobbigt att se när de klippte bandet i filmen dock…
    Önskar dig god tur och en fantastisk upplevelse Sven! :-)

    Reply

  15. z
    Jun 8, 2018 @ 13:16

    Förvånansvärt mästrande och nedlåtande ton i tråden. Varför är det ok?

    Reply

    • Sillstryparn
      Jun 8, 2018 @ 14:10

      Tycker inte tonen är särskilt mästrande alls, tvärtom:
      Sven är en frisk fläkt och skulle säkert uppskatta alla kommentarer här.
      Och alla vill vi nog att han skall komma hem välbehållen.

      Reply

      • z
        Jun 8, 2018 @ 14:38

        Om något av dina projekt skulle leda till omröstning om när det kommer krascha, och där kommentarer jämför det med Wasa, omnämner dig som medioker, och liknande, så vore det toppen?

        Reply

        • Sillstryparn
          Jun 8, 2018 @ 19:32

          Det är precis det som driver Sven:
          Att göra det andra tycker är omöjligt och bedöms som lite galet.
          Han funkar inte som du och jag eller någon annan Svensson.

          Reply

  16. Dan
    Jun 8, 2018 @ 15:38

    4 dagar gammal rapport men Sven verkar må bra att vara till havs igen!/Dan

    After some initial problems with the electrical system Yrvind now making progress to south. Via his Inreach Tracker he can send short text messages and he report – the weather is fine, the boat with it´s special rigging works nice under down wind conditions with good course stability without any windvane. He also feels fine and are happy to be out on the ocean again. There are lot of fishing vessels around him right now, but he keep track of them with his AIS (Automatic Identification System).
    More to be come when yrvind thinks it’s worth reporting something.

    Reply

    • Dan
      Jun 9, 2018 @ 14:04

      Ännu en rapport är skickad från Sven, från 8/6. För lång för att klistra in. Blåser tydligen ca 10 m/s akterifrån, “båten går som ett spjut men det finns lite att förbättra till nästa båt”. Fascinerande!

      Reply

  17. Romagnus
    Jun 9, 2018 @ 22:42

    Tyvärr tycker jag att det är tragiskt att en så stor man som Sven vill göra det igen på ålderns höst
    Har följt hans tidigare äventyr och tyckt att det har varit en stor bedrift!

    Reply

  18. Dan
    Jun 10, 2018 @ 22:47

    Varför är det tragiskt? Jag vill verkligen veta vad jag missat. Har inte följt Sven genom åren och är inte värst gammal själv och kanske inte riktigt greppar problemet.

    Om man är ung, köper ev Vega och seglar till Karibien är det coolt och något att se upp till. Är man gammal, bygger sin egen udda båt och ger sig ut på en seglats mot Nya Zeeland är det tragiskt.

    Personligen tycker jag både de unga som seglar till Karibien men sin Vega och den gamla enstöringen som seglar med sitt hemmabygge till Nya Zeeland (oavsett om det skiter sig på vägen) borde hyllas för sina äventyr.

    Tragik för mig är den som slutar drömma, blir bitter och slutar ensam och olycklig med en massa drömmar som aldrig blev av.

    Mvh/Dan

    Reply

    • Anders
      Jun 11, 2018 @ 08:47

      +1

      Reply

    • Karlaugust
      Jun 20, 2018 @ 19:03

      Dom sista raderna i Dan:s inlägg säger allt

      Reply

  19. Peter Gustafsson
    Jul 2, 2018 @ 19:02

    JUNE 27, 2018

    Sailing report 5

    Today I have been at sea for 4 weeks. I have now left the gloomy weather up north and it´s sunshine all day with a flat sea. Wonderful. This is what I like. The only problem is progress. My average speed so far is in the order of 1.4 knots. I had hoped for a minimum of at least two knots average speed. The last days have been even slower, probably not more than a total of 5 nautical miles in the right direction. It looks as if today is going to be the same. I enjoy my time out here and spend the time designing Next Design and yes – she is going to be faster and have a lot of innovative features.

    Regards Yrvind.

    Reply

  20. Sillstryparn
    Jul 2, 2018 @ 20:24

    Man undrar vad karln äter.
    Det känns som mycket fisk på menyn.
    Watermaker?
    1.4 knop låter ju lite jobbigt: Ett Gotland Runt skulle ta cirkus 10.5 dygn….om man har tur med vindarna.
    Måste ändå imponeras av Yrvinds envishet: Lite ström i fel riktning och han driver hem igen.

    Reply

  21. Mikael Vesala
    Jul 7, 2018 @ 18:10

    Verkar som min röst på kanarieöarna slog in. Han verkar ha tröttnat på roderproblem och designen i sin helhet. Ska tydligen hem och gruppera om!

    Reply

    • Dan
      Jul 8, 2018 @ 18:18

      Det gör Sven rätt i. Att komma så långt i den båten får anses som en bedrift. Jag skulle knappt våga segla från Råå till Ven med den. Skall bli intressant och se hur nästa båt designas, tror den blir ganska annorlunda.

      Reply

  22. Peter Gustafsson
    Jul 13, 2018 @ 12:45

    Reply

  23. Sillstryparn
    Jul 13, 2018 @ 19:28

    Otroligt ödmjuk och redan igång med tankar om nästa prototyp.
    Hoppas han lyckas få hem båten.
    Man ser redan vid bryggan hur oerhört rank båten är.
    Bättre lycka nästa gång!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.