Skip to content

10 Comments

  1. Ulf Palm
    Aug 24, 2010 @ 19:39

    Inget konstigt med det. Om knappt två veckor går SXK’s 24-timmars (föralldel också 12-, 48-, 72- och 120-timmars för de som föredrar det) av stapeln. Här på västkusten är det dessutom ett arrangemang med gemensam målgång på Stora Dyrön.

    24-timmars har sett en svagt ökande trend de senaste två åren. I våras var det en stor ökning till den gemensamma målgången på Laesö. Mycket trivsamt. Bara att anmäla sig!

    Själv gastar jag på Bavaria 41 Holiday “Bella”. Får vi se “Blur” i Nordhamnen på lördag eftermiddag?

    /UP

    Reply

    • Pelle P
      Aug 24, 2010 @ 20:24

      Blur har inte varit med, än.. Men delar av besättningen har! Kan MKT varmt rekommendera detta!!

      Reply

  2. larsa
    Aug 24, 2010 @ 20:02

    Same shit as 24-timmars ;)
    Skall ut i mörkret nästa helg med familjens swan 36a. Det blir finfint. tyvärr missar vi nog det sociala efter målgång på svinninge marina :(
    Svärfar berättade att på 90 talet efter en 24 timmars så lyssnade de på wilanders framgångar i tennis på radion. För varje game han vann blev det en wirrepinne. Det gick bra för wilander och de kunde knapp gå från båten. Det var tydligen bättre förr!

    Reply

  3. Patrick L
    Aug 26, 2010 @ 07:58

    Om jag ser rätt i resultatlistan för 24-timmars så hade Västkustkretsen förra året 19 båtar på 24-timmars och Stockholmskretsen hade 29. Så något verkar de i alla fall göra annorlunda i Holland som får ihop 730 båtar…

    Bra format och trevlig segling verkar det vara. Skulle vara kul att testa med familjebesättningen, men det verkar nu vara försent att anmäla sig?

    Reply

    • Ulf Palm
      Aug 26, 2010 @ 11:07

      Citerat från SXK’s hemsida:

      “Du kan anmäla dig ändra fram till start.

      Anmälan senare än 7 dagar innan start gör dock att du inte kommer att finnas med i startlistan.”

      Att jämföra Holland med Sverige haltar ju litet – vi har ju lika mycket kust på västkusten som de har i hela landet men bara hälften av antalet invånare – i hela Sverige!

      Man måste trots det imponeras av antalet deltagare där nere!

      Reply

    • Ulf Palm
      Aug 26, 2010 @ 11:12

      Glömde…

      2009 års höst-24-timmars gick när det var storm. Vi hade 20+ m/s rätt i sidan när vi skulle gå ut ur hamnen. Tog nästan en timme att komma ut från båtplatsen…

      Många anmälda valde att inte gå ut, några seglade 12-timmars istället, d.v.s. väntade 12 timmar tills stormen blåst över. Därav det magra deltagandet.

      Reply

      • Patrick L
        Aug 26, 2010 @ 14:05

        Ok, på Sthlmskretsen stod att senaste anmälningsdag för att komma med i startlistan var 23 augusti. Och i startlistan vill man ju gärna vara med om man skall segla…

        Reply

        • Ulf Palm
          Aug 26, 2010 @ 18:00

          Medger att det hela är litet förvirrande. Jag antar att de menar den publicerade startlistan.

          Västkustkretsen har inte publicerat startlistan för höstseglingen. Men å andra sidan har de ju inte heller publicerat komplett deltagarlista eller resultat för vårseglingen ännu…

          Reply

  4. Jocke
    Aug 26, 2010 @ 18:36

    Här är resultat för stockholmskretsens 24-timmars (samt 12h och 48h) som gick av stapeln nu på försommaren.

    53 st fullföljde 24 timmars i stockholmskretsen. (samt 4 st 48 timmars, 4 st 12 timmars)

    http://www.24-timmars.nu/uploads/Stockholm/2010V_SummaResultat_PA3.pdf

    Reply

  5. Anders D
    Aug 27, 2010 @ 07:46

    Jag minns mina första 24-timmars i början av 90-talet. Vi körde alltid den på våren, brukade starta samma dag som det var skolavslutning. Då var vi ute efter spänningen att få segla på natten. Sedan byttes det mot att försöka komma så långt bort som möjligt men hinna imål inom 24-timmar. Sista gången var -95 efter att jag kommit hem från långsegling till Kanarieöarna och Azorerna. Då var det inte så spännande längre. Alla seglade ju egna banor och vi brukade vara 3 båtar som startade utanför Vallda Sandö. Tror vi gjorde lite över 150 nm som bäst. Fördelen är att man själv bestämmer svårigheten på navigeringen efter förmåga och önskan. Idag är det väl ingen konst med plottrar. Första gången hade vi ingen gps utan seglade på död räkning, men då höll vi oss på havet.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.