Skip to content

45 Comments

  1. Jan
    Sep 7, 2010 @ 20:18

    Bohemia Express är väl moddad med bulbköl och fathead storsegel så den representerar kanske inte mera de “gamla klassiska IMS-racersen”.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 7, 2010 @ 21:21

      15 år gamla GS42R, Rodman eller Synergior fortsätter att dominera. Och de blir inte lättare att tas med när de sätter på fathead och ny bulbköl för att optimera för de senaste justeringarna i regeln. Jag tror både Beluga som vann EM och den GS42R som vann VM förra året hade nya kölar.

      Men det är ju så det funkar i Grand Prix. Synd för oss som gillar vår gamla köl ;-)

      Reply

      • Joakim
        Sep 7, 2010 @ 21:41

        GS42R finns i olika versioner, men Lexus och Bohemian är båda från 2005, som är klart olik från den äldre version (2002?). Salona 42R är från 2006 och även Rodman är från 2002. 4-8 år är väl inte samma som 15 år. Lexus har original köl och ingen fathead.

        Reply

  2. Peter Gustafsson
    Sep 7, 2010 @ 20:23

    Bilder från dagen (ett par mastbrott och nån grundstötning? Och massa trasiga segel.

    http://www.fsc.de/regatten/orci-worlds-2010/photos/20100907-inshore-beeck.html

    Reply

    • PelleL
      Sep 7, 2010 @ 21:13

      Det ser ju ut att varit god sport idag…….skall man köra ner riggen på en X-332 så får man nog ta i…….

      Reply

  3. Patrick L
    Sep 7, 2010 @ 20:43

    Så länge “gamla klassiska IMS-racers” är först på scratch så….

    Reply

  4. staffan
    Sep 8, 2010 @ 08:37

    Någon som vet varför imperiet inte kom till start?

    Reply

  5. Palle
    Sep 8, 2010 @ 09:29

    Jodå, ett mycket sent återbud spolierade möjligheten att transportera ner båten och ha full besättning på VM:et

    Skittråkigt, men det är bara att ta nya tag…
    /Palle, Imperiet

    Reply

  6. Peter Gustafsson
    Sep 8, 2010 @ 17:39

    Resultaten uppe efter dagens havsrace: http://www.fsc.de/regatten/orci-worlds-2010/results.html

    Bilder: http://www.fsc.de/regatten/orci-worlds-2010/photos/20100908-offshore-beeck.html

    Jag har kontaktat dem för att få fram bilder, men de vill visst ha betalt…

    Reply

    • Malin
      Sep 8, 2010 @ 20:31

      Jag kommer försöka fota en del på banracen fredag och lördag, hoppas att det blir en del bra bilder där som vi kan dela med oss av. I morgon är det långa havsracet och beroende på bansträckning kan det bli något där också. Lovar att försöka fånga något annat än manix2 :)

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 8, 2010 @ 20:37

      Stort tack Malin. Verkar vara tuffa tag på havet!

      Lycka till!

      Reply

  7. Lasse Bergkvist
    Sep 8, 2010 @ 18:18

    Både Explorer och Manixen ligger bra till – skoj!

    Hoppas att de lyckas bra även de sista tre dagarna!
    Mvh Lasse Bergkvist

    Reply

  8. Malin
    Sep 8, 2010 @ 20:27

    Liten kort reflektion över dagens korta havsrace finns på manix2sailing.blogspot.com

    Reply

  9. Peter Gustafsson
    Sep 9, 2010 @ 07:59

    The forecast for the next few days continues to favor the mast manufacturer and the rigging suppliers!

    http://riggingnews.blogspot.com/2010/09/carnage-in-germany.html

    Reply

  10. Stefan P
    Sep 9, 2010 @ 08:55

    Kul Peter att du tar med ORCI VM även om du inte kan låta bli att lufta lite fördommar. Vad jag förstår är Salonan en IBC och då max två år gammal. Det här måste vara det roligaste i respitsegling som bjuds det här året. Vi på PE var nära att komma dit set föll på logistik och att några ordinarie besättningsmän inte kunde vara med. Ser att Static Electric visar olika resultat så förutsättningarna hade vi inte kunnat ha synpunkter på. Kul att Explorer och Manix går bra jag hoppas att de kan hålla i. Hoppas att det här ger mersmak så ORCI håller i som den bästa och roligaste respitregeln att segla efter i vårt område när man inte håller på och lajar med SRS/LYS.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 9, 2010 @ 09:53

      Mina fördomar bekräftas ju hela tiden :-)

      Den “moderna” Salona 37:an (NED 7709) väger 6.700 kg!!! Men det har man ju kompenserat genom att köra med en 102% fock.

      Det är ju tur att det brallar. För så små spinnakrar ser man inte ofta. Finn Flyer 36 har bara 91 m². Standard är 105 m². Skulle mycket väl kunna ha 120 m² för att bli riktigt kul…

      När folk har större segel på semestern än när de kappseglar så är någonting snett?

      Reply

      • Stefan P
        Sep 9, 2010 @ 11:24

        Javisst det fanns en tid när “There is no muscles as cubic inches” gällde. Då var störst vinner och gas mellan trafikljusen. Sedan har det hänt lite på bilfronten och kanske andra parametrar än tyngst gasfot som gäller. :-)

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Sep 9, 2010 @ 11:27

        Ja, så liten motor som möjligt verkar ju vara det som gäller.

        Reply

      • c.ahlbeck
        Sep 9, 2010 @ 12:05

        Vi kör 187 m2 spinn, de blir lajbans! jobbigt i 20-30 knop bana bara :)

        Reply

      • Joakim
        Sep 9, 2010 @ 15:15

        Salona 37 verkar vara mycket snabb. Titta på seglade tider från första race. De seglade på samma bana och bara tre båtar från större class var snabbare. 102% är ofta den största som rymms på inre sidan av spridarna.

        Reply

      • Jonas Granhed/manix2
        Sep 10, 2010 @ 06:48

        Vi kör med vår standard spinacker, och vår standard spinnakerbom. Vi har en bredare spinnare + längre spinn bom som vi tog fram till i år, men vi valde bort dem för att komma i lilla klassen.
        Vad det gäller ytorna på spinnaker, måste man vara försiktigt, så att man inte jämför äpplen med päron. ORCi mäter på ett sätt IRC på ett sätt och lys på ett tredje. Skulle vi mäta in vår standard spinn i IRC blir den betydligt större.
        Någon som har tid kan ju titta på hur skillnaden i ytor blir mellan de olika reglerna, jag tror att det skiljer mycket.

        Reply

        • olla!
          Sep 10, 2010 @ 07:48

          Man mäter på samma sätt men värderar det olika.

          Reply

  11. Jan
    Sep 9, 2010 @ 12:32

    Nu har väl Manix2 val av spinnaker att göra med att de inte ville vara minsta båt i stora klassen utan hellre största båt i mindre klassen och var alltså inte en fråga om att göra båten långsammare för att man tror att det skulle ge ett mera fördelaktigt mätbrev. Eller har jag fel?

    Reply

  12. David J
    Sep 9, 2010 @ 13:14

    Smart val av Manix2 gänget. Det är mycket fördelaktigt att kunna komma loss och gå i fri vind. Även om det bara är på kryssen.

    Har set skilnaderna ;-) , och de är otroliga.

    //David J

    Reply

  13. c.ahlbeck
    Sep 9, 2010 @ 13:46

    Ja man ska inte bli dum då man man som Hedlund, eller hur Hedlund?

    Reply

  14. Peter Gustafsson
    Sep 10, 2010 @ 08:01

    Grattis till ett bra havskör Jonas!

    Det där med klassindelningen är säkert smart…

    (Dufour 40 vann ju IMS VM nått år. Jag kunde inte förstå det eftersom den har grund köl och lite segel… tills det visade sig att den vunnit IMS670-VM (lilla klassen)).

    Men jag tycker ändå det är synd på en high-techbåt som Manix2 med kolfiber överallt och en superfin mast i kol inte sätta på en riktig topphissad spinnaker? Eller en snygg asymmetrisk när det lättar ur? 98% av alla nya båtar gör det och enda anledningen till att inte göra det är ORCi.


    Vi led verkligen med er på Göteborg Offshore Race (ovan).

    Reply

    • F424
      Sep 10, 2010 @ 08:10

      Riggen har ganska lång kaltopp. Kanske inte är dimensionerad för det?

      Reply

      • Large
        Sep 10, 2010 @ 08:25

        Jag har en Seldenmast i Alu, efter en hel del itererande vid beställningen hissar jag nu en Gennacker i topp på min Arcona 340.

        Reply

    • Harald
      Sep 10, 2010 @ 09:43

      Lexus har en code0 vad jag vet. Det är väl inte fråga om mer än att beställa en?

      Vad jag har förstått får man inte mera “bötes-tillägg” i mätettalet för fathead eller assyn heller. Sen kan man ju fråga sig om vem som är först vid nedremärket av assy/sym gänget, low and slow eller hot and last? :)

      Reply

    • PelleL
      Sep 10, 2010 @ 12:34

      Förr fanns det ju ett extra straff i ORCi om man hade större spinnare än standard men det är borttaget sedan flera år utan modellen räknar med en samma drivkraft/m^2 spinnare. Samma sak gäller för storseglen…det är bara ytan och formen som räknas och det finns inget extra straff om man aviker från “normen”. Som flera andra redan sagt styrs väl valet av spinnare och andra segel ofta av vilken klass man vill hamna i.

      Reply

  15. Mats V
    Sep 10, 2010 @ 12:26

    Någon som vet om det skulle gå att få till en masttopphissad spinn på en X-332? Skulle det funka på std alu mast? Hur gör man?

    / Lite störd efter att – nästan – ha blivit ikapplänsad på Datacom Cup av Arcona 340 med stoooor spinn :-)

    Reply

    • PelleL
      Sep 10, 2010 @ 12:29

      Jag tror det finns 332 i UK som är konfigurerade med fock och masttopp spinne på IRC. Masten borde vara stark nog så jag tror det är bara att sätta i ett fall och köra.

      Reply

    • Large
      Sep 10, 2010 @ 15:19

      Arconan med den mindre spinnen gick fortare……….

      Reply

      • Mats V
        Sep 10, 2010 @ 15:26

        Den kom också nästan ikapp (men slog oss ändå på omräknat – men det hör ju inte hit… :-) ).

        Tack, PelleL för tipset! Skall kolla upp den där UK-332:an.

        Reply

  16. Peter Gustafsson
    Sep 10, 2010 @ 16:53

    Reply

  17. Peter Gustafsson
    Sep 11, 2010 @ 17:28

    Slutresultat på http://www.fsc.de/regatten/orci-worlds-2010/results.html

    Bra seglat av gänget på Xplorer som blev 6:a i lilla klassen. I övrigt hade båtar från våra vatten inget vidare flyt.

    Alfa
    1. CZE 663 Bohemia Express – Grand Soleil 42 R
    2. GER 5355 Beluga Sailing Team – Rodman 42
    3. GER 6316 Veolia – IMX 40
    4. CRO 1727 All 4 One – Salona 42 R
    5. FIN 17575 Lexus – Grand Soleil 42 R
    11 EST 615 Bering / Ananda – X-41
    14 NOR 13540 Magic – King 40

    Beta
    1 GER 5533 patent 3 – X-332 Sport
    2 GER 4732 Chinook – X-332
    3 NED 7709 Salona – Salona 37
    4 GER 4941 Static Electric – X-362 Sport
    5 NED 6775 Redan – Dehler 39
    6 SWE 16532 Xplorer – X-332
    13 SWE 4 ManiX 2 – Finn Flyer 36

    Man kan ju inte låta bli att fråga sig hur det hade gått för Matti Sepp (som vann VM i X-41 överlägset) eller Team Magic om de seglat GS42R eller Sinergia?

    Reply

    • Joakim
      Sep 11, 2010 @ 19:01

      Båda Sepp och Team Magic fick DNF från kortare Offshore (med 1,25x) och åtminstone Sepp hade många problem på första dagen. Annars kunde Sepp ha haft bra möjligheter till en bra placering. De två sista dagar var han en av de bästa.

      King 40 är en annan historia. På seglade tider var dom mycket lika med (eller även om snabbare än) GS42R men förlorade på beräknade tider. Hade man använt IRC, skulle King 40 ha vunnit åtminstone lika överlegsen (Team Magic TCC=1.112, Lexus TCC=1.155) som den nu förlorade.

      Om man jämför X-41 världsmestare Sepp mot Team King var Team King snabbare i segalde tider i 6 gånger och Sepp bara två gånger. X-41 har TCC~1.126 vilket betyder, att Team King skulle ha varit mycket överlegsen också mot Sepp i IRC. Och Team King hade inte ens ordinarie besättning…

      Reply

      • Mats V
        Sep 12, 2010 @ 20:03

        Inte en enda DSQ på Sepp. Kors i taket…

        Reply

    • CB
      Sep 11, 2010 @ 20:40

      Jag vet en Sinergia de kan få för ett bra pris så kan de testa nästa år… Ganska snabb båt faktiskt om jag får säga det själv…

      Reply

  18. Mattias Allroth
    Sep 11, 2010 @ 18:22

    Synd att man inte kunde vara med på Magic i veckan men det hade bestämts att bara Aasmund som äger båten och Eivind från Elvström skulle vara med i den fasta besättningen.
    Resten bestod i veckan av 8 ungdomar från Norsteam projektet som normalt seglar Kung Haralds gamle 52 fotare.
    Synd att resultaten inte gick gängets väg i veckan och det var lite haveri oxå men man får ju anta att boathandlingen påverkats av att gänget inte seglat innan oxå.
    Jag är nästan säker på att ordinarie besättning hade kunnat göra det lite bättre men sen tror jag inte att Kingen mäter lika bra i ORCi som IRC heller och det spelat viss roll.
    Vi får kanske segla ett IRC VM i framtiden och hoppas på bra förhållanden för att visa båtens fulla potential ;)
    Hoppas att gänget som seglat i veckan lärde sig massor ombord och kommer hem supertaggade och kör NM om 2 veckor och vinner istället.
    Kanske är dags för en norgetur igen för mig, det var ett tag sedan ;)

    Reply

  19. Per L Xplorer
    Sep 11, 2010 @ 19:25

    Kort rapport från Xplorer:

    Skitkul seglingar med mycket jämnare prestationer av minst halva Beta-fleeten än vad vi är vana med från Stockholm. De flesta seglar dessutom agressivt och startar tufft nära linjen och bevakar sin plats. Sen protersterar man om någon gör nåt fel. Det är dessutom helt OK. Inte som hemma alltså.
    Vi valde att segla konservativt och hålla oss mitt i banan och olika båtar som chansade till vänster och höger tog spikar varvade med bottennnapp i den vridiga vinden. Det lönade sig. det som kostade mest för oss var den döende vinden i långa havsköret och en helkass segling igår när allt gick snett…
    Den som orkar kan gå in och titta på tider på banracen – när 10 båtar ligger inom 30 sekunder är det jämnt och rättvist!
    Sen var det ju det där “korta” havsracet i upp till 40 knops vind när halva båten rasade ihop. Det tog en hel natt at fixa en bom, två segel, storskotsskena, vagn etc…det tog på krafterna.

    /team Xplorer

    Reply

    • Ludvig X-35 SWE-166
      Sep 11, 2010 @ 20:17

      Grattis till ett fint resultat.
      Gasa hem till Nynäshamn nu, det är X-332 entypsseglingar 18-19 sept i samband med X-35 GP4!

      Reply

    • Stefan P
      Sep 13, 2010 @ 12:17

      Hej Per

      Grattis till snygg segling och att ni kom ner. Vi fastnade i logostiken men visst är det kul när så många dedikeradte seglare träffas och mäter sina krafter. Speciellt gläds jag åt att Static Elelctric gick bra seglade med fock fortfarande? Det borde gett utdelning i de vindar som verkar ha blåst. Jag är inte säker på att vårt lappade mast stått pall so mycket brall.

      Reply

  20. Per L Xplorer
    Sep 12, 2010 @ 00:07

    Jag tror inte vi orkar mer….

    /PL

    Reply

  21. Per L Xplorer
    Sep 13, 2010 @ 20:38

    Jo X-362 Static Electric seglade med fock och det gick undan på havet. Enligt rykte (vi såg dem inte) var de de enda som körde spinne i 40 knop oxå. Sista dagen fick de dock nog lite gummiarmar när pallen hägrade. Båda X-332 sportarna (varuna och Patent 3) körde också fock och det hade nog inte varit så skoj för dem om det varit lättvind och skvalpigt. Patent 3 och shinook seglar mycket smart och fräckt på banan och det märks att de är vana med större startfält än våra glesa övningar…

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.